Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Problemer med hukommelsen?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-05-09, 17:06   #1
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Problemer med hukommelsen?

Hei dere!

Jeg forstår at det er mange her inne med erfaringer fra lavkarbo. Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med hukommelsesproblemer.... Da mener jeg ikke sånn at du glemte hva du var på vei på å hente osv. Mer hva heter en duk, annet enn den greia til å legge på bordet...

Jeg har vært delvis arbeidsufør i halvannet år nå, "diagnose" hukommelsesforstyrrelse. Jeg har vært utredet nevrologisk og reumatologisk, men det eneste de kommer opp med er dette, samt at det ikke er sannsynlig alzheimer, pga langt sykdomsforløp (har slitt med dette i mange år, men det har forverret seg...) Fastlegen har nevnt MS...

Jeg har alltid trodd at det er et eller annet med hormonene i kroppen, og har vært jo-jo slanker siden jeg var omtrent 20 (oppvokst med mamma som var Grete Roede-kursleder, allerede fra 70-tallet..) Jeg har ikke lavt stoffskifte iflg prøver, men derimot bl.a. insulinresistens fant alternativ lege ut...

Har ikke spist brød og poteter/ris/pasta nå på 3 uker, og føler meg MYE BEDRE. Jeg spør; er det MULIG? Har noen erfaringer på dette?

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:16   #2
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Bare lurer; Spiser du mye lettprodukter og drikker lightbrus?

Jeg ble sterkt bekymret her tidligere i fjor høst. Jeg kunne glemme hva jeg skulle gjøre fra ett sekund til ett annet og var hellig overbevist om at nå, ja nå hadde jeg svulst i hodet.

Jeg sluttet å drikke brus like etter jul. Jeg har ikke hatt en eneste sånn glemmeepisode bortsett fra etter påske, når jeg hadde drukket brus.

Søtningsstoffene er farlige greier, særlig aspartam.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:18   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Har du blitt utredet for ME? Jeg har hørt at ME (utmattelsessyndrom) kan påvirke hukommelsen, og har også hørt at lavkarbo kan være meget formildende på ME.. Men jeg kan ikke dokumentere det altså

Sitat:

Sykehistorien og sykdomsbildet hos pasienter med ME karakteriseres slik:

  1. Nyoppstått (>6 mnd) ekstrem utmattelse (uforutsigbart, svingende forløp, bedres ikke av hvile, forverres av anstrengelse). Utmattelse er uavhengig av pågående belastning. Utholdenhet for både mentale og fysiske belastninger er sterkt redusert, kognitiv og fysisk utmattelse. Anstrengelse kan utløse økt sykdomsfølelse og langvarig symptomforverring.
  2. Utelukke all annen lidelse som kan forklare symptomene (stoffskiftesykdom, diabetes, cøliaki, kreft, nevrasteni, depresjon, bipolar lidelse, Addisons sykdom)
  3. Tilleggssymptomer (nedsatt hukommelse og konsentrasjon, overfølsomhet for sanseinntrykk, sår hals, hovne lymfeknuter, muskel- og leddsmerter, hodepine, søvnvansker og fordøyelsesplager, irritabel tarm).

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:20   #4
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Problemer med hukommelsen?

Har bare gått på katolysekuren i 6-7 uker, og har ikke merket noe ennå i allefall, men jeg har et spørsmål til deg: Bruker du mye kunstig søtning, aspartam bl.a.?

Jeg drakk nemlig veldig mye TAB exstra, og jeg ble skummelt surrete i hodet
Fant mange oplysninger ang kunstig søtning, og at bl.a. aspartam kunne disponere for sykdommer som MS, ALS, etc. Jeg sluttet å drikke brus med kunstig søtning, og passer på at jeg ikke spiser så mye med dette i, i alle fall ikke aspartam! Ble gradvis meg selv igjen

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:29   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Problemer med hukommelsen?

Å guri, så skummelt. Jeg sliter med samme problem - jeg kommer rett og slett ikke på ord.
Det skjer et par ganger om dagen, og det er jo temmelig pinlig.
Jeg spiser jo ikke annet enn kunstig mat om dagen (eurodiett), men kan ikke helt huske når dette ble verre.
Jeg husker detaljer fra ting som hender og steder jeg har vært veldig godt, det er kun hva ord heter jeg sliter med. Det sier rett og slett bare stopp i hodet.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:41   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Jeg har ME og har i lange perioder slitt med korttidshukommelsen, jeg vet når ungene er født og når på dagen de er født, men hva de spiste til frokost aner jeg ikke i blandt...
Jeg er mye bedre nå, spesielt etter at jeg la om til lavkarbo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:47   #7
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Jeg sluttet konsekvent med aspartam etter jeg så et TV-program om ei dame som hadde de karakteristiske hvite flekkene på MR, og hadde fått MS diagnose... Hun ryddet huset for aspartam og ble helt frisk.... altså ingen hvite flekker, legen på Ullevål bekreftet det, og kunne ikke forklare det vitenskapelig....

Jeg er ikke utredet for ME, men har tenkt tanken. Men siden fastlegen ga meg opp, og vil søke uføre, kontaktet jeg Balderklinikken. Dr Omdal gav meg "diagnosen" stress-relatert dysfunksjon, og ba meg kutte ut hard trening, alt stress av annen karakter, og jeg fikk melatonin for å ha dypere søvn... (Kortisolet mitt var like høyt hele døgnet.) I tillegg masse matintoleranse og candida... Skal til ernæringsfysiolog til uka, men har allerede kuttet ut karbo... Og de på jobben har kommentert siste uka at jeg ser strålende opplagt ut. Og når jeg tenker etter er det flere uker siden jeg hadde en virkelig "brain-fog". (Selv om jeg kjenner det tåker seg litt til når det er lenge siden jeg har spist...)

Siden fastlegen heller ikke har målt blodtrykket, ble jeg ganske overrasket da det var skyhøyt... Insulinresistens forklarer vel kanskje hvorfor jeg ikke går ned i vekt selv om jeg har slitt meg gjennom ÅR med lavkalori, og også ymse utvalg av andre kurer. Omdal mente at det skyldes selve stresset, som på en måte ødelegger det meste...

Så om det er manglende karbo, god nattesøvn eller det faktum at jeg har prøvd å ta det mer piano som har hjulpet meg vet jeg ikke, men jeg føler vel at det VIRKELIG ble bedre da jeg kuttet ut de verste karboene for noen uker siden.... Var derfor jeg lurte på om andre har samme erfaring...

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 17:52   #8
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Problemer med hukommelsen?

Der sliter jeg også max, med hukommesesproblemer og generelt oppmerksomhetssvikt. Skal utredes for ADD nå, men jeg er litt skeptisk til at det er det som er årsaken. Jeg har slitt med lavt energi i flere år, hatt hypotyreose, men det gikk visst tilbake igjen. Utrolig frustrerende!

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:01   #9
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Hei dere!

Mer hva heter en duk, annet enn den greia til å legge på bordet...

Dette låter som afasi, selv om det er lite trolig. Oftest resultat av slag.

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:09   #10
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Hos meg har det også vært "tomt"... Helt tomt... Men det har kommet seg en del, det også...

Tidvis, f.eks. i et møte på jobben, faller jeg bare helt ut, gjerne midt i en setning, og vet ikke hva jeg snakket om, langt mindre hva jeg hadde tenkt til å si...

Dette med å ikke finne ord blir veldig mye verre når jeg er stressa, skulle ha et selskap her for en stund siden, og da fikk gubben gjennomgå så det holdt, siden jeg ikke husket hva jeg egentlig holdt på med, og når jeg kom på det husket jeg ikke hva kniven het, så det ble "den greia som du skjærer med"... I det hele tatt har jeg blitt god på greier og dulpeditter de siste åra.... Sønnen min på 10 synes jeg er ganske teit...

Nevropsykologiske tester viser dårlige score... og jeg har ikke afasi og ingen svuls på hjernen heller...

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:12   #11
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Imse,

det er visst korttidshukommelse jeg hadde dårligst score på også... I tillegg fant de redusert blodgjennomstrømning i frontallappen (?), og funn i høyre del av hjernen stemmer med ubalanse/redusert kraft som jeg sliter med på venstre side. Men de finner altså ikke hvorfor...

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 18:19   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Problemer med hukommelsen?

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

I det hele tatt har jeg blitt god på greier og dulpeditter de siste åra.... Sønnen min på 10 synes jeg er ganske teit...

He he!

Har lest i flere lavkarbobøker om at man blir mer "klar i hodet" av å spise lavkarbo. Man kommer "ut av sukkertåka" som noen sier, og mange merker at rullgardina ikke henger seg opp så ofte lenger. Den kan jeg skrive under på.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 19:01   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Sitat:

Sønnen min på 10 synes jeg er ganske teit...

Er ikke alle mødre teite når unga er på den alderen?????

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 19:07   #14
tveitan
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Telemark
Alder: 69
Innlegg: 50
tveitan er på en erverdig vei

Sv: Problemer med hukommelsen?

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Hei dere!

Jeg forstår at det er mange her inne med erfaringer fra lavkarbo. Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med hukommelsesproblemer.... Da mener jeg ikke sånn at du glemte hva du var på vei på å hente osv. Mer hva heter en duk, annet enn den greia til å legge på bordet...

Jeg har vært delvis arbeidsufør i halvannet år nå, "diagnose" hukommelsesforstyrrelse. Jeg har vært utredet nevrologisk og reumatologisk, men det eneste de kommer opp med er dette, samt at det ikke er sannsynlig alzheimer, pga langt sykdomsforløp (har slitt med dette i mange år, men det har forverret seg...) Fastlegen har nevnt MS...

Jeg har alltid trodd at det er et eller annet med hormonene i kroppen, og har vært jo-jo slanker siden jeg var omtrent 20 (oppvokst med mamma som var Grete Roede-kursleder, allerede fra 70-tallet..) Jeg har ikke lavt stoffskifte iflg prøver, men derimot bl.a. insulinresistens fant alternativ lege ut...

Har ikke spist brød og poteter/ris/pasta nå på 3 uker, og føler meg MYE BEDRE. Jeg spør; er det MULIG? Har noen erfaringer på dette?

Synes det minner om fibromyalgi.

tveitan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: easylife Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 21:42   #15
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Hei dere!

Jeg forstår at det er mange her inne med erfaringer fra lavkarbo. Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med hukommelsesproblemer.... Da mener jeg ikke sånn at du glemte hva du var på vei på å hente osv. Mer hva heter en duk, annet enn den greia til å legge på bordet...

Jeg har vært delvis arbeidsufør i halvannet år nå, "diagnose" hukommelsesforstyrrelse. Jeg har vært utredet nevrologisk og reumatologisk, men det eneste de kommer opp med er dette, samt at det ikke er sannsynlig alzheimer, pga langt sykdomsforløp (har slitt med dette i mange år, men det har forverret seg...) Fastlegen har nevnt MS...

Jeg har alltid trodd at det er et eller annet med hormonene i kroppen, og har vært jo-jo slanker siden jeg var omtrent 20 (oppvokst med mamma som var Grete Roede-kursleder, allerede fra 70-tallet..) Jeg har ikke lavt stoffskifte iflg prøver, men derimot bl.a. insulinresistens fant alternativ lege ut...

Har ikke spist brød og poteter/ris/pasta nå på 3 uker, og føler meg MYE BEDRE. Jeg spør; er det MULIG? Har noen erfaringer på dette?


Jeg har ikke lest svarene på dette, men svarer på grunnlag av det første
du sier, at du mister navn på enkelte ting.
Jeg gjorde det, husket ikke hva ransel het, hva kjøleskapet het osv..
det ble "den greia der" og jeg var så sint på meg selv,
for å ikke klare huske. Gikk til legen som sa:
"skulle tro du hadde hatt slag.."
men det hadde jeg ikke, jeg hadde/har lavt stoffskifte!

Ble bedre med rett medisin (levaxin og armour) men har fremdelses
problemer med å huske, selv etter lang tid på lavkarbo.
Det kommer av fibromyalgien min..



(nå skal jeg lese resten av tråden)

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:09   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Problemer med hukommelsen?

Nå ble jeg helt satt ut... Jeg har det sånn som Turte beskriver. Men jeg har alltid vært sånn, kan bli helt blank midt i en setning, og ikke aner hva jeg snakket om. Men jeg er så vant til det at jeg som regel snakker rundt det/skifter tema. Går ut og inn 3-4 ganger før jeg får med meg alt om morgenen. Går fra strykejernet i stikkontakta..... En tidligere kollega mente jeg hadde tegn på hyperaktivitet. Ligger alltid 2-3 setninger foran samtalen i hodet, assosierer tall med farger og sånn som vistnok har med det å gjøre
Men det har blitt værre etter passerte 30. Jeg er disponert for både MS (farmor som døde av det) alzheimer (morfor) og fibromyalgi (så og si alle damer i slekta på mora mi si side). I tillegg sliter jeg endel med muskler og ledd, samt svimmelhet og "bakkekontak" i perioder (blir sjøsjuk av å kjøre heis....). Burde jeg få utredet det? Jeg veit rett og slett ikke om jeg tør. MS er det mest skremmende jeg kan tenke meg! (med alzheimer på en god 2. plass...)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:11   #17
SuperMarion
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 28
SuperMarion er på en erverdig vei

Sv: Problemer med hukommelsen?

Jeg mistet mye av "brain fog" en jeg har hatt i flere år når jeg startet med lav karbo. I tillegg har jeg stresset ned. Blitt bevist på hvordan jeg lever livet mitt rett og slett.. Brainfogg komme også ofte av stressende hverdag.
Har enda perioder hvor jeg føler meg rimelig tom og på bærtur i hode, men om jeg spiser lite karbo og kunstig sukker og holder stress nivået nede så er jeg i strålende form og føler meg tilstede i hverdagen.

__________________
Jeg er ny her!
Startet Ketolyse 01.03.2009

minus 8 kg, 12 to go!
SuperMarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:50   #18
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Problemer med hukommelsen?

For meg er det rimelig vanlig med de her symptomene, de forverret seg da jeg begynte med lavkarbo, men etter noen mnd mener jeg at hukommelsen har endret seg til det bedre igjen.
Til eksempel glemte jeg fødselsdagen til barnebarnet mitt (i overkant flaut), og kalte kjøleskapet for "det der buret hvor vi har det greiene vi putter i munnen". Usj, har litt for mange sånne på lager

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:34   #19
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Jeg synes det er veldig interessant å lese andres erfaringer rundt dette...

Jeg har alltid før trodd at jeg tåka som kommer, egentlig uavhengig av det der med å glemme ord osv, skyldes lavt blodsukker. Var for første gang på sukkerbelastningtest tror det var i 96. Den viste lavt blodsukker, rundt 2, og jeg fikk beskjed om å spise regelmessig (og jeg som alltid tenker på mat.. ikke så vanskelig, det.) Jeg la om kostholdet den gangen, og startet på Grete Roede. Den var vel første gang jeg prøvde meg virkelig på alvor, og jeg gikk ned i 72 kg den gangen. Har også hatt problemer med å bli gravid, og i 98 satt'n, med en herlig sønn i 99, og 25 kg på kjøpet. Og det er de kg jeg fortsatt sliter med. Og jeg har etter det prøvd; Fedon, Eurodiett (på Fedon-klinikken), Optimal ernæring (gikk hos Lidia Berg i Sandvika), Ketolyse og deretter tilbake til Grete Roede i 2007. Jeg har gått ned 5 kg siste året. Jeg har en rimelig stressende jobb som avdelingsleder, og har hatt det siden 1988. Noen ganger lurer jeg på om problemet mitt er at jeg IKKE er en "persilledusk", som vi sier på jobben, dvs. at jeg tåler det meste, og dermed utsetter meg sjøl for mer enn godt er .

Uansett, problemene startet for alvor høsten 2007 (hmmm, etter at jeg var tilbake på Grete Roede, det har jeg ikke koblet før), og etter måneder med venting i helsekøene, ble jeg sykemeldt etter en spinalpunksjon mars 2008. Etter det har jeg ikke kommet meg helt opp igjen, og jeg leter fortsatt...

Men jeg føler jo at jeg er nærmere en løsning iallefall med å prøve NOE, i stedet for bare å gå der og ha det kjipt... Og nå håper jeg bare at bedringen fortsetter... Det er faktisk ganske deilig å komme hjem fra jobb uten å gå rett i godstolen og være helt tom, både i hode og kropp....

Det betyr jo ikke at alt er bra, men absolutt på rett vei... Venter spent på fortsettelsen hos ernæringsdama på Balderklinikken...

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 10:37   #20
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Problemer med hukommelsen?

Fint at du startet denne tråden og deler. Har også hatt det slik i perioder og vært unødvendig redd for at jeg kanskje har hatt noen bittesmå slag eller noe slikt, og bare kunne vente meg det store smellet når som helst. Slapper av med dette nå, og føler meg mye klarere når jeg spiser lavkarbo.
Jeg manglet forresten jern også, og det kan man visst bli veldig ukonsentrert av. Så et av 2 eller begge deler er grunnen til at jeg er mye bedre nå.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste

Sist redigert av nalana : 17-06-09 kl 12:46.
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 00:52   #21
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Dette er veldig interessant og jeg kjenner meg igjen i denne "tåka"

Jeg kan fortelle følgende: Jeg har vært høyskolestudent i 4 år nå. Første året (høsten), var jeg i ketose og var generelt flink med karbene. Gikk ut med stort sett B i de faga jeg hadde.

Så fikk jeg barn nummer to og hadde ikke tid til trening lenger. Matvanene forverret seg og det siste året har jeg vel spist sjokolade og potetgull minbst 4-5 ganger i uka. Karakterene har falt til D. Og konsentrasjonen min er forferdelig, det samme er motivasjon, tålmodighet og alt som skal til for å være en brukbar student. Jeg har to barn som er "enkle", dvs, det er ingenting som skulle tilsi at de tar min energi. Jeg har vondt o ledd og er full av kviser og er sur og trøtt i eninga... Når jeg tenker tilbake på den første høsten på skolen, hadde jeg ikke vondt, jeg var full av energi og gledet meg til hver dag.

Det skal bli spennende å se om jeg føler meg bedre i løpet av sommeren....

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 18:23   #22
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Problemer med hukommelsen?

Det finnes en god del forskning som understøtter at lavkarbo er sunt for hjernefunksjonen. Både Alzheimer, Epilepsi, ADHD og flere andre nevrale sykdommer dempes av lavkarbo. Det har også vist seg å ha positiv effekt for hjernekreft, slag og andre skader. Det er spesielt to årsaker som trekkes frem. Det ene er at ketonlegemer er en effektiv alternativ energikilde for hjerneceller som ikke lenger klarer å utnytte glukose. Det andre er fjerning av plakk som samler seg rundt nervecellene i hjernen. Det er en nær sammenheng mellom denne plakken og i det minste Alzheimer, men muligens også andre nevrale sykdommer. Denne plakken brytes ned av det samme enzymet som trengs for å bryte ned insulin. Det har vist seg at insulin monopoliserer nedbrytningen, slik at plakket hoper seg opp. Dess mindre insulin i hjernen, dess mer enzym er tilgjengelig for å fjerne plakken (amyloider). Dette bremser skadene på nervecellene.

Det er få (om noen) studier som viser en negativ effekt av ketose for hjernefunksjonen.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:04   #23
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Problemer med hukommelsen?

Hei!
Dette var en skummel tråd.
Jeg har vært fæl til å glemme i de siste månedene, det er faktisk helt skremmende, men jeg har prøvd å overse det eller bare unnskyldt det overfor meg selv at det ikke er noe å bry seg om.
Men det som skremte meg veldig her om dagen var at jeg kjøpte og sendte gave til feil søster.Sendte sms på dagen og fikk svar tilbake at det var feil søster. har bare 2 så det skulle ikke være så vanskelig.
På de siste 2 utenlandsturene har jeg glemt igjen veske og sekk i buss og taxi, med alt de har innebært av plunder og heft.
Glemmer masse i hverdagen, mest hvor jeg legger ting.
Har innimellom problemer med å formulere meg, husker ikke hva ting heter osv,
Nå skal jeg lese hele denne tråden, måtte bare skrive dette fort før jeg glemte det

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 18:46   #24
Turte
Juniormedlem
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romerike
Alder: 60
Innlegg: 20
Turte er ny på veien

Sv: Problemer med hukommelsen?

Hmmmm... nå har jeg lest gjennom hele tråden... og fy så fort man fortrenger ting...

Jeg har faktisk nesten ingen symptomer igjen av dette med å glemme ord, falle ut midt i møter/diskusjoner/setninger, jeg har fått adskillig færre "greier" i livet mitt, og jeg reduserer rehab.penger fra 50% til 30% fra 1. august. Det er skikkelig herlig, dette her...

Jeg lever ikke på lavkarbo-kosthold direkte nå, men går på en eliminasjonsdiett, der jeg har kuttet ut gluten, kumelksprodukter, gjær og sukker. Har gått på dette i 4 uker, og skal til ernæringsfysio igjen imorgen å få nye instruksjoner ifht å innføre en og en matvare tilbake til kostholdet. Men gluten.... niet... Det tør jeg rett og slett ikke, er livredd for å miste den fine framgangen jeg har hatt de siste månedene.

Etter mye grubling måtte jeg også tilstå for fastlegen min hva jeg egentlig har gjort... (second opinion osv...) Han har lovt meg at hvis jeg lykkes med dette prosjektet, skal han tenke på nytt hvordan han behandler pasienter med "mine" symptomer... Og at særlig gluten (i hode mitt karbo) kan slå ut på hukommelsesproblemer hadde han aldri hørt... "Men vi tenker ikke sånn, vet du" sa han til meg... "og vi har ingen steder å henvise til om vi hadde gjort det heller"....

Hvis det er mange som har det som meg, som ikke får hjelp, kan sikkert NAV merke det på utbetalingene, uføresøknaden min lå klar hos legen, den... Tragisk, spør du meg, ingen vil vel ha det sånn.... De aller fleste vil bli friske og ha det bra? Nei, jeg priser meg lykkelig så langt, og håper det holder... Krysser fingre og tær

Stikker innom jevnlig for å holde meg oppdatert.

__________________
Turte - på vei til en lettere tilværelse [b][font=Arial Narrow][color=DarkOrchid]-[size=3]
Turte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert??? Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 17:25   #25
StoreLilleMeg
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 50
Innlegg: 230
StoreLilleMeg er på en erverdig vei

Sv: Problemer med hukommelsen?

Oj... hukommelseproblemer ja.
Det har jeg hatt i flere år.
Søsteren min "mobber" meg for dette innimellom.
Jeg husker så og si ingenting fra barneårene og ungdomsårene.
Jeg er også slik at jeg glemmer hva jeg skulle hente. Og leter ofte etter rett ord for ting. Ramler ut midt i en setning, prater meg rundt å skifter gjerne tema. Huff å huff.
Jeg fant ut for 3-4 år siden at jeg ikke har B12 i kroppen å må derfor ta injeksjoner hver andre måned.
Da jeg fikk denne diagnosen sjekket jeg på nettet. Og mangel på B12 påvirker hukommelses-senteret faktisk.
Håper derfor at ting kan bli bedre etterhvert som jeg fortsetter med injeksjonene, som jeg vistnok må ta resten av livet. Men men....
Litt trøst å lese at jeg ikker er alene om slike rare plager

__________________


StoreLilleMeg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
hukommelse, sykdom


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Problemer med gallesteinssmerter h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 19 29-08-09 12:14
Start-problemer? Chantelle Fysisk og mental helse 3 15-06-09 15:34
Problemer med å få i meg nok mat Alessioswansy Ketolysekuren 4 12-04-08 20:46
MSN-problemer nå? Summer Generell diskusjon 14 11-09-06 17:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no