Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-11, 00:18   #1
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Eg har nettopp starta med lavkarbo (følger rådene på LCHF Norge sin PDF "LCHF på 3 minutter"). Grunnen til dette er ikkje at eg skal gå så mye ned i vekt, men at eg forsøker å bli kvitt overspising. Er dessverre fullstendig gal etter mat. Har lest fleire steder at lavkarbo kan hjelpa mot detta, rett og slett fordi du ikkje blir fysen, stabilt blodsukker...ja de veit.

Har vel forsøkt det meste av diettar i løpet av livet, litt klok av skade og er derfor ikkje heilt overbevist om at lavkarbo er løysinga heller. Men eg er villig til å prøva, og prøva skikkelig!

Vil gjerne lesa meir om temaet lavkarbo og overspising. Har søkt litt men ikkje funne så mykje om tema overspising/tvangsspising her inne. Om du veit om nokre gode diskusjonar/artiklar/bloggar om dette, blir eg glad om du vil peika meg i rett retning.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 00:29   #2
Elbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Elbe er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Jeg har slitt med tvangsspising i alle år selv, og føler for første gang i mitt liv at jeg har et kosthold jeg kan leve med uten å skamme meg. Er jeg sulten, så spiser jeg mer. Vil jeg ha en kotelett til, så er det greit. De første ukene jeg gikk på lavkarbo spiste jeg veldig mye. Dette har stabilisert seg mye, og jeg spiser ca to ganger om dagen nå. Koser meg med nøtter og fløte i kaffen ved siden av.



Elbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:00   #3
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Tusen takk for svaret ditt Elbe.

Høres heilt fantastisk ut det du beskriver. Det er min drøm å ha det slik! Er framleis i første veka, og eter veldig mye, men ikkje med den samme ukontrollerte manien som før tok meg. Men siden tvangsetinga er veldig opp og ned er det vanlig for meg å ha gode periodar, så eg er mest spent på korleis det vil arta seg i det lange løp, etter veker og månadar. Håper virkelig at det holder seg, og at eg klarer å holda meg til lavkarbomat slik at eg får testa detta skikkelig.

Kor lenge har du holdt på? Har du hatt "tilbakefall" eller utskeielsar i noen grad? Får du framleis det vanvittige suget eller er det berre vekk?

  Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:34   #4
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Jeg må si at lavkarbo er det beste som har skjedd meg! I perioder, så har jeg slitt med overspising. Og i andre perioder har jeg ikke spist i det heletatt. Det har vært mange opp og nedturer igjennom tia! Men etter at jeg la om livsstilen, så har jeg klart å holde det i sjakk. Og ikke minst: helsa er sååå mye bedre! MEN jg merker at når jeg spiser karbohydrater, så faller jeg rett inn i gamle mønstre og overspiser igjen. Da kan jg bli veldig dårlig. Men klarer til gjengjeld og hente meg inn igjen veldig fort da, noe som er veldig positivt!

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 12:02   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Har hatt litt av det samme problemet selv, men ser at med litt disiplin så går det veldig bra. Går litt inn og ut, og har noen sprekker nå og da. Har gått ned litt over 7 kg. totalt, men er lang veg igjen til målet. Merker at etter noen få dager på lavkarbo forsvinner behovet for overspising. Tror at den "rette" maten gjør kroppen fornøyd med det den får, og at en da ikke har behov for så mye mat. Ser faktisk at enkelte dager er det nok med 2 måltider, og de trenger ikke vere veldig store heller. Søthungeren forsvinner etter noen få dager. Har alltid noen nøtter, solsikkekjerner, pinjekjerner, cherrytomater ol. liggende når "knaskebehovet" melder seg. Dessuten vil du merke at energien blir bedre, og du vil få mere overskudd. Deilig følelse det. Lykke til!! Ikke gi opp.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 12:20   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Opprinnelig lagt inn av madam_mim, her.

Tusen takk for svaret ditt Elbe.

Høres heilt fantastisk ut det du beskriver. Det er min drøm å ha det slik! Er framleis i første veka, og eter veldig mye, men ikkje med den samme ukontrollerte manien som før tok meg. Men siden tvangsetinga er veldig opp og ned er det vanlig for meg å ha gode periodar, så eg er mest spent på korleis det vil arta seg i det lange løp, etter veker og månadar. Håper virkelig at det holder seg, og at eg klarer å holda meg til lavkarbomat slik at eg får testa detta skikkelig.

Kor lenge har du holdt på? Har du hatt "tilbakefall" eller utskeielsar i noen grad? Får du framleis det vanvittige suget eller er det berre vekk?

Du bør spise mye de første par ukene - slik at kroppen får hjelp til å komme i gang med fettforbrenningen. Jeg spiste som en hest de første mnd uten og gå opp i vekt - og jeg følte meg bare bedre og bedre Over litt tid vil dette faktisk regulere seg selv - så spis nok mat i starten - overspising på høykarbo fører jo ofte til at man legger på seg, på lavkarbo orker du ikke etterhvert og spise like mye, jeg spiser veldig mye mindre nå enn jeg gjorde i starten, manglende sultfølelse og en nesten konstant følelse av å nettopp ha spist gjør det vanskelig og pakke i seg mer
Det kan være et tips og spise mat som er "tett" i konsistens, som feks en del proteinkilder - i tillegg til masse grønnsaker. Jeg kan "drikke" maten innimellom (smoothies feks) og da kan jeg lettere få i meg for mye næring i forhold til kroppens behov, så holder du deg til REN mat som skal tygges så vil du nok oppleve etterhvert at du ikke orker så mye

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 12:34   #7
Elbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Elbe er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Madame mim, jeg har holdt på siden slutten av mars. Spiser fremdeles så mye jeg vil. Noen dager er det MYE, mens andre dager ikke så mye. Har gått ned over 17kg, så det kan ikke være så feil det jeg gjør.

Elbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 15:07   #8
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Så flott å høyra at de alle har fått det betre- tusen takk for alle svar! Skal ta til meg tipsene eg har fått, og fortsetta dersom eg kjenner at det fungerer for meg. Så langt er eg positiv (og mett!!).

  Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:47   #9
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Merker at eg et meir og meir...håper matsuget gir seg etter kvert. Eg er visst eit matvrak, med eller uten karbohydrater!

  Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 00:38   #10
Smelia
Medlem
 
Smelia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 36
Innlegg: 74
Smelia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Vil så absolutt meine at lavkarbo er bra for alle som sliter med overspising ... har sjølv slitt med spiseforstyrrelser før og når sant skal seiast så kan eg vel egentlig seie at dei aller fleste som har hatt en form for spiseforstyrrelse vil vel egentlig alltid være "litt spiseforstyrra" uansett.. og eg kan med hånda på hjerte seie at lavkarbo har vært nøkkelen til et avslappa forhold til mat! bank i bordet takk og amen

Smelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 00:17   #11
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Takk for eit oppmuntrande svar Smelia. Ja, du har nok rett. Ein gong forstyrra alltid litt forstyrra. Men eg trur likavel på at eit verktøy som f.eks. lavkarbo kan hjelpa meg å halda det lit frå livet.

Les gjerne i min nystarta journal her dersom du er interessert i temaet.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 02:11   #12
Smelia
Medlem
 
Smelia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 36
Innlegg: 74
Smelia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Opprinnelig lagt inn av madam_mim, her.

Takk for eit oppmuntrande svar Smelia. Ja, du har nok rett. Ein gong forstyrra alltid litt forstyrra. Men eg trur likavel på at eit verktøy som f.eks. lavkarbo kan hjelpa meg å halda det lit frå livet.

Les gjerne i min nystarta journal her dersom du er interessert i temaet.

Skal gå inn å sjå på den eg .. syns det er spennande ja. folk flest forstår ikkje at det går an å være overvektig og ha en spiseforstyrrelse. Alle har en forestillelse av en radmager person når dei høyre "spiseforstyrrelse".. du får ha masse lykke til med lavkarbo det e iallefall kosten for meg Gjekk på grete roede i høst , men der e sånnt foks på kalorier og veging av mat at eg vart GAL! nesten sånn at man blir spiseforstyrra av å gå på kurset nesten følte eg til slutt! eg e gla eg "fant" lavkarbo

Smelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:28   #13
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Takker for det!

Grete Roede ja...har vært der og. Er enig med deg, forferdelig tellesystem som bare lærer vekk eit anstrengt forhold til mat. Derfor tiltrakk lavkarbo meg, det verkar som folk her inne har eit meir nytelsesprega og avslappa forhold til mat.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:21   #14
Smelia
Medlem
 
Smelia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 36
Innlegg: 74
Smelia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo mot overspising/tvangsspising?

Opprinnelig lagt inn av madam_mim, her.

Takker for det!

Grete Roede ja...har vært der og. Er enig med deg, forferdelig tellesystem som bare lærer vekk eit anstrengt forhold til mat. Derfor tiltrakk lavkarbo meg, det verkar som folk her inne har eit meir nytelsesprega og avslappa forhold til mat.


Ja, i aller høgste grad! Ihverfall for min del!

Ja , no nyter eg maten ... bare det å kunne unne seg ei skål med jordbær med fløte og hakka mørk sjokolade over med go samvittighet e bare fantastisk! Eg elska det kosthaldet her.. har ikkje savna brød, poteter, pasta , ris en einaste dag! Einaste eg kanskje savna e smågodt! Men det e ikje verdt det! Det e ingenting som smaka so godt som det føles å være slank!

Smelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
nybegynner, overspising, tvangsspising


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tvangsspising, et innlegg. aslaug Fysisk og mental helse 2 12-08-10 13:38
Overspising torgn Generell diskusjon 7 05-08-10 15:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no