Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fungerer ikke Grete Roede?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-09, 18:19   #26
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Kenny Bones, her.

Altså, man skal jo ikke slutte med Grete Roede-dietten vel?
Da er vel poenget helt borte? Poenget er vel å endre livsstil og spise sånn resten av livet? Og da går man vel ikke opp?
Edit: Om man trenger et kurs til så har man jo i bunn og grunn sluttet å følge de rådene man skal?
Man trenger jo ikke å gå kurset mer enn én gang dersom man følger det man skal gjøre? For det er jo essensielt det man gjør når man går på det kurset?
Teoretisk sett trenger man ikke å gå kurset engang for å få samme effekten?

Og da bør det stilles spørsmål om HVORFOR det er så mange som må ha flere kurs, hvorfor er det mange som ikke klarer å endre livsstil som Grete Roede vil at vi skal, hvorfor er det så mange som ikke klarer å følge kostholdsrådene hennes.
Er det noe galt med folk, eller kan det muligens være noe galt med Grete Roedes kosthold.

Neste stykke er ikke til deg Kenny, mere en generell utblåsning:

Jeg er så lei å hele tiden høre at det er personens skyld når han eller hun ikke klarer å følge lavfett&høykarbo
Jeg er så lei av å høre: spis mindre, tren mer
Jeg er så lei av å høre folk si: det er DIN feil, du gjør ikke som vi sier

Hvorfor er så mange ikke villige til å se at det er KOSTHOLDETS feil?
mange blir nemlig et offer for feil kosthold, og jeg vil si at det er på linje med å være avhengig av narko og alkohol.
Det er nok ikke uten grunn at det nå trekkes likhetstegn mellom avhengighet av heroin og avhengighet av sukker (karbohydrater blir sukker i kroppen)
Inledningsvis kan man si at folk har et valg, når det gjelder narko og alkohol.
Man MÅ ikke begynne ed det, man kan la være, og vi vet veldig godt at det ikke er bra (ser bort i fra et glass vin på lørdag nå).
Men hva så med maten?
Den MÅ vi ha, og det verste er at vi blir fortalt at det er sunt med lite fett og mye karbo.
En dag sitter man kanskje der og er avhengig, mere enn man er klar over (Se på din avhengighet av brød Kenny), og da koster det MYE å skulle spise den samme maten, bare i mindre mengder.
Si til en narkoman at han får ta en sprøyte dop hver lørdag....kosemerket hans....

Er ikke så rart at folk sprekker og må ha flere Grete Roede kurs.
Jeg fikk høre da jeg gikk på et av mine mange GR kurs at 90% av de som gikk der ikke klarte seg i lengden uten oppfølgingskurs......

Sånn ja, nå har jeg fått skrevet av meg.
temaet engasjerer!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:22   #27
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Mange sier mye bra her, så jeg bare signerer bl.a photobscura.

Jeg er blant de som fungerer fint på GR. Jeg tror enda at hadde ikke samboeren min gått fra meg på en veldig brutal måte og min verden raste sammen, hvilket jeg taklet med sjokolade, så hadde jeg ikke trengt å slanke meg igjen nå. Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg lever iallefall i troen om at det var der det gikk galt. Jeg vet at sjokolade og "rent" sukker er mye verre for meg enn hva poteter og pasta er. Jeg innser nå at jeg kan crave av poteter og pasta også, men gi meg rent sukker og ulvehungeren er et faktum.

Jeg lever fortsatt etter GR-prinsipper, men har byttet ut mye av karbohydratene med mer proteiner. Vips - der hadde man visst South Beach dietten, en av de minst karborestriktive lavkarbodiettene.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:25   #28
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Jeg er så lei å hele tiden høre at det er personens skyld når han eller hun ikke klarer å følge lavfett&høykarbo
Jeg er så lei av å høre: spis mindre, tren mer
Jeg er så lei av å høre folk si: det er DIN feil, du gjør ikke som vi sier

Flott å se du engasjert! Det er vel sånne som meg som ødelegger for deg - jeg gikk jo ned i det jeg spiste mindre og trente mer.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:33   #29
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Flott å se du engasjert! Det er vel sånne som meg som ødelegger for deg - jeg gikk jo ned i det jeg spiste mindre og trente mer.

Men så er det som sagt mange som opplever at "tren mer, spis mindre" ikke funker, når vi snakker om lavfett/høykarbo.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:38   #30
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Men så er det som sagt mange som opplever at "tren mer, spis mindre" ikke funker, når vi snakker om lavfett/høykarbo.

Jeg er kanskje farget av egne erfaringer, men jeg forstår jo at legene ber en om å prøve "tren mer, spis mindre" først. For veldig mange er det det som skal til. Jeg er derimot enig med deg i at legene burde være flinkere til å anbefale andre ting om man ser at det ikke fungerer.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:49   #31
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Men så er det som sagt mange som opplever at "tren mer, spis mindre" ikke funker, når vi snakker om lavfett/høykarbo.

*nikkar* Der har du meg.
Eg er heilt enig Dreamy, det var godt skrive!
Det er for enkelt å berre sei tren meir, et mindre. Den generelle haldninga blant "vanlege" folk er jo at det berre er viljen det står på, men så enkelt er det ikkje. Ikkje for alle. Det er mange faktorar inne i bildet.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 18:59   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn. Vi mennesker har jo veldig forskjellig metabolisme, men ett er sikkert. INGEN har godt av raffinerte karbohydrater, der er jeg urokkelig, altså. Og avhengighet henger sammen med noe mer dyptliggende, om det så gjelder kneipp eller heroin.
Når jeg sier at GR-lignende kosthold sikkert kan fungere fint for noen, da snakker jeg om folk som gjerne har vært friske og slanke stort sett hele livet (det er en kjennsgjerning at det er lettere å gå ned i vekt når man har lagt på seg i voksen alder, dette har med antall fettceller og kroppens ''hukommelse''). Særlig for oss med sykdommer som går på stoffskifte og nedsatt insulinfølsomhet vil mager og såkalt ''normal sunn kost'' kunne bli gjentatte slag i trynet og over tid gi følelsen av personlige nederlag. Enn om jeg fortsatt har noe overvekt, så er jeg friskere enn jeg har vært i hele mitt voksne liv. Det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde oppdaget lavkarbo/høyfett.
Det viktigste er uansett at man finner sin vei, og at de veiene også blir gjort tilgjengelig via ydmykhet til nyere forskning og åpne sinn for at tradisjonell tankegang ikke nødvendigvis forteller hele sannheten.
Det har i alle fall gjort mye for mitt selvbilde å se at det ikke var min skyld alene at jeg er overvektig, og har vært det hele livet. Jeg har kasta bort mye tid på å være en mislykket tjukkas som ikke fortjente å spise

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 19:48   #33
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg tror alle her inne hadde en eller annen ting de var avhengig av da de la om kosten, som de etter noen mnd ikke skjønner hvorfor de spiste engang

Jeg spiste frukt i mengder hver dag! Prompa og sto i ,men trodde helt oppriktig at frukt var livsviktig ! Har ikke spist det på 1 år nå og har det veldig bra.

Karins brød er en fantastisk erstatter for grovbrød eller hva man nå har pleid å spise under pålegget sitt.
Kjæresten min var helt avhengig av brød,men bestemte seg for å prøve lavkarbo og Karins brød. Han var ikke overvektig, men har gått ned fra 82 til 75 kg siden august.
Han påstår at han aldri har hatt det bedre!

__________________



Sist redigert av aslaug : 13-11-09 kl 19:53.
aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 19:50   #34
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn. Vi mennesker har jo veldig forskjellig metabolisme, men ett er sikkert. INGEN har godt av raffinerte karbohydrater, der er jeg urokkelig, altså. Og avhengighet henger sammen med noe mer dyptliggende, om det så gjelder kneipp eller heroin.
Når jeg sier at GR-lignende kosthold sikkert kan fungere fint for noen, da snakker jeg om folk som gjerne har vært friske og slanke stort sett hele livet (det er en kjennsgjerning at det er lettere å gå ned i vekt når man har lagt på seg i voksen alder, dette har med antall fettceller og kroppens ''hukommelse''). Særlig for oss med sykdommer som går på stoffskifte og nedsatt insulinfølsomhet vil mager og såkalt ''normal sunn kost'' kunne bli gjentatte slag i trynet og over tid gi følelsen av personlige nederlag. Enn om jeg fortsatt har noe overvekt, så er jeg friskere enn jeg har vært i hele mitt voksne liv. Det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde oppdaget lavkarbo/høyfett.
Det viktigste er uansett at man finner sin vei, og at de veiene også blir gjort tilgjengelig via ydmykhet til nyere forskning og åpne sinn for at tradisjonell tankegang ikke nødvendigvis forteller hele sannheten.
Det har i alle fall gjort mye for mitt selvbilde å se at det ikke var min skyld alene at jeg er overvektig, og har vært det hele livet. Jeg har kasta bort mye tid på å være en mislykket tjukkas som ikke fortjente å spise

Amen! Kjenner meg veldig godt igjen.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 19:55   #35
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn. Vi mennesker har jo veldig forskjellig metabolisme, men ett er sikkert. INGEN har godt av raffinerte karbohydrater, der er jeg urokkelig, altså. Og avhengighet henger sammen med noe mer dyptliggende, om det så gjelder kneipp eller heroin.
Når jeg sier at GR-lignende kosthold sikkert kan fungere fint for noen, da snakker jeg om folk som gjerne har vært friske og slanke stort sett hele livet (det er en kjennsgjerning at det er lettere å gå ned i vekt når man har lagt på seg i voksen alder, dette har med antall fettceller og kroppens ''hukommelse''). Særlig for oss med sykdommer som går på stoffskifte og nedsatt insulinfølsomhet vil mager og såkalt ''normal sunn kost'' kunne bli gjentatte slag i trynet og over tid gi følelsen av personlige nederlag. Enn om jeg fortsatt har noe overvekt, så er jeg friskere enn jeg har vært i hele mitt voksne liv. Det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde oppdaget lavkarbo/høyfett.
Det viktigste er uansett at man finner sin vei, og at de veiene også blir gjort tilgjengelig via ydmykhet til nyere forskning og åpne sinn for at tradisjonell tankegang ikke nødvendigvis forteller hele sannheten.
Det har i alle fall gjort mye for mitt selvbilde å se at det ikke var min skyld alene at jeg er overvektig, og har vært det hele livet. Jeg har kasta bort mye tid på å være en mislykket tjukkas som ikke fortjente å spise

Raffinerte karbohydrater som hvitt mel, pasta og ris kan jeg være enig med deg i, men jeg skjærer ikke alle typer korn over en kam. Korn har jo mennesket spist alltid.

Jeg er nok veldig farget av at jeg selv var feit fordi jeg spiste for mye. Jeg har aldri spist to toast og lagt på meg - jeg la på meg fordi jeg ingorerte alt jeg spiste i mellom de to toastene. At jeg var og delvis er tjukk er utelukkende min egen feil - for mye av alt er en god beskrivelse. Jeg VET at dette ikke gjelder alle, men jeg nekter å tro at jeg er unntaket... det holder å se meg rundt når jeg spiser her i USA, så får jeg bekreftet at mange ikke bryr seg om energiinntaket.

Siden har jeg opplevd at jeg legger på meg ekstremt lett, krysser jeg 1800 kcal går jeg opp - men det er etter jeg tok meg sammen og spiste mindre og trente mer. Jeg tror nok det har gjort noe med forbrenningen min. Derfor liker jeg meg med mindre karbohydrater - jeg blir mer mett for de kaloriene jeg kan putte i meg

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:05   #36
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Jeg er norgesmester i grete roede! Har sikkert gått ned 100 kg på den dietten opp gjenom årene og opp igjen. Det å underernære kroppen på fett kan ofte få den til utvikle ulvehunger.Alle mine grete roede kurer har endt med det...ja jeg vill faktisk si det så sterkt som at grete har skylda i at jeg er tjukk!
Lavkarbo gjør ikke det med kroppen..den lar deg spise når du er sulten, god og smakfull mat uten smakløse lett produkter. Du rusler ned i vekt på god næringsrik, skikkelig mat! Du blir friskere og sterkere og blir kvitt masse småplager ja endog store som Diabetes2 og Psoriasis.
Og for meg er valget enkelt. Dette er min mat! Jeg er lavkarber for resten av livet

Du er ikke den eneste Nannah, jeg har ei venninne som starta på sitt første GR kurs i 1977 (kan det stemme?begynte GR så tidlig?). Hun har gått på utallige kurs, aldri blitt slank, er veldig opptatt av mat og tror fremdeles intenst på GR prinsipper.Hun er rystet over min overgang til lavkarbo

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:11   #37
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Det finnes nok mange forskjellige grunner til at det finnes så mange dietter.

Det jeg har lyst til å si litt om er at et kosthold ikke bare handler om å gå ned i vekt.
Det handler vel så mye om helse på alle mulige måter.
Selv om det var kun slanking som stod i hodet på meg da jeg startet med lavkarbo for fire år siden, så har det med tiden gått opp for meg at det handler om mere enn det.

Og da kommer vi til det spørsmålet, er kosthold a la Grete Rode det beste, eller er en lavkarbodiett det beste.
Jeg har min klare mening om at kosthold med mye karbo og lite fett er helseskadelig for oss, enten det handler om vekt eller ikke.
Selv når jeg er ferdig slanket kommer jeg til å spise som nå, ikke bare for å holde vekta, men fordi jeg mener det er sunnere.

Grete Roede fungerer sikker for noen, men selv om folk går ned i vekt med Grete Roede så tror jeg at vi som spiser lavkarbo, og rikelig med naturlig mettet fett spiser sunnere....og vi går ned i vekt også

Helt enig, lavkarbo er for livet! Hvis jeg sprekker så er det ikke på høykarbomat, men på lavkarbomat!! Gode oster f.eks

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:18   #38
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Du er ikke den eneste Nannah, jeg har ei venninne som starta på sitt første GR kurs i 1977 (kan det stemme?begynte GR så tidlig?). Hun har gått på utallige kurs, aldri blitt slank, er veldig opptatt av mat og tror fremdeles intenst på GR prinsipper.Hun er rystet over min overgang til lavkarbo

Det er noen som ikke tror på lavkarbo, selv etter å ha prøvd litt selv også.
Min mor gikk ned noen få kilo etter å ha kuttet ut/redusert poteter og brød i en periode, men da jeg hintet om at hun burde gå litt videre, spise enda litt mere lavkarbo....ja da ble svaret:
- Nei, jeg tror ikke på konspirasonsteorier

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:26   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Raffinerte karbohydrater som hvitt mel, pasta og ris kan jeg være enig med deg i, men jeg skjærer ikke alle typer korn over en kam. Korn har jo mennesket spist alltid.

Raffinerte karbohydrater jo raffinerte

Når det gjelder om vi mennesker har spist korn alltid, så er det dessverre helt feil. Mennesket, sånn som vi kjenner det i dag har eksistert i 200 000 år. I Norden f.eks, har vi kun dyrket korn og brukt som mat siden steinalderen. I en brøkdel av vår eksistenstid, med andre ord.
Ikke dermed sagt at alt korn er usunt, vi har jo f.eks bygg og hvete som folk generelt tåler bedre enn f.eks hvete. Men jeg tror nok ikke vi egentlig er disponert til å spise kornprodukter i den grad den jevne mann gjør i dag, i alle fall. Det tar litt mer enn pluss minus ti tusen år å endre på en genetisk disposisjon.

Men ellers kan jeg være tildels enig med deg. For det er jo en grunn til at vi har fått utdelt noe som heter sult- og metthetssignaler. Overstyrer man dem, altså spiser mer enn man trenger, det vil si overspiser, så vil man jo også forringe disse signalene. Dessverre er det altfor lett når mange forer sitt høye blodsukker med rask energi

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:32   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Disse er veldig lettfattelige og informative:
Hvorfor du blir tjukk

Store, feite løgner

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 20:57   #41
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Hvis man liker tørre brødskiver med mager gulost og kokt skinke, så hvorfor ikke?

Det våset om å spise mindre og trene mer gjelder kun hvis man faktisk spiser for mye og rører for lite på seg i utgangspunktet.

  Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 21:47   #42
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Men så er det som sagt mange som opplever at "tren mer, spis mindre" ikke funker, når vi snakker om lavfett/høykarbo.

Det er vel endel som rett og slett blir mer sulten av trening og ikke nok mat, de får det bare enda vanskeligere å klare å holde et kaloriunderskudd. Apetitten øker mer enn forbruket...

Mulig jeg tar feil, men dette skulle ikke forundre meg

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 21:51   #43
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Det er vel endel som rett og slett blir mer sulten av trening og ikke nok mat, de får det bare enda vanskeligere å klare å holde et kaloriunderskudd. Apetitten øker mer enn forbruket...

Mulig jeg tar feil, men dette skulle ikke forundre meg

Det stemmer i hvert fall veldig bra på meg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 21:55   #44
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Det våset om å spise mindre og trene mer gjelder kun hvis man faktisk spiser for mye og rører for lite på seg i utgangspunktet.

Og det forutsetter også at kroppen fungerer ultimat etter bruksanvisningen, uten noen intoleranser eller over/underproduksjon av hverken hormoner eller andre ting...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 22:04   #45
Fitnessbloggen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 9
Fitnessbloggen er på en erverdig vei

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

1) Mange av dere ser ut til å glemme det enkle faktum at det ikke finnes en universell kostholdsfilosofi som fungerer for alle. Dette gjelder ikke bare kroppsvekten, men også sykdommer, levealder, m.m. I epidemiologiske undersøkelser har man et spesielt godt eksempel - og det er middelhavskostholdet. Mens man enkelte steder fungerer optimalt på dette (f.eks lav forekomst av hjertesykdom) ser man andre plasser at det motsatte er tilfelle. Dette er også eksemplifisert i flere av bøkene om metabolsk typebestemmelse

2) "Tren mer og spis mindre" er kanskje det viktigste enkeltstående rådet for å bedre helseprofil og kroppsvekt. Så kan man jo selvsagt spørre seg om det er forholdet mellom makronæringsstoffene som gjør deg feite - og eventuelt hindrer deg i å regulere sultfølelsen. Det vi vet om lavkarbo på generell basis er at det kan ha en positiv effekt på mengden fett i fettcellene, hdl-kolesterolet, følsomheten for insulin og kontrollen av glukose..

Dette er typiske effekter hos overvektige. Det er likevel ingen automatikk i at man går raskere ned i vekt av en lavkarbodiett. Min mening er at det viktigste er at man tilfører kroppen nok protein. Protein er mest mettende (demper sultfølelsen), reduserer tømmingen av magesekken, og bidrar til å bevare muskelproteinet (noe som opprettholder forbrenningen). Når det gjelder karbohydrater og fett, så er det slik at karbohydrater stimulerer til den største termiske effekten - og kan derfor være et motargument mot en lavkarbodiett.

Problemet med mange studier (også epidemiologiske) er at de baserer seg på kort varighet og en selvrapportering av matinntaket. Faktum er at studier av lengre varighet (over 6 måneder) viser liten forskjell på vektnedgang mellom lav- og høykarb.

For spesielt interesserte kan jeg anbefale følgende litteratur:

Foster GD, et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity N Engl J Med 2003

Manninen AH. Is a calory really a calorie? Metabolic advantage of low carbohydrate diets. J Int Soc Sports nutr. 2004

Stern L, et al. The effects of low-carbohydrate versus convential weight loss diets in severly obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann intern Med. 2004

Dansiger ML, et al. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight watchers and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA 2005

I studier på energiforbruk ser man så lenge gruppene spiser samme mengde protein - så forbrenner man mer med høykarb enn lavkarb

Jeg vil i denne teksten adressere 2 poeng:
Det første er det paradokset at hvis jeg skriver noe negativt om lavkarbo, så kommer det en gjeng fra lavkarbo.no og sier at jeg ikke vet hva lavkarbo er til tross for at jeg har en mappe med mellom 50-100 studier om lavkarbo ift vektnedgang, i sammenligning med andre spisemønstre, men også i forhold til sykdom, og samtidig har lest flere bøker om dette - også de som omtaler lavkarbo med positivt fotegn). Skriver jeg derimot noe negativt om det dagens ernæringsmyndigheter anbefaler - ja, da fyrer ernæringsfysiologene seg opp!

Jeg er hverken fanatisk opptatt av det ene eller det andre - og slik mener jeg også andre bør være. Man må forstå at alle mennesker er ulike. På samme måte som at noen kan spise hva de vil og har en veldig tilpasningsdyktig forbrenning, så finnes det mennesker som har en forbrenning som dårlig reguleres ved for høyt inntak av energi. Jeg er enig i at majoriteten av befolkningen ville hatt godt av å redusere inntaket av karbohydrater, men nødvendigvis ikke til det nivå definisjonen "lavkarbo" faller under.

Det andre poenget er at man i alt for stor grad er fokusert på vektnedgang - og hvilken diett som hjelper deg mest effektivt ned i vekt. Man ser ut til å glemme hvor viktig muskler er for forbrenningen. Ikke bare øker det metabolismen, men det øker også forbrenningen av kroppsfett. Likevel virker det som det er størst fokus på å kunne gjøre minst mulig for å gå ned i vekt. "Jeg fikk så mye energi av å spise etter følgende filosofi" - likevel er personen latterlig lat, og forstår ikke at aktivitet har størst effekt på fordelingen av næring.

For meg virker det som at alt for mange er opptatt av å skylde på andre enn seg selv.

Fra lavkarbo.no @ forum:
"Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn"

"Jeg spiste frukt i mengder hver dag! Prompa og sto i ,men trodde helt oppriktig at frukt var livsviktig ! Har ikke spist det på 1 år nå og har det veldig bra."

- Flere plasser proklameres det for at et lavkarbokosthold er det optimale for alle, som at anekdotiske bevis på lavkarbo står sterkere enn andre enkeltstående bevis. Det er helt OK å ha funnet sin måte å spise på - men lavkarbo.no fremstår i flere diskusjoner som en sekt som prøver å sluke folk for egne meninger. Spør man hvordan man bør spise, får man i flere innlegg indikasjoner på at karbohydrater er usunt, at jo mindre jo bedre, at den eneste måten å gå ned i vekt på er å spise mindre karbohydrater osv.

Helt blottet er man for viktigheten av fysisk aktivitet - en helsemarkør langt sterkere enn fettprosent og kroppsvekt. Å komme bort i fra det faktum er i seg selv et alvorlig tegn på mangelfull kunnskap.

I utgangspunktet er det utrolig flott å ha en møteplass hvor likesinnede kan møtes for å dele erfaringer - men man bør ikke bastant anbefale alt som fungerer på seg selv til andre. På samme måte som at det finnes en lang rekke former for depresjon, så finnes det også mange årsaker og løsninger til overvekt. Ikke alle nøkler passer til alle nøkkelhull.

- Har også lagt ut dette svaret på bloggen Fitnessbloggen.no

Fitnessbloggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Health & Advanced Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 22:23   #46
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Fitnessbloggen, om dette er ditt inntrykk av forumet og hva som faktisk blir anbefalt her vil jeg be deg om å lese litt mer Jeg havnet her i spetember og har et veldig annerledes inntrykk

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 22:56   #47
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Raffinerte karbohydrater jo raffinerte

Trallalla... Dette var da før morgenkaffen, så av en eller annen grunn ble raffinerte karbohydrater oppfattet som karbohydrater generelt av en koffeinavhengig hjerne

Du har selvsagt helt rett i at raffinerte karbohydrater nettopp er raffinerte - og jeg er også enig med deg i at de er unødvendige i et hvert kosthold.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 23:01   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Hei du, Fitnessbloggen. Fint at du siterer meg og understreker at det er anekdotisk. Det er jo nettopp hva det er, og jeg kommer ikke med en sånn uttalelse i noen anledning å presentere noe fakta, men noe selvopplevd. Noe jeg ikke tror at noen vil misforstå.
Lavkarbo.no er brukerstyrt, det står også på forsiden her, om du hadde tatt deg tid til å lese det, dermed blir det mye anekdotisk og førstehåndserfaring, nettopp fordi det ikke er noen absolutte eksperter her inne.
Lavkarbo.no er først og fremst en ressurs og en erfaringsdatabase for de som praktiserer eller er nysgjerrig på et kaborhydratredusert kosthold (det ligger da også ganske klart i navnet på forumet), og da blir det lett sånn at man gir råd fra sine egne erfaringer. Om du har noe å bidra med, og det synes jeg det virker som du har, så setter vi pris på det! Men å sammenligne folk her med en sekt synes jeg er direkte lavmåls. Liksom, unnskyld meg for at jeg fikk en dramatisk forbedret helse av å skifte kosthold!

Mvh Photobscura, moderator.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 23:02   #49
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Trallalla... Dette var da før morgenkaffen, så av en eller annen grunn ble raffinerte karbohydrater oppfattet som karbohydrater generelt av en koffeinavhengig hjerne

Du har selvsagt helt rett i at raffinerte karbohydrater nettopp er raffinerte - og jeg er også enig med deg i at de er unødvendige i et hvert kosthold.

Hehe, skjønte det var noe sånt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 23:05   #50
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fungerer ikke Grete Roede?

Jeg er glad jeg ikke sitter i Grethe Roede sekten jeg, jeg var der en gang, men kom meg ut.
Hva jeg har hørt er det fortsatt mange som sitter fast der

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
grete roede


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Herballife vs Grete Roede Dumsi Generell ernæringsdebatt 14 25-10-09 10:17
Grete Roede og Lavkarbo? Krilys Spørsmål og svar 23 16-08-09 20:13
Grete Roede her inne? Nannah Lavkarbo generelt 3 11-08-09 14:27
Er Grete Roede avslørt som en LCHF'er? LenaBeatrice Generell diskusjon 2 10-07-09 05:10
Grete Roede sin personalpolitikk 205gti16v Generell ernæringsdebatt 3 04-07-05 00:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no