Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hva skjer med fettet?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-04, 23:09   #1
DeffDumb
Nytt Medlem
 
DeffDumb sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
DeffDumb er på en erverdig vei
Question

Hva skjer med fettet?

Opprinnelig lagt inn av Iset

(...)jeg må innrømme at jeg spiser endel uten å være sulten, men går jo ned fordet. mat er en stor svakhet i livet mitt. jeg spiser når jeg er lei meg, glad, kjeder meg osv. og da er denne kuren enkel, for jeg kan stort sett spise hele tiden, bare jeg spiser den rette maten(...)

Bare lånte et sitat av deg. Takk!


Ja det er jo det som er det fine med ketosen, men... HVA skjer egentlig med alt fettet (og proteinene) man inntar?
-Jeg har heller aldri fått helt klarhet i hvorfor kroppen begynner å bryte ned kroppsfett i stedet for det fettet vi inntar.
-Hva skal kroppen med så mye mettet og umettet fett, hvis den verken skal forbrenne det eller lagre det?
-Hva skjer med alt fettet til slutt, og hva skjer med det overflødige proteinet? Blir ingenting lagret, så lenge man er i ketose?
-Er det slik at når kroppen er i ketose, så dumper den bare ut alle næringsstoffer bortsett fra de som utvinnes fra kroppsfettet?

Beklager alle dumme spørsmål, men dumme spørsmål er lette å svare, ikke sant? Blir glad for litt opplysende kort info. Krever ingen bred utredning!
(Jeg har ikke boka, ennå, dårlig råd.) Kjøper litteratur hvis dette viser seg å vært et kosthold jeg kan fikse over tid.

En siste ting jeg plutselig undret på.. litt off topic:
-Jeg har lest om enkelte som har spist overhodet ingen karbo over noen dager f.eks. Likevel har de bare fått lys lilla farge. Hvordan er det mulig? Hvordan kan de få nok blodsukker til å puste, hvis de hverken har karboinntak, eller er i skikkelig ketose?

__________________
Jeg er i overgangsfase fra vanlig lavkarbokosthold til å forsøke meg frem med Atkins kosthold. (Er klar over at jeg ikke 100% følger dietten.)
DeffDumb er avlogget   Svar med sitat
Gammel 19-03-04, 23:47   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Nå er det slik at kroppen trenger fett for smøring av ledd, blodårer, hud og hår, og sikkert mye annet, Har du tenkt over hvor mye blodårer det fins i hjernen. Vi er helt klart behov for fett i kostholdet. Det er også viktig at vi får i oss forskjellige typer fett slik at vi får i oss alle de ensielle fettsyrene som kroppen trenger selv. Hvor mye av overskuddfettet kroppen forbrenner vet jeg ikke men er det mye fett tilstede så har kroppen lettere for å gi slipp på kroppsfettet. og når den da får for lite karbohydrater så vil den bruke av fettet. Det går faktisk an å legge på seg av en slik diett også hvis du presser innpå mest mulig hele tiden, noe de færreste har lyst til på en slik diett. For de fleste får en sånn fantastisk metthetsfølelse. Mett uten at magen er full.....

Kroppen trenger proteiner for å bygge og vedlikeholde musklene i kroppen og du vet kanskje at vår viktigeste muskel er hjertet. Men spiser du bare proteiner vil kroppen velge protein som energikilde og da er det musklene den gyver løs på.


Dette var slett ikke dumme spørsmål men dype spørsmål.

Det med lys lilla ketose kan komme av at vedkommende drikker mye vann slik at ketonene i urinen blir utvanna. Det er også stor forskjell på forbrenninga, noen er stillesittende på grunn av sykdom mens andre er kroppbyggere og da blir behovet for karbohydrater forskjellig.
Nå er det slik at kroppen kan lage seg sitt eget blodsukker men jeg husker ikke hva det blir laget av. Håper dette greide opp i dine spørsmål.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 00:07   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Skulle ønske jeg kunne svare det kort og greit. Har hele forklaringen på engelsk (The Great Fat Meltdown - side 56-63 i Dr. Atkins New Diet Revolution 2002/2003 versjon) men det er altfor mye å oversette. Kanskje ikke oversetteren orket heller, hvis det ikke er med i den norske utgaven. Var for mange vanskelige ord for ham kanskje ? (...og der gikk det klart frem hva jeg mente om
ham stakkar !)

Her er noen interessante artikler, den første forklarer kort om hvordan lipolyse/ketose virker:

http://atkins.com/helpatkins/faqs/fa...sis/index.html

Opprinnelig lagt inn av atkins com

Why does Atkins have a metabolic advantage over low-fat weight loss programs?

The simple answer is that it takes more energy to burn fat for energy than it does to burn carbohydrate. Conventional thinking had been that the number of calories you consume (and expend) determines the use or storage of that energy. Eat fewer calories and use up more of them and you will lose weight. However, such low-fat diets are hard to stay on and their high carbohydrate content often leads to food cravings and bingeing. In contrast, by controlling the intake of carbohydrates and thus burning body fat for energy, individuals on Atkins can eat high fat, satisfying foods that contain more calories and still lose weight. That edge is called the metabolic advantage

Og denne forteller mer om The Metabolic advantage

http://atkins.com/Archive/2001/12/15-316384.html

Jeg er for trøtt til å oversette nå, men kan prøve siden ?

Kanskje HP har noen kortere svar/norsk bok ??

Ingen spørsmål er dumme !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 00:24   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hei DeffDumb
Jeg har ikke alt klart for meg når det gjelder biokjemien. Men jeg kan ikke forestille meg at hvis man spiser en kilo fett per dag, at man med et vanlig aktivitetsnivå kan gå ned i vekt. Det finnes altså en grense. Jeg mener at lav karbo, høy fett+protein har to poeng: 1) Man kommer i en bedre hormonell balanse (lavere insulin, høyere glukagon bl.a.) slik at man får bedre adgang til fettdepotene sine. Hvis man har mye insulin vil det nemlig være økte mengder av et enzym på fettcellene (lipoproteinlipase), som øker fettlagringen. 2) Man blir raskere mett av proteiner og fett, enn karbohydrater. Både pga utskillelse av hormonet CCK når proteiner+fett kommer i tarmen, men også fordi blodsukkeret holdes stabilt.
Jeg mener at summen av punkt 1 og 2, gjør at man går ned i vekt, selv om man spiser mye mer fett enn tidligere. En kalori er ikke en kalori... din hormonbalanse bestemmer hva som skal skje med den kalorien, om du skal lagre den eller forbrenne den. Så for å vite hva som skjer akkurat i DIN kropp, så må vi vite om du er i en oppbyggende (anabol) tilstand eller nedbrytende (katabol), som igjen styres av dine hormoner.

Man trenger umettet fett for i det hele tatt å kunne forbrenne kroppsfett. En studie (fra 2003 tror jeg), sammenlignet to grupper som begge skulle få 1500 kcal. Men den ene gruppen fikk i tillegg 300 kcal fra mandler (fett, proteiner og lav-GI). Mandelgruppen som fikk 1800 kcal gikk ned mye mer i vekt enn 1500 kcal gruppen. Et tankekors, som forteller oss at det ikke er så lett å forutsi næringsstoffenes gang i kroppen.

Om man spiser for mye proteiner, så vil det sakte omdannes til glukose i lever, og enten gå til brensel eller øke blodsukkeret sakte og så lagres som fett. Men da skal man spise ganske mye for mye proteiner. For noen kan det likevel være grunnen til at man hopper ut av ketosen.

Konklusjon: Nyere "slankefilosofi" tar heller hensyn til hormonell status, enn å tenke på kroppen som en forbrenningsovn, der kalorier inn skal være lik kalorier ut. Det er sikkert mange på dette forumet som kan underskrive på at slanking ikke er matematikk, og det er kanskje en av grunnene til at man valgte å konvertere til karbohydratredusert kost.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 00:36   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jaaaaa der kom det ei norsk forklaring !! Det er det som står i boka, og i en av artiklene..... Kjempeflott !!

Jeg har vært oppe siden 05.15 i morges og er overtrøtt.........
hei, jeg heter Nille og er forumavhengig !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 00:39   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er det som står i boka, og i en av artiklene..... Kjempeflott !!

Det var da utrolig, at mitt åndsverk finnes både i boka og i en artikkel.... Tror jeg må saksøke noen....kanskje jeg blir rik?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 00:52   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Okey då, ikke ord for ord, men meningen......du har ihvertfall forstått det og har evnen til å sette det på "papiret" i ord som kan forstås..... jeg er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder kjemi.......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-04, 01:11   #8
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av MHM

Hei DeffDumb
Jeg har ikke alt klart for meg når det gjelder biokjemien. Men jeg kan ikke forestille meg at hvis man spiser en kilo fett per dag, at man med et vanlig aktivitetsnivå kan gå ned i vekt. Det finnes altså en grense. Jeg mener at lav karbo, høy fett+protein har to poeng: 1) Man kommer i en bedre hormonell balanse (lavere insulin, høyere glukagon bl.a.) slik at man får bedre adgang til fettdepotene sine. Hvis man har mye insulin vil det nemlig være økte mengder av et enzym på fettcellene (lipoproteinlipase), som øker fettlagringen. 2) Man blir raskere mett av proteiner og fett, enn karbohydrater. Både pga utskillelse av hormonet CCK når proteiner+fett kommer i tarmen, men også fordi blodsukkeret holdes stabilt.
Jeg mener at summen av punkt 1 og 2, gjør at man går ned i vekt, selv om man spiser mye mer fett enn tidligere. En kalori er ikke en kalori... din hormonbalanse bestemmer hva som skal skje med den kalorien, om du skal lagre den eller forbrenne den. Så for å vite hva som skjer akkurat i DIN kropp, så må vi vite om du er i en oppbyggende (anabol) tilstand eller nedbrytende (katabol), som igjen styres av dine hormoner.

Man trenger umettet fett for i det hele tatt å kunne forbrenne kroppsfett. En studie (fra 2003 tror jeg), sammenlignet to grupper som begge skulle få 1500 kcal. Men den ene gruppen fikk i tillegg 300 kcal fra mandler (fett, proteiner og lav-GI). Mandelgruppen som fikk 1800 kcal gikk ned mye mer i vekt enn 1500 kcal gruppen. Et tankekors, som forteller oss at det ikke er så lett å forutsi næringsstoffenes gang i kroppen.

Om man spiser for mye proteiner, så vil det sakte omdannes til glukose i lever, og enten gå til brensel eller øke blodsukkeret sakte og så lagres som fett. Men da skal man spise ganske mye for mye proteiner. For noen kan det likevel være grunnen til at man hopper ut av ketosen.

Konklusjon: Nyere "slankefilosofi" tar heller hensyn til hormonell status, enn å tenke på kroppen som en forbrenningsovn, der kalorier inn skal være lik kalorier ut. Det er sikkert mange på dette forumet som kan underskrive på at slanking ikke er matematikk, og det er kanskje en av grunnene til at man valgte å konvertere til karbohydratredusert kost.

Flott innlegg,burde vært klistra.

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hensikten med Vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 4 11-06-14 22:24
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 16:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 10:23
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Hva med Atkins og graviditet?? cathrine Atkins kosthold 8 26-02-04 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no