Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Indisk Spinatgryte

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 14:22   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Indisk Spinatgryte

Dette er en av mine favorittoppskrifter fra den indiske kokeboka mi. Originaloppskriften er med lammekjøtt, men jeg har ofte laget den med kylling og det er nesten like godt.

3 dl olje (ca 100 gram smør kan også brukes om man ikke vil bruke olje)
2 middels store løk i skiver
1/4 bunt frisk koriander
3 chili, hakket
1 1/2 ts frisk ingefærrot, finhakket/revet
1 1/2 ts frisk hvitløk, presset (Kan med fordel brukes mye mer hvitløk om du liker det)
1 ts chilipulver
1/2 ts gurkemeie
450 gram lammekjøtt (eller annet kjøtt) i biter
1 ts salt
1 kg frisk spinat (renset, skylt og hakket) eller ca 400 gram frossen, hakket spinat
ca 5 dl vann

Varm oljen i en kjele, og fres løkskivene til de begynner å få farge. Tilsett koriander og chili og fres det i 3-5 minutter under stadig omrøring. Demp varmen, og tilsett ingefær, hvitløk, chilipulver og gurkemeie. Rør det godt inn. Ha lammekjøttet i kasserollen og fres det i 5 minutter under omrøring. Tilsett salt og spinat og stek i ytterligere 5 minutter under omrøring. Hell over vannet og la det småkoke i ca 45 minutter under lokk på svak varme. Etter 45 minutter tar du av lokket og lar det koke til den er så tykk/tynn du vil ha den. Sjekk at kjøttet er mørt og server med linser eller jukseris.


Sist redigert av Cyan : 07-02-11 kl 18:08.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 15:34   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Prøve i helgen!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 15:42   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Ser kjempegodt ut! Åh, jeg elsker indisk ...

Men lurer litt på hva man kan erstatte oljen med (ikke så sunt med kraftig oppvarming av vegetabilsk olje), det er kanskje ikke helt det samme å bruke smør når det er så mye ... Kanskje man kan bruke ghee?


Sist redigert av Huldr : 03-02-11 kl 15:49.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:11   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Det har du rett i Frøy Det er lenge siden jeg lagde denne sist så jeg husker ikke om det egentlig var nødvendig med mye fett. Jeg vil anta at man like godt kan steke i en god klædd med smør. Det skal i hvert fall jeg prøve nå i helga Om man velger å bruke vegetabilsk olje, så er det vel rapsolje som tåler høye temperaturer best.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 16:15   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Indisk Spinatgryte

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ser kjempegodt ut! Åh, jeg elsker indisk ...

Men lurer litt på hva man kan erstatte oljen med (ikke så sunt med kraftig oppvarming av vegetabilsk olje), det er kanskje ikke helt det samme å bruke smør når det er så mye ... Kanskje man kan bruke ghee?

Det står ikke spesifisert hva slags olje man skal bruke, så sånn sett kan man jo bruke kokosolje (selv om det fort blir dyrt i de mengdene). Ghee er vel ganske dyrt det også, er det ikke?
Til nød en olje dominert av enumettet fett (oliven, raps), eller en kombo

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:52   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Joda, kokosolje er ypperlig, men det fordamper ved høye temperaturer, så er vel ikke så aktuelt å bruke alene - jeg pleier heller å putte det i underveis. Hvis man bruker bare den klatten med smør å steke i kan man jo kanskje supplere med litt fett underveis

Palmeolje er kanskje også et alternativ ...

Ferdigkjøpt ghee ligger visst på ca 100 kr pr kilo så vidt jeg har kunnet lese meg til, så så veldig dyrt er det vel ikke i forhold til nettopp kokosfett ihvertfall. Men det er jo ikke så vanskelig å lage selv heller. Har prøvd bare en gang (med mislykket resultat ), men tror jammen jeg skal prøve igjen, jeg. I følge denne artikkelen (med oppskrift) er ghee faktisk veldig sunt, sunnere enn smør, og det må jo være midt i blinken til indiske retter.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener å huske at det stort sett har vært ghee som har vært brukt som matfett i India tidligere. Men i og med at den smakløse, raffinerte oljen inderne stort sett bruker i maten er så billig har den vel tatt over for den dyrere ghee'en.

Si fra hvordan det går å steke i smør da Cyan!


Sist redigert av Huldr : 03-02-11 kl 21:01.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:20   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Indisk Spinatgryte

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ferdigkjøpt ghee ligger visst på ca 100 kr pr kilo så vidt jeg har kunnet lese meg til, så så veldig dyrt er det vel ikke i forhold til nettopp kokosfett ihvertfall. Men det er jo ikke så vanskelig å lage selv heller. Har prøvd bare en gang (med mislykket resultat ), men tror jammen jeg skal prøve igjen, jeg. I følge denne artikkelen (med oppskrift) er ghee faktisk veldig sunt, sunnere enn smør, og det må jo være midt i blinken til indiske retter.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener å huske at det stort sett har vært ghee som har vært brukt som matfett i India tidligere. Men i og med at den smakløse, raffinerte oljen inderne stort sett bruker i maten er så billig har den vel tatt over for den dyrere ghee'en.

Ja, da blir jo kokosfett fort dobbelt så dyrt.
Palmeolje er vel heller ikke så lett å få tak i billig? Kommer liksom bare på den "overprisede" røde palmeoljen på helsekosten Men ghee brukes(/bruktes) definitivt mye i indiske retter, ja.
Hvorfor ble det mislykket? Husker jeg lagde det noen ganger, og det gikk jo ganske bra, men syntes det var ganske kjedelig etter hvert (det er rart med det, jeg kan stå timesvis på kjøkkenet og lage mat, men med en gang jeg må vente på at noe skal koke eller lignende, så blir jeg ekstremt utålmodig. Litt som å stå og vente på bussen. Hvert sekund går veeeldig sakte... uff, lang digresjon)
Evt kan man bruke dyrefett. Fant 1/2kg smult (gris) her på butikken en dag, og ble overlykkelig, haha

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:23   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Nei, palmeolje er nok ikke lett å få billig. Jeg bare tenkte på at det kanskje ikke var like flyktig som kokosoljen.

Varmet opp smøret for mye - det er vel den feilen man stort sett kan gjøre med ghee, hehe

Ja, smult o.l går nok også

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:01   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Lagde dette i dag, og forsøkte med 100 gram smør. Gikk helt fint og smakte godt Man kan med fordel kutte ned på vannet også når man ikke spiser tradisjonelt tilbehør som suger opp væske til (som ris og nanbrød)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:04   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Jeg lagde denne i dag, jeg også. Brukte angitt mengde (raps)olje. Neste gang blir det ca halvparten av vannet - måtte la gryta stå i over en time uten lokk for å koke ned, og da var jeg så sulten at jeg angrep den selv om den ennå var litt vel flytende ifht mine preferanser.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:10   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Ja, den ble veldig flytende her også (og jeg husket da at jeg brukte mye mindre vann da jeg lagde den tidligere ). Jeg tok liksågodt og modifiserte oppskriften litt på vannmengden

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:25   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Jeg lagde denne i kveld . Hot & godt! Jeg tok tre hvitløksfedd i, men neste gang tar jeg mer. Og kanskje litt mer krydder? Men hadde ris () kokt med hele kumminfrø (delvis knust i morter) til, og da ble det veldig indisk og godt! God idé om man lager blomkålris til også tror jeg, å ha i kummin

Måtte nesten ha et glass rødvin til ...

Hvilken kokebok er det du har forresten, Cyan? Jeg har tenkt å kjøpe meg en indisk kokebok nemlig


Sist redigert av Huldr : 06-03-11 kl 21:39.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-07-11, 07:39   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Oj, har ikke sett spørsmålet ditt Frøy. Den kokeboken jeg har heter bare "Indisk". Forsøkte å finne den igjen i nettbokhandler, men finner den ikke. Det er mange år siden jeg kjøpte den. Denne kan muligens være en nyere utgave.

Denne gryta er jo veldig mild på smak egentlig (litt avhengig av hva slags chilipulver man bruker), men jeg syns det er godt til en forandring

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 22:38   #14
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Indisk Spinatgryte

Skal chilien være med eller uten frø? Jeg er veldig glad i krutt-mat da

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kylling- og spinatgryte babydoll Middag 3 18-09-10 17:25
Indisk karrisuppe mofe Middag 1 25-11-05 13:44
Indisk storfegryte mofe Middag 0 20-11-05 03:21
Indisk linsegryte guro Middag 3 10-01-05 12:08
Atkins og indisk deeluxe Vedvarende vekttap 3 10-02-04 11:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no