Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Farlig med ketose ved normalvekt?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-11, 10:04   #1
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Farlig med ketose ved normalvekt?

Jeg er en normalvektig person med BMI på rundt 22. Hovedmålet er i hovedsak ikke å gå ned så mye i vekt, men kunne tenke meg å nyte godt av alle de andre fordelene man snakker om ved lavkarbokost. Jeg kjøpte Hexebergs bok og har hevet meg i gang med svært lite karbohydrater og masse fett. Dette har ført til at jeg har havnet i en ketose-tilstand (målt med stix på kvelden). Ligger nok på rundt 20-30 kh per dag.

Men etter å ha lest litt rundt på forumet og andre kilder, er det så mange som hevder at normalvektige personer for all del ikke skal være i ketose, da dette kan være farlig. Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor dette eventuelt skulle være farlig, og lurer på om noen av dere vet noe om det? Ser at mange her inne argumenterer for at man kan være i ketose om man trives med det. Likevel kunne jeg godt tenke meg å høre hvorfor noen mener dette er farlig også. Burde jeg legge meg på et høyere inntak av karbohydrater?

Det kan nevnes at jeg har blitt ganske dårlig foreløpig. Har vært sliten, nedfor, hatt diare og kvalme, hodepine osv, men ettersom jeg forstår er dette normalt og bare må ventes ut.

Håper noen vet

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:21   #2
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Jeg var også ganske utenfor de første ukene men det går over når kroppen din har omstilt seg til det nye kostholdet. Regner med noen mer erfarne vil svare deg og gi deg råd, men jeg vil anbefale deg å ta magnesium. Jeg hadde fryktelig hodepine men den forsvant SAMME DAG jeg begynte å ta magnesium. Forsøk det.
Lykke til

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:24   #3
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Takk for tipset, det skal jeg prøve

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:34   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Hvis du får for mange bivirkninger etter nedtrappingen, så kan det hende at du må gå gradvis nedover. Det er ikke alle som klarer å gå fra høykarbo og rett i ketose. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jo eldre jo lengre nedtrapping. Men litt bivirkninger i overgangsfasen må man regne med. Kroppen skal jo lære seg å bruke fett som energi i stedet for sukker. Så man får sukkerabstinenser (vondt i hodet og slikt) og er energiløs siden kroppen ikke produserer nok enzymer til å bruke fett som hovedenergikilde enda. Og avføringen trenger litt tid på å normalisere seg etter forandring i fiberinntak. Hvis du opplever veldig ubehag, så kan du jo trappe ned gradvis på fiberet også.

Men nei, det skal ikke være farlig med ketose for normalvektige med mindre du har noen sykdommer. Det finnes mange stammer i verden som lever i ketose hele livet. F.eks. masaiene og de gamle inuittene.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:51   #5
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Ok, det er godt å høre! Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være farlig når man er frisk, men man blir jo litt urolig når man leser uttalelser fra diverse leger. Har trappet ned en del i matveien over en periode, men det er først helt i det siste jeg har kuttet ut godteri osv helt. Kan jo hende kroppen får helt sukkerabstinenser. Jeg vil gjerne klare å holde ut, for jeg merker allerede nå at det er fordeler ved det. Søtsuget er forsvunnet helt omtrent, og jeg har mistet flere cm rundt magen og føler meg ikke oppblåst lenger

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 16:19   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Det er bra å høre! Ja, vi hører stadig at lavkarbo er skadelig for hjernen, at fettet tetter til blodårene, at man må ha karbohydrater for å trene og masse sånt tull. Men man må ikke tro alt man leser, heller ikke det jeg skriver. Men ikke rart folk blir forvirret så mye forskjellig man leser. En dag skriver VG at lavkarbo er redningen og neste dag skriver de at det skader hjernen. Og du bør se dokumentaren FatHead. Se f.eks. denne videoen. Mye god info der. Og selvfølgelig lese bøker som Bedre Uten Brød og Frisk med lavkarbo for å nevne noen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:16   #7
Ridiculous
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 39
Innlegg: 21
Ridiculous er på en erverdig vei

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Leste nettopp i dagbladet (lørdag) at gravide i ketose kunne få barn med hjerneskade og nedsatt mental kapasitet. Er det lov å skrive slikt uten å referere til studier?

Ridiculous er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:50   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Ridiculous, her.

Leste nettopp i dagbladet (lørdag) at gravide i ketose kunne få barn med hjerneskade og nedsatt mental kapasitet. Er det lov å skrive slikt uten å referere til studier?

De kan da skrive akkurt hva det passer dem!
At de ikke burde gjøre det, er en helt annen sak!

Gravide som legges inn med ekstrem svangerskapskvalme, slipper ikke ut igjen før urinen er fri for ketoner! Det er en grunn til det! Hvor stor sjansen for fosterskader er, nei, det er det nok ingen som vil si noe om. Dog vil de færreste gravide gamble med sitt ufødte barns liv, helse og fremtid og dermed holder man seg ute av ketose så godt man kan når man er gravid!

At steinalderkvinnen nok var i ketose store deler av sine svangerskap og vi likevel har hatt en fantastisk utvikling som rase, se det er det vel ingen som har nevnt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:56   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

De kan da skrive akkurt hva det passer dem!
At de ikke burde gjøre det, er en helt annen sak!

Gravide som legges inn med ekstrem svangerskapskvalme, slipper ikke ut igjen før urinen er fri for ketoner! Det er en grunn til det! Hvor stor sjansen for fosterskader er, nei, det er det nok ingen som vil si noe om. Dog vil de færreste gravide gamble med sitt ufødte barns liv, helse og fremtid og dermed holder man seg ute av ketose så godt man kan når man er gravid!

At steinalderkvinnen nok var i ketose store deler av sine svangerskap og vi likevel har hatt en fantastisk utvikling som rase, se det er det vel ingen som har nevnt!

Ahhhh!! Sikkert derfor poden min har adhd og er villmannaktivdeluxe!

Jeg spiste stort sett bare kinakål da jeg gikk gravid og var nok garantert i ketose hele veien.

Så hvorfor de på BUP spurte om det var andre i familien som hadde adhd var nok av ren nysgjerrighet siden "hjerneskade" som kommer i svangerskapet skyldes mamman som er i ketose.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:16   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Så hvorfor de på BUP spurte om det var andre i familien som hadde adhd var nok av ren nysgjerrighet siden "hjerneskade" som kommer i svangerskapet skyldes mamman som er i ketose.

Men atte, hvordan svangerskapet ditt er, er jo ofte likt som din mors etc, så da er det jo arvelig på en eller annen måte uansett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:49   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Gravide som legges inn med ekstrem svangerskapskvalme, slipper ikke ut igjen før urinen er fri for ketoner! Det er en grunn til det! Hvor stor sjansen for fosterskader er, nei, det er det nok ingen som vil si noe om. Dog vil de færreste gravide gamble med sitt ufødte barns liv, helse og fremtid og dermed holder man seg ute av ketose så godt man kan når man er gravid!

At steinalderkvinnen nok var i ketose store deler av sine svangerskap og vi likevel har hatt en fantastisk utvikling som rase, se det er det vel ingen som har nevnt!

Ja, fordi veldig mange av helsepersonellet ikke vet forskjell på ketose og ketoacidose. Og så er det vel helst snakk om at overvektige ikke skal være i ketose når man er gravid. Fordi da tærer man på gammelt fett som inneholder miljøgifter. Og alt vi blir utsatt for blir fosteret utsatt for flere ganger av den konsentrasjonen. Var det seks ganger sterkere, mon tro? Men ei normalvektig dame som har vært i ketose lenge før hun ble gravid kan jeg ikke se noen grunn til at ketose skal være skadelig for. Hadde det vært skadelig for mor eller foster, så hadde ikke mennesket overlevd som rase.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 20:09   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Farlig med ketose ved normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Men atte, hvordan svangerskapet ditt er, er jo ofte likt som din mors etc, så da er det jo arvelig på en eller annen måte uansett!


Akkurat, mamma visste knapt at hun var gravid før hun fødte meg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
farlig, ketose, normalvektig


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er fett og ketose farlig? Pål Spørsmål og svar 209 09-10-15 14:31
Tror jeg har kommet i ketose, farlig? Kua Lavkarbo generelt 13 15-04-11 10:54
Lavkarbo/ketose: kan det være farlig? pixie33 Lavkarbo generelt 7 28-04-10 22:48
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 10:07
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 20-02-04 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no