Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Meksikansk tomatsuppe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-11, 20:54   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Meksikansk tomatsuppe

I går skrev Lena Beatrice om tomatsuppe og postet et par linker til oppskrifter. Samtidig spurte hun om forslag til proteinkilder. Jeg tenkte -og foreslo meksikansk variant - og har lyst på det siden.
Til nå har jeg hatt tomatsuppe stort sett fra pulver eller helst fra disse posene med ferdig suppe, Så lage selv virket spennende og hvorfor ikke ha suppe på en søndag .........

Leste begge oppskriftene Lena postet link til og valget falt på denne : Jeg hadde ikke alle ingrediensene, så noen små endringer ble det -tilsatte og litt mer krydder - resultat ble som følger

500 gr tomater (blanding av vanlige, plomme og cherry)
1/2 løk
1/2 kinesisk hvitløk
1,5 ss tørket timian
1 ss tomatpurre
2 ss smør

Dette freste sammen i en gryte til tomatene og løken var myke og falt godt sammen


Tilsett:
5 dl grønnsakbuljong
La det hele koke i 30 min.



Jeg ville gjerne ha litt mer smak. Derfor tilsatte jeg (mot slutten av koketiden)
1 ts paprikapulver
1 ts knust chili (fra glass )

Det var veldig lys farge i starten men fargen ble dypere etterhvert som den kokte

Etter 30 min tilsett
2 dl fløte og la suppen koke et par minutter og mos det hele sammen med stavmikser


Pga fløten er suppen relativt lys, men smak og konsistens er utrolig.

Sammen med suppen vil jeg ha litt tilbehør i tallerkenen :

Kokte egg er en selvfølge.


Jeg har rester av kalkunmiddag sist søndag -de kuttes i terninger og varmes


Til slutt : litt revet ost og rømme

I de meksikanske tomatsuppene jeg har fått servert rundt om, er det gjerne tacochips. Det og lavkarbo går ikke så greit, så jeg har prøve meg på lage chips av ost -osteskiver på bakepapir -20 sek i mikro da blir den myk -et lite dryss spisskum og videre 30 sek - (dette er tider som passer i min mikro -test deg frem i din egen ) Hadde trodd de ville smelte i den varme suppen men holdt seg greit og ga litt "crispy" tyggemotstand


Ha suppe og tilbehør i skål - toppe med frisk rømme - Fantastisk god og utrolig mettende.




Man kan og ha kyllingkjøtt eller stekt kjøttdeig -krydret med spisskum feks for tacosmak -jeg foretrekker egentlig kjøttdeig -men det går fint med kylling/kalkun -eller kjøttboller.


Takk Lena for inspirasjon og ide' blir oftere tomatsuppe her fremover !!

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 21:30   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Meksikansk tomatsuppe.

Såg godt ut!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 21:32   #3
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Meksikansk tomatsuppe.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 21:01   #4
Monoceros
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 11
Monoceros er på en erverdig vei

Sv: Meksikansk tomatsuppe

åh sallan! d må prøves!
såg skamgodt ut!

Monoceros er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg! :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:02   #5
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Meksikansk tomatsuppe

Hurra!!!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:00   #6
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Meksikansk tomatsuppe

Denne blir dagens middag

Hvor mange porsjoner er oppskriften til?

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Meksikansk kyllingsuppe Hannehk Middag 6 22-10-10 13:38
Meksikansk kakao Lisbeth Smoothies / drikke 0 14-10-10 16:22
tomatsuppe ninne Middag 0 12-04-07 19:50
Meksikansk sjokoladekake Lovinda Bakst 4 22-05-05 20:49
Meksikansk sjokoladekake Lovinda Bakst 8 14-11-04 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no