Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Forvirret!

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-04-10, 10:08   #1
ChristianB
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 8
ChristianB er på en erverdig vei

Forvirret!

Kortversjon, for de med en travel hverdag (10 sekunder): G20, spiser <30 karber dagen, trener moderat intensiv styrke og litt utholdenhet 6 dager i uka. Er det en god kombo når jeg ønsker å få fettprosenten ned samtidig som jeg ønsker å bli sterkere/ikke miste muskler?

Lengre versjon, for de som liker å lese (alt for langt): Har lest veldig mye på lavkarbo.no og andre sider på internett i det siste ettersom jeg etter påsken bestemte meg for at jeg "måtte" ned i vekt. Er en gutt på 20 år, er cirka 178 høy og veier et sted mellom 80 og 84 kilo (jeg eier ikke ei badvekt så er ikke helt sikker). Har litt muskler og vil ikke kalle meg overvektig, men jeg skulle gjerne blitt mer markert og balansert (har veldig tykke lår).

Før påske, og da spesielt i påsken, hadde jeg et veldig høyt inntak av karbohydrater. Pizza og lasagne var mat som gikk mye igjen. Gikk aldri opp i vekt, vekta mi har holdt seg stabil siden jeg var 18 uansett hva jeg har spist - men jeg vil jo ned noen kilo, eller aller helst erstatte vekta med muskler. Det vil si, jeg føler meg ikke tynnere... Men jeg har gått fra tredje innerste til aller innerste hull i beltet, og selv da er beltet for stort, så jeg vil tro jeg har gjort noe riktig.

Så nå ligger jeg på under 30 karbohydrater per dag, tror jeg, regner ikke så nøye over det. Egg & bacon til frokost nesten hver dag, eventuelt knekkebrød av linfrø og egg (fant oppskrift her på forumet, jeg synes disse er knallgode med ost og vårløk). Ellers går kjøttdeig, kylling, bønner, tomater, rømme o.l., sterke krydder, kaffe (1-2 kopper dagen) og ikke minst kinakål igjen på menyen til alle døgnets tider. Tacosalat er en klar favoritt, selv om taco ikke er helt det samme uten mais og lefser.

De to siste fredagene (tradisjon tro er det pizza- og filmkveld hos meg) har jeg hatt et høyt inntak av karbohydrater, samtidig som jeg har trent ekstra hardt disse dagene. Ideen har jeg fått herfra (anbefalt lesestoff, mye interessant), etter å ha skumlest 3000 kommentarer med nesten utelukkende positive tilbakemeldinger tenkte jeg at jeg skulle prøve. Merker at den fredagen hjelper meg resten av uka på ulike måter, som "jeg spiste meg kvalm på sjokolade for et par dager siden så vil ikke ha nå" og "snart er det fredag igjen".

Nå ser jeg at det ble mange setninger her, men jeg føler at siden kroppen er en viktig ting, så er det bedre å skrive for mye enn for lite informasjon. Jeg har jo lest skrekkhistorier om de som har prøvd og prøvd i årevis uten å bli verken slank eller sterk, rett og slett fordi de har gjort alt feil. Det vil jeg helst unngå!

I løpet av disse ukene har det blitt litt sporadisk styrketrening og en joggetur iblant. Har ikke bil og det er et par kilometer til butikken, så noe trim har jeg jo fått meg - men det har vært veldig varierende. Så, på søndag laget jeg meg et enkelt treningsskjema der det står hvilke muskelgrupper jeg skal trene hvilken dag, og så fyller jeg inn med blyant hva jeg gjør, så skal det forbedres uken etterpå. Selv om jeg bare har rukket å teste det én dag, føler jeg at det funker - ga meg knallgod motivasjon. I går gikk jeg 1.4 mil (fra Vaulen, langs havet, rundt Stavanger sentrum, tilbake langs hovedveien, hurtig gange uten stopp) og fulgte opp med styrketrening. Treningsopplegget ser slik ut:

Mandager, onsdager og lørdager går jeg en lengre tur (med kamera for å ta bilder dersom det ikke regner) og trener bryst, biceps, triceps og øvre rygg.
Tirsdager, fredager og søndager jogger/sykler jeg (har dårlig kondisjon så foreløpig er det ikke langt) og trener rumpe/lår, nedre rygg, mage og skuldre.
Torsdager trener jeg ikke. Er en forbanna rotekopp, så trenger hele denne dagen til rydding, vasking og lignende, samt hvile og moro.
Skjemaet mitt har også dedikerte ruter dagen etter trening der jeg skriver hvorvidt det verker i musklene eller ei, slik at jeg vet om jeg trener for lite, passe eller for mye.


Sååå... Her er tingene jeg lurer på, det som gjør meg forvirret (derav navnet på tråden):


-Er det noe jeg gjør som er helt åpenbart galt?
-Ulike nettsider og da spesielt ulike fora har helt forskjellige og ofte motstridende meninger om lavkarbo og trening. Jeg har et ønske om å få fettprosenten min ned, altså forbrenne fett og ikke muskler. Går det med opplegget mitt?
-Dersom jeg må velge mellom vekttap og bygging av muskler... Tror jeg at jeg velger vekttapet. Bør jeg endre hele opplegget mitt da?
-Bør jeg kutte denne "høykarbofredagen" min helt ut? Personlig så synes jeg det høres logisk ut at man går ned i vekt selv om man bare kjører diett seks dager i uka...
-Dersom jeg bør kutte den ut, bør jeg da innta noe mer karbohydrater i løpet av de andre dagene?
-Vil jeg være garantert vekttap (fett-tap) dersom jeg ligger på 10-30 karber dagen, sju dager i uka med et helt normalt aktivitetsnivå?
-Har hørt mye bra om tunfisk, men hvor i all verden finner jeg dette? Leter jeg i feil hylle på REMA..?
-Omtrent hvor mye bør jeg spise i løpet av en dag? En gjenomsnittlig dag hos meg er 2-3 egg, 150g bacon, en bolle salat med div. grønt og 200g kjøttdeig+hjemmelaget tacokrydder, en kopp kaffe, et halvt knekkebrød m/pålegg (1 annenhver dag), en halv boks hermetiske tomater, 1/3 boks bønner (div. slag), noen SS rømme e.l. og ikke minst massevis av vann (det eneste jeg drikker er vann, te u/sukker og svart kaffe). I tillegg går det som regel 200-500g kjøtt+grønnsaker til middag (kjøttdeig, kylling og koteletter, gulrøtter, brokkoli, salat). Jeg spiser når jeg er sulten, og spiser som regel få, store måltider. Har problemer med å venne meg til å spise ofte og lite.


Jeg må få si at jeg ikke har hatt noen problemer motivasjonsmessig i overgangen fra å fråtse i lasagne (for jeg er er djevel på kjøkkenet) til å helt unngå snop, poteter, ris, pasta og lignende - det vanskeligste var nok å kutte ut 1/3 brød og 1L melk per dag. Selvsagt spiller nok fredagene mine en rolle, men disse skal jeg kutte helt ut uten problemer hvis dere mer erfarne synes at jeg bør det. Får bare finne på noe annet å lokke kompisene på besøk med...


Håper dere tar dere tid til å hjelpe en stakkars gutt som har fått en overdose informasjon! All hjelp er god hjelp.

Christian


P.S.: Har prøvd å gå ned i vekt tidligere, men forsøkene har vært halvhjertede. Tror forklaringen i mitt tilfelle er at jeg aldri fortalte noen at jeg skulle ta av meg noen kilo, så det var aldri noe press på meg. Nå vet mange av vennene mine hva jeg holder på med (og med å si det har jeg samtidig motivert disse til å komme i bedre form også), og i tillegg er det nå skriftlig og udødeliggjort på et forum på internett. Så denne gangen skal jeg i mål!

P.P.S: Kunne like gjerne skrevet dette på et treningsforum, men ærlig talt er jeg ikke glad i slike miljøer. Mye hyggeligere folk her...


Sist redigert av ChristianB : 29-04-10 kl 06:18.
ChristianB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 18:15   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Forvirret!

Oj, mange spørsmål...
For det første: siden magemålet minker (strammer inn beltet) så er du jo absolutt på spor!

Ja du kan bygge muskler OG tape fett på dette kostholdet.

Du skal spise deg mett, passe mett. Er du ofte sulten, "cravings", så kan det være for lite fett. Og drikk masse vann. Du trener mye, så spis med god samvittighet. Husk grønnsaker!

Siden du ikke har en spesifikk lavkarbo-filosofi, så er det vanskelig å si helt nøyaktig om du spiser riktig. Men temmelig likt Fedon, Lindberg/ South Beach. Men du ligger lavere i kh (30) enn de gjør, altså må du ha litt mer fett.

Om du velger en utskeielsesdag så gjør det med god samvittighet. Så lenger det funker, så ok. Mange råder dog til å gi slipp... (jeg har en halvveis utskeielsesdag lørdag, jeg innbiller meg at vektnedgangen er bedre med utskeielse nemlig - for MIN kropp).
De dagene du spiser mye KH, spis mindre fett.

Hva andre nettsider mener om kosthold, får være dem om de. DU skal gjøre det som fungerer for din kropp.

Tunfisk finner du i hermetikkavdelingen, hvis det er den du tenker på. I olje, i lake, i gelatin.

Når det gjelder kosekveld på fredag, så finnes det en absolutt herrrlig lavkarbo lasagne du kan lage! Med salat til så blir det ikke bedre. Sjekk oppskriftforumet. Der finnes alt.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 09:06   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirret!

Lavkarbopizza finnes også her inne. Da lager du bunnen av revet ost, egg og proteinpulver. Den har jeg fått mange gode tilbakemeldinger på .
Les på oppskriftsdelen her inne, det er utrolig mye godt man kan servere på en fredag-eller lørdagskveld.
Jeg synes også det ser ut til at du spiser litt lite fett til å ligge så lavt i karbene.
Siden det tar opp til fire uker før kroppen justerer seg til optimal fettforbrenning, så vil jeg ikke anbefale deg å ha en karbodag i uken med mindre du trener seriøs bodybuilding, men hvis du synes det funker.... Du får muligens ikke utnyttet ditt fulle potensiale, men det får være opp til deg.
Det er mange menn her inne som trener på lavkarbo, bl.a Bulldog, les litt av hans innlegg.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 08:32   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forvirret!

Opprinnelig lagt inn av ChristianB, her.

Kortversjon, for de med en travel hverdag (10 sekunder): G20, spiser <30 karber dagen, trener moderat intensiv styrke og litt utholdenhet 6 dager i uka. Er det en god kombo når jeg ønsker å få fettprosenten ned samtidig som jeg ønsker å bli sterkere/ikke miste muskler?

Hva innebærer "moderat intensiv styrke"?

Med visse forbehold; ja, det vil fungere. Det vil trolig fungere bedre hvis du slutter med denne moderate intensiteten og heller begynner med ordentlig styrketrening. Sjekk Jim Wendler's 5/3/1 program. Det er så genialt, og ikke minst enkelt, at jeg får ikke skrytt nok av det. Flere av gutta på gymmet har hatt overraskende styrkeøkning med det, og jeg mener overraskende som i "å dæven, hva skjer?"

Det bør nevnes at dette er ikke nybegynnere; en av dem ligger godt an til å ta norgesrekord i markløft i sin vektklasse, og alle er over gjennomsnittet sterke. For en nybegynner vil det fungere enda bedre.

Det er også ett av de få treningsoppleggene som funker strålende i ketose, helt uten modifikasjoner.

==> Ok, leser nå at du veier 84 kg. Du trenger ikke å slanke deg, du trenger å bygge muskelmasse... Bli sterkere, så vil fettet bli borte og musklene komme frem helt av seg selv Fortsett gjerne med karbodagen din, og forutsatt at du begynner å trene ordentlig vil jeg anbefale deg å ta 80-90g maltodekstrin (Carbo fuel eller lignende) sammen med proteinpulver i en shake etter trening.


Sist redigert av Bulldog : 01-05-10 kl 08:49. Årsak: Trenger kaffe
  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forvirret Løvinne77 Spørsmål og svar 5 13-11-09 13:07
Forvirret peder5 Ketolysekuren 13 09-08-09 11:42
Ny og forvirret blondym8 Spørsmål og svar 4 14-07-09 23:42
Forvirret, jeg? Millsi Ketolysekuren 8 01-03-08 19:06
????? forvirret jag.. Fridolina Spørsmål og svar 3 22-06-06 09:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no