Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Lavkarbo og amming

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-11, 22:05   #1
Diwa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 49
Diwa er på en erverdig vei

Lavkarbo og amming

Hei jeg er ny her.
Eller jeg var her før jeg ble gravid, prøvde meg på ketose og syntes det fungerte veldig bra. Nå er lillegutt 2 mnd og jeg fullammer enda. Jeg har ALT for mange kg på kroppen etter to tette små. Så lurte på hva jeg kan "slanke" meg med da?
Vet man ikke skal slanke seg når man ammer men jeg er seriøst desperat etter å gjøre noe med kostholdet mitt, for spiser sjelden og VELDIG usunt
Så setter veldig pris om noen har noen konkrete tips til hva jeg kan gjøre og spise?

Diwa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 22:36   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Du kan endre filosofien i boksen din til Fedon, lese deg opp og følge hans glimrende kostholdsfilosofi så lenge du ammer!
Så kjøper du Barn i balanse og fortsetter med den når barnet(a) skal spise fast føde og du igjen tar en runde ketolyse!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 23:06   #3
Diwa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 49
Diwa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du kan endre filosofien i boksen din til Fedon, lese deg opp og følge hans glimrende kostholdsfilosofi så lenge du ammer!
Så kjøper du Barn i balanse og fortsetter med den når barnet(a) skal spise fast føde og du igjen tar en runde ketolyse!

Takk for svar.
Jeg har lest litt om Fedon kostfilosofi men for å være ærlig skjønner jeg ikke helt. Eller jeg skjønner men jeg er litt rådvill om hva jeg skal spise....

Diwa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 23:25   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming

Som vanlig lavkarbo, med linser, bønner, litt Fedon- brød, litt frukt......
Kan ikke Fedon så veldig godt, jeg heller. Har aldri fulgt ham slavisk, liksom!
Bare pass på at du ikke er i ketose, for det vet manikke om er bra så lenge man fullammer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:54   #5
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Lavkarbo og amming

Du kan prøve deg litt fram. Prøv å øke proteininntaket og fettinntaket ditt helt fra morningen av. Jeg tror du rett og slett får altfor lite fett og proteiner i forhold til at du ammer. Da vil kroppen kreve påfyll av noe, og det blir gjerne det som får blodsukkeret til å stige raskt. Jeg er ikke redd for å spise sjelden, men det må være fordi jeg alt har gitt kroppen min det den trenger. Men det må du bare kjenne på selv. Noen trives med tette måltider, andre med å spise sjelden.

Da jeg ammet sist startet jeg dagen med en shake av (usøtet)juice ca 1,5 dl. ca 100 g frukt eller bær, 3 store ss proteinpulver, 2 egg, og 1 dl fett (Udos choise, cocosa og oliveolje) Da trengte jeg ikke mer ernæring før i to-tia på dagen og jeg holdt meg stabil uten søthunger. Vekta krøp fort ned helt av seg selv.

Nå er jeg gravid og jeg starter arbeidsagene med dette:

50 g usaltet smør, 50 g saltet smør, 2 dl kokende vann. Dette lar jeg stå til smøret har smeltet, da har jeg i to-tre egg og 1 toppet ss kakao og kjører det sammen med stavmikser. Nå er det blitt så kaldt at jeg kan ha i 30 g cocosa uten at den tar skade. Ny runde med stavmikseren. Av og til har jeg i to ss Chia-frø, men det er egentlig bare for å få litt mer fiber og karbo hvis jeg føler at jeg trenger det. Føler jeg at jeg trenger mer protein, har jeg i en ss proteinpulver.
Dette deler jeg i tre porsjoner. Den ene drikker jeg til frokost, den neste i ti-pausen på jobben, og den siste til lunsj. Da klarer jeg å holde meg vekk fra kakene på pauserommet, og jeg har energi nok til å gjennomføre dagen uten problemer.

Når jeg ikke skal på jobb så blir frokosten gjerne en biff med smør/fløtesaus og grønnsaker. Eller egg og bacon med grønnsaker til. Men da merker jeg at det blir for lite fett så kakaoen må jeg ha litt senere da.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:27   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Lavkarbo og amming

Mhms frokostpannekake som det er oppskrift på her inne, kan du spise til frokost hver dag. Veldig god.

Til lunsj kan du feks spise en gratinert avocado. Mos en avocado med feks litt kremost, ha i hakket hvitløk og reker, putt i ovnen på 200 grader i 10-15 min. En halv avocado holder lenge, så da har du til neste dag.

Ellers, kutt ut verstingene, som mel, sukker, brød, ris, pasta. Kutt ut all ferdigmat og lag alt selv. Da er mye gjort.

Anbefaler også Fedons Barn i balanse, den er genial både for voksne så vel som barn!

Å endre kostholdet til det sunne betyr ikke automatisk at du slanker deg. Det er det å være i ketose man ikke anbefaler til gravide/ammende, men å spise lavkarbo er bare sunt. Mister du noen kilo på veien er jo det bare deilig!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:27   #7
swirre
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 57
swirre er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Heia!!
Jeg ammer også å har ganske så mange kg for mye...( 25kg)
Tenkte jeg nå skulle sjerpe meg å begynne "på an igjenn".
Har som du litt forvirrede tanker om hvordan jeg skal forholde meg til maten hvis det ikke skal hå ut over poden.. Tenkte jeg skulle prøve å finne ut hvor mye karbohydrater jeg MÅ ha pr dag akkurat nå når jeg annet,
Tenkte kansje at det er rett plass å begynne.. Har du funnet ut dagsbehovet?!?

swirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:34   #8
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og amming

Jeg vil gjerne fylle på med GOD mamma-samvittighet:

Inntak av mettet fett er det som gjør morsmelken ekstra næringsrik!

Derfor gir bla slanking (altså tradisjonell GR/vekstklubb/lavkalori) i ammeperioden også slunken vekst for baby. Kjenner flere, minst en lege faktisk, som måtte gi opp amming fordi babyen ikke vokste nok etter noen mnd.
(-Nei, altså, jeg slanker meg jo ikke med vilje, men det er ekstra viktig å være sunn nå. Yeah, right, hva er du kaller sunn?)

Og lavkarbo driver av alle slag fett som også bidrar til morsmelken. Det vil være fysiologisk umulig at fettet i melken bare kommer fra kroppsfett, og det eventuelle nivået av miljøgifter blir tilsvarende tynnet ut. Og miljøgifter har også andre veier ut av kroppen enn morsmelk, særlig på lavkarbo!

Og hvor mange av Dere lever på tunfisk, måsegg, isbjørnlever, og bunnfisk fra Mjøsa? Og drikker spillvann fra reaktoren på Kjeller?

Slapp av og nyt det!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 17:09   #9
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg vil gjerne fylle på med GOD mamma-samvittighet:

Inntak av mettet fett er det som gjør morsmelken ekstra næringsrik!

Derfor gir bla slanking (altså tradisjonell GR/vekstklubb/lavkalori) i ammeperioden også slunken vekst for baby. Kjenner flere, minst en lege faktisk, som måtte gi opp amming fordi babyen ikke vokste nok etter noen mnd.
(-Nei, altså, jeg slanker meg jo ikke med vilje, men det er ekstra viktig å være sunn nå. Yeah, right, hva er du kaller sunn?)

Og lavkarbo driver av alle slag fett som også bidrar til morsmelken. Det vil være fysiologisk umulig at fettet i melken bare kommer fra kroppsfett, og det eventuelle nivået av miljøgifter blir tilsvarende tynnet ut. Og miljøgifter har også andre veier ut av kroppen enn morsmelk, særlig på lavkarbo!

Og hvor mange av Dere lever på tunfisk, måsegg, isbjørnlever, og bunnfisk fra Mjøsa? Og drikker spillvann fra reaktoren på Kjeller?

Slapp av og nyt det!

Signerer denne jeg. Jeg kan ikke se noen grunn til at man skal gå rundt med 15-20 kg for mye fordi man er redd for å skade ungen. Hva om man ammer til ungen er tre år, skal man være feit i tre år da?

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 20:03   #10
swirre
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 57
swirre er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

- - - hør hør - - -

__________________


swirre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:11   #11
Nednonkilo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Nednonkilo er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Idag fikk jeg klar beskjed av legen min at ettersom jeg ammer ( ammer bare morgen og kveld) så kan jeg ikke leve på ketose kuren....jaja...har vært flink en mnd da...men får vel endre litt på det da. Fikk beskjed om å få i meg mere sukker... var hos legen grunnet sterk hodepine.

Nednonkilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:30   #12
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Lavkarbo og amming

Opprinnelig lagt inn av Nednonkilo, her.

Idag fikk jeg klar beskjed av legen min at ettersom jeg ammer ( ammer bare morgen og kveld) så kan jeg ikke leve på ketose kuren....jaja...har vært flink en mnd da...men får vel endre litt på det da. Fikk beskjed om å få i meg mere sukker... var hos legen grunnet sterk hodepine.

Nå vet jeg ikke hva ketolysekuren egentlig går ut på, men jeg forstår at det må være veldig lite karbohydrater for å holde seg i ketose. Jeg tror ikke (min helt personlige tro altså) det er skadelig å være i ketose om man ammer, men man må spise variert og få i seg nok fett av variable kilder, og selvsagt nok vann. Det finnes jo folkeslag som er i ketose hele tiden, i allefall når de lever på sitt opprinnelige kosthold, og de både føder unger og ammer dem opp på denne kosten. Men som sagt, jeg aner ikke noe om den kuren som kalles ketolyse.

At du trenger mer sukker høres jo merkelig ut, jeg tror ikke noen trenger å få i seg sukker. Men det var kanskje ikke sånn rent, hvitt sukker han mente denne legen din?

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 21:56   #13
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og amming

Jeg og sambo spiser LCHF på tre minutter omtrent og er fint i ketose på det. Har til og med sluttet å sjekke med stix.

Og det hadde jeg vel plukket opp fra forumet at kunne skje så jeg kjøpte og proppet i oss ketolysevitaminene. Og får vår del har det gått veldig fint.

Nå er jeg gravid, passert 15 uker og er litt mindre strikt lavkarbo, igår kommenterte kokken i kantina på jobben at jeg er på vei og kommenterte på vidunderlig vis at jeg ikke er like bollete som forrige graviditet. Og jeg har jo tenkt det selv også, har ikke fått noe særlig ryggfett ennå, så jeg kunne jo ikke bli sur heller.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:46   #14
Nednonkilo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Nednonkilo er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og amming

Jeg har holdt meg med max 15 kh pr dag. Han mente nok kh i seg selv, ikke hvitt sukker.

Nednonkilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Amming og lavkarbo? mette_moj Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 2 16-01-11 23:18
Amming og lavkarbo Sjokoholiker Lavkarbo generelt 4 05-09-10 09:37
Lavkarbo og amming? lenakalas Lavkarbo generelt 2 22-06-10 23:03
Lavkarbo og amming Ingseb Spørsmål og svar 2 30-04-08 00:44
Lavkarbo og amming? hønni Spørsmål og svar 2 22-10-06 19:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no