Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-11, 11:33   #1
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Tenkte å skrive litt om hvorfor trening, spesielt styrketrening er viktig når man går ned i vekt med denne som utgangspunkt: http://espenrostrup.com/2011/04/13/s...ng-diett-best/

Ketogene dietter og lavkarbodietter er gode for å gå ned i vekt for de fleste, jeg har selv anbefalt dem til både venner og mine pasienter. Et stort problem når man går ned i vekt er at musklene raser av sammen med fettet. Det finnes 2 måter man kan kompensere for dette, øke proteininntaket, 30% av den totale energi kan komme fra proteiner mot 20% til vanlig når vekta er stabil. Husk at flere av proteinene er ketogene og kan bli omdannet til ketoner i levra Det andre er å trene, da spesielt styrketrening.

Problemet med trening ift vektnedgang er at når man legger på seg muskler flytter ikke nødvendigvis vekta seg selv om fettet renner av. Mange ser seg desverre blinde på vekta, mens det kan ha skjedd store forandringer ift fettfordeling, som har mye mer å si for både helse og buksestørrelser enn å gå ned et par kilo Et par av de jeg følger opp har knapt nok godt ned i vekt, men bruker vesentlig mindre klesstørrelser og mer meget fornøyd med det. Noen er bekymra for partystoppere, trening kan faktisk være en partystopper ift badevekta, men prøv en dexascanner (gir svært godt svar på fett\muskelfordeling) og det kan ha skjedd store ting! Og klesstørrelsene kan ha minsket selv om "partyet" på badevekta har stoppa. En annen viktig ting med trening er at insulinfølsomheten bedres, spesielt er dette viktig for diabetikere, både type 1 og 2, men også de med pre-diabetes\metabolsk syndrom. Effekten av en lavkarbodiett kan sånn sett øke fordi man bedrer insulinfølsomheten samtidig som man reduserer hovedkilden til høyt insulin.

Om man ser på studien jeg linket til kommer poenget mitt fram meget godt: Treningsgruppa mistet 13% mindre fett, men beholdt 78% mer av muskelmassen, noe som jeg mener er adskilling viktigere enn de 13% i fett.

Endel sier de ikke kan trene, tull sier jeg, det gjelder bare å finne en form for trening som er lystbetont! Ikke alle trives med lange gåturer, trening på studio. For noen kan styrketrening være å danse swing, svømme\gå i varmebasseng, trene lette øvelser som armhevinger på knær og knebøy til stolen hjemme, springe korte og raske intervaller, padle kajakk\ro. Når jeg får langtkommende reumatikere, MS-pasienter, flere med fibromyalgi og svært alvorlig overvekt osv til å trene når de fant de aktivitetene de trivdes med, så er det håp for alle Jeg skal ikke motsi at det er tyngre å trene når man går ned i vekt og at det beste uansett er at man legger om livsstilen, men for mange vil det å introdusere trening så tidlig som mulig være en viktig faktor som kan hjelpe en å nå målene, bare finn noe du trives med og bruk fantasien

Ikke sikkert alle er enige med meg, men håper kanskje noen får et litt mer nyansert bilde på at trening faktisk fungerer ypperlig til slanking selv om det ikke synes så godt på badevekta (har imidlertid sett at flere her inne vet dette like godt\bedre som meg). Jeg har 2 eksempler på unge damer som gikk ned 7 og 4 kg på 6 mnd styrketrening uten noen endring i kost. Jeg tipper det var fordi hvileforbrenning økte (pga mye mer muskelmasse, hun ene hadde redusert midjemål med 15 cm) og hormonene endret seg ift insulinfølsomhet og økt testosteron som kanskje kan ha bidratt så noen kan faktisk trene seg ned i vekt og selv om det ikke gjelder så mange.

Hilsen lavkarboentusiast, treningsnarkoman, fysio og personlig trener


Sist redigert av taraquin : 09-05-11 kl 11:39.
taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 11:48   #2
Laelli
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Utrulig bra skrevet! Kan ikke si meg mer enig!

  Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 07:35   #3
Eucalyptus
Seniormedlem
 
Eucalyptus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 568
Eucalyptus er ny på veien

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Trening på lavkarbo funker kjempebra. Jeg har aldri hatt så mye å gi på trening, og restitusjonen er ikke sammenlignbar! Begynte å trene for 7 uker siden ca, og trener i gjennomsnitt 4 dager i uka med vekter. Jeg har så mye å gi at jeg kunne ha trent hver dag, men det er vel en fordel å ha hviledager også? Trening er supert og humøret og energien blir så bra Har trent vekter før, og hatt en hard fysisk jobb tidligere- så jeg bygger muskler relativt raskt. Deilig å kjenne at gammel styrke er på vei tilbake

Vekta går ikke ned, det stemmer godt- men jeg har bestemt meg for å holde ut uansett! En dag så må det gå riktig vei når man spiser og trener riktig Fasongen blir jo penere underveis

Fint innlegg

__________________
Min journal



Eucalyptus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Å være mett!!! Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:53   #4
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Må si meg enig jeg også.
Har trent mye mens jeg har gått på lavkarbo de siste 2 mnd.
Har ikke gått så mye ned i vekt, men litt.
Til tross for det så har kroppen min trukket seg sånn sammen at jeg stadig får spørsmål om jeg har gått mye ned i vekt nå

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 15:40   #5
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Jepp, vil tro at dere har opplevd at fettet har minket med noen kg smatidig som muskelmassen har økt med noen kg og muskler tar betydelig mindre plass enn fett heldigvis

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 22:38   #6
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Interessant og bra innlegg! Flott! Det er min erfaring også at styrketrening er viktig for å få bukt med "vanskelige kilo". Jeg har spesielt troen på trening med høy intensitet, gjør mindre og oppnå mer

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 23:13   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Selv om jeg er helt enig i at trening er viktig uansett - fordi det trigger bla en del kjemiske reaksjoner i hjernen som er positive for velværefølelsen og fordi det fysisk kan gi større muskler og bedre forbrenning (om intensiteten er høy nok) - kan det være interessant og fortelle en liten historie fra pre-lavkarbo for Nerthus

Jeg har aldri klart og trene særlig - verken lett, kort, tungt eller lengre pga ekstreme smerter i et par dager etterpå. I 2009 begynte min vei mot en bedre helse - så jeg startet med Grete Roede, som tidligere har fungert godt. Ingen nedgang på 8 uker - jeg trente ikke så mye, gikk noen turer innimellom. Etterhvert gikk jeg over til vektklubben.no, og etter en alternativ behandling fikk jeg mer energi og mindre muskel/leddsmerter så jeg startet og gå hver dag. Dette gikk fint, så jeg startet på elixia og fikk meg PT. Vi tok en inbody-test første dag - og etter 3 mnd på 1600 kalorier hver dag, minimum 30-45 minutter rask gang og tøff styrketrening 4 ganger i uka var jeg spent på en ny inbody-test... som viste 2 kilo OPP i fettmasse...snakk om nedtur

Lang historie kort - jeg endret kosthold til lavkarbo - og fortsatte med trening. Gikk ikke ned et gram før jeg strupet kaloriene til 1200 (spisdegslank). Da først fikk jeg nedgang i vekt. Siden har jeg fortsatt og spist lavkarbo (20 gram karbo pr dag max og 70% fett). Vekta har nå begynt og krype oppover... pga sykdom (er under utredning) klarer jeg nå knapt gå opp trappa en etasje uten og få åndenød og melkesyre.
Selv med trening på lavkarbo (ganske bra trening - også med PT flere ganger i uka) går jeg IKKE ned i vekt... har bedre vektnedgang uten trening.

Hva jeg vil si? Vel - kanskje at det alltid finnes unntak... gleder meg uansett til og komme igang med trening igjen når jeg blir frisk

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 00:12   #8
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Trist å høre din historie nerthus. Ang inbody er de ikke særlig presise. Om du vil få ei ordentlig måling må du ta dexascan på sykehus. Det kan være mange årsaker til at du sliter, får håpe du får hjelp. Ang smerter og trening så har du enten blitt satt på feil øvelser eller tatt i for mye. En god pt skal kunne dette. Trening for deg kan være bare det å gå i trapp eller ta ut av oppvaskmaskina. For andre kan det være å greie å stå opp når klokka ringer. Det handler kun om å finne det som passer deg gjerne send meg en pm så kan jeg prøve å hjelpe deg om du vil?

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:20   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Trist å høre din historie nerthus. Ang inbody er de ikke særlig presise. Om du vil få ei ordentlig måling må du ta dexascan på sykehus. Det kan være mange årsaker til at du sliter, får håpe du får hjelp. Ang smerter og trening så har du enten blitt satt på feil øvelser eller tatt i for mye. En god pt skal kunne dette. Trening for deg kan være bare det å gå i trapp eller ta ut av oppvaskmaskina. For andre kan det være å greie å stå opp når klokka ringer. Det handler kun om å finne det som passer deg gjerne send meg en pm så kan jeg prøve å hjelpe deg om du vil?

Setter veldig stor pris på din tilbakemelding Jeg har ingen problemer i dag med smerter etter trening (med unntak av de forventede de første par ukene hehe), men jeg er under utredning for hva som feiler meg for tida - sliter med kronisk utmattelse og smerter "overalt". MEN når jeg er FRISK - så trener jeg mye og variert og elsker det Savner det sinnsykt...
Jeg har en kronisk betent kropp - så smertene tidligere skyldtes nok delvis dette - delvis at jeg ikke var helt klar over at start på trening kan være smertefullt en god stund for noen Nå vet jeg at pause i trening gir smerter i starten - og jeg velger da heller vanlig smertestillende noen dager etter hver trening - dette går alltid over etter et par uker.

Jeg har blitt mye sterkere på lavkarbo også. Styrketest med ny PT før jul ga etter sikkert 10 runder på vei opp hele 155 kilo i beinpress - og jeg klarer sikkert mer også.
Savner veeeeeldig og trene - foreløpig så er en trapp opp for mye - så bare jeg finner utav hva som ikke er helt korrekt i kroppen min såååå blir det trening igjen! Målet var jo og (er jo) å løpe en etappe i ringeriksmaraton (5 km)...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:28   #10
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Min erfaring for å få vekte til å rikke seg er å trene. De periodene jeg ikke trener står vekta stille, selv om jeg er nøye med kostholdet.
Nå er det sykling som gjelder, for jeg må opp i intensitet for og gå ned i vekt. Trening er ikke bare bra for vekta, men også for overskudd og selvfølelse.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 22:00   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Nerthus: Grunnen til at du ikke går ned i vekt om du trener er sannsynligvis et høyt nivå av stresshormoner i kroppen. Disse trigger insulin, og om man har betennelser eller andre sykdommer vil man ha et forhøyet nivå av disse. Trening vil i tillegg holde det høyt. Jeg kan bare trene yoga om jeg vil ned i vekt, til gjengjeld er det supereffektivt.

Til trådstarter: Lavkarbodietter tærer ikke like mye på musklene som en "sultediett" gjør, så påstanden om at musklene raser av er i beste fall upresis.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 22:04   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nerthus: Grunnen til at du ikke går ned i vekt om du trener er sannsynligvis et høyt nivå av stresshormoner i kroppen. Disse trigger insulin, og om man har betennelser eller andre sykdommer vil man ha et forhøyet nivå av disse. Trening vil i tillegg holde det høyt. Jeg kan bare trene yoga om jeg vil ned i vekt, til gjengjeld er det supereffektivt.

Til trådstarter: Lavkarbodietter tærer ikke like mye på musklene som en "sultediett" gjør, så påstanden om at musklene raser av er i beste fall upresis.

Jeg tror du har helt rett - jeg har bedt om å bli sjekket for stresshormoner som kortisol og ACTH - siden jeg FØLER meg konstant "iren" og stresset både fysisk og mentalt. Jeg blir til og med stresset av yoga - har forsøkt *ler* - jeg må nok snart vurdere en innføring i meditasjon for jeg kan ikke holde på slik så veldig lenge... Greit og bli påminnet økt insulinutskillelse ved betennelse/infeksjon... det kan forklare hvorfor jeg nå sliter alvorlig med vekta - tatt at jeg spiser såpass minimalt, men godt lavkarbomessig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:33   #13
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Til trådstarter: Lavkarbodietter tærer ikke like mye på musklene som en "sultediett" gjør, så påstanden om at musklene raser av er i beste fall upresis.

Det kan godt hende, men har du kilder på dette? Mener du at alle muskler beholdes på lavkarbo? De eneste studiene jeg har lest som viser noe ift muskeltap er det gjort ift ulike proteinsammensetninger hvor høyprotein gjør at man beholder mer muskelmasse. Når det gjelder lavkarbo går mange opp i proteinandel ved et stort inntak av fisk, kjøtt, egg og meieriprodukter (som inneholder høyverdig protein, noe f.eks brødmat ikke gjør), noe som kan forklare en evt fordel hos mange som spiser lavkarbo, men ikke for de som ikke øker andelen protein. Musklene raser ikke nødvendigvis av ved f.eks 10 kg vekttap, men går du ned 50 vil det nok forsvinner mye muskelmasse underveis.

Edit: Fant ikke så mye mer fornuftig enn denne: http://charm.cs.uiuc.edu/users/jyelo...ed/topic2.html ser ut til at lavkarbodietter holder bedre på musklene, men de forklarer det pga høyere proteininntak såvidt jeg kan se, noe som er logisk


Sist redigert av taraquin : 15-05-11 kl 23:53.
taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:43   #14
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Nerthus: Det du beskriver høres ut som fibromyalgi\kronisk muskelsmertesyndrom, det kan såklart være andre ting og, men kroniske muskelsmerter\slitenhet\lite overskudd er typisk ved FM. Man kan bli frisk av FM og mange definerer det mer som en tilstand enn en kronisk sykdom. Et typisk kjennetegn (og kriteriet for diagnosen) er at man spenner muskulatur uten å være klar over det og får mange trykkømme punkter, låser pusten når man skal gjøre lette oppgaver, generelt bruker man vanvittig mye krefter hele tiden på i utgangspunktet lette oppgaver. Jeg jobber på en tverrfaglig utredningsklinikk hvor jeg nesten daglig setter denne "diagnosen". Grunnen til at man ender opp med den er som regel sammensatt, kombinasjon av overvekt, overyting ift jobb, familie etc, vanskelig for å si nei, opplevd tøffe ting som vold, overgrep, mistet nære familiemedlem, jobbet hardt fysisk over flere år osv. 8 av 10 med fibromyalgi er overvektige, mange oppnår spontan bedring ved å gå ned i vekt, noe som er svært positivt mtp å følge en lavkarbodiett hvor svært mange lykkes med å ta av mange kg

Med forbehold om at jeg er helt på villspor vil jeg foreslå følgende:
-Finn stressmomenter og prøv å ordne opp i dem.
-Kjenn på om du slapper av eller spenner deg, låser du pusten ofte?
-Psykomotorisk fysioterapi ift spenninger og samtaleterapi ift traumer fungerer svært bra.
-Lett trening hvor man tar hensyn ift hva man tåler og stopper litt før man ønsker, de fleste med FM presser seg konsekvent for hardt. Jeg jobber nesten daglig med flere med FM jeg må bremse i treninga fordi de kjører seg for hardt, selv om for hardt kan bety 10 min rolig gange på tredemølla. Kanskje var 7 min mer enn nok?
-Endring av kosthold, lavkarbo er et ypperlig alternativ

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:48   #15
Stine-mor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 9
Stine-mor er på en erverdig vei

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nerthus: Grunnen til at du ikke går ned i vekt om du trener er sannsynligvis et høyt nivå av stresshormoner i kroppen. Disse trigger insulin, og om man har betennelser eller andre sykdommer vil man ha et forhøyet nivå av disse. Trening vil i tillegg holde det høyt. Jeg kan bare trene yoga om jeg vil ned i vekt, til gjengjeld er det supereffektivt.

Til trådstarter: Lavkarbodietter tærer ikke like mye på musklene som en "sultediett" gjør, så påstanden om at musklene raser av er i beste fall upresis.

Jeg har betennelse i et kne (schlatters faktisk) samt i en albue, og i helgen brøyt jeg ut i noe herk med feber og greier og noe som kan ligne bronkitt.
Kan dette være grunnen til at vekta har stått stille i ca 3 uker?
Jeg spiser "begrensetkarbo" og trener 4 ganger i uka (blanding av styrke og kondisjon).
Har gått ned drøye 7 kg siden begynnelsen av januar. Har et par kilo igjen til målet mitt.

Av tidligere erfaringer så gjør ikke trening det helt store med vektnedgangen for meg. Jeg er helt avhengig av et bra kosthold i tillegg.

(Jeg elsker å trene, så treninga mi får ingen tulle med. :humre: )

__________________
Firebarnsmor.
Nedgang så langt: 8,6 kg.
Stine-mor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 23:54   #16
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Jeg har vært i ketose to ganger i mitt liv. . .Første gang for to og et halvt år siden. Gikk ned godt og vel seks kilo på tre måneder. Jeg trente styrke i helsestudio 3 - 4 dager i uka.

Nå er jeg i ketose for andre gang. Har gått ned 9,5 kilo siden 7 mars. Og nå trener jeg IKKE styrke. Bare sykler 2-3 ganger på trimsykkel en halvtimes tid per gang.

Jeg fortsetter med dette, jeg

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 00:10   #17
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

For all del antoinette6, flott at du har fått til så mye som du har gjort, men for å gjøre ting enklere for deg når du når ønskevekta\drømmekroppen bør du trene styrke minst 1 gang i uka, du vil tåle utskeielser med karbo bedre pga bedre insulinfølsomhet, du vil tåle mer mat inn pga høyere hvileforbrenning og du vil være fysisk sterkere som kan være et poeng for noen av oss, i tillegg kommer en rekke helsefremmende parametere som redusert risiko for mange sykdommer etc Om du synes det du gjør idag fungerer er jo det flott, og jeg ahr full respekt for at du har tatt det valget, som jeg skriver er uansett livsstilsendringa det viktige, styrketrening er en av flere brikker i spiller hvor man kan greie seg uten flere av dem så lenge man legger om kostholdet.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 00:16   #18
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Heeeelt riktig, taraquin !

Jeg savner jo styrketreningen !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 00:33   #19
pernille
Medlem
 
pernille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Innlegg: 120
pernille er på en erverdig vei

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

For meg er trening bitt en nødvendighet. Har ikke problemer med lavkarbo og mye trening. Trener 5 til 6 ganger i uken og jeg har aldri hatt et slikt overskudd som nå.
Har vært noen få timer der jeg har møtt veggen forde jeg har for lite karber å forbrenne, men nå ser det ut til at kroppen er så vant til å forbrenne fett istedet for karber.

For meg er treningen blitt en viktig del av livet mitt og ser ikke et liv uten. Da er det håp om at jeg skal klare å holde på min idealvekt resten av livet.

__________________



Startet på lavkarbo 10 august 2010

http://http://forum.lavkarbo.no/show...light=pernille
pernille er avlogget   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:32   #20
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Trener 4-7 ganger i uken, veldig variert, og merker at med lavkarbo "i kroppen" blir jeg mer utholdende når jeg trener, har mer energi og ikke noe særlig melkesyre. Men jeg trenger lenger tid for å bli varm, få maskineriet i gang, men dette har jeg skjønt er vanlig.

Var feks på en to og halv timers topptur i går, treeeeg start, men kunne godt fortsatt et par timer til når jeg først var i gang!

Problemet mitt er at både vekt og målebånd står bom stille. Skal ikke så mye ned, 5-6 "pyntekilo", så jeg stresser ikke med det, men det er jo litt ergelig, da, særlig så nærme bikinisesongen !

Har vært på klassiske slankekurer før, uten trening, og rast ned i vekt. Vet ikke hva som får kroppen til å tviholde på kiloene. Fører logg for å ha litt oversikt, både over matinntak og trening, og burde teknisk sett gått ned. Men jeg tar det med ro, koser meg med treningen, og regner med at ting ordner seg for snille piker .

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:08   #21
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Hvor mye karbo ligger du på? Trener du hard styrke? Pump, step etc er desverre for utholdenhet å regne da det er alt for lett og høyreps til at det blir styrke ut av det, ikke sikkert det er det du trener? Du kan f.eks legge inn sprintintervaller i svømming, løping etc da dette kan bygge bra med muskler og dermed få de viktige parametrene jeg nevner som bl.a kan redusere midjemål. Rot med hormonene og spesielt overgangsalderen kan gjøre vektnedgang svært vanskelig for en periode men ikke sikkert det gjelder deg heller? Evt kan det hende du spiser litt for mye? Ikke alle opplever den sterke metthetsfølelsen på lavkarbo like mye som andre og spiser litt for mye. Du kan f.eks øke inntaket av proteiner da de metter mest og støtter opp under hard trening, flere av proteinene er ketogene og vil sånn sett rote minimalt med ketose om du er i det. For både utholdenhetstrening og styrketrening er 2 gram pr kg kroppsvekt fornuftig, selv om mange på lavkarbo allerede ligger på dette og av og til over

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 11:20   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Det kan godt hende, men har du kilder på dette?


Her har du en link til en studie ledet av vår helt Pål Jåbekk.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 12:19   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Nerthus: Det du beskriver høres ut som fibromyalgi\kronisk muskelsmertesyndrom, det kan såklart være andre ting og, men kroniske muskelsmerter\slitenhet\lite overskudd er typisk ved FM. Man kan bli frisk av FM og mange definerer det mer som en tilstand enn en kronisk sykdom. Et typisk kjennetegn (og kriteriet for diagnosen) er at man spenner muskulatur uten å være klar over det og får mange trykkømme punkter, låser pusten når man skal gjøre lette oppgaver, generelt bruker man vanvittig mye krefter hele tiden på i utgangspunktet lette oppgaver. Jeg jobber på en tverrfaglig utredningsklinikk hvor jeg nesten daglig setter denne "diagnosen". Grunnen til at man ender opp med den er som regel sammensatt, kombinasjon av overvekt, overyting ift jobb, familie etc, vanskelig for å si nei, opplevd tøffe ting som vold, overgrep, mistet nære familiemedlem, jobbet hardt fysisk over flere år osv. 8 av 10 med fibromyalgi er overvektige, mange oppnår spontan bedring ved å gå ned i vekt, noe som er svært positivt mtp å følge en lavkarbodiett hvor svært mange lykkes med å ta av mange kg

Med forbehold om at jeg er helt på villspor vil jeg foreslå følgende:
-Finn stressmomenter og prøv å ordne opp i dem.
-Kjenn på om du slapper av eller spenner deg, låser du pusten ofte?
-Psykomotorisk fysioterapi ift spenninger og samtaleterapi ift traumer fungerer svært bra.
-Lett trening hvor man tar hensyn ift hva man tåler og stopper litt før man ønsker, de fleste med FM presser seg konsekvent for hardt. Jeg jobber nesten daglig med flere med FM jeg må bremse i treninga fordi de kjører seg for hardt, selv om for hardt kan bety 10 min rolig gange på tredemølla. Kanskje var 7 min mer enn nok?
-Endring av kosthold, lavkarbo er et ypperlig alternativ

Jeg er til utredning for øyeblikket - etter utelatelses-metoden

Setter pris på forslagene dine - de fleste står på lista mi allerede

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:33   #24
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her har du en link til en studie ledet av vår helt Pål Jåbekk.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17


-

Denne studien er en av de jeg brukte som bakgrunn for denne tråden, og gir god støtte til mitt syn om hvorfor styrketrening bør ha en sentral rolle ved vektnedgang uavhengig om man kjører ketolyse eler annet De trente styrketrening 2 ganger i uka med varighet mellom 2 timer og 3.40 timer. Hadde man ikke trent og økt proteininntaket i ketosegruppa hadde de nok gått ned mer, men den økte vektnedgangen hadde vært muskler. En ting som er verdt å merke seg med studien er at den bruker dårlige øvelser i apparater (som er noe av det jeg er kritisk til ved studien) som gir vesentlig lavere fremgang enn øvelser med frie vekter. Kanskje kunne ketosegruppa lagt på seg muskelmasse om de hadde bytta leg extension og leg press med utfall og knebøy?

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:36   #25
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg er til utredning for øyeblikket - etter utelatelses-metoden

Setter pris på forslagene dine - de fleste står på lista mi allerede

Glemte et sentralt forslag: Lær å si nei, ikke ha dårlig samvittighet om du sier nei til større oppgaver\tjenester som du vet fører til utmattelse og smerter. Får håpe de finner ut av hva som er galt, og jeg håper faktisk det er FM du har siden den verken er farlig eller evigvarende (såfremt man er villig til å endre seg da), endel kjipe sykdommer starter som du beskriver, men disse er heldigvis sjeldne (leddgikt (RA), MS og noen få til, men det finnes heldigvis gode medisiner mot de fleste da.)

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Opp i vekt når man begynner å trene? Nannah Trening 14 22-04-11 12:19
Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene? Lillemy71 Trening 1 22-04-11 06:05
Derfor bør du legge på deg... Kanutten Nyheter / media 0 25-11-10 17:54
Derfor får du rynker... Kanutten Nyheter / media 2 30-10-10 16:21
Derfor.... elian Lavkarbo generelt 3 03-02-05 10:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no