Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tror du det finnes engler?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Se resultatene: Tror du det finnes engler?
Ja 47 54,65%
Nei 9 10,47%
Vet ikke 15 17,44%
Eh.. nei? Er du helt skrudd eller? 15 17,44%
Deltakere: 86. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-07, 12:19   #26
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Hmm. det er hvertfall veldig mye sneversyn her i verden. Alt er ikke bare enten svart eller hvitt Folk er liksom så ille opptatt av å ha noe å kritisere/se ned på/lage kvalme ut av, at de ikke klarer å se nyanser. Jeg anser megselv ikke som noe særlig begrenset bare fordi at jeg tror på engler.. Heller motsatt. Men det er kanskje fordi at jeg ikke ER det jeg tror på da. Men herremin. Folk elsker jo å snakke nedlatende om alt mulig Vil ikke ta i fra noen den gleden..

Ellers så liker jeg fred og krig og sånn...

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 13:27   #27
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Tror man på engler, er man mer eller mindre religiøs i en aller annen form.


Jeg er ikke religiøs..Ikke et bein i kroppen min faktisk....

Men så tror jeg kanskje heller ikke på engler da..Men på NOE....
Jeg har selv sett min mormor etter at ho døde, og kom ikke og fortell meg at jeg har "sett feil", bare fordi du ikke tror...
Jeg mener noen har evnene som trengs for å se eller føle ekstistensen til ting som ikke er fysiske...Noen har det ikke..

Og de som stenger ute all sannsynlighet, kommer mest sannsynlig aldri til å oppleve nærværet av noe "ikke-fysisk"...



Og du mener at alt som ikke kan bevises, ikke eksisterer?...
Det var vel en litt snever tankegang eller?....

Mener du også at vi på jorden, er de eneste levende vesener i universet?...

Dette kan vi jo diskutere i evigheter..Det blir synsing og "ord mot ord"...
Det er en grunn til at det heter "å tro"..

Man tror på noe, man ikke kan bevise finnes....

Jeg personlig, synes det er helt merkelig at noen kan tro at det KUN er det vi kan se og ta på som eksisterer.....
Vi er en liiiten dråpe i havet....

Merker jeg blir engasjert her..
Skal avslutte nå..for denne gangen..
Spørsmålet er om jeg tror på engler....

Litt vanskelig...Kommer an på definisjonen av engel...
Man at jeg tror på NOE, det er sikkert og visst!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 13:58   #28
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Er ganske så enig med hyper jeg. Jeg er heller ikke religiøs av meg, men jeg tror att det er noe annet enn bare oss her. Att det er NOE der ute.

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 20:06   #29
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg tror på engler, i den sammenhengen Märtha mener.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:06   #30
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Når det er snakk om å "finne dine engler" så tolker jeg det som å finne "sjelefred". Det har mange ulike navn i de ulike religionene. Kall det engler om du vil, selv om begrepet er noe misforstått. Du klarer aldri å få sjelefred hvis målet er å sette alt i bås og forklare alt vitenskapelig. De som har forsøkt seg på litt meditasjon, qigong, tai chi og lignende har kjennskap til det jeg snakker om. Den fullstendige roen og sterke følelsen av å være i ett med alt som er, klarer du ikke å resonnere deg fram til ved tankekraft. Det er heller ikke en følelse i vanlig forstand. Og det kan ikke begripes av hjernen.

Det blir rett og slett litt rart når en uten kjennskap til "åndelighet" prøver å motbevise eller latterliggjøre en som har kjent det på egen kropp. På meg virker det som at det er tilfelle i denne VG-artikkelen. Det blir nesten en slags hets at Märtha. Og så fortsetter de med det i dag.

Jeg vet hva religion går ut på rent personlig da jeg har opplevd det selv. Det er ikke noe mål i seg selv å motbevise troen til andre mennesker fordi det vil aldri skje at noen endrer mening.

Det er klart vi skal få lov til å latterliggjøre Märtha, akkurat som vi har rett til å gjøre det med kongen, ateister, jøder, muslimer. Ville ikke du ledd litt av kameraten din hvis han en dag påstod han hadde vært bortført av romvesener og tatt med til et annet solsystem?

Alt er vitenskaplig for meg, jeg prøver å være så rasjonell og fornuftig som overhode mulig. Det er ikke alltid like lett for vi har tendenser som fører oss i andre retninger (bare se hvor mange religiøse mennesker det er i verden og hvor mange på forumet her som virkelig tror på engler).

Jeg har en hærlig fred med meg selv, selv tatt i betraktning det jeg har sagt over. Bare fordi jeg er kritisk til ting gjør meg ikke mindre åpen enn andre, gjør heller ikke at jeg ikke kan nyte livet til sitt fulle. Det å oppnå indre fred er alt om å tilfredsstille hjernen din, så jeg tror nok at hjernen kan begripe det konseptet.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:13   #31
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hmm. det er hvertfall veldig mye sneversyn her i verden. Alt er ikke bare enten svart eller hvitt Folk er liksom så ille opptatt av å ha noe å kritisere/se ned på/lage kvalme ut av, at de ikke klarer å se nyanser. Jeg anser megselv ikke som noe særlig begrenset bare fordi at jeg tror på engler.. Heller motsatt. Men det er kanskje fordi at jeg ikke ER det jeg tror på da. Men herremin. Folk elsker jo å snakke nedlatende om alt mulig Vil ikke ta i fra noen den gleden..

Ellers så liker jeg fred og krig og sånn...

Jeg har tidligere sagt i tråden at verden er ikke alt svart og hvitt, så du har rett i det. Men hva får deg til å virkelig tro på engler? Hvorfor skal du gidde å tro på engler? Hadde ingen fortalt deg hva det er, ville du aldri trodd på det. Hva med UFO og bortførelser av romvesener? Det er mange tusen som påstår dette, det finnes video og bilder på nettet. Tror du på dem?

Hva med gjenfødseler? Tror du også vi blir gjenfødt? Hvordan kan det da ha seg at vi blir flere og flere mennesker i verden? Hvor kommer nye "sjeler" fra? Hva med "ut-av-kroppen" opplevelser? Det er jo ganske mange som påstår å ha opplevd dette... tror du på slikt også?

Hvis engler er det eneste noen av dere tror på, hvorfor bare engler? Hva med andre religiøse eller åndelige skapninger? Engler er meldebud fra gudene, har dere fått noen beskjeder dere mener ikke kan stamme fra deres egne tanker?

Hvis en eneste person kunne vist at de har en eller annen form for overnaturlige krefter så ville den personen blitt styrktrik. Personen ville også vært ansvarlig for å rasere mye av de fysiske lovene som vitenskapen har kommet frem til. Man hører om så mye rart, hvorfor er det ingen av disse som virkelig kan vise frem disse "kreftene"?

Jeg mener det er fordi det bare er tull å vås og enkelte mennesker vil gjøre alt for å lure oss.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:14   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Ville ikke du ledd litt av kameraten din hvis han en dag påstod han hadde vært bortført av romvesener og tatt med til et annet solsystem?

Absolutt ikke! Jeg ler ikke av mine egne venner på den måten. Hadde en av mine venner påstått noe slikt, hadde de enten vært syke eller faktisk opplevd det. Ingen av delene er noe å le av.
Jeg har forresten venner som har vært (om mulig) enda større skeptikere enn deg, VIRKELIG store skeptikere. De har hånet og ledd av alt "overnaturlig" og vært skikkelig vitenskaps-tilhengere som avfeide absolutt alt slikt. Ja, som deg. Noen av dem har, etter egne opplevelser, snudd helt om. Det er nesten skremmende hvordan de har snudd. Dette er mennesker som ville plukket fra hverandre andres opplevelser ned til den minste detalj for å finne en rasjonell forklaring. Allikevel tror de nå, pga. det de selv har opplevd. Interessant.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:23   #33
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Jeg er ikke religiøs..Ikke et bein i kroppen min faktisk....

Men så tror jeg kanskje heller ikke på engler da..Men på NOE....
Jeg har selv sett min mormor etter at ho døde, og kom ikke og fortell meg at jeg har "sett feil", bare fordi du ikke tror...
Jeg mener noen har evnene som trengs for å se eller føle ekstistensen til ting som ikke er fysiske...Noen har det ikke..

Og de som stenger ute all sannsynlighet, kommer mest sannsynlig aldri til å oppleve nærværet av noe "ikke-fysisk"...



Og du mener at alt som ikke kan bevises, ikke eksisterer?...
Det var vel en litt snever tankegang eller?....

Mener du også at vi på jorden, er de eneste levende vesener i universet?...

Dette kan vi jo diskutere i evigheter..Det blir synsing og "ord mot ord"...
Det er en grunn til at det heter "å tro"..

Man tror på noe, man ikke kan bevise finnes....

Jeg personlig, synes det er helt merkelig at noen kan tro at det KUN er det vi kan se og ta på som eksisterer.....
Vi er en liiiten dråpe i havet....

Merker jeg blir engasjert her..
Skal avslutte nå..for denne gangen..
Spørsmålet er om jeg tror på engler....

Litt vanskelig...Kommer an på definisjonen av engel...
Man at jeg tror på NOE, det er sikkert og visst!

Hvorfor må det være NOE, fremfor INTET? Hvorfor tror du det er NOE?

Det er vel ikke så unormalt å se mennesker man er glad i eller savner. Jeg kan ikke huske et konkret tilfelle men tror nok jeg har gjort det i våken tilstand, ellers har jeg gjort det mye i drømmer. Jeg tror gjerne at du har sett bestemoren din, men jeg tror heller ikke det er NOE annet enn hjernen din som har skapt dette bildet av henne.

Ganske typisk å si at dem som ikke er åpne er ikke mottakeliger for "åndelige" opplevelser. Jeg har opplevd "åndelige" opplevelser og vet hva det er, det er bare ønsketenkning og spill for galleriet. Klart det kan føles godt, men det er ikke annet enn hva man gjør det til selv. Man kan oppnå de samme, om ikke bedre, følelsene ved å virkelig forstå hva det innvolverer. Det er lett å ha en "åndelig" opplevelse med seg selv og naturen, men det er ikke noe utenom den fysiske verden og det er heller ikke noe gudommelig.

Jo mer man søker i vitenskapen jo større kjærlighet vil man begynne å føle til verden og livet man lever. Som du sier så er vi bare en dråpe i havet og vi som individer kan umulig forstå særlig mye av hvordan den virkelige verden fungerer.

Jeg er ikke naiv nok til å tro at jeg kan forstå alt eller at vitenskapen har alle svarene idag. Men vi har intet annet instrument å forholde oss til, hvis vi skulle følge spåkoner og trollmenn så ville tyngdekraften vært opphevd og vi ville alle flydd rundt sammen med engler og demoner.

Er ganske sikker på at det finnes andre levende organismer ute i verdensrommet, har stor tro på at vi kan finne noe på Mars .

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:24   #34
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Mila, her.

Er ganske så enig med hyper jeg. Jeg er heller ikke religiøs av meg, men jeg tror att det er noe annet enn bare oss her. Att det er NOE der ute.

Igjen, hvorfor må det være NOE fremfor INTET? Siden du ikke er religiøs, hva har fått deg til å tro at det er noe der ute?

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:31   #35
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Absolutt ikke! Jeg ler ikke av mine egne venner på den måten. Hadde en av mine venner påstått noe slikt, hadde de enten vært syke eller faktisk opplevd det. Ingen av delene er noe å le av.
Jeg har forresten venner som har vært (om mulig) enda større skeptikere enn deg, VIRKELIG store skeptikere. De har hånet og ledd av alt "overnaturlig" og vært skikkelig vitenskaps-tilhengere som avfeide absolutt alt slikt. Ja, som deg. Noen av dem har, etter egne opplevelser, snudd helt om. Det er nesten skremmende hvordan de har snudd. Dette er mennesker som ville plukket fra hverandre andres opplevelser ned til den minste detalj for å finne en rasjonell forklaring. Allikevel tror de nå, pga. det de selv har opplevd. Interessant.

Definer syke da. Vi mennesker kan gjerne ha en opplevelse som føles helt ekte for oss (jeg har hatt flere drømmer hvor jeg har vært helt sikker på at det virkelig har skjedd) og vi vil påstå at det er sant. Det betyr jo ikke at man er syk i hodet av den grunn. Eller kanskje man er syk da, man har nå hvertfall en redusert funksjon for å skille mellom sannsynlig virkelighet og det man har opplevd.

Det er ikke sannsynlig at engler eksisterer, så hvis jeg opplever noe slikt, så ville jeg ikke trodd på det.

Interessant å høre om vennene dine, hva var det som fikk dem til å bli overbevist om noe annet? Det må virkelige noe drastisk til for at et menneske som har økt bevissthet skal klare å legge bort fornuft og rasjonaliteten. Hva er disse opplevelsene? Hvis dette er noe som kan rokke med fornuftige menneskers tro, da burde det være mer allmennkjent og tilgjengelig slik at alle kan bli mer "åndelige".

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:37   #36
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg har etter noen diskusjoner sett likheten mellom relgion og overnaturlighet. (noe jeg ikke gjorde eller tenkte på tidligere)
Så det jeg da reagerer på er måten Märtha blir hetset på...!!

Det er ikke ofte folk som står frem som det ene eller det andre innen relgion opplever dette.

Åpningen av en bibelskole blir ikke slått opp og rakket ned på som dette...

Jeg tror ikke Märtha prøver å lure oss, men jeg tror vel heller ikke på å "snakke med engler" og ihvertfall ikke på å lære det bort?

Jeg tror Märtha som veldig mange andre religiøse har opplevde noe som for dem føltes så godt at hun nå føler plikt til å dele det med andre.

Jeg har hatt religiøse mennesker i vennekretsen som av enkelte ble stemplet som predikanter eller misjonærer fordi de ville at vi andre skulle få det så godt som de hadde det med sin tro. Jeg valgte å se på det som godhet, og syntes det er litt synd at de ikke skjønte at man kan ha det fint uten religion også.

Mulig jeg rotet meg bort her, men det får være

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:39   #37
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Det å oppnå indre fred er alt om å tilfredsstille hjernen din, så jeg tror nok at hjernen kan begripe det konseptet.

Nei, det har ikke noe med hverandre å gjøre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 09:43   #38
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Nei, det har ikke noe med hverandre å gjøre.

Hva slags bakgrunn har du for å påstå det da? Hva er det du har opplevd som har gjort at du tror det du gjør? Er oppriktig interessert i å vite.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 11:45   #39
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Hvorfor må det være NOE, fremfor INTET? Hvorfor tror du det er NOE?


Og hvorfor tror du det er INTET, og ikke NOE??

Det er vel ikke så unormalt å se mennesker man er glad i eller savner. Jeg kan ikke huske et konkret tilfelle men tror nok jeg har gjort det i våken tilstand, ellers har jeg gjort det mye i drømmer. Jeg tror gjerne at du har sett bestemoren din, men jeg tror heller ikke det er NOE annet enn hjernen din som har skapt dette bildet av henne.

Godt mulig det, og jeg mener heller ikke at det "noe" jeg snakker om, nødvendigvis er noe annet enn noe hjernen min skaper...
Men like virkelig var det uansett!...
Og jeg SÅ henne....Om hun virkelig VAR der, eller om jeg skapte henne, har ingen betydning...

Hun var der for meg..og det føltes godt...Uansett hva grunnen måtte være..


Ganske typisk å si at dem som ikke er åpne er ikke mottakeliger for "åndelige" opplevelser. Jeg har opplevd "åndelige" opplevelser og vet hva det er, det er bare ønsketenkning og spill for galleriet.

Hvordan vet du det??
Dette er din oppfatning av opplevelsene du har hatt...

Og spill for hvilket galleri?

Klart det kan føles godt, men det er ikke annet enn hva man gjør det til selv. Man kan oppnå de samme, om ikke bedre, følelsene ved å virkelig forstå hva det innvolverer. Det er lett å ha en "åndelig" opplevelse med seg selv og naturen, men det er ikke noe utenom den fysiske verden og det er heller ikke noe gudommelig.

Jeg forstår helt ærlig ikke hvem du tror du er, som kan lire av deg dette her jeg?..

Kanskje det oppfattes guddommelig for noen?..
Jeg er ikke reiligiøs selv, som nevnt over her....
Men jeg er da åpen for at alt i denne verden ikke kan bevises vitenskapelig!


Jo mer man søker i vitenskapen jo større kjærlighet vil man begynne å føle til verden og livet man lever. Som du sier så er vi bare en dråpe i havet og vi som individer kan umulig forstå særlig mye av hvordan den virkelige verden fungerer.

Hvorfor tror du at du forstår så mye mer enn alle oss andre?
vi har alle vår oppfatning av saker og ting...Og hvem har retten til å fortelle oss at vår oppfatning er feil?..
Ting kan diskuteres ja, men man kan ikke bestemme hva andre skal tro, eller mene at man vet bedre.....

Jeg er ikke naiv nok til å tro at jeg kan forstå alt eller at vitenskapen har alle svarene idag. Men vi har intet annet instrument å forholde oss til, hvis vi skulle følge spåkoner og trollmenn så ville tyngdekraften vært opphevd og vi ville alle flydd rundt sammen med engler og demoner.

Dette var vel flåsete sagt synes jeg...
Og provoserende..men det vet du vel også...


Er ganske sikker på at det finnes andre levende organismer ute i verdensrommet, har stor tro på at vi kan finne noe på Mars .

Du skal få ha dine meninger, absolutt, men ikke rakk ned på andre som synes eller mener noe annet...

Vitenskapen har mange svar-ingen tvil om det, men jeg tror også det er ting der ute, som vitenskapen ikke kan bevise....

Og hvorfor tro og religion må henge sammen, forstår jeg ikke...
Det kommer jo helt an på hva man tror på!...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 11:52   #40
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av hyper

Og hvorfor tro og religion må henge sammen, forstår jeg ikke...
Det kommer jo helt an på hva man tror på!...

Gud er ikke vitenskapelig bevist, dermed kaller man det tro. Samme med synskhet og engler ol. noe av det som kjennetegner religion er vel tro?
Jeg ser det ikke sånn at kunn navngitte religioner er en religion. vi har satt i bås kristendommen, islam, buddhismen osv. Men det gjør ikke troen på det overnaturligere noe mindre til en religion, og jeg mener heller ikke at det gjør troen på det overnatulige noe dårligere å kalle det religion

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 11:59   #41
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Sv: Tror du det finnes engler?

I lystig lag er det et par ting en ikke bør diskutere - politikk og religion. Da blir laget plutselig ikke så lystig lengre, i hvert fall ikke om en ikke har samme overbevisning.
Nå er kanskje ikke dette forumet et "lystig lag", men også her ender man opp med peronangrep snarere enn å bare diskutere sak...

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:03   #42
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Maxxx, her.

I lystig lag er det et par ting en ikke bør diskutere - politikk og religion. Da blir laget plutselig ikke så lystig lengre, i hvert fall ikke om en ikke har samme overbevisning.
Nå er kanskje ikke dette forumet et "lystig lag", men også her ender man opp med peronangrep snarere enn å bare diskutere sak...

Det har jo gått sømmelig for seg så langt. Så jeg stemmer for en fortsettelse. Synes denne tråden er ganske illustrerende. Så jeg lurer i buskene, og følger nøye med...

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:27   #43
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Det finnes mange ting som ikke kan forklares, som bare ER slik. Jeg har venner jeg er glad i og respekter som har slike evner. At de finnes er jeg ikke i tvil om. Engler en en figurativ måte å snakke om det på. Det er ikke engler som på glansbilder det er snakk om Folk får lov til å tro på Gud, men er det noen som har sett fyren ? MÅ alt bevises ?


En må tro og mene hva en vil, men alle bør akseptere og respektere at andre kan tro og mene annerledes.

Märthas lære er ikke en religion. Mange med slike evner er praktiserende kristne. I noen kristne miljøer er det akseptert - i andre ikke.

Uansett syns jeg hun er modig og hun fortjener ikke å hetses. Og hun skal iallefall ikke hetses her inne.
Hold dere til å diskutere sak, ikke person - så kan dere holde på så lenge dere gidder ! Det er ingen her som har monopol på vettet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:52   #44
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Folk får lov til å tro på Gud, men er det noen som har sett fyren ? MÅ alt bevises ?


En må tro og mene hva en vil, men alle bør akseptere og respektere at andre kan tro og mene annerledes.

Enig, men det jeg tror endel lar seg hisse opp av og lar seg provosere av er nettopp det at man ikke omtaler overnatulige ting som tro, men virkelighet.
Jeg mener også at inntil det er bevist er det tro.
Og jeg utelukker ikke av den grunn at det kan bli bevist. Det hadde gledet meg stort Akkurat det punktet synes jeg at vitenskapstilhengerne glemmer ;)

Märthas lære er ikke en religion. Mange med slike evner er praktiserende kristne. I noen kristne miljøer er det akseptert - i andre ikke.

Selvom det ikke er en relgion, så mener jeg at det kan sammenlignes med relgion.
Og at det ikke er noe negativt.

Uansett syns jeg hun er modig og hun fortjener ikke å hetses. Og hun skal iallefall ikke hetses her inne.

Heeelt enig

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:57   #45
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Gud er ikke vitenskapelig bevist, dermed kaller man det tro. Samme med synskhet og engler ol. noe av det som kjennetegner religion er vel tro?
Jeg ser det ikke sånn at kunn navngitte religioner er en religion. vi har satt i bås kristendommen, islam, buddhismen osv. Men det gjør ikke troen på det overnaturligere noe mindre til en religion, og jeg mener heller ikke at det gjør troen på det overnatulige noe dårligere å kalle det religion

Jeg er ikke tilhenger av noen religion, og mener heller ikke at jeg er det, selv om jeg tror på overnaturlige ting...

Religion for meg, er å ha en tro man lever etter...
Man har retningslinjer man følger, eller prøver å følge...
Jeg tror religion er noe man lever livet sitt etter...

Så jeg mener fortsatt at tro og religion ikke er synonymt med hverandre...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 13:25   #46
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg har tidligere sagt i tråden at verden er ikke alt svart og hvitt, så du har rett i det. Men hva får deg til å virkelig tro på engler? Hvorfor skal du gidde å tro på engler? Hadde ingen fortalt deg hva det er, ville du aldri trodd på det. Hva med UFO og bortførelser av romvesener? Det er mange tusen som påstår dette, det finnes video og bilder på nettet. Tror du på dem?

Hva med gjenfødseler? Tror du også vi blir gjenfødt? Hvordan kan det da ha seg at vi blir flere og flere mennesker i verden? Hvor kommer nye "sjeler" fra? Hva med "ut-av-kroppen" opplevelser? Det er jo ganske mange som påstår å ha opplevd dette... tror du på slikt også?

Hvis engler er det eneste noen av dere tror på, hvorfor bare engler? Hva med andre religiøse eller åndelige skapninger? Engler er meldebud fra gudene, har dere fått noen beskjeder dere mener ikke kan stamme fra deres egne tanker?

Hvis en eneste person kunne vist at de har en eller annen form for overnaturlige krefter så ville den personen blitt styrktrik. Personen ville også vært ansvarlig for å rasere mye av de fysiske lovene som vitenskapen har kommet frem til. Man hører om så mye rart, hvorfor er det ingen av disse som virkelig kan vise frem disse "kreftene"?

Jeg mener det er fordi det bare er tull å vås og enkelte mennesker vil gjøre alt for å lure oss.

Jeg tror på mye rart jeg gitt. Passer ikke helt sammen med utdannelsen jeg driver og tar (psykolog) menmen. Det er kanskje litt forskjellige oppfatninger av "engler" ute og går og? For meg er det ikke snakk om noe "svevende" ubeviselig ting. Det er snakk om mennesker som har et slags "lys", en varme og krefter i seg, som ikke alle er så heldige å ha.

Mennesker som uten å gjøre så veldig mye for det, hjelper andre og gir varme til andre. Grunnen til at jeg TROR på det er at jeg VET det. Og jeg VET det, fordi at jeg har mange av dem i livet mitt. Det har vel alle? Noen kaller dem mennesker som har mye å gi, jeg kaller dem for engler.

Jeg tror ganske sikkert at som med all relegion, så er det snakk om krefter man har i SEGSELV, som man får frem, ved å tro hardt på at "guden", "englene" ol er der og hjelper. Jeg tror ikke at engler, som de vi ser på glansbilder, sitter i himmelen og titter ned på meg og gir meg det jeg vil ha.. Tror at jeg gir megselv det jeg vil ha, ved å tro på det og tiltrekke meg det. Litt vanskelig å forklare, men.. Det mener hvertfall jeg. Engler er på en måte et middel som gjør den prosessen enklere.

Nå driver jeg også med sånne skumle ting som f.eks tarot, som også blir sett på som en temmelig ignorant ting å faktisk tro funker. Har hjulpet mange mennesker med problemer de har i livet sitt og så lenge DET skjer, så er jeg storfornøyd

Det er ikke snakk om noe hokuspokus liksom. Og man kan jo på en måte sammenligne med atkinsdietten. Alle som ikke har LEST om atkinsdietten, som ikke vet noe om den annet enn at man spiser masse fett og lite karbohydrater osv, mener på at det er skummelt og farlig og huffamej. Det er ikke snakk om hokuspokus liksom.. Det meste har en naturlig forklaring, men folk vil liksom bare se det "skumle" Folk burde lese mer, tror jeg.. Man trenger ikke tro på ting man ikke tror på liksom, men man kan VITE litt mer om ting, så skjønner man at det ikke er noe å tvile på.

På en måte

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 13:38   #47
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Aline

Enig, men det jeg tror endel lar seg hisse opp av og lar seg provosere av er nettopp det at man ikke omtaler overnatulige ting som tro, men virkelighet.



det skjønner jeg.

Det skeptiskerne bør være klar over ar at for utrolig mange ER såkalte overnaturlige ting virkelighet. Ikke bare en tro. De SER og føler ting andre ikke kan. De har sanser utviklet som ikke alle har. For dem er det ikke snakk om tro men virkelighet. Det er ikke noe unaturlig med det, snarere tvert i mot. Men det er ukjent, - og som med alle andre ukjente ting..... *fali' det*

Og det bør skeptikerne respektere. Man kan jo snu det på hodet å si at det ikke mulig å bevise at det IKKE finnes ....

Hvem i huleste er det som har rett i å bestemme at hva andre opplever som virkelighet er tøys & tull & innbildning. Det handler her som alle andre steder om RESPEKT !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 13:40   #48
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


det skjønner jeg.

Det skeptiskerne bør være klar over ar at for utrolig mange ER såkalte overnaturlige ting virkelighet. Ikke bare en tro. De SER og føler ting andre ikke kan. De har sanser utviklet som ikke alle har. For dem er det ikke snakk om tro men virkelighet. Det er ikke noe unaturlig med det, snarere tvert i mot. Men det er ukjent, - og som med alle andre ukjente ting..... *fali' det*

Og det bør skeptikerne respektere. Man kan jo snu det på hodet å si at det ikke mulig å bevise at det IKKE finnes ....

Hvem i huleste er det som har rett i å bestemme at hva andre opplever som virkelighet er tøys & tull & innbildning. Det handler her som alle andre steder om RESPEKT !

Agreed!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 14:37   #49
Sirene
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 77
Innlegg: 10
Sirene er på en erverdig vei

Sv: Tror du det finnes engler?

Nei, jeg tror ikke det finnes engler. Og jeg tror heller ikke på noen gud eller andre høyere makter. Jeg er ganske nysgjerrig på å vite, hvordan verden henger sammen, finne forklaringer og årsaker. Men det betyr vel ikke, at når det ikke finnes en logisk, vitenskapelig underbygd forklaring, så skal jeg slå meg til tåls med "tro". Hvorfor skulle jeg dog sette min fornuft ut av bruk i stedet for å undersøke nærmere, hvordan ting henger sammen?
Jeg har kjent utallige mennesker, som har trodd de mest utrolige ting. De ser, hører og fornemmer ting, som ingen andre mennesker opplever. Og de gjør seg tanker om verden, som kan være mer eller mindre bisarre. De kan også ha religiøse forestillinger, som kan variere fra alminnelig statskirkereligion til de mest groteske vrangforestillinger, der de f.eks. selv er gud og ansvarlig for alt ondt. Det synes som om det er et kontinuum uten klare grense mellom det "normale" og det vanvittige.
De allerfleste har det ganske forfærdeligt med å ha det sånn. Jeg må selvfølgelig møte dem med respekt, men så er det et spørsmål, hvordan man viser respekt overfor slikt? Det er ikke sikkert at det er godt for dem, at man bare godtar, at hvis de opplever noe sånt, så er det vel noe om det. Jeg lytter og stiller spørsmål og antyder, at kanskje er det deres egne tanker, som går i surr. De fleste føler lettelse, når medisinen begynner å virke og de selv får kontroll over egne tanker. Da gleder jeg meg sammen med dem.

Det jeg vil si er, at det at noen opplever "noe" derute, er ikke bevis på at dette "noe" finnes. Det har alle dager vært kjent, at mennesker kan oppleve nesten hva som helst, uten at det finnes. Folks opplevelser er skam viktige, men de kan ikke stå alene som bevis for, hvordan verden henger sammen. Vitenskap og logikk må til.

Sirene

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 15:00   #50
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sirene, her.

Nei, jeg tror ikke det finnes engler. Og jeg tror heller ikke på noen gud eller andre høyere makter. Jeg er ganske nysgjerrig på å vite, hvordan verden henger sammen, finne forklaringer og årsaker. Men det betyr vel ikke, at når det ikke finnes en logisk, vitenskapelig underbygd forklaring, så skal jeg slå meg til tåls med "tro". Hvorfor skulle jeg dog sette min fornuft ut av bruk i stedet for å undersøke nærmere, hvordan ting henger sammen?
Jeg har kjent utallige mennesker, som har trodd de mest utrolige ting. De ser, hører og fornemmer ting, som ingen andre mennesker opplever. Og de gjør seg tanker om verden, som kan være mer eller mindre bisarre. De kan også ha religiøse forestillinger, som kan variere fra alminnelig statskirkereligion til de mest groteske vrangforestillinger, der de f.eks. selv er gud og ansvarlig for alt ondt. Det synes som om det er et kontinuum uten klare grense mellom det "normale" og det vanvittige.
De allerfleste har det ganske forfærdeligt med å ha det sånn. Jeg må selvfølgelig møte dem med respekt, men så er det et spørsmål, hvordan man viser respekt overfor slikt? Det er ikke sikkert at det er godt for dem, at man bare godtar, at hvis de opplever noe sånt, så er det vel noe om det. Jeg lytter og stiller spørsmål og antyder, at kanskje er det deres egne tanker, som går i surr. De fleste føler lettelse, når medisinen begynner å virke og de selv får kontroll over egne tanker. Da gleder jeg meg sammen med dem.

Det jeg vil si er, at det at noen opplever "noe" derute, er ikke bevis på at dette "noe" finnes. Det har alle dager vært kjent, at mennesker kan oppleve nesten hva som helst, uten at det finnes. Folks opplevelser er skam viktige, men de kan ikke stå alene som bevis for, hvordan verden henger sammen. Vitenskap og logikk må til.

Sirene


Trenger man bevis for å tro da?......

Jeg trenger bevis for å vite, men ikke for å tro.....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Må jeg ta kosttilskudd? Kaja Kosttilskudd 17 23-07-07 23:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no