Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Overgangsalderens virkning på vekten

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 21:21   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg tenker fremover og lurer på om man kan unngå å gå opp i vekt pga overgangsalder og hvordan. Det er jo mange tynne eldre damer også, så gener har vel noe å si for hvor mye overgangsalderen har å si?
Hva skjer pga lavere østrogen og progesteron m.h.t. vekten?
Lavere stoffskifte? Dette kan vel fikses med trening bare?
Og hvordan virker lavkarbo-kosthold i vår favør i denne sammenheng?
Opplys meg/oss!

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:25   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg vet bare at damer med litt kjøtt på beina holder seg yngre enn de magre. Det er jo derfor det faktisk er blitt litt pop å legge på seg med økende alder.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:26   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Utgangspunktet for spørsmålet ditt er så feil i seg selv når det kommer fra noen som er 50 kg tung og 171 cm høy ...

Beinskjørhet er en ting undervektige er mer utsatte for etter overgangsalderen i alle fall, det vet jeg.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:28   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Utgangspunktet for spørsmålet ditt er så feil i seg selv når det kommer fra noen som er 50 kg tung og 171 cm høy ...

Beinskjørhet er en ting undervektige er mer utsatte for etter overgangsalderen i alle fall, det vet jeg.

Saklighet etterlyses.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:30   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Saklighet etterlyses.

Var ikke det saklig?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:32   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg vet bare at damer med litt kjøtt på beina holder seg yngre enn de magre. Det er jo derfor det faktisk er blitt litt pop å legge på seg med økende alder.

Takk Kanutten

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:33   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Var ikke det saklig?

Ja, det lurte jeg også på

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:33   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Økt sexlyst hos damer er også en konsekvens av overgangsalderen.
Økt vekt for de tynne og i tillegg økt sexlyst. Ikke rart menn gleder seg.

Hersens ipodtastatur..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:34   #9
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg må ærlig si at du skremmer meg ada-emilie.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:41   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg har nå fått rød prikk av Ada-Emilie for det innlegget ...

Jeg svarer her jeg Ada-Emilie: Jo, din person er min/vår sak når du stadig svarer på innlegg og starter tråder med utgangspunkt i et forvridd syn på hva som er sunt. Det er ikke helt likegyldig hvilket utgangspunkt man har når man uttaler seg, faktisk. Hadde det bare handlet om deg, så hadde jeg gitt opp for lengst, men du driver og gir råd ut fra din såkalte smak om hvordan en kropp bør være. En "smak" som fører til at du ikke lenger menstruerer. Dette har du selv vært åpen om på forumet gjentatte ganger. Derav min opplysning om økt fare for beinskjørhet.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:48   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg har nå fått rød prikk av Ada-Emilie for det innlegget ...

Jeg svarer her jeg Ada-Emilie: Jo, din person er min/vår sak når du stadig svarer på innlegg og starter tråder med utgangspunkt i et forvridd syn på hva som er sunt. Det er ikke helt likegyldig hvilket utgangspunkt man har når man uttaler seg, faktisk. Hadde det bare handlet om deg, så hadde jeg gitt opp for lengst, men du driver og gir råd ut fra din såkalte smak om hvordan en kropp bør være. En "smak" som fører til at du ikke lenger menstruerer. Dette har du selv vært åpen om på forumet gjentatte ganger. Derav min opplysning om økt fare for beinskjørhet.

Frøy sa det mange tenker.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:48   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Lavere stoffskfite kan fikses med trening, bare? Hvilken verden lever du i, egentlig?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:57   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Tviler på at det bare er meg som synes temaet er interessant, så jeg håper dere kan slutte å være opptatt av meg og komme med noe interessant. Om man ikke har noe kunnskap , kun spydigheter, synes jeg man kan holde seg for god for å uttrykke seg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:00   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tviler på at det bare er meg som synes temaet er interessant, så jeg håper dere kan slutte å være opptatt av meg og komme med noe interessant. Om man ikke har noe kunnskap , kun spydigheter, synes jeg man kan holde seg for god for å uttrykke seg.

Unnskyld meg, jeg blir faktisk litt svett av deg, og det er ikke bare overgangsalderen!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:03   #15
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg vet bare at damer med litt kjøtt på beina holder seg yngre enn de magre. Det er jo derfor det faktisk er blitt litt pop å legge på seg med økende alder.


Den skal jeg leve lenge på, Kanutten
Fra spøk til alvor... Kan hende trening kan hjelpe mye på for mange ting, selv når vi kommer i overgangsalder. Dessverre skjer så mye annet også, så ikke alltid like lett å forebygge.

Jeg har fra jeg var barn og oppover i årene alltid likt å trene. Og var (uten å skryte )særdles sprek til for noen år siden...Da ville ikke kroppen mer og jeg måtte trappe ned på veldig mye...selv om jeg ikke vil Hadde ikke med hverken hormoner eller treningsuvilje å gjøre.

Ikke lett å være i forkant bestandig, Ada-Emilie...og det kan virker sårende når du som er så ung uttaler deg så sikkert om hva man skal gjøre når man er 50-60. Som om livet går rett frem...

Bortsett fra det, så har jeg stor tro på at fysisk aktivitet er veldig viktig. Har en bekjent som løper 24-timers løp på Bislett (løper i 24 timer i strekk) og gjerne en maraton eller tre... Hun er mye over 70...og supersprek. Jeg er grønn av misunnelse, for skulle gjerne vært der, men dessverre....

Lever fortdsatt i troen på at det er mulig... men realiteten sier noe annet.


'

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:05   #16
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

At man lettere får benskjørhet, rynker og ser eldre ut som undervektig eldre.. er jo en kjensgjerning, og ingen ting å bli fornærmet over...

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:07   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Jeg er hverken ung eller sikker. Det er derfor jeg spør. Jeg er 38 år og har bare lest litt om det, men ikke akkurat i forbindelse med vektproblematikk. Jeg har fått med meg at det lettere legger seg fett midt på kroppen enn mer typisk hofte og lår. Noe jeg tror har med testesteron å gjøre. Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:09   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

At man lettere får benskjørhet, rynker og ser eldre ut som undervektig eldre.. er jo en kjensgjerning, og ingen ting å bli fornærmet over...

Nei, det håper jeg da ingen blir fornærmet over jeg heller. Det er da ikke noe å ta personlig. Men noen ser eldre ut når de er fetere, synes jeg. Om man har rak holdning pga trening har det også mye å si, men det er utenfor temaet.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:11   #19
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?

Lavt stoffskifte behøver ikke å bety redusert sult/apetitt nei..

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:12   #20
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Økt sexlyst hos damer er også en konsekvens av overgangsalderen.
Økt vekt for de tynne og i tillegg økt sexlyst. Ikke rart menn gleder seg.

Hersens ipodtastatur..

Det var nytt for meg. Hva kommer det av?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:12   #21
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

At man lettere får benskjørhet, rynker og ser eldre ut som undervektig eldre.. er jo en kjensgjerning, og ingen ting å bli fornærmet over...

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:17   #22
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg er hverken ung ...I forhold til meg er du ung da


Jeg har fått med meg at det lettere legger seg fett midt på kroppen enn mer typisk hofte og lår. Noe jeg tror har med testesteron å gjøre. Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?

Skjønner ikke helt...når du sier "vil man ikke naturlig spise mindre hvis stoffskiftet senkes...osv" Hva mener du ? Gjør eller ønsker?

Jeg skulle gjerne gjøre og jeg ønsker, men jeg føler ikke det er noen automatikk i dette... om det er det du mener?

For meg og mange med meg er det ikke bare en kontinuerlig innsats på trim- og matfronten, men også en del biologiske faktorer som spiller inn. Noe som er utrolig vanskelig å finne ut av spør du meg. For noen år siden skjønte jeg nesten ikke problemet i det hele tatt

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:23   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?

Det er ikke uvanlig å få mindre apetitt når man har lavt stoffskifte, men lavt stoffskifte betyr også unormalt lav forbrenning. Jeg ser du har gitt meg rød prikk også, skulle jeg gitt deg rød prikk hver gang du kom med noe som er lite konstruktivt, ville jeg fått det travelt, beklager å si det, men det er sant! Jeg har gitt én rød prikk på fire og et halvt år, så det sier litt om hvor toleransen min går.
Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, er at du avproblematiserer lavt stoffskifte, som om det er noe å fikse alene med trening. Det er det langt i fra. Klart stoffskiftet går tregere når man blir eldre, men det er en langsom prosess.
Det blir ellers bare synsing, men ettersom du er ganske undervektig fra før i den grad at du har sluttet å menstruere, så er vel ikke lav østrogenproduksjon det første du behøver å bekymre deg for. For alt jeg vet vil du få en lettere overgang enn andre, men igjen står du i langt større fare for benskjørhet og andre plager som undervekt og for lav fettprosent fører med seg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:29   #24
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg er hverken ung eller sikker. Det er derfor jeg spør. Jeg er 38 år og har bare lest litt om det, men ikke akkurat i forbindelse med vektproblematikk. Jeg har fått med meg at det lettere legger seg fett midt på kroppen enn mer typisk hofte og lår. Noe jeg tror har med testesteron å gjøre. Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?

Godt spørsmål! Jeg så nettopp alle videoene (10 x 10 minutt gary taube why we get fat) - og der kom temaet opp. (Anbefaler de virkelig - her er linken om du er interessert, overgangsalderen tror jeg var i nr 7 eller 8).

Gary Taube snakker nemlig om at mangel på østrogen gjør det vanskeligere for fettet og forlate fettcellene.
Fett lagres i fettceller som triglyserider, men må gjøres om til fettsyrer for å komme gjennom fettcellemembranen (både ut og inn).
Enzymet (lipase) som må til for å gjøre triglyserider til fettsyrer så det kan komme utav fettcellen (lipolyse) blir undertrykt ved reduksjon av østrogen i kroppen.
(Forenklet og forhåpentligvis noenlunde korrekt sitert etter Gary Taube )

I tillegg fant jeg dette på en webside etter å ha søkt på enzymet som gjør det mulig å få fett inn i fettcellen:
The researchers found that an enzyme that breaks down fat into its separate components for uptake by fat cells--adipose tissue lipoprotein lipase (AT-LPL)--was more active in postmenopausal women compared with perimenopausal women. The study also showed that postmenopausal women had reduced lipolysis, the process by which stored fat is released from fat cells. In the buttocks, the amount of lipolysis was cut by 75% in postmenopausal women compared with perimenopausal women.


Dette bringer jo fram ett nytt tema - nemlig tilskudd av østrogen eller ikke under/etter overgangsalderen...

Et kosthold lavt på karbohydrater vil også bedre situasjonen - siden insulin fremmer fettlagrings-enzymet og undertrykker fett-forløsningsenzymet, men denne effekten vil nok være større før overgangsalderen enn etterpå

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:31   #25
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Overgangsalderens virkning på vekten

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Det var nytt for meg. Hva kommer det av?

Kanskje så enkelt at man får et mer avslappet forhold til egen kropp? (liker seg selv litt bedre)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Motsatt virkning? Diwa Ketolysekuren 6 18-01-11 00:34
Uventet virkning av karbokutt martefie Fysisk og mental helse 40 14-01-09 09:14
Fett og dets virkning Sporty Ketolysekuren 6 26-06-08 12:01
Kan noen redegjøre for homosystins virkning? Goggen Spørsmål og svar 5 31-01-06 12:34
Karbohydratkontrolls gode virkning Summer Lavkarbo generelt 9 10-02-04 12:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no