Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Flate og svidde osteknekkiser

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-13, 17:17   #1
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Flate og svidde osteknekkiser

Hei!

Lurer på denne kavli oppskjærte osten.
Jeg har laget osteknekkiser i mikrobølgeovnen de siste 4 ukene.
Jeg var så glad for at det var mulig - fordi jeg opplevde i fjor at de bare fløt ut og ble til smeltet/svidd/flat ost....


Nå opplever jeg det igjen!!!

Jeg har prøvd fra 2 ulike jalapenos ost pakker, på forskjellig bakepapir, med forskjellig styrke......................................

Krise!
Disse er mine knekkebrød, noe å ha pålegg på- da jeg unngår brøderstatning i størst mulig grad...

Er det noen som vet hvorfor?
Hva kan jeg gjøre - gode råd mottas med takk

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:19   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Kavli har "ødelagt" oppskrifta på de oppskjærte ostene, så de fungerer ikke som knekkis lenger....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:20   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Men det er vel lengre enn fire uker siden de endret på den?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:22   #4
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Kavli har "ødelagt" oppskrifta på de oppskjærte ostene, så de fungerer ikke som knekkis lenger....

Men, jeg har jo brukt disse i ukesvis...merkelig..

Finnes det i såfall andre merker som en kan bruke?

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:27   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Jeg bruker vanlig gulost og krydrer de ( bruker gjerne lettost av den grunn at de blir sprøere) og så bruker jeg av tines taffelost som jeg skjærer med høvel sjøl.

Det er ei god stund siden kavli endra oppskrifta på de ferdigskjærte.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:32   #6
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg bruker vanlig gulost og krydrer de ( bruker gjerne lettost av den grunn at de blir sprøere) og så bruker jeg av tines taffelost som jeg skjærer med høvel sjøl.

Det er ei god stund siden kavli endra oppskrifta på de ferdigskjærte.

Takk for svar

Men,siden Kavli osten har virket en stund her - trodde jeg at de hadde endret den tilbake..

Har tidligere prøvd "egenskjærte" med krydder, men synes ikke de blir like fluffy og gode

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 17:35   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Nei, vanlig ost blir ikke så fluffy. men den taffelosten blåser seg opp slik som kalvi sine.
Har ikke kjøpt kavli sine siden de endra oppskrifta, så jeg aner ikke om de har endra den igjen.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 18:30   #8
wenche@@
Medlem
 
wenche@@ sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Elvebyen Drammen
Alder: 59
Innlegg: 191
wenche@@ har en fantastisk aura rundt segwenche@@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Det samme skjedde meg.. En helg lagde jeg av kavli ferdig kutta bacon ost, og det var jammis. så kjøpte jeg jalapeno 2 pakker og bacon ost 2 pakker..
Begge jalapenosene og den ene bacon ost pakka fløt ut. Den siste med bacon ble sprø og fin.... Den var i fra samme esken i butikken..??
Rare greier..

wenche@@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 19:04   #9
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

hmmm snodig!

Skal prøve ut den taffelosten altså

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 20:57   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Bruker taffelosten til slik etter at de endret oppskriften på kavli sine. Kjipt de gjorde det, men det spiller ingen rolle for meg, jeg spiste meg litt lei på de for noen år siden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 21:09   #11
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Pssst! Prøv tubeost! Jeg hadde mye hell med Kavli rekeost i silikonformer (IKEAS hjerte-isformer faktisk ). Det skulle ikke forundre meg om det gikk an uten silikonformer også. De ble sprø og luftge.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 21:15   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Pssst! Prøv tubeost! Jeg hadde mye hell med Kavli rekeost i silikonformer (IKEAS hjerte-isformer faktisk ). Det skulle ikke forundre meg om det gikk an uten silikonformer også. De ble sprø og luftge

oooooh, rekechips?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 21:57   #13
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Pssst! Prøv tubeost! Jeg hadde mye hell med Kavli rekeost i silikonformer (IKEAS hjerte-isformer faktisk ). Det skulle ikke forundre meg om det gikk an uten silikonformer også. De ble sprø og luftge.

.................................................. .................................................. ..........

Disse ser skikkelig morsom og god ut.
Nesten som rekechips, ja

Ikke så enkle m pålegg på, kanskje

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 22:49   #14
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Smør de utover et bakepapir så blir det sikkert som den skivede osten vi var så glade i.

Det går sikkert an å bruke de andre tubeostene til Kavli også (skinke, bacon, reke), men jeg var ikke like heldig med smøreost på boks, om jeg ikke husker helt feil.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 22:54   #15
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Pssst! Prøv tubeost! Jeg hadde mye hell med Kavli rekeost i silikonformer (IKEAS hjerte-isformer faktisk ). Det skulle ikke forundre meg om det gikk an uten silikonformer også. De ble sprø og luftge.

Stekte du disse i micro? Evt hvor lenge og temperatur?

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 23:39   #16
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Flate og svidde osteknekkiser

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Stekte du disse i micro? Evt hvor lenge og temperatur?

I micro, ja. Men helt ærlig husker jeg ikke noe mer. Om du vil ha noe å gå ut i fra så kan jeg anslå/gjette "1 minutt på middels varme", men jeg husker som sagt ikke. Jeg har ikke gjort dette siden i sommer, og nå befinner jeg og microen oss i hvert vårt land.
Gla'saken er vel at denne osten tilsynelatende har samme effekt som den savnede skivede kavliosten.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nednoenkgs flate bollemuffins.... nednoenkg Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 01-02-12 15:28
Flate ostebrød à la Furine Furine Bakst 1 22-07-11 10:42
Mislykkede osteknekkiser? Margrethe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 48 09-11-09 11:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no