Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-11, 13:44   #1
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien
Question

Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Hei!

Jeg spiser nå svært lite karbohydrater, og har vært i ketose ("dyp-lilla") i over fire uker. Nå lurer jeg på om det finnes noe mat som er både lavkarbo og lavkalori; for selv om jeg følger lavkarbo-prinsippet (EasyLife), så har jeg ikke riktig den framgangen vektmessig som jeg håper på. Jeg lurer derfor på om jeg gjennom lavkarbo-kostholdet rett og slett får i meg for mye kalorier til å dra nytte av det. Frokosten min i dag var f.eks. 2 dl. kremfløte, 4 ts Splenda og 150 gram bringebær. Jeg la det inn på vektklubb.no, og det er jo så mye som 774 kalorier bare i frokosten (og jeg som er så glad i akkurat den frokosten... )

Jeg har vært innom EasyLife tidligere (går ikke på kurs nå), og hadde da mye bedre resultat med samme utgangspunkt. Jeg veit jeg ikke har drikki nok siste uka, men ellers så har kostholdet vært bra; og jeg veit jeg er god innafor grensa for hva kroppen min tåler for å fortsette å forbrenne fett.

Altså; fins det noe mat som er både lavkarbo og lavkalori?

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 13:53   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Bytt ut litt av fettet med proteiner Proteiner har 4 kcal pr gram, mens fett har 9.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 14:32   #3
trulss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Eidkjosen, Kvaløya (Tromsø)
Alder: 59
Innlegg: 14
trulss er på en erverdig vei

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Hei,
Hvis du ikke spiser karbohydrater (streng lavkarbo), trenger du aldri telle kalorier. Om du overspiser skjer det bare at det går lenger tid til du blir sulten.

Fløte, Splenda og bringebær er en direkte årsak til manglende vektnedgang. Stevia (en naturlig plante) er et bedre søtningsmiddel. Kunstige søtningsmiddel går under sukkeralkoholder, og bidrar negativt i forhold til vektnormalisering.

> til å dra nytte av det. Frokosten min i dag var f.eks. 2 dl. kremfløte, 4 ts
> Splenda og 150 gram bringebær.

trulss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vLCHF.no Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 15:28   #4
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Takk for svar.

Da får jeg kutte ned på den frokosten, prøver det først (synd, men sånn er det bare). Ellers har jeg nok større problemer med å få i meg mye fett; spiser stort sett proteiner (i form av kyllingfilet/svinekjøtt) og grønnsaker. Så jeg prøver å smette inn litt seterrømme og meierismør i matlaginga.

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:18   #5
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

For meg er din frokost dessert.

For å få lavkarbo mer lavkalori kan du øke mengden grønnsaker, kjøtt og fisk og minske mengden fett. Hvor mye og om det er hensiktsmessig er vanskelig å si uten å vite mer om kostholdet ditt.

Jeg telte kalorier før lavkarbo og en stund mens jeg spiste lavkarbo. Fant ut at hvert måltid hadde mange flere kalorier, men at det ble færre måltider.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:51   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Du kan velge mager ost som ikke inneholder karbohydrater, som f.eks "så lett" fra synnøve finden, spise mager fisk og magert kjøtt som kylling og vilt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 14:02   #7
Rikkem0r
Medlem
 
Rikkem0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 37
Innlegg: 480
Rikkem0r er på en erverdig vei

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Mange tips her, vil bare legge til; Drikk mer vann! Dyp lilla på stix er ikke noe mål, utslag er utslag og "mye" utslag=dehydrering/for lite vann..=)

__________________
A moment on the lips, forever on the hips - no more




Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 14:41   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mat som er både lavkarbo og lavkalori; fins det?

Dyp lilla kan indikere at du muligens ikke drikker nok vann i tillegg til at du er i ketose. Uten vann så klarer ikke kroppen din å gjøre jobben sin. Vitaminer tran og magnesium er og bra, ihvertfall i begynnelsen. Tar du 1ss tran så har du jo fått i seg litt fett og

Ketose og lite fett fører til mangelsykdommer f.eks. Kaninsyken.
Det er generelt vanskelig å lære seg å spise fett, men noe kan du jo gjøre da. Nakkekoteletter har marinert fett, mens vanlig koteletter gjerne har en fettrand og hvis man ikke er vant til å spise rent fett så vil nakkekotelettene være et bedre alternativ. Jeg har somregel og på noen ss med olje (jeg liker olivenoljesmaken) på salater og grønnsaker generelt.

Til lunch i dag spiste jeg salat, 150g kjøtt (råvekt, ca. 112g stekt) , litt ost og 4ss extra virgin olivenolje. Olivenoljen står for 80-90% av kaloriene og salaten for 100% av de 8g karbohydratene jeg fikk i meg. Kjøttet or osten sørger for at jeg får i meg de rundt 25-30g proteiner som jeg trenger.I tillegg til dette drikker jeg mye vann. ca. 2 glass under måltidet og ca. 1l iløpet av dagen på kontoret.

Ost er faktisk ikke så fett som man vil ha det til. Det er like mye proteiner. Velger du derimot Gräddost så hjelper det.

Bringebærdesserten din er nogenlunde lik det jeg spiser. Jeg har seterrømme med vaniljestang og litt stevia/flytende natreen i kjøleskapet og spiser ca 75g bringebær med 45g vaniljerømme. Porsjonen er passe da jeg har spist middag og det er ikke hver dag jeg orker den. I induksjonsfasen ville jeg tatt mye mindre bær og heller mer rømme.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo vs lavkalori Anos Generell diskusjon 24 10-05-11 15:00
Lavkarbo OG lavkalori? Anos Lavkarbo generelt 4 13-04-11 00:50
Lavkarbo og lavkalori Therese Lavkarbo generelt 10 07-11-09 17:36
Nykommer til både slanking og lavkarbo Conjurier Lavkarbo generelt 25 28-09-08 00:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no