Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dårlig form med ketose - bytte diett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-08-12, 15:26   #1
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Dårlig form med ketose - bytte diett?

Hei, jeg har fulgt ketolyse-prinsippene i fem uker. Har gått noe ned i vekt, og tror jeg har vært i ketose hele tiden. Problemet er at jeg har dundrende hodepine og er konstant slapp og uopplagt. Kan hverken spise egg eller melkeprodukter på grunn av intoleranse, så kostholdet blir veldig begrenset. Jeg får i meg 15-20 karbohydrater per dag, i hovedsak fra grønnsaker og bær, og jeg har også regnet ut at jeg får i meg nok fett. I tillegg tar jeg vitamintilskudd og magnesium. Jeg lurer på om andre har opplevd slike vedvarende problemer og hatt erfaring med å bytte til en mer moderat lavkarbodiett? Jeg vil gjerne fortsette å gå ned i vekt, men samtidig være i god form.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 15:32   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Høres ut som helt vanlige start- problemer! Selv om 5 uker er litt lenge, kan det ta opp til 6-8 uker før kroppen får taket på dette med å bruke ketoner som drivstoff!
Men du, drikker du nok? Hodepinen og slappheten kommer ofte av at man ikke får i seg nok væske i løpet av dagen! 2.5- 3.5 liter er sånn ca det som er anbefalt. Dersom du har kuttet ut koffeinholdig drikke som kaffe eller brun brus kan det også være synderen!
Prøv og holde ut noen få uker til. Derosm det ikke blir bedre, kan du sakte øke karbo- inntaket og se om det hjelper! Mange er i ketose opp mot 50 karber, så du har litt å gå på der også!
Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 15:41   #3
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Takk for svar, Kitt. Ja, jeg pøser på med vann (med fun light), og har ikke kuttet hverken kaffe eller te. Har aldri spist mye sukker, så sutsug har heller ikke vært et problem. Men jeg sliter med appetitten, ettersom maten blir såpass begrenset. Har hatt positive effekter på mageproblemer, så en variant av lavkarbo er nok bra for meg, jeg lurer bare på om noen får det bedre med å velge en variant som ikke er så hard core.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 15:47   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Spiser du nok mat? For lite mat bremser vektnedgang og gjør livet surt...

Får du i deg nok(passe) salt (salt er relativt viktig på lavkarbo - i sær i om man mister vekt fordi man da taper en del elektrolytter via væsken)?

Og ja, noen trives best i "nestenketose", eller andre steder fra 150g karbohydrater og nedover som utgjør lavkarbo... Ketose eller ikke virker for meg mest som religion. Noen trives (og får veldig gode resultater) der, andre ikke. Det burde ikke være så viktig om man er "ketolikker" eller ikke bare man trives og får de resultatene man ønsker.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 15:56   #5
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Jeg spiser nok heller for lite enn for mye, og salt kan jeg nok bli flinkere til å bruke. Er ikke lett å få i seg nok mat når man har hodepine og er kvalm, og fryktelig matlei. Det begynner derimot å bli et akutt problem med denne dårlige formen, da jeg har deadlines hengende over meg og trenger et klart hode. Vurderer å innføre noe frukt/mer karborike grønnsaker for å få opp matlysten, men lurer på om jeg risikerer å spolere slankeprosjektet med det.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:03   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Du kan putte på mye grønnsaker som paprika og løk før det blir for mange karbene ut av det. Avocado er fin både med tanke på fett og karber.

Det kan også hende du reagerer på det kunstige søtstoffet i Fun lighten. Jeg tåler det absolutt ikke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:06   #7
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Da mistenker jeg at du kan få det bedre med mer salt. Jeg drikker litt buljong av og til for å få i meg nok. Ellers er jo spekemat også et tips.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:12   #8
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Skal prøve med løk og paprika og mer salt, ja. Ikke så veldig glad i blomkål, brokkoli og sånt. Men kan man få hodepine av Fun light? Trodde bare det var at det kunne få vekttapet til å gå sakte.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:19   #9
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Er det aspartam i fun light? Det kan man ihvertfall få vondt i hodet av, spesielt hvis man drikker mye.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:21   #10
Tynnihodet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Tynnihodet er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Det er aspartam i det, ja. Drakk aldri ting med kunstig søtning før jeg begynte på denne dietten. Får vel prøve uten. Og takk for infoen.

Tynnihodet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 18:32   #11
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig form med ketose - bytte diett?

Kanskje prøve vann med litt sitron i isteden hvis du synes vanlig vann er for kjedelig?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar

Emneord
diettskifte, hodepine, ketose, uopplagt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slapp og i dårlig form Elmermor Spørsmål og svar 2 28-02-11 23:08
Bytte diett? Elinengelen Generell diskusjon 25 17-11-09 23:52
Dårlig form, er det normalt? Miegull Lavkarbo generelt 7 29-01-09 19:47
Skikkelig dårlig form! zilla Induksjonen 2 08-04-08 22:50
Bytte diett? Solros Lavkarbo generelt 1 24-05-05 21:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no