Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Finnes det noen referanseområder

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-11, 11:59   #1
forever*young
Juniormedlem
 
forever*young sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 11
forever*young er på en erverdig vei

Finnes det noen referanseområder

ifht karbohydrater?
jeg leser så øyet blir stort og vått, men veldig sjeldent så fremgår det hvilke verdier for totalt antall gram kh pr dag man bør ligge innenfor...
Og for å være helt ærlig, så er det alt for mange tråder her inne til att jeg i det hele tatt gidder å saumfare de. Så da spør jeg heller...
Jeg tenker, på ketogen diett er det 15 og 20 gram daglig, er det noen på LCHF? Jeg er usikker på hvilket nivå jeg bør ligge, for jeg ønsker å føle en forskjell realativt kjapt ( dvs ila to uker kanskje... ) og med vekt og høyde, så vet jeg ikke helt om det blir under 50, under 100 feks.

1.70 høy og er oppe i svimlende 78 kg alt...

Hva tok dere utgangspunkt i selv?

*notat til meg selv : husk å lage ticker...*

forever*young er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:11   #2
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Det er vel snakk om mellom 50 og 70 om dagen, er det ikke? I følge Lutz kan man spise opp til 72 kh om dagen uten å redusere fettinntaket.

De første ukene var jeg så redd for karbohydrater at jeg nok spiste ketogent, selv om jeg hadde planer om å spise LCHF
Nå har jeg stort sett sluttet å veie og måle og diett.no'e, men jeg merker fort om jeg spiser noe kroppen ikke liker. Blir svimmel og lett i hodet, og får oppblåst mage. I verste fall samler jeg litt vann.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:15   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Her står det noe:

Opprinnelig lagt inn av Ridiculous, her.

Ref Eenfeldts bok "Matrevolusjonen" henvises det til grader av LCHF; strengt, normalt, liberalt. Vedt strengt LCFH-kosthold skal mindre enn 5% energi komme fra karb, mens ved liberalt kan det være helt opp i 20%.

For vår del betyr det bare at vi i hovedsak kun bruker ingredienser som har mindre enn 5g karb pr. 100g.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:17   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Det er vel snakk om mellom 50 og 70 om dagen, er det ikke? I følge Lutz kan man spise opp til 72 kh om dagen uten å redusere fettinntaket.

De første ukene var jeg så redd for karbohydrater at jeg nok spiste ketogent, selv om jeg hadde planer om å spise LCHF
Nå har jeg stort sett sluttet å veie og måle og diett.no'e, men jeg merker fort om jeg spiser noe kroppen ikke liker. Blir svimmel og lett i hodet, og får oppblåst mage. I verste fall samler jeg litt vann.

Lutz er vel mer generell lavkarbo enn LCHF.
Og ketogene dietter går under LCHF

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:19   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Primal blueprint sine anbefaling til karbohydratmengde:

Les gjerne mer her: http://www.marksdailyapple.com/how-t...mal-blueprint/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:28   #6
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Lutz er vel mer generell lavkarbo enn LCHF.
Og ketogene dietter går under LCHF

Ikke så lett å få oversikt, nei

Sjekket Hexeberg, og hun anbefaler 50 - 70 g kh om dagen i hvert fall. Så for Hexebergfolk er dette noe å ta utgangspunkt i.

smgj - Flott diagram! Må lese meg opp på Primal Blueprint!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:30   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Ikke så lett å få oversikt, nei

Sjekket Hexeberg, og hun anbefaler 50 - 70 g kh om dagen i hvert fall. Så for Hexebergfolk er dette noe å ta utgangspunkt i.

smgj - Flott diagram! Må lese meg opp på Primal Blueprint!

Nei, lavkarbo og LCHF har blitt et stoooort område å manøvrere seg i opp gjennom årene
Da jeg startet i 2007 var det mer som at Lavkarbo= navngitte dietter.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:39   #8
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Finnes det noen referanseområder

Det er mulig det er jeg som har tatt feil, men jeg trodde LCHF primært var den svenske generelle lavkarbovarianten som blant annet Annika Dahlqvist og Anders Enfeldt representerer med en karbogrense på 50 g pr dag. Den norske LCHF-bloggen har i hvert fall omtrent de samme retningslinjene for kost som kostdoktorn har. Lavkarbo er i min verden alle lavkarboretninger, Hexeberg og Lindberg inkludert, mens LCHF er generell lavkarbo under 50 g. Dette bør kanskje ryddes opp i hvis vi ska ha en egen LCHF-retning på forumet, sånn at alle snakker om ca. det samme?

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:40   #9
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Nei, lavkarbo og LCHF har blitt et stoooort område å manøvrere seg i opp gjennom årene
Da jeg startet i 2007 var det mer som at Lavkarbo= navngitte dietter.

Det er bra at alle kan finne noe som passer for dem, men det kompliserer jo diskusjonene litt Regner med at vi finner begreper som passer ganske greit etterhvert, sånn at det blir enklere å definere det man mener.
Streng, normal og liberal LCHF er jo ganske greit, men jeg er ikke nok inne i % til å tenke hvor mange gram om dagen de forskjellige kan utgjøre.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:41   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.

Det er mulig det er jeg som har tatt feil, men jeg trodde LCHF primært var den svenske generelle lavkarbovarianten som blant annet Annika Dahlqvist og Anders Enfeldt representerer med en karbogrense på 50 g pr dag. Den norske LCHF-bloggen har i hvert fall omtrent de samme retningslinjene for kost som kostdoktorn har. Lavkarbo er i min verden alle lavkarboretninger, Hexeberg og Lindberg inkludert, mens LCHF er generell lavkarbo under 50 g. Dette bør kanskje ryddes opp i hvis vi ska ha en egen LCHF-retning på forumet, sånn at alle snakker om ca. det samme?



Som det står: ved forumoverskrifta: "LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler"

Er det noe annet dere som kan LCHF mener bør stå her, gi beskjed via PM til HP (adm)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:48   #11
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Finnes det noen referanseområder

Takk, Gerd, jeg hadde visst ikke lest forumoverskriften godt nok

Jeg tror vi trenger en Hva er LCHF-tråd som er klistret, på samme måte som de andre underforumene har. Gjerne med retningslinjene til Eenfeldt eller LCHF-bloggen hvis man får bruke noen av disse.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:49   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Ah - my bad, jeg var ikke klar over distinksjonen. På "utenlandsk" benevner LCHF nemlig stort sett "dietter hvor størstedelen av næringen kommer fra fett, og hvor daglig inntak av karbohydrater holdes under 150 gram".

Sånn som LCHF defineres her oppfater jeg det egentlig som en underklasse av ketogent... ?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:50   #13
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Sånn som LCHF defineres her oppfater jeg det egentlig som en underklasse av ketogent... ?

Nei, egentlig ikke siden det vil variere fra person til person om man er i ketose på 50 g kh. Med mindre jeg misforsto spørsmålet ditt.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:52   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Kanskje vi må diskutere hva LCHF er før vi poster en slik intro

Men det er en god ide å klistre noe slikt, for det er mye å forholde seg til.
Jeg kan lage tråden, hvis dere kommer med innspill i den hva første post bør inneholde, jeg redigerer etterhvert!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:58   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Og etterpå kan dere sende pm til meg, så skal jeg klistre den

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:04   #16
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Og etterpå kan dere sende pm til meg, så skal jeg klistre den

Supert!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:07   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Supert!

Såg du var i gang med tråden, så jeg klistra den med en gang

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:10   #18
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Kanskje vi må diskutere hva LCHF er før vi poster en slik intro

Men det er en god ide å klistre noe slikt, for det er mye å forholde seg til.
Jeg kan lage tråden, hvis dere kommer med innspill i den hva første post bør inneholde, jeg redigerer etterhvert!

Det er nok lurt .

For MEG er LCHF slik det fremstår i Eenfeldts retningslinjer. Her: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf.

Jeg ser at han ikke oppgir noen stram kh-grense der, men i Matrevolusjonen har han angitt ca. 50 g som en øvre grense for ortodoks LCHF (side 167 i e-boka). En av forutsetningene er slik jeg ser det at man i utgangspunktet ikke skal måtte begrense fettet og dermed bør man vel i hvert fall holde seg under "Lutz-grensen" (som jo sikkert også vil variere fra individ til individ, og dette bør vel også med)? Det stemmer jo med Hexebergs anbefalinger i hvert fall.

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:24   #19
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Finnes det noen referanseområder

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Såg du var i gang med tråden, så jeg klistra den med en gang

Takk, snille du!

Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.

Det er nok lurt .

For MEG er LCHF slik det fremstår i Eenfeldts retningslinjer. Her: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf.

Jeg ser at han ikke oppgir noen stram kh-grense der, men i Matrevolusjonen har han angitt ca. 50 g som en øvre grense for ortodoks LCHF (side 167 i e-boka). En av forutsetningene er slik jeg ser det at man i utgangspunktet ikke skal måtte begrense fettet og dermed bør man vel i hvert fall holde seg under "Lutz-grensen" (som jo sikkert også vil variere fra individ til individ, og dette bør vel også med)? Det stemmer jo med Hexebergs anbefalinger i hvert fall.

Tenker vi får ha med litt av hver fra de tre store, og litt annet. Kom med innspill i den nyklistrede tråden

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:52   #20
forever*young
Juniormedlem
 
forever*young sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 11
forever*young er på en erverdig vei

Sv: Finnes det noen referanseområder


MASSE fine svar fikk jeg! Takker og bukker! Ble litt klokere nå og mange fine linker!

forever*young er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Finnes det noen regel for ... Dolsi Ketolysekuren 20 04-05-11 09:22
Finnes det noen måte å smake uten å få i seg karbs? Elizabeth Ketolysekuren 8 30-04-10 12:15
Finnes det noen måltidserstatning som er grei å bruke? jannemor Ketolysekuren 12 04-02-09 23:19
Finnes det? Anitra Induksjonen 18 24-03-04 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no