Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-11, 22:08   #1
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Hei

Jeg er ganske ny her, og lurer på hvordan dette med søtstoffer og små barn. Har en liten på snart to år, og vi har nå i 1 mnd gått over på lavkarbo ala Lindberg.

Vi har brukt sukrin til oss selv, men er usikker på til lillemann, så har brukt vanlig sukker for å være på den sikre siden.

Kan små barn få sukrin? Det er vel ikke kunstig sånn som aspartam osv?

waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:11   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn og sukrin/fruktose osv

Her kan du lese om sukrin!

Er vel ikke mye sukker/søtning er så liten en trenger uansett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:23   #3
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Sv: Barn og sukrin/fruktose osv

Takk for svar

Har lest denne siden før, men skulle gjerne sett noe svart på hvitt for å være på den sikre siden liksom...

Men det er jo sant det, er jo ikke så mye han skal ha, Men hender jo det er litt sukker/søtt i matretter eller desserter (de gangene man unner seg noe).

waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:34   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Barn og sukrin/fruktose osv

Det står er at er helt naturlig og kommer fra frukt. Stor bedre blir det vel ikke!
Er bedre for alle enn vanlig sukker, som INGEN har godt av, uansett alder!

Du kan jo lese litt i denne tråden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:36   #5
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Min får kun sukrin og bjørkesøt(xylitol). Har ingen betenkninger ved å gi han det. har en mye mer rolig og balansert gutt enn før.

Dette er naturlig og jeg leste at sukrin har blitt brukt i japan i flere århundrer, bare husker ikke hvor jeg leste det.. Skyt meg hvis jeg tar feil her, men mener jeg leste det en plass

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:03   #6
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av waka waka, her.

Hei

Jeg er ganske ny her, og lurer på hvordan dette med søtstoffer og små barn. Har en liten på snart to år, og vi har nå i 1 mnd gått over på lavkarbo ala Lindberg.

Vi har brukt sukrin til oss selv, men er usikker på til lillemann, så har brukt vanlig sukker for å være på den sikre siden.

Kan små barn få sukrin? Det er vel ikke kunstig sånn som aspartam osv?

Sukrin sies å finnes naturlig i naturen, men jeg synes det skurrer i ørene mine når det kan smake så søtt og samtidig være uten kalorier....
Det frarådes å gi barn under 3 år kunstige søtningsmidler.
Det beste er nok å ikke venne barn til søte matvarer, enten de inneholder sukker eller kunstige søtningsmidler.


Jeg har barn med ADHD,og har valgt å ikke ha noen form for kunstig søtning i huset, og heller la de få små mengder med sukkerholdige matvarer.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:43   #7
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Jeg har som sagt troa på sukrin og hvis en leser dette:

Hvordan blir Sukrin fremstilt?
Sukrin lages gjennom fermentering (gjæring) av druesukker (glukose). Man tilsetter en bakteriekultur til glukose, som da blir omdannet til Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er helt naturlig.

Så kan en se at det blir fremstilt på samme måte som andre matvarer en ikke nøler med å konsumere, hvorfor skal sukrin være nor verre?? Her er det snakk om at vi baker 1-2 ggr i måneden og har noen få ganger litt sukrin på grøten. Det å kutte ut søte matvarer er jo best, men hvorfor ikke venne seg til sukrin når det er mulig.. :P

Ps: Hvis du baker, så bak dagen før, da blir du kvitt den isingen som sukrin ofte gir bare ved å la baksten stå over natten

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 00:05   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.


Ps: Hvis du baker, så bak dagen før, da blir du kvitt den isingen som sukrin ofte gir bare ved å la baksten stå over natten

Det var nytt for meg, takkk for tipset

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 00:25   #9
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det var nytt for meg, takkk for tipset

Bare hyggelig. Har prøvd noen ganger nå og det smaker myye bedre dagen derpå hehe.. Laga en del fra bakeglede uten sukker og det er litt rart når det er nybakt, så nå bakes det dagen før

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:16   #10
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det var nytt for meg, takkk for tipset

Nytt for meg også,tusen takk

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 15:32   #11
Morgenstjerna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 30
Morgenstjerna er på en erverdig vei

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Det finnes nok ingen direkte forskning på bruk av Sukrin hos barn, men våre to har fått små doser av Sukrin fra de var så store at de begynte å smake på matretter/desserter/kaker. Eldstemann er nå 5 1/2 år, og det er ingenting som tyder på at Sukrin har gitt henne noen negative effekter. Vi prøver jo så langt vi kan å styre unna søtsaker og bruk av sukkerliknende ingredienser, men når vi trenger det, så bruker vi Sukrin. Ingen blodsukkerstigning og bra for tennene er jo veldig positivt!

__________________


Morgenstjerna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:46   #12
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Takk for alle svar

Vi har gitt ham litt sukrin nå de gangene det har vært naturlig. Han er glad i de lappene (av cc, havregryn, kanel, olje, egg og sukrin), og får sånn til kvelds for variasjonen sin del.
Har tidligere lagd de med litt vanlig sukker til han, men har nå brukt sukrin i dem. Han spiser jo ikke så mange.

waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:28   #13
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Jeg gir og sukrin og littegrann stevia til mine. Det er sjelden da, men de gangene vi har pannekaker feks. Minsten på 5 år foretrekker mamma sitt sukker nemlig!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 19:17   #14
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av waka waka, her.

Han er glad i de lappene (av cc, havregryn, kanel, olje, egg og sukrin)

Sorry for avsporing, men hvilke lapper er dette?
Er så mange forskjellige lapper. Disse hørtes greie ut og jeg har alt i hus. Noen som kan finne oppskriften til meg?

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 15:13   #15
waka waka
Juniormedlem
 
waka waka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 43
Innlegg: 25
waka waka er på en erverdig vei

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

De lappene er veldig gode! Jeg og samboer bruker de som kveldsmat, lager da en stor pannekake.

Jeg lager av denne mengden:
2 egg
2 ss cottage cheese
2 ss store havregryn
litt olje
kanel
sukrin

Alt blandes sammen og kjøres i stavmikser til en røre. Blir det for tynt tar jeg oppi litt mer havregryn.
Stekes som stor pannekake eller små lapper,

Mannen lager av 3 egg, 3 ss cc, 3 ss havregryn

Gutten på snart 2 år liker de godt. Han får litt syltetøy på da, eller litt sukrin.

waka waka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 15:23   #16
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Takk for tips av lapper! De skal jeg også lage her, blir sikkert godt til min lille på 19 mnd.
Ellers bruker jeg litt fruktose på havregrøten til snuppa, er det ok? Det er jo også naturlig fremstilt.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:19   #17
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Takk for tips av lapper! De skal jeg også lage her, blir sikkert godt til min lille på 19 mnd.
Ellers bruker jeg litt fruktose på havregrøten til snuppa, er det ok? Det er jo også naturlig fremstilt.

Det lurer jeg også på. For noen steder leser jeg at fruktose er verre for blodsukkeret enn sukker, men ikke i noen av bøkene jeg har lest, har jeg funnet belegg for det.
Jeg bruker fruktose, sukrin og vanlig sukker om hverandre. Jeg synes sukrin på pannekaker (som jeg lager av masse egg, fløte og litt hvetemel) er helt pyton, men har laget en blanding av sukrin og sukker halvt om halvt, da blir mengden sukker redusert om ikke annet. Og vesla mi har i tillegg funnet ut at det er godt med kanel på pannekaker.
Nå skal ikke jeg ned i vekt så da er jeg ikke så strikt, men holder karboinntaket lavt likevel.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 15:54   #18
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn og sukrin/fruktose og andre søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

Det lurer jeg også på. For noen steder leser jeg at fruktose er verre for blodsukkeret enn sukker, men ikke i noen av bøkene jeg har lest, har jeg funnet belegg for det.
Jeg bruker fruktose, sukrin og vanlig sukker om hverandre. Jeg synes sukrin på pannekaker (som jeg lager av masse egg, fløte og litt hvetemel) er helt pyton, men har laget en blanding av sukrin og sukker halvt om halvt, da blir mengden sukker redusert om ikke annet. Og vesla mi har i tillegg funnet ut at det er godt med kanel på pannekaker.
Nå skal ikke jeg ned i vekt så da er jeg ikke så strikt, men holder karboinntaket lavt likevel.

Jeg går ned med fruktose i alle fall, og mitt blodsukker blir ikke påvirket av fruktose. Måtte jo måle hele tiden da jeg var gravid, og fruktose var helt ok.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin vs sukker/ andre søtstoff Nynne Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 01-09-10 14:29
Ok å bruke sukrin til barn? nonta Barns kosthold 4 02-11-09 14:06
Sukrin og barn? Imse Barns kosthold 30 09-08-09 14:21
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no