Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-11, 13:50   #1
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei
Question

Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Jeg har lest Sofie Hexeberg sin bok og startet med en lavkarbo-diett bestående av frø (solsikke, sesam- og linfør), melkeprodukter (fete oster, cottage cheese, creme fraish, fløte og rømme, kesam), kjøtt, fisk og grønnsaker (over bakken). I tillegg drikker jeg en del kaffe (ser at Atkinson ikke anbefaler dette). Når jeg kikker på Atkinsons diett ser jeg at melkeprodukter ikke er lov.. Har i grunn ikke gått ned som forventet, kan det være melkeproduktene som har skyld i dette?

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 16:42   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Ja det kan godt være en grunn ja. Er det ikke slik at man anbefaler at man ikke skal bruke melkeprodukter til å begynne med? Så kan du heller innføre det senere. Slik at du ser om det kan være en partystopper eller ikke. Husker du å drikke nok vann?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 16:54   #3
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Takk for svar, da får jeg prøve å kutte ned på melkeprodukter, kan jo begynne med å fjerne vaniljekesamen blandet med fløte.., og den som var så god..

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 17:28   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Det er ikke lov med mye melkeprodukter på Atkins induksjon, det er sant, men den filosofien er myyyye strengere enn Hexeberg.
Det hun har kommet frem til, er et ost ala hvitost/norvegia etc samt mye nøtter kan hindre vektnedgang!
Hva har du gått ned,da, og hva hadde du forventet?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 18:29   #5
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Jeg er 166 cm høy og veide i utgangspunktet 57 kilo, i dag stod vektnåla på 59,5 kilo. Har i grunn ikke veldig behov for å slanke meg, men da jeg er 100% alenemamma og er tvinga til å trene mindre enn før tenkte jeg at et sliktkosthold kunne hjelpe meg å bevare vekten. I tillegg føler jeg at blodsukkeret mitt har vært veldig ustabilt, så tenkte at en positiv gevinst ville være å få mer stabilt blodsukker og dermed mer overskudd.. Har nok fått et mer stabilt blodsukker, men har vært veldig tung i kroppen, ør i hodet og slapp etter oppstart av lavkabodietten. MEN, det frister ikke å begynne med brød igjen.. Syntes Hexeberg sin diett virket glimrende da man kan forsette å ha et ganske normalt kosthold. Har også funnet ut av det er så mye gode oster og melkeprodukter som jeg tidligere har holdt meg unna (trodde de ga meg uren hud o.l., men det er vist bare hvis man kombinerer det med masse karbohydrater. Jeg spiser absolutt ikke mye nøtter, men jeg spiser en del frø i kombinasjon med hvitoster (lavkarboknekkebrød laget av solsikke-, lin og sesamfrø), blir denne kombinasjonen like dum som "hvitoster og nøtter"? Takk for svar, det er supert å få litt innspill, det hjelper å ! Mari

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 19:45   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Du er pr deff ikke overvektig og kan derfor ikke regne med å gå ned noe, men Hexeberg er utmerket til å holde vekten og som du sier, få et mer stabilt blodsukker.

Frø er ikke så galt, tror jeg, men som sagt kan noen tåle hvitost ala Norvegia dårlig om de skal ned i vekt.

Tenker at om du holder deg unna de verste "fellene" og spiser etter Hexeberg/LCHF på 3 min, er du langt på vei uten å gå til de strenge ytterlighetene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:16   #7
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Takk, det var betryggende, ikke veldig frista til å gå på en ekstrem diett! Den linken (LCHF på 3 min.) du viser til henger faktisk allerede på kjøleskapsdøra mi. da holder jeg meg til det gamle, men prøver å redusere inntaket av fløte/vaniljekesam-blandingen og rødvinsinntaket til ett par små glass i løpet av uken. Trodde kroppen min ville kvitte seg med et par kilo som jeg syntes hadde vært veldig ok, men det kan jo hende det ikke skjer fordi den ikke har allverdens av fettlager å ta av. Satser på at vekta stabiliserer seg og ikke øker ihvertfall!

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:30   #8
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Nei da har du nok ikke behov for å ta av noe. Men alkohol er jo en stopper også da. Spesielt hvis du drikker det hver uke.Er det mye karbo i den vinen du drikker?

Du kan jo prøve å kutte ned på melkeprodukter en stund for å se om du kan gå ned ett par kg. Men som du sier du har ikke lyst på en ekstrem diett.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:42   #9
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

12% Rødvin skal ifølge Hexeberg ikke ha mer enn 0,8g karbohydrater/100g, så det skulle jo ikke være så farlig, ikke det at jeg bøtter rødvin heller, men om sommeren er det jo deilig å kose seg med et glass på kvelden.., nå når jobb/barnehage/skole starter igjen begrenser vindrikkingen seg automatisk. Skal prøve å bremse hvitostinntaket, så får jeg se om det blir bedring.

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 00:23   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Det varierer fra vin til vin, man kan ikke bare se på alkoholinnholdet. Sjekk på Vinmonopolet.no.
Forresten heter haan atkins, ikke atkinson....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:56   #11
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Okei, takk for tips, skal sjekke. Atkins/Atkinson kan hete hva han vil, skal ikke følge hans metode, blir for ekstremt for meg.

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:21   #12
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Har en tre-liter rødvin nå; Da Luca Primitivo Merlot, ser den har 3,50 g sukker/l vin, står ikke noe om karbohydratinnholdet/100 g, men ut fra mine beregninger er karbohydratinnholdet da 0,35g/100g (eller /dl), hvis man beregner karbohydratinnholdet kun ut fra sukkerinnholdet da.. Er dette mye, burde jeg gå til innkjøp av en annen vin? Skal bare nyte et glass hver fredagskveld.

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:46   #13
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

3,5g pr liter er jo ikke så verst da. Når du kan få opp i både 40 og 60g pr liter. Hihi. Jeg kjøpte en hvitvin nå for ikke så lenge siden og den var 3g. Fant en til 2 g også men ble anbefalt den andre av en som jobba der.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:48   #14
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Godt å høre, da blir det en liten skål på fredag!

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 23:14   #15
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Den vaniljekesamen kan være en felle, den inneholder både sukker og maisstivelse. Vil ikke anbefale den hver dag. Maisstivelse kan være opptil 8 ganger søtere enn sukker, men vet ikke om det er den typen som brukes i vaniljekesam. Selv har jeg har spist tyrkisk yoghurt (som er et melkeprodukt!) med nøtter og bær til frokost i over et år, og på den tida har jeg gått ned ca 20 kg, så jeg vet med sikkerhet at melkeprodukter trenger ikke å være noen bremse i fht vektnedgang.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 23:19   #16
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Er ganske sikker det var denne vaniljekesamen som gjorde at jeg gikk opp, har kuttet den nå. Takk for tips om tyrkisk yoghurt, fåes den i helsekostbutikk?

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 00:38   #17
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Opprinnelig lagt inn av Marisko, her.

Er ganske sikker det var denne vaniljekesamen som gjorde at jeg gikk opp, har kuttet den nå. Takk for tips om tyrkisk yoghurt, fåes den i helsekostbutikk?

Nei, på Mega...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 00:40   #18
Ella84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Ella84 er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Vil anbefale denne rødvinen, <H1>Izadi Crianza 2005/2006. Den er veldig god, syns jeg og inneholder 1,8 g sukker/L

</H1>

Ella84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 06:17   #19
bliss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 25
bliss er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Apropos tyrkisk yoghurt....jeg bor i utlandet og har derfor måtte forholde meg til utenlandske varer i de 7 ukene jeg har holdt på med Atkins....jeg har så og si sluttet å bruke både yoghur og cottage cheese for jeg finner ikke noe med lite karbohydrater i ! Gidder dere nevne hva som er i noen få norske (tyrkisk) produkter hjemme så jeg kan finne ut om det er ok å spise de jeg kan kjøpe her. takk

bliss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:13   #20
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Izadi Crianza 2005/2006. Den er veldig god, syns jeg og inneholder 1,8 g sukker/L

Takk for vintips! Skal kjøpe den neste gang

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:56   #21
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Er melkeprodukter lov på lavkarbo-diett?

Kjøper tyrkisk yoghurt på Coop, enten Obs eller Coop Extra. Ica Supermarked har den også. Kjøper den svenske typen, den har 10% fett. Om du bor nær Sverige får du tak i den til mye lavere pris, og den nye russiske yoghurten (samme merke) inneholder enda mer fett. Bruker mest hakka paranøtter og hasselnøtter i den, samt bringebær og litt blåbær og et dryss kanel oppå. Det er min standard frokost, kan gå i flere timer etter det måltidet. :-)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
atkins, kaffe, koffein, melkeprodukter, sofie hexeberg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hormoner og lavkarbodiett sjarmisa Stoffskifte / hormonproblemer 4 15-09-11 17:55
Alkohol på diett/lavkarbo? ettena88 Lavkarbo generelt 9 19-06-11 13:25
Lavkarbo diett som virker på db.no Charlotte88 Nyheter / media 0 06-12-10 23:30
Hvordan være (stort sett) veggis (uten melkeprodukter) og lavkarbo? hanneko Lavkarbo generelt 12 20-02-10 21:03
Frø og nøtter på lavkarbo diett ... themommy Ketolysekuren 3 20-11-07 10:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no