Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Hva er LCHF - Introtråd

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-11, 13:03   #1
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Hva er LCHF - Introtråd

Hva skal introen inneholde? Fyr løs!
Her er en start, kom med tilbakemeldinger!

LCHF star for Low Carb, High Fat. I hovedsak skal hoveddelen av energien komme fra fett, men kun en liten del skal komme fra karbohydrater. Akkurat hvor mye man skal ha av hver avhenger av hva man ønsker å oppnå, hvilken retning man følger, og ikke minst hva man trives best med.
I norden har LCHF-begrepet nærmest blitt en egen retning, mens i det store utland ofte er et utrykk som rommer fettrik paleo, Primal Blueprint, og svært mange andre dietter som på norsk betegnes som "lavkarbo". Her diskuteres altså den nordiske varianten.

LCHF som begrep har blitt særlig brukt av de tre legene Dahlqvist, Eenfeldt og Hexeberg, og mange knytter derfor dette begrepet til det kostholdet og den metoden de anbefaler.

Eenfeldt bruker grader av LCHF; strengt, normalt og liberalt. Strengt regnes da som et kostholdt hvor mindre enn 5% av energien kommer fra karbohydrater og liberalt er opp til 20%.

Hexeberg anbefaler et inntak av mellom 50 - 70 gram karbohydrater per dag.

Noen som vet hva Dahlqvist anbefaler?

Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Grunntanken i LCHF er at menneskene har utviklet seg over millioner av år, og de har hele tiden vært jegere/samlere. Kostholdet deres har vært kjøtt, fisk, skalldyr, egg, nøtter, frø, insekter, grønnsaker, frukt og bær. Det var først når svijordbruk og kunstig vanning ble oppfunnet, for ca 7000 år siden, at vi la om kostholdet til et kornbasert kosthold. 7000 år er bare et øyeblikk i menneskets histore, og kroppene våre har ikke rukket å tilpasse seg dette nye kostholdet ennå. Når man legger til at vi i den vestlige verden på den ene siden har en massiv tilgang på mer mat enn vi kan spise, samtidig som at vi i svært stor grad har blitt et stillesittende folk, så klarer ikke kroppen å håndtere alle karbohydratene. Resultatet er overvekt og sykdom.


Dahlquist

Hexeberg

Eenfeld
Video laget av KOS Trøndelag fra lanseringen av Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt på norsk.



Vedlagt fil: Lavkarbo på tre minutter, fra LCHF Norge. Kjempekjekk sak å printe ut og henge på kjøleskapet!

Vedlagte filer
Filtype: pdf lavkarbo3minutter.pdf (90,8 KB, 301 visninger)
__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!

Sist redigert av Klara : 10-09-11 kl 10:01.
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:27   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Dersom LCHF skal være svensk/nordisk LCHF så synes jeg at det bør inn at LCHF ute i verden kan bety mye mer - f.eks også en fettrik Paleo/PB og alle (nesten) andre dietter under det vi på norsk kaller "lavkarbo" - men at det ikke er det som diskuteres i dette rommet.

Så slipper folk å blemme som meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:34   #3
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dersom LCHF skal være svensk/nordisk LCHF så synes jeg at det bør inn at LCHF ute i verden kan bety mye mer - f.eks også en fettrik Paleo/PB og alle (nesten) andre dietter under det vi på norsk kaller "lavkarbo" - men at det ikke er det som diskuteres i dette rommet.

Så slipper folk å blemme som meg.

Lagt til

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:38   #4
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Jeg TENKER at LCHF på en måte er det som ligger mellom Ketogent (ketolyse, Atkins, Skaldemann) og GI-diettene, vet ikke om andre oppfatter det slik?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:48   #5
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Jeg tenker også egentlig det, men mange lever ketogent på LCHF, så jeg synes det blir en upresis plassering.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:08   #6
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Jeg tenker også egentlig det, men mange lever ketogent på LCHF, så jeg synes det blir en upresis plassering.

Det er vel ofte da ketogent, men med høyere KH inntak? Da mange er i ketose opp mot 50g. Jeg vet ikke altså, bare tanker fra meg, i forhold til filosofien bak f.eks. Hexeberg.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:17   #7
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Det er vel ofte da ketogent, men med høyere KH inntak? Da mange er i ketose opp mot 50g. Jeg vet ikke altså, bare tanker fra meg, i forhold til filosofien bak f.eks. Hexeberg.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Ketogent er jo ketogent, er det ikke? Altså så lenge man er i ketose spiser man ketogent? Hvis du skjønner

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:02   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Hva er forskjellen på det man kaller lavkarbo med eller uten ketose og LCHF? Er det ikke bare det at lavkarbo er et fornorsket ord av LCHF? I Sverige så jeg at de enkelte plasser skrev LKHF/lågkarb om hverandre? Jeg ser derfor på begge deler akkurat det samme, men om det er rett er en annen sak.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:04   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Ketogent er jo ketogent, er det ikke? Altså så lenge man er i ketose spiser man ketogent? Hvis du skjønner

Men det er også LCHF og lavkarbo.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:20   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:24   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men det er også LCHF og lavkarbo.

Lav karbo er en fellesbetegnelse på alle retninger.
LCHF er ( som bokstavene tilsier) Lav Karbo Høy Fett. Du vet, som erfaren lavkarber, også at flere lavkarbodietter ikke faller inn under denne kategorien.

Og det er ytret ønske om å få en egen LCHF del her, og det er det kommet.
Og da syns jeg at vi kan respektere det, uten å kverulere

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:31   #12
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Det er jo klart at det er litt mange begreper, og mange synes vel egentlig at man kunne ha kuttet ut forskjellene, og bare kalt alt lavkarbo, mens andre er veldig opptatt av forskjellene innenfor det de oppfatter som forskjellige retninger.

LCHF som begrep har blitt særlig brukt av de tre legene Dahlqvist, Eenfeldt og Hexeberg, og mange knytter derfor dette begrepet til det kostholdet og den metoden de anbefaler. Om det var et heldig valg av begrep eller ikke er ikke oppe til debatt her.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:54   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Lav karbo er en fellesbetegnelse på alle retninger.
LCHF er ( som bokstavene tilsier) Lav Karbo Høy Fett. Du vet, som erfaren lavkarber, også at flere lavkarbodietter ikke faller inn under denne kategorien.

Og det er ytret ønske om å få en egen LCHF del her, og det er det kommet.
Og da syns jeg at vi kan respektere det, uten å kverulere

Jeg har ikke ønske om å kverrulere, jeg skjønner rett og slett ikke forskjellen på lavkarbo og LCHF. Jeg har alltid sett på det som to betegnelser på samme sak og vil gjerne vite hva som er konkrete forskjeller. Atkins, Fedon, Skaldemann etc DE plasserer jeg, men LCHF som en egen retning har jeg ikke kontroll på. Det er derfor jeg spør.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:57   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Hadde glemt denne! Tusen takk!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:26   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Det er jo klart at det er litt mange begreper, og mange synes vel egentlig at man kunne ha kuttet ut forskjellene, og bare kalt alt lavkarbo, mens andre er veldig opptatt av forskjellene innenfor det de oppfatter som forskjellige retninger.

LCHF som begrep har blitt særlig brukt av de tre legene Dahlqvist, Eenfeldt og Hexeberg, og mange knytter derfor dette begrepet til det kostholdet og den metoden de anbefaler. Om det var et heldig valg av begrep eller ikke er ikke oppe til debatt her.

Se der ja, da ble jeg litt klokere. Akkurat som man tenker på Andersen når det er snakk om ketolyse så er det disse legene man tenker på når det er snakk om LCHF. Takk for svar! Da lærte jeg noe i dag også. Fant forresten dette utdraget på nettet.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 26-08-11 kl 19:38.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:49   #16
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Så bra at det gav mening, Kanutten. Da legger jeg til det inn i første innlegg

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:56   #17
forever*young
Juniormedlem
 
forever*young sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 11
forever*young er på en erverdig vei

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Jeg TENKER at LCHF på en måte er det som ligger mellom Ketogent (ketolyse, Atkins, Skaldemann) og GI-diettene, vet ikke om andre oppfatter det slik?


Jeg nikker for meg selv og signerer, så tenker jeg att akkurat på samme måten oppfatter jeg det...

forever*young er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 22:51   #18
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Ketogent er jo ketogent, er det ikke? Altså så lenge man er i ketose spiser man ketogent? Hvis du skjønner

Slik jeg oppfatter ketolyse / atkins osv. så handler det om streng KH kontroll, ikke bare om hvor mye KH du kan spise og fortsatt være i ketose... Jeg f.eks. begrenset gradvis KH inntaket og havnet i ketose uten at det egentlig var målet. Du kan havne i ketose ved å følge Hexeberg osv. men det er ikke et krav på en måte. Ble litt knotete dette, men jeg må bare enda en gang understreke at det er slik jeg oppfatter det.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 22:49   #19
Jem
Juniormedlem
 
Jem sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 16
Jem er på en erverdig vei

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

En flott tråd! Kan kun snakke for meg selv, har forsøkt å få satt begrep og retninger litt i system som den nybegynneren jeg er, og ting begynner da å falle på plass.

Er ikke ute etter å gå ned i vekt, vil kun være der jeg er, men synes på sett og vis at LCHF er litt enklere å følge enn t.eks Fedon, siden grensene er litt mer tydelig (kan jo også komme av at jeg ikke har finlest GI tabellen). Også kjennes det ut som om jeg spiser nyttig mat laget fra bunnen av som kroppen har godt av. Samtidig som det er utrolig godt å slippe å skulle stagge søtsug med dertill dårlig samvittighet når man ikke greier å stå i mot.

"Hvor-mye-fett" er jo en gjenganger blant alle nye ser det ut til. Jeg ble litt glad når jeg leste i et nettmøte med Sofie Hexeberg at så lenge man spiser avocado, kjøtt, fet fisk, egg, nøtter (avhengig av hvor mang KH man ønsker å ligge på) og frø, så inneholder dette tilstrekkelig fett i seg selv. Legg til majones og creme fraiche og det burde være bra nok. For mitt behov i hvert fall.

Mulig dere har lest noe av Anna Hallen (som for meg ser ut til å være i Hexeberg-kategorien) men legger ut link allikevel. Hun har oversikt over 10 do's & don'ts, og er rak på sak og tydelig. Til inspirasjon!

http://www.annahallen.se/vand_pa_tanken

__________________
Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody's watching
Jem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (LCHF) Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 17:26   #20
herermitthjem67
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13
herermitthjem67 er på en erverdig vei

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Kanskje dette er noe for meg...

__________________
I full gang med slankingen Følg meg på min blogg
herermitthjem67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 10:25   #21
Travelocity
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 3
Travelocity er på en erverdig vei

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Har lest mye og prøvd å finne ´min´retning innen Lavkarbouniverset og tror jeg har landet på denne.. Var inne på tråden om blogger hvor jeg fant denne linken http://fristendelavkarbo.no og det gjorde vel uslaget. Dette virker enkelt nok til at jeg kan forstå det og noe jeg lettere kan kombinere med resten av familiens ´vanlige´kosthold.
Gleder meg til et nytt år og denne gang skal jeg ikke bare ta av de 20 kg som jeg tok av i 2010, jeg skal beholde dem AV!

Travelocity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 14:28   #22
Larkollen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 159
Larkollen er ny på veien
Smile

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Hei,
har startet med Lchf nå..
Hvis jeg klarer å holde meg under 25 gr karb pr dag vil jeg da ha vektreduksjonseffekten eller må jeg ligge under 10 gr pr dag?
Jeg har disse første dagene ligget på ca 15-18 gr pr dag. Jeg trener annenhver dag kondisjon ganske hardt ( det har jeg gjort i mange år og fulgt lavkarbo men stoppet opp på vekta)


Jeg synes det er vanskelig å ikke spise litt mer protein enn anbefalt men det er vel karben som er viktigst å passe på?
Jeg har kjøpt ketose stix.. er det da slik at så lenge jeg er i ketose så vil jeg brenne fett uansett hvor mye karb jeg da "tåler" før jeg evnt spretter ut av ketose igjen?

Larkollen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf igjen- nå blir det en livsstil! Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 15:09   #23
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Du vil oppnå effekt uansett om du ligger på 10 eller 25 gram. Hva som skal til for å være i ketose varierer fra persom til person, mange kan være i ketose hellt opp til 50-60 gram.

Jeg ville ikke ha tenkt så mye på proteinene. Det regulerer seg selv over tid. Det viktige er å ha kontroll på karbohydratene, samt å få i seg nok fett (og vann).

Lykke til!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 15:27   #24
Larkollen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 159
Larkollen er ny på veien
Smile

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Tusen takk
Nå har jeg prøvd alt og vært veldig skeptisk til dette da jeg har jobbet som PT i mange år men alt må testes så nå er jeg i gang.. De siste små kg skal vekk ( sikkert ikke mer enn max 5 kg men ) Håper det går bra med treningen også

Larkollen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf igjen- nå blir det en livsstil! Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 16:28   #25
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.185
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er LCHF - Introtråd

Det vil jeg tro at det gjør. Du må renge med at treningen blir tyngre de første 3-4 ukene, men så tar enerignivået seg opp igjen og utholdenheten blir bedre enn noengang. Mange opplever at tempovekslinger blir tyngre på lavkarbo dog, kroppen tåler liksom bedre langvarig belastning...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar

Emneord
introduksjon, lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lchf Østfoldjenta Andre dietter 2 05-07-11 15:04
Lchf Connie_88_ Spørsmål og svar 9 28-04-11 09:10
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 23:29
LCHF og CLA StegforSteg Generell diskusjon 2 27-04-10 10:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no