Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Stress, søvn og vektnedgang?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-08, 14:48   #1
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Stress, søvn og vektnedgang?

Jeg har observert noe rart. Etter å ha stått stille lenge, så raste jeg ned to kilo da jeg var på ferie. Levde lavkarbo på ferie også, men spiste som jeg pleier.

Så kommer jeg hjem - tre ukers stillstand på vekten.

I begge tilfeller er det et betydelig stressnivå, men da jeg er på ferie er det ikke noe stress med noen ting og jeg sover som en stein.

I går fikk alt stresset omsider en avklaring - iallefall midlertidig og når jeg veide meg i dag var det borte halvannen kilo igjen - ny bunn-notering altså. Og i natt sov jeg også veldig godt, og har gjort det et par netter nå.

Maten er riktig og bra og stort sett den samme hele veien, men jeg begynner rett og slett å lure på om kroppen ikke tar av fett når jeg er stressa uansett hva jeg gjør med maten. Er det andre som har sånne erfaringer?

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 14:57   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Jeg har ikke direkte erfaring selv, men kroppen reagerer med å produsere kortisol og adenalin når den er under stress. Kortisolet vil stimulere kroppen til ytterlig produksjon av glukose ved nedbryting av protein, og resultatet er gjerne stillstand i vektnedgangen.
Kjempefint at du har funnet ut hva som er din partystopper, håper du har mulighet til å gå gjort noe med det!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 20:57   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

I mai opplevde jeg en 3 ukers periode med masse stress og dårlig søvn av flere grunner, bråk med NAV, konfirmasjon og oppstart på kurs.
I løpet av de 2 første ukene la jeg på meg 3 kg enda jeg spiste nøyaktig det samme som jeg hadde gjort i ukene før.
Kurset ( pålagt av NAV) fortsatte ut juni og først da ferien begynte, forsvant litt av det jeg hadde lagt på meg.
Er ganske så sikker på at alt stresset og dårlig søvn gjorde at jeg gikk opp i vekt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 21:45   #4
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

stress fører hvertfall til vektstopp eller oppgang for meg... uansett om jeg trener og spiser rett... frustrerende ja! men en må bare lære å ikke stresse.... lettere sagt enn gjort

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 14:28   #5
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Meget interessant. Dette stresset her er ikke så lett å stoppe dessverre, men da vet jeg at jeg ikke skal gjøre noen endringer med maten, bare keep the spirit up også går kiloene når de går. Jeg går i det minste ikke opp så jeg skal ikke klage - men det er greit å finne en forklaring. Takk

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 23:28   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

En fin øvelse for å unngå stress:
Planlegg dagen din på forhånd dersom den har forutsigbarhet, lag en liste, gjerne med de tyngste og viktigste oppgavene først. Pass på å ha det ryddig rundt deg. Ta hyppige pauser, du behøver ikke å gå et sted og drikke en kopp kaffe, det kan holde med å reise seg og strekke litt på kroppen. Trekk pusten dypt, og se hele tiden for deg at du er hjemme, ferdig med arbeidsdagen og glad og fornøyd
Jeg har tre jobber, så jeg vet hvor lett det er å komme i stressituasjoner. Dette hjelper ENORMT!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 14:58   #7
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Takk fro tipsene photo - og tre jobber - det hørtes tøft ut?

Stresset her er nok dessverre av det mer private slaget så det nytter ikke å hverken planlegge eller styre unna det så lett. Man får bare komme seg gjennom, men det er greit å finne forklaringen på vekta ihvertfall. Kunne ikke fatte hvorfor i alle dager det sto stille uansett hva jeg gjorde.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 15:07   #8
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

det er vanskelig å planleggen dagen når en er på jobb synes jeg. noen dager er det rolig- mens andre dager får en ikke sjans til å sette seg ned..... hmm...

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 16:23   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Ikke alltid like lett, nei. Men man kan uansett prøve å beholde roen oppe i det hele. Med mine jobber så tilsvarer det alt fra 120 til 180 % vanlig arbeidstid, det avhenger litt, og ikke forutsigbart i det hele tatt sånn i utgangspunktet, men jeg prøver å få oversikten så fort som mulig når det kommer over meg. Men hovedinntekten min er fullstendig forutsigbart, det er greit nok.
Men det kan fortsatt lønne seg å skrive lister over andre ting man må få unna også, som ikke har noe med jobben å gjøre. Jeg er listoman skjønner dere , men det er en grunn til det, også. Det gir meg oversikt og håp om noen gang å bli ferdig med noe!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 18:51   #10
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Jeg har ikke så mye stress med jobb og sånt annet enn at det er mye å gjøre da :-)

Derimot har jeg en gal eksmann som tidvis lager veldig mye støy. Nytter ikke med noen liste på ham dessverre - han trenger seg bare på :-(

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:26   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Oi oi... Det kan jeg virkelig skjønne er stressende! Huff, håper jeg ikke framprovoserte en "tilståelse" av hva som årsaket stresset...! Håper du kommer deg ut av det! Kan skjønne det er avstresende å være på ferie, da!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:35   #12
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Hehe, neida, ikke noen fremprovosering her - det er alt annet enn hemmelig :-)

Det gir seg vel en eller annen gang. Kanskje når ungene blir store eller noe sånt. I mellomtiden tviholder jeg på lavkarboen - jeg _skal_ ned med eller uten stress

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:36   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stress, søvn og vektnedgang?

Bra du kan være åpen om det! Det hjelper sikkert det også. En klem til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 20:24
Er søvn viktig? guro Generell diskusjon 9 04-03-06 06:11
Søvn Summer Fysisk og mental helse 1 14-03-05 12:08
Mangel på søvn Kristian Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 52 22-01-05 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no