Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo på fest

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-12, 21:46   #1
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Lavkarbo på fest

Hva burde jeg gjøre når jeg skal ut på livet i helga? Til helgen skal jeg og noen venner mest sannsynlig ut to dager på rad, pga en pitteliten "festival" hvor det er konserter fredag og lørdag. Jeg kommer ikke til å ha noen praktiske problemer med å spise lavkarbo, men på fest drikker jeg gjerne en flaske hvitvin i tillegg til litt sprit etterpå, hvis jeg synes den ene flasken blir litt for lite utover kvelden.

Jeg ble tipset av en venninne om å spise mindre fett pga alle karbohydratene jeg får i meg (dess mer karbohydrater, dess mindre fett?), men er ikke det verre enn å holde meg til det vanlige lavkarbokostholdet i tillegg til den ene flasken med vin + litt sprit?

Hva bruker dere å gjøre ifh til festing?

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:54   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på fest

Hvitvin med lite restsukker og sukkerfritt blandevann er løsningen

Slett ikke uvanlig at man blir myyye fortere full på lavkarbo, kan være greit å ha i bakhodet

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:04   #3
superkisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 29
superkisen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på fest

Jeg er mann 31 år, 170 cm og 74 kg, og en flaske vin holder for meg kvelden lang når jeg er i ketose. Så om din hensikt ikke er å bli helt drita, så tviler jeg på at du trenger så mye mere enn en flaske. Mange typer rødvin har mindre enn 5 gram sukker per liter, kan sjekkes på vinmonopolet.no, dvs. karbo er rett og slett ikke noe problem når man drikker rødvin. Ren sprit som vodka, rom, whiskey osv. har null karbo i seg.

superkisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:16   #4
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på fest

Jeg drikker dessverre ikke rødvin. Synd men sant, jeg kan ikke fordra smaken :-( Forhåpentligvis noe som kommer seg med åra!

Jeg prøvde lavkarbo i fjor høst bare i et par uker, men pga praktiske årsaker var jeg nødt til å avbryte det (passet rett og slett veldig dårlig med omlegging av livsstilen da, men det er en annen sak), og nå synes jeg å minnes at jeg tålte MYE mindre alkohol! Husker at jeg googlet det på festen, for jeg ble så overrasket over hvor lite jeg trengte - den flasken med hvitvin holdt. Det hadde jeg helt glemt når jeg skrev dette innlegget, så; er det greit for meg å gå på lavkarbo og samtidig drikke den flasken med vinen på kvelden? Eller burde jeg følge rådet til venninnen min, og spise mindre fett, fordi kombinasjonen karbs + fett er dårligere? Forvirret!

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:36   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på fest

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Jeg drikker dessverre ikke rødvin. Synd men sant, jeg kan ikke fordra smaken :-( Forhåpentligvis noe som kommer seg med åra!

Jeg prøvde lavkarbo i fjor høst bare i et par uker, men pga praktiske årsaker var jeg nødt til å avbryte det (passet rett og slett veldig dårlig med omlegging av livsstilen da, men det er en annen sak), og nå synes jeg å minnes at jeg tålte MYE mindre alkohol! Husker at jeg googlet det på festen, for jeg ble så overrasket over hvor lite jeg trengte - den flasken med hvitvin holdt. Det hadde jeg helt glemt når jeg skrev dette innlegget, så; er det greit for meg å gå på lavkarbo og samtidig drikke den flasken med vinen på kvelden? Eller burde jeg følge rådet til venninnen min, og spise mindre fett, fordi kombinasjonen karbs + fett er dårligere? Forvirret!

Hvor vil du øke på med karbs? Drikker du hvitvin og passer på at du bruker lettbrus som blandevann i ren sprit, spis som vanlig! Kroppen vil forbrenne alkoholen før fettet - men det er jo da bare en forsinkelse i prosessen, og du må ikke bruke flere dager på å "begynne på nytt" slik du må om du velger og øke på med karbohydratene i forbindelse med dette. Hold deg unna søte sprudleviner og likør, ellers synes jeg du skal kose deg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:52   #6
anefisk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 37
anefisk er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på fest

Tusen takk for godt svar! Nå skjønte jeg litt mer. Synes det var veldig forvirrende, nettopp fordi jeg fikk høre at kroppen forbrenner alkoholen først, og derfor legger det fettet som ikke blir forbrent seg bare på kroppen i stedet, og at jeg da heller burde spise mat som inneholder lite så lite karber OG fett som mulig, men proteiner, som for eksempel cottage cheese? Men jeg burde altså i stedet bare spise som vanlig?

anefisk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:43   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på fest

Opprinnelig lagt inn av anefisk, her.

Tusen takk for godt svar! Nå skjønte jeg litt mer. Synes det var veldig forvirrende, nettopp fordi jeg fikk høre at kroppen forbrenner alkoholen først, og derfor legger det fettet som ikke blir forbrent seg bare på kroppen i stedet, og at jeg da heller burde spise mat som inneholder lite så lite karber OG fett som mulig, men proteiner, som for eksempel cottage cheese? Men jeg burde altså i stedet bare spise som vanlig?

Spiser du bare lavkarbomat, vil du ha stabilt blodsukker og liten insulinutskillelse, insulin er nødvendig for å lagre fett. Jeg opplever at jeg på lavkarbo kan spise en hel del mer kalorier uten og legge på meg, så lenge jeg holder kh-inntaket lavt Spis ordentlig med lavkarbomat, gode ordentlige proteinkilder og gode fettkilder som du gjør til vanlig - ikke glem grønnsakene Hvis du nå spiser magert, dvs fettfattig og mer kh fram mot alkoholinntak kan jeg nesten garantere at du kommer til å bli så sulten (pga økt blodsukker - økt insulinutskillelse - lavere blodsukker) at du kommer til å ha større sjanse for å sprekke på et skikkelig karbomåltid når du har drukket litt (og din selvkontroll er noe redusert) Så spis deg god og mett på ordentlig lavkarbomat på forhånd, og nyt hvitvinen din

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:26   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo på fest

En ting til du bør ha i bakhodet er at du kan få litt høy puls eller hjertebank. Enten samme dag om drikkinga pågår utover flere timer eller som en raksjon dagen derpå. Så jeg har alltid vært nødt til å øke litt på karbene den dagen jeg skal innta alkohol. Har en dårlig erfaring der jeg måtte trykke i meg 5 sjokolader før hjertebanken og den høye pulsen ga seg så spis et eple eller noe annet som du gjerne ikke spiser på lavkarbo, men ikke store mengder, bare for å unngå evt. hjertebank. Ikke alle som er plaget med det, men vet om flere som kan få den reaksjonen. Kose deg masse da med venner og vin

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
På fest med skinnvest ketoseprinsen Ketolysekuren 22 01-11-11 11:05
Kombinasjonen "fest" og "lavkarbo"? hailtothethief Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 17-03-11 08:59
Fest HønePøne Spørsmål og svar 1 23-10-10 20:03
Fest Torleiv Ketolysekuren 3 14-02-09 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no