Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

O`boy - men mer om melk & sånn ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-07, 12:19   #26
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: O`boy

Interessant lesning..

Jeg er en av de heldige i følge Solan som har fri tilgang på Uhomogenisert og upasteurisert melk, her i huset kalt "kumelk" Sambo er melkebonde, men desverrre ikke økologisk

Jeg drakk "kumelk" før jeg ble gravid men da gikk gikk jeg over til lettmelk (kalt butikkmelk) og det er vanskelig å gå tilbake igjen.. men det er bare en tilvenningssak.. kansje jeg må venne meg på "kumelka"

Problemet med å selge "kumelk" i butikkene er at den har så kort holbarhets tid. Etter 3-4 dager i kjøleskap er den "ødelagt". Selv drikker jeg den kun dagsfersk til nød dagen etter..

Solan: jeg tipper det er "kumelk" du referer til når du sier råmelk, men det er helt noe annet.. Råmelk er den første melken som kommer etter at kua har kalvet.. den har ett høyt proteinnivå.. og er aldeles utmerket for oss lavkarboere Jeg bruker å lage noe som heter "Kjelost" av denne råmelka.. melken inneholder så mye protein at melken stivner under varmebehandlig.. knall godt og supert når en kjenner at forkjølelsen kommer, melken er jo full av antistoffer. Og gir en mer effektiv virking på sårhals enn Curamed

Jeg prøvde å finne ut hvor mye karbohydrat Råmelk inneholder, sendte en mail til landbrukshøyskolen på Ås, men de kunne ikke gi meg noe svar på det, hadde ikke vært drevet noe forsking på det området.. det er jo stort sett proteinnivå og fettinnhold de er interessert i. Hvis jeg ikke husker feil så har råmelk ett høyt fett innhold.

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 12:46   #27
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: O`boy

Mente "kumelk" da jeg skrev "råmelk", ja. Jeg visste ikke kumelka holdt seg kun 3-4 dager i kjøleskap, men morsmelk holder seg ikke mye lenger den heller, så da er det vel naturlig.

Han jeg snakket med sa for øvrig at nedkjølt kumelk ikke smaker like bra som fersk kumelk. Har visst noe å gjøre med hvilke bakterier som blir favorisert av nedkjøling.

Men uansett: Søtmelk holder 3-4 dager, men syrnet melk og produkter som ost holder seg mye lenger. Har du prøvd å lage ost eller kulturmelk av kumelka?

Om noen i Tine eller tilsvarende leser, så er det i alle fall 1 kunde som er interessert i å utforske kulturmjølk basert på økologisk kumelk - upasteurisert og uhomogenisert.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 15:02   #28
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: O`boy

Kerfir er jo økologisk og syrnet

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 16:51   #29
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Helene, her.

Kerfir er jo økologisk og syrnet

Ja, det er 2 økologiske syrnede melk: Kefir (fra Tine) og Tjukkmjølk (fra Røros). Kona foretrekker Kefir, mens jeg helst vl ha tjukkmjølk. Ingen av dem er upasteuriserte, men Tjukkmjølka er i det minste uhomogenisert.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 17:12   #30
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Mente "kumelk" da jeg skrev "råmelk", ja. Jeg visste ikke kumelka holdt seg kun 3-4 dager i kjøleskap, men morsmelk holder seg ikke mye lenger den heller, så da er det vel naturlig.

Jeg regnet med det, "kumelka" blir ikke sur heller den smaker rett og slett vondt.

Han jeg snakket med sa for øvrig at nedkjølt kumelk ikke smaker like bra som fersk kumelk. Har visst noe å gjøre med hvilke bakterier som blir favorisert av nedkjøling.

Jeg har smakt melk rett fra juret og jeg synes ikke det er godt med melk som holder 37 grader.. men jeg kan huske fra jeg var liten at vi fikk melk fra en dame som ikke hadde melketank som hurtig avkjølte melken men den kunne bli stående på trappen noen timer før den ble silt og helt i kartonger og satt i kjøleskap.. og den smakte anderledes.. men det han ha noe med foret som kua spiser.. til og med kuraser kan ha innvirkning på smak.. Kjøpte lettmelk fra Jersey-ku i danmark og den smakte helt anderledes en "vanlig" melk.. "Jersey-melken" har ett høyere fettinnhold enn melk fra Norsk NRF som er den vanligste melke-ku rasen i norge.

Men uansett: Søtmelk holder 3-4 dager, men syrnet melk og produkter som ost holder seg mye lenger. Har du prøvd å lage ost eller kulturmelk av kumelka?

Hvis du skal lage syrnetmelk av "kumelka" må en tilsette bakteriekultur, jeg har aldri prøvd det..bortsett fra at vi lager syrnet melk til kalvene og da tilsetter vi litt Cultura i "kumelka". Da står den i "fjøs-temperatur" noen dager før vi gir den til kalvene.
Ost har jeg kunne tenkt meg å lage, likedan fløte og rømme.. men jeg få meg det rette utstyret først og det koster..

Om noen i Tine eller tilsvarende leser, så er det i alle fall 1 kunde som er interessert i å utforske kulturmjølk basert på økologisk kumelk - upasteurisert og uhomogenisert.

Jeg nevnte dette til bonden min, han mener at folk ikke ville ha melk som ikke var pasteurisert og homogenisert.. det blir for lite marked..



Du får finne deg en bonde som du kan kjøpt litt melk hos.. Vi har hatt "venner" har fått melk hos oss fordi de foretrekker "kumelk" av samme grunner som deg.

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 07:15   #31
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: H-melk

[quote=Solan;231568]Du har et godt poeng der; jeg kan ikke huske noen direkte usmak på H-melk. Men har jeg noe sammenligningsgrunnlag? Sammenligningsgrunnlaget måtte da være upasteurisert H-melk, hvor man nå enn får tak på det. Sammenligner jeg med min skummetmelk+fløte-mix, så tør jeg faktisk påstå mixen smaker bedre enn H-melka fra butikken. Prøv selv, og se! Hva annet enn homogeniseringen kan forklare den smaksforskjellen?

De som har smakt melka rett etter den er tappet fra jura forteller forresten at den melka smaker adskillig bedre enn kartongmelka, som de mener smaker noe surt. Men det er andrehånds smaksopplevelser. Jeg har selv ikke hatt anledning til å sammenligne.

Sammenligner vi syrnet melk, synes jeg Røros Tjukkmelk (uhomogenisert) smaker bedre enn de andre kulturmelkene (Kultur, Kefir, Biola, Cultura). Tjukkmelka smaker mindre surt. Men det kan jo komme av kulturen og ikke av fordelingen av fett. Hva tjukkmjølka angår er det forresten deilig å skrape "rømmen" som ligger igjen rundt tuten etter at kartongen ellers er tom.

Jeg ser du jobber for Tine, så jeg regner med du har mye kunnskap om emnet. Da kan du kanskje svare på om ...

  1. det finnes noen sjanse for at press fra forbrukere kan gjøre at vi får mer naturlig melk i butikkene utover? Altså økologiske råstoffer, uhomogenisert og upasteurisert. For med dagens muligheter for renslig produksjon av råmelk skulle jo pasteurisering være overflødig.
  2. kraftforet til uøkologisk forede dyr inneholder transfett som blir bragt videre til melka?
Fant forresten en artikkel om XO-faktoren. Ser ut som om akkurat den sammenhengen mellom homogenisering og hjertelidelser er motbevist, selv om den statistiske sammenhengen om at hjertelidelsene økte rundt ti år etter at homogenisering ble innført fremdeles peker mot at homogenisering ikke er helt uskyldig. Men for all del, "peker mot" er ikke det samme som bevis, og det var jo en del annet svineri som ble bragt inn i spiskammersene våre på den samme tida. Transfett fra planteoljer, for eksempel.

quote]

Å ja, press fra forbrukerne kan nok føre til endring av prosesser så lenge det ikke bryter med lovverket. Det var jo nettopp klager fra forbrukerne som førte til at de begynte å homogenisere Dalsgårdmelka. Vi er pålagt å pasteurisere melka for å ikke spre smitte. tenk hvis vi fikk inn en bakterie inn i meieriene, for eksempel Listeria, og vi ikke pasteuriserte melka. Da ville alle som drikker melk eller spiser ost blitt syke.

Jeg har ikke hørt om at kraftfor blir tilført fett, men skulle det være så, så kan nok dette fettet bli overført til melken. Vet jo at fettsyresammensetningen i melka endres etter fortype.

At skummetmelk blandet med fløte smaker bedre enn H-melk kan jo være at du blander den fetere enn H-melk. Hvor mye fløte tilsetter du?
Klart at kremfløte smaker godt, men hva skal du med skummamelka?

upasteurisert melk smaker så ymse og Besk/harsk smak er meget vanlig. Men de fleste bønder leverer god melk altså.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 07:23   #32
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av nomma, her.

Interessant lesning..

Jeg er en av de heldige i følge Solan som har fri tilgang på Uhomogenisert og upasteurisert melk, her i huset kalt "kumelk" Sambo er melkebonde, men desverrre ikke økologisk

Jeg drakk "kumelk" før jeg ble gravid men da gikk gikk jeg over til lettmelk (kalt butikkmelk) og det er vanskelig å gå tilbake igjen.. men det er bare en tilvenningssak.. kansje jeg må venne meg på "kumelka"

Problemet med å selge "kumelk" i butikkene er at den har så kort holbarhets tid. Etter 3-4 dager i kjøleskap er den "ødelagt". Selv drikker jeg den kun dagsfersk til nød dagen etter..

Solan: jeg tipper det er "kumelk" du referer til når du sier råmelk, men det er helt noe annet.. Råmelk er den første melken som kommer etter at kua har kalvet.. den har ett høyt proteinnivå.. og er aldeles utmerket for oss lavkarboere Jeg bruker å lage noe som heter "Kjelost" av denne råmelka.. melken inneholder så mye protein at melken stivner under varmebehandlig.. knall godt og supert når en kjenner at forkjølelsen kommer, melken er jo full av antistoffer. Og gir en mer effektiv virking på sårhals enn Curamed

Jeg prøvde å finne ut hvor mye karbohydrat Råmelk inneholder, sendte en mail til landbrukshøyskolen på Ås, men de kunne ikke gi meg noe svar på det, hadde ikke vært drevet noe forsking på det området.. det er jo stort sett proteinnivå og fettinnhold de er interessert i. Hvis jeg ikke husker feil så har råmelk ett høyt fett innhold.

Råmelk har to betydninger; den første melken etter kalving og melk som råvare. Her på meieriet betyr råmelk ubehanlda melk mens hos leverandørene betyr råmelk melk fra den første tiden i laktasjonsperioden.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 07:37   #33
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Å ja, press fra forbrukerne kan nok føre til endring av prosesser så lenge det ikke bryter med lovverket. Det var jo nettopp klager fra forbrukerne som førte til at de begynte å homogenisere Dalsgårdmelka. Vi er pålagt å pasteurisere melka for å ikke spre smitte. tenk hvis vi fikk inn en bakterie inn i meieriene, for eksempel Listeria, og vi ikke pasteuriserte melka. Da ville alle som drikker melk eller spiser ost blitt syke.

Det er alltid en avveining. Men vi insisterer ikke på å pasteurisere kjøtt, og egg kan vi spise rå i Norge fordi vi ikke har salmonella i tredjehvert egg slik de har i andre land. Vi kan i likhet med hva vi gjør med disse matvarene fokusere på sikkerhet i andre ledd av produksjonen enn ved å varme opp. Det er selvfølgelig, som du sier, myndighetene som bestemmer, og ikke Tine. Men myndighetene hører på Tine, og hvis Tine kan komme med faglig argumenter for at de er i stand til å utøve god kontroll og renhet i produksjonen, så skal v ikke se bort fra at myndighetene ville la seg overbevise.

Men det var det med avveining, òg: Det er argumenter fra den ene siden om at listeria kan gjøre oss syke, men på den andre siden kan pasteurisering drepe oss alle sammen sakte. Debatt med begge sider presentert her. Wulzen-faktoren, som hjelper mot hjertesykdommer, blir jo borte ved pasteurisering. Hjertesykdommer dreper langt flere enn hva matforgiftning gjør.

Dalsgårdmelk har jeg ikke hørt om. Når var dette? Hvorfor ba forbrukere om at et unikt uhomogenisert produkt skulle bli på linje med alle de andre ved å homgeniseres?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Jeg har ikke hørt om at kraftfor blir tilført fett, men skulle det være så, så kan nok dette fettet bli overført til melken. Vet jo at fettsyresammensetningen i melka endres etter fortype.

Hva inneholder kraftfor? Er det ubehandlede råvarer, eller har de blitt prosessert? Soya? Osv.

Jo, det med fettet: Visstnok inneholder kumelk CLA kun hvis dyra utelukkende har beitet ute eler spist tilsvarende for.

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

At skummetmelk blandet med fløte smaker bedre enn H-melk kan jo være at du blander den fetere enn H-melk. Hvor mye fløte tilsetter du?
Klart at kremfløte smaker godt, men hva skal du med skummamelka?

Blander i forholdet 1:10, altså tilsvarede H-melk. Skummetmelka er der for at det skal bli H-melk og ikke bare fløte. Det er mest for ungene, men jeg bruker det selv for å få litt ekstra protein og kalsium. (a propos det så er visst tilgjengeligheten av kalsium dårligere i pasteurisert melk) Tar ofte oppi litt ekstra fløte og litt syrnet melk om jeg skal blande drikk med proteinpulver.

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

upasteurisert melk smaker så ymse og Besk/harsk smak er meget vanlig. Men de fleste bønder leverer god melk altså.

Mener du at melka smaker beskt/harskt før pasteurisering, og så pasteuriseres og sendes ut på markedet? De er første gang jeg hører om det, men det var jo litt urovekkende, da.

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 05-02-07 kl 12:43.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:31   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Hva inneholder kraftfor? Er det ubehandlede råvarer, eller har de blitt prosessert? Soya? Osv.

Fra min tid som aktivt Noa-medlem (IKKE aktivist) så mener jeg å huske at kraftfôret innholder mais og soya.
Det som var saken i forhold til min viten var at vi arbeidet med å prøve å fremme bruka av angus- og telemarkskuer framfor NRF-kua, fordi disse klarte seg utmerket i norsk fauna uten kraftfôr.
Kraftfôret ga både dårligere gjødsel, og hadde blant annet for mye omega 6 i seg, som ikke var bra for dyrets helse, fordi soyaen reduserte fordøyeligheten av fett hos kyrne. Nå vet jeg ikke om det er fordi den er prosessert. Men jeg tror det. At det er avfettet, altså.

Kunnskapen er litt tåkete, men men.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:35   #35
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Dalsgård-melka var vel den økologiske lettmelka som ble solgt for rundt ti år siden ... Den var uhomogenisert, og veldig god, men noen reagerte altså på fløteskvetten på toppen, og Tine sluttet med uhomogenisert melk ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:42   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Det er det óg som er litt drit. At når jeg vil ha soyaprodukter (tofu, soyapølser etc...) så er det veldig ofte med redusert fettinnhold, noe som er helt ubukelig, og selvfølgelig mye dyrere!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:26   #37
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Sammenligner jeg med min skummetmelk+fløte-mix, så tør jeg faktisk påstå mixen smaker bedre enn H-melka fra butikken.

Har prøvd å blande fløte med skumma melk EN gang, og endte opp med små klumper som fløt rundt i noe som så ut som lyseblått/lyslilla vann. Never again!

De som har smakt melka rett etter den er tappet fra jura forteller forresten at den melka smaker adskillig bedre enn kartongmelka, som de mener smaker noe surt.

Her har du nok blitt utsatt for en av to kjente figurer:
1: Økofreaken, som mener de kan smake forskjell på maten etter hvor mange ganger bonden klappet høna før den la egget som pastaen ble laget av... Ja, dere skjønner hva jeg mener.
2: Melkebonde som har tilgang på og er vant til å drikke råmelka, og derfor er kjøpemelk den uvante for han, og dessuten mener de også ofte at denne melka er bedra av rewnt økonomiske årsaker. (hvorfor kjøpe det du har fri tilgang til?)
Jeg er av de "heldige" som opptil flere ganger har drikki melk både rett fra kua, og rett fra melkemaskine, og samme hva de sier: Det smaker dynge!
For å prøve å gi et bilde av det: Ta et glass h-melk, hell oppi en god del kremføte (helst skal den bli liggende på toppen), lå det så stå og varme seg godt til ca kroppstemperatur. Drikk. Fristende, ikke sant?

.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 22:58   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Carisma: Folk har forskjellig smak, ikke at det er noen nyhet, men jeg har smakt melk rett fra kua (grovsilet og kjølt ned i romtemperatur) hundretusen ganger, og synes det er veldig godt. Også med oboy i
Også geitemelk er godt.

Men ikke drikk det og forvent at du får noe som ligner noe særlig på den mjølka du kjøper på kartong i butikken.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 04:01   #39
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er alltid en avveining. Men vi insisterer ikke på å pasteurisere kjøtt, og egg kan vi spise rå i Norge fordi vi ikke har salmonella i tredjehvert egg slik de har i andre land. Vi kan i likhet med hva vi gjør med disse matvarene fokusere på sikkerhet i andre ledd av produksjonen enn ved å varme opp. Det er selvfølgelig, som du sier, myndighetene som bestemmer, og ikke Tine. Men myndighetene hører på Tine, og hvis Tine kan komme med faglig argumenter for at de er i stand til å utøve god kontroll og renhet i produksjonen, så skal v ikke se bort fra at myndighetene ville la seg overbevise.

Men det var det med avveining, òg: Det er argumenter fra den ene siden om at listeria kan gjøre oss syke, men på den andre siden kan pasteurisering drepe oss alle sammen sakte. Debatt med begge sider presentert her. Wulzen-faktoren, som hjelper mot hjertesykdommer, blir jo borte ved pasteurisering. Hjertesykdommer dreper langt flere enn hva matforgiftning gjør.





Hva inneholder kraftfor? Er det ubehandlede råvarer, eller har de blitt prosessert? Soya? Osv.



Mener du at melka smaker beskt/harskt før pasteurisering, og så pasteuriseres og sendes ut på markedet? De er første gang jeg hører om det, men det var jo litt urovekkende, da.

Jeg syns ikke vi kan sammenligne egg og kjøtt med melk. kjøttet steker vi før vi spiser det. Skulle vi kjøpe ubehandla melk og så koke den før vi drakk den, hva skulle vitsen være med det da
Egg blir litt spesielt fordi egg er hermetisert fra naturen av, så ett dårlig egg ville ikke smitte de andre egga på linja. Jeg tror de lyser egga for å plukke ut dårlige egg.

Kraftfor mener jeg hovedsakelig er byggmel, men de blander inn litt forskjellig etter hva slags dyreslag foret skal være til. Jeg kan sjekke med FK.

Det er sjelden det er smaksfeil på større kvanta, men når en smaker melk fra hver enkelt leverandør så kan en kjenne forskjeller, og da er besk den vanligste smaksfeilen, i ca hver 50. prøve. Av og til kan en kjenne hvor melka kommer fra. Melk fra de ytterste øyer smaker gjerne litt salt og melk fra indre strøk har gjerne samme smak som drikkevannet i området.


Jeg kommer fra gård og da jeg var liten hadde vi kyr. ingenting kunne slå smaken av fersk melk, helst mindre enn fire timer gammel. En gang hadde jeg besøk av en fetter som nektet å drikke kumelk, han skulle ha kjøpemelk, da fyllte vi melk i en kartong og da var visst melken god nok.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 06:59   #40
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Jeg syns ikke vi kan sammenligne egg og kjøtt med melk. kjøttet steker vi før vi spiser det. Skulle vi kjøpe ubehandla melk og så koke den før vi drakk den, hva skulle vitsen være med det da

Biff Tartar, Kristian!

Sitat:

Egg blir litt spesielt fordi egg er hermetisert fra naturen av, så ett dårlig egg ville ikke smitte de andre egga på linja. Jeg tror de lyser egga for å plukke ut dårlige egg.

Kan hende jeg tar feil her, men jeg har gjentatte ganger blitt advart mot å bare bløtkoke egga mine i andre europeiske land. De må hardkokes på grunn av salmonella-faren. Slik er det jo fremdeles ikke her til lands.

Sitat:

Kraftfor mener jeg hovedsakelig er byggmel, men de blander inn litt forskjellig etter hva slags dyreslag foret skal være til. Jeg kan sjekke med FK.

Flott!

Sitat:

Det er sjelden det er smaksfeil på større kvanta, men når en smaker melk fra hver enkelt leverandør så kan en kjenne forskjeller, og da er besk den vanligste smaksfeilen, i ca hver 50. prøve. Av og til kan en kjenne hvor melka kommer fra. Melk fra de ytterste øyer smaker gjerne litt salt og melk fra indre strøk har gjerne samme smak som drikkevannet i området.

Det er jo det de sier om (upasteuriserte) franske oster: Du kan smake hvor de kommer fra. Som med viner regner de jo det som et pluss. Men som med viner kan man jo blande flere forskjellige for en "normalisert" smak. Og mens vi er inne på temaet: Det er jo en debatt om pasteurisering av vin, òg!

Sitat:

Jeg kommer fra gård og da jeg var liten hadde vi kyr. ingenting kunne slå smaken av fersk melk, helst mindre enn fire timer gammel. En gang hadde jeg besøk av en fetter som nektet å drikke kumelk, han skulle ha kjøpemelk, da fyllte vi melk i en kartong og da var visst melken god nok.

Du er vel ikke fetteren min fra Engerdal, vel? Jeg var en veldig sær unge, og ... kremt ... historien virker kjent.

Men jeg drakk ikke syrnet melk heller da jeg var unge. Tiden har endret meg. Nå synes jeg det ideelle ville vært en syrnet melk lagd på upasteurisert og uhomogenisert melk. Den har jo lenger varighet, alle de sunne stoffene i råvaren har blitt bevart, og de gode bakteriene råder grunnen.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 07:22   #41
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Det er riktig at det oftere er salmonella i utenlandske egg. Danmark og Nederland tror jeg er verstingene. Det kommer av at de har mindre areal pr.fjærkre enn i Norge. Jo større tetthet jo større smittefare. Melken blir lagret enda tettere, ja den blir faktisk blandet sammen på tanken og da er det ikke bare snakk om risiko lengre...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 07:26   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Du er vel ikke fetteren min fra Engerdal, vel? Jeg var en veldig sær unge, og ... kremt ... historien virker kjent.

I Engerdal, med raue georginer i glaset? Med rugdereir neri graset?? (Hahahahohoho, jeg kunne rett og slett ikke dy meg!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 07:51   #43
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

I Engerdal, med raue georginer i glaset? Med rugdereir neri graset?? (Hahahahohoho, jeg kunne rett og slett ikke dy meg!)

Ja nå skal jeg ivertfall ikke si at jeg kommer fra Engerdal

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 08:02   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Ja nå skal jeg ivertfall ikke si at jeg kommer fra Engerdal

Nei, det er nå ikke akkurat noe å slå i bordet med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 08:17   #45
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Det er riktig at det oftere er salmonella i utenlandske egg. Danmark og Nederland tror jeg er verstingene. Det kommer av at de har mindre areal pr.fjærkre enn i Norge. Jo større tetthet jo større smittefare. Melken blir lagret enda tettere, ja den blir faktisk blandet sammen på tanken og da er det ikke bare snakk om risiko lengre...

Ja, det er forskjell på land. Her i Norge skulle det ikke være noe problem med upasteurisert melk, mens andre land ... en venn av meg som vokste opp i Pakistan overbeviste meg om at det er bra melka er pasteurisert der. Hygienetilstandene der er såpass ille at man går rundt og merker seg hvem som serverer mat man blir syk av og hvem som ikke gjør det.

Men når vi er inne på Pakistan: Min venn klagde over at når man koker melka i Norge, så sitter det et hvitt belegg igjen igjen på kjelen. Det gjør det ikke i Pakistan. Både i Norge og Pakistan pasteuriserer man som sagt melka, men bare i Norge homogeniseres den i tillegg. Jeg la frem hypotesen min for ham at det trolig var homogeniseringen som utgjorde forskjellen slik at det lå igjen et belegg når man kokte norsk melk, men lovte å sjekke med en meierist når jeg hadde sjansen. Og nå har jeg jo det! Vet du om det er homogeniseringen som gjør at det blir et hvitt belegg i kjelen etter man har kokt melk her til lands?

PS: Denne tråden er visst lagt over et annet sted som duplikat. Skal vi fortsette her eller der?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 04:13   #46
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Hvis ystemelken er for kald kjører vi på med steam i kappen på ystekaret. Da blir det ett hvitt belegg i ystekaret, og vi homogeniserer ikke melken. Så jeg tror ikke det har noe med homogenisering å gjøre. det hvite belegget er melkeprotein. Det kan være at pakistanerne pasteuriserer melken ved en høyere temperatur. Ellers så kan det ha noe med kurase. Tviler på at det er så mye NRF kyr i Pakistan...

Oppdaget for sent at tråden var dublisert så jeg foreslår at moderator bytter overskrift.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 07:42   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Men hvor ble det av Minni Colombia og hennes O'boy-filosofi?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 14:43   #48
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Men hvor ble det av Minni Colombia og hennes O'boy-filosofi?

Pussig nok har hun ikke vært her etter at hun la inn innlegget! Hun skulle visst hvilken melkedebatt hun satte i gang ... Kanskje det var hensikten

(Kristian, har du logget deg på fra en annen maskin ...? )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:39   #49
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Det var nok et "forumtroll" ja......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 04:13   #50
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.


(Kristian, har du logget deg på fra en annen maskin ...? )

Nei, men jeg ba om at maskinen skulle huske meg for jeg var lei av å logge på hele tiden, kanskje det gjorde en forskjell.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no