Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gravid og trenger råd

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-10, 15:50   #26
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kill the Toxoplasma Gondii
Man skal jo være flink til å skylle salat og andre grønnsaker som vokser nærme bakken og slikt.. Men klore dem, det er vel litt å ta i..


Jeg har alltid fått høre at toxoplasmose smitter som oftest via katter... Kan liksom ikke klore katta hver dag heller??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 16:36   #27
jegerjenta
Seniormedlem
 
jegerjenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 2.277
jegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snill

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Takk for kloke svar! Jordmor var litt "etter meg" på forrige kontroll, "jasså, vekta di øker såpass ja!"
Da jeg spurte om det var for mye, sa hun at det var vel greit, men nå måtte jeg være forsiktig.
Men siden jeg hadde bmi på 19 før start, så ser jeg jo ikke feit ut med 5 kilo ekstra og som dere sier, noe av det er jo økt blodvolum, morkake, vann osv. Men har spist mye karbo de siste mnd og hemningsløst mye på kveldtid, så hadde dårlig samvittighet, så ble ikke noe likere etter besøket hos jordmor.

Men det er godt å høre at dere ikke synes det er mye!

Hvis du har en BMI på 19 før svangeskapet så er vektoppgang på 5 kg ved 6 måneders svangerskap akkurat passe. Ved svangerskapets slutt bør du nok ha hatt en vektøkning på 10-12 kg. Bortsett fra vekta til barnet morkake og navlesnor, skal du også tenke på at livmora veier mye mer etter som den vokser og at bl.a blodvolumet ditt øker ganske så dramatisk i svangerskapet. Med din BMI hadde det vært mer bekymringsfullt om du ikke hadde gått opp 6 kg til nå.
En annen ting er at du må passe på å få i deg alle næringsstoffer nå som du er gravid. Men få karbohydratene fra grønnsaker og frukt slik en annen skrev tidligere. Ditt kosthold når du er gravid har betydning for ditt barns utvikling, også når det gjelder risiko for senere diabetes f.eks. Forskning har visst at to søsken, hvor den ene har levd med høyt blodsukker i svangerskapet har mye større risiko for å utvikle diabetes senere i livet. Så det er lurt å holde seg unna brus, sjokolade og slike ting.
Kos deg videre i svangerskapet. Du har ikke lagt på deg for mye

__________________
Min dagbok



jegerjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 19:21   #28
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har alltid fått høre at toxoplasmose smitter som oftest via katter... Kan liksom ikke klore katta hver dag heller??

Nei, katta måtte hun for guds skyld gi bort med en eneste gang!

Toxoplasmose kommer vel fra katter ja Og siden salat osv vokser nærme bakken i åkre hvor de kanskje går og gjør fra seg, så skal man vaske grønnsakene godt osv. Helst la de ligge i vann i en 20 minutters tid for at dritten skal løsne.

Med klor, seff

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:31   #29
Miriell
Juniormedlem
 
Miriell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 43
Innlegg: 40
Miriell er på en erverdig vei

Sv: Gravid og trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Takk for kloke svar! Jordmor var litt "etter meg" på forrige kontroll, "jasså, vekta di øker såpass ja!"
Da jeg spurte om det var for mye, sa hun at det var vel greit, men nå måtte jeg være forsiktig.
Men siden jeg hadde bmi på 19 før start, så ser jeg jo ikke feit ut med 5 kilo ekstra og som dere sier, noe av det er jo økt blodvolum, morkake, vann osv. Men har spist mye karbo de siste mnd og hemningsløst mye på kveldtid, så hadde dårlig samvittighet, så ble ikke noe likere etter besøket hos jordmor.

Men det er godt å høre at dere ikke synes det er mye!

Det der høres helt sykt ut! Gjennomsnittlig vektøkning er 12 kg i løpet av svangerskapet for de som er normalvektige, de som er tynne BØR legge på seg mer. Dette kan du enkelt google å lære opp jordmora di i, for hun må tydeligvis på skolebenken. Jeez!

Fra nettdoktor.no
Hvor mye legger du på deg under graviditeten?

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.
2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.
3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1- 3 kilo hver måned.
Hvis du legger på deg mer enn 600 gram i uken, skal du kontakte lege eller jordmor. Dermed kan du få utelukket at du holder på å få væskeansamlinger i kroppen eller utvikle sukkersyke. For stor vektøkning kan også skyldes at du ikke spiser riktig mat eller at du beveger deg for lite. Hvis dette skjer, skal du kontakte lege eller jordmor.


Hvor kommer alle disse kiloene fra?

Selve barnet veier før fødselen ca. 3.500 gram.
Livmoren vokser til ca. 900 gram.
Morkaken veier ca. 650 gram.
Fostervannet veier ca. 800 gram.
Brystene vokser med ca. 400 gram.
Den økte blodmengden veier ca. 1.250 gram.
Væskeansamlinger utgjør ca. 2000 gram.
Fettdepoter under huden utgjør ca. 1.700 gram.

I alt er dette en vektøkning på 11.200 gram, som er en hel normal vektøkning.

__________________



Miriell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid! breeze Ketolysekuren 12 02-03-11 17:06
Gravid i uke 20, trenger kostholdsråd og inspirasjon Fantorangen Lavkarbo generelt 4 11-09-10 18:16
Gravid! Hva nå? Jojodama Ketolysekuren 15 18-07-10 16:18
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no