Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Sånn ca spicy laksesuppe (mest fedon-/hexebergaktig)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-12, 19:02   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sånn ca spicy laksesuppe (mest fedon-/hexebergaktig)

Denne laksesuppa ble så god at jeg må dele den. Porsjonen er nok til 4 voksne mennesker.

600g laks u/skinn&ben
stekefett (brukte ca 1ss baconfett)
salt & (sitron-)pepper

Purreløk/vårløk eller luftløk i ringer

1/2 liter buljong (jeg brukte 1 terning grønnsaksbuljong og 1 vanlig)
1 liter hel kokosmelk

3-4 gulrøtter (kan byttes ut med f.eks blomkål)
1/2 pk (1 neve) sukkererter
(eventuelt andre grønnsaker)

23 ss thailandsk fiskesaus (nam pla)
1/2 ts sambal olek (eller finhakket chilli)
1ts rød currypasta
1 ts gurkemeie
2-3 limeblader (eller sitrongress)

2 dl rensede reker
2-3 ss finhakket frisk dill

1ss maizenna eller liknende til jevning i ca 2dl vann
(kan byttes med annen jevning)


Jeg skar laksen i munnfullstore terninger som jeg krydret med salt og pepper og det organiske sitronkrydderet fra iherb. Kan erstattes med sitronpepper. Stekte laksebitene i litt fett. Vær forsiktig, laksebitene går lett i stykker. Legg bitene til side.
Stek så løken lett og sett til side.

I en kjele:
Fiskebuljong, kokosmelk, gurkemeie, nam pla og limeblader kokes sammen. Smak til med sambal olek og krydder. Skjær gulrøttene i tynne skiver og kok møre i basen. Jevn med maizenaen.

Når basen er ferdig tilsettes fisken, løken, rekene og den hakkede dillen forsiktig og varmes opp. Trenger ikke å koke. Ikke overdriv røringen, da går fisken sønder.

Ikke vær redd for kryddermengdene. Denne suppa er i all hovedsak mild og mektig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 19:37   #2
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Sånn ca spicy laksesuppe (mest fedon-/hexebergaktig)

mmmm

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 12:02   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sånn ca spicy laksesuppe (mest fedon-/hexebergaktig)

RETTELSE

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

23 ss thailandsk fiskesaus (nam pla)

skal være

2-3 ss thailandsk fiskesaus (nam pla)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spicy kyllingsuppe Gerd Middag 0 13-10-11 15:30
Spicy kyllinggryte Gerd Middag 1 19-03-09 15:44
Den mest oppdaterte Fedon-boken? mcfrogner Dr Lindbergs 3 06-05-07 17:41
Kjøtt/Fjærkre/Fisk spicy spicy TinaF Atkins kosthold 3 16-03-05 15:05
Ingefærduftende laksesuppe Anne Middag 5 02-02-05 11:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no