Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-06, 21:13   #1
redikk
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 1
redikk er på en erverdig vei

Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Mange av Nestle's barnegrøter er merket med stor og iøynefallende 'Uten sukker' påskrift. Når man kikker på innholdsfortegnelsen, så inneholder grøten store mengder maltodekstrin. Det står ikke nøyaktig hvor mye, men det er mer enn 8 % maltodekstrin i grøten.

Så vidt jeg forstår, så er maltodekstrin et rent karbohydrat, med GI på omtrent samme nivå som glukose.

Man har altså fjernet sukker fra grøten, men istedet tilsatt et annet stoff som har atskillig høyere glykemisk indeks enn sukker (sukrose)!

Vet noen her noe mer om denne saken? Har dette vært diskutert her før, eller har det vært framme i media?

Vet noen noe om:

1) Er det gjort noen undersøkelser av eksakt GI for ulike barnegrøter? Dvs glykemisk indeks av grøten med den totale sammensetningen den har?

2) kan det være lov å markedsføre en grøt som 'uten sukker', når sukkeret bare er blitt erstattet av et stoff som, etter mitt beste skjønn, og iallefall fra glykemisk synsvinkel, er atskillig værre enn sukker?

redikk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bla bla Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 20:11   #2
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Opprinnelig lagt inn av redikk, her.

2) kan det være lov å markedsføre en grøt som 'uten sukker', når sukkeret bare er blitt erstattet av et stoff som, etter mitt beste skjønn, og iallefall fra glykemisk synsvinkel, er atskillig værre enn sukker?

Jeg også tilta fullstending, og kontaktet Mattilsynet:

Mitt spm:
"Min datter har nettopp fått sin første grøt, og jeg har merket meg at Nestlés barnegrøter er merket med "usukret", men at flere av dem inneholder maltodekstrin. Regnes ikke maltodekstrin som sukker? "


Mattilsynets svar:

"
Maltodekstrin består av flere glukoseenheter og vil i fordøyelsen brytes ned til glukose, som jo er et sukker. Søtsmaken til maltodekstrin avhenger av hvor mange glukoseenheter det er som er koplet sammen. I de flest tilfeller brukes ikke maltodekstrin som et søtningsmiddel men som et prosesshjelpemiddel (ofte som et fortykningsmiddel), og har ikke spesielt søt smak. Hva ingrediensen skal defineres som avhenger av dets bruksområde. Ofte inkluderes maltodekstrin i næringsdeklarasjonen av karbohydrat, men det er ikke tatt med i definisjonen av sukkerarter.

De fleste barnematprodusentene merker nå innholdet av sukkerarter på sine grøter (næringsdeklarerer). Der kan du få et innblikk i hvor mye sukker grøten inneholder. Selv om barnematprodusentene reklamerer med at produktene ikke er tilsatt sukker, kan de likevel være søte fordi de i enkelte tilfeller inneholder ingredienser som for eksempel fruktkonsentrat og lignende som gir søt smak og like mange kalorier som tilsatt rørsukker.

Det vil om litt komme en rapport på vår hjemmeside, www.mattilsynet.no, med resultater fra et prosjekt vi har utført på barnemat hvor bl.a. innholdet av sukkerarter er analysert. Følg med der dersom du er interessert"


Jeg ble ikke veldig klok av svaret, men her er det og jeg har dyttet denne tråden langt!



martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 21:59   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Jeg brukte sjelden Nestle til min datter og kommer selvsagt ikke til å bruke slikt nå heller. Jeg kjøper grøter i helsekosten, der har de både kokegrøter og instant som man kun blander med melk/vann. Jeg brukte oftest instant hirse- eller speltgrøt (litt avhengig av alder) og tilsatte morsmelkerstatning/vann og hadde moset frukt i. Helt knall, til og med økologisk.

Det finnes SÅ mange bedre alternativer enn disse butikkjøpte drittgrøtene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 20:29   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

La meg ikke få starta på alt som er galt med Nestlé.
De er ganske fæle. 1,5 millioner barn dør hvert år pga uriktig bruk av morsmelkerstatninger siden Nestlé får foreldre i tredje verden til å bruke mme istedenfor å amme. Hos familier uten rennende vann og tilstrekkelig hygiene... Grrr. Ikke kjøp Nestlé-prdukter i det hele! Se etter logoen! (Kaffe er faktisk den største på boikotten!)

Hirsegrøt fra helsekosten er både glutenfritt og har masse jern i, helt naturlig. Og er man så heldig at man fikser å pumpe sin egen melk, så kan det godt blandes i grøt, evt man kan blande med vann, en ts god olje og kokt eplemos (gir mindre forstoppelse når grøten kommer). Seff trenger barna melkesukker (det er veldig mye i morsmelk!) som det er sagt her, det er vel sukrosen som er den helt forferdelige. Er ikke den maltodekstrosen det samme som malt?

Sitat:

Maltodextrin is a creamy white hygroscopic powder, moderately sweet in taste. It is produced by partial hydrolysis of starch by a typical total enzyme process using a bacterial alphaamylase followed by refining and spray-drying to a moisture level of 3% to 5%. Maltodextrin is a mixture of glucose, maltose, oligosaccharides and polysaccharides

Skikkelig lekkert.

Jeg liker forøvrig Hipp sine grøter også, de deklarerer ihvertfall ordentlig, og de tilsetter fruktsukker om de tilsetter noe.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 20:37   #5
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Jeg har brukt spelt og hirse til nå men har vurdert å gå over til butikk grøt siden de er billigere. Synes og Hipp sine er dyre siden det bare er 7 porsjoner i en pakke.

Blir vel å forsette med spelt og fullkorn fra Holle da.

Eller noen som har andre tips til billig grøt?

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 20:51   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

De grøtene du koker selv fra helsekosten er vel billigere? Husker ikke, det er så lenge siden jeg brukte grøt til vesla. Husker jeg kjøpte noen rosa pakker av og til, de måtte man koke selv, men det gikk jo veldig fort da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 20:58   #7
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

De har ikke det her. Bare sånne hurtig grøter.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:52   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De grøtene du koker selv fra helsekosten er vel billigere? Husker ikke, det er så lenge siden jeg brukte grøt til vesla. Husker jeg kjøpte noen rosa pakker av og til, de måtte man koke selv, men det gikk jo veldig fort da.

Ja, det brukte vi til storebror også. Frem til nå har vi brukt småfolk sine til lillebror for at han skulle få i seg mme når han sluttet å amme og frem til han ble ett år. Nå skal vi gå over til å koke hirse og havregrøt (Helios har noe eurions barnemat eller noe) med melk og tilsette en eggeplomme til ham.

(Og, nei, vi har aldri brukt Nestle, og ja, det er ganske grovt det de har gjort med sukkerinnholdet nå. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 21:55   #9
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Jeg er jo så naiv at jeg trodde sukkerfri var sukkerfri.

Så da blir det ikke nestle etter denne første og siste pakken er spist opp.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 22:20   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Forresten, har du "Mat for småbarn (eller var det spedbarn)" , en brosjyre fra helsedirektoratet? Det er masse oppskrifter i den, der du bruker vanlige ingredienser fra daglighandelen. Brosjyren får du vel på helsestasjonen, se om den ikke allerede ligger hos deg!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 09:10   #11
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Jeg hr den,men jeg vet ikke hvor den er

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 09:22   #12
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'

Den finnes på nett også!

http://www.barnemat.com/

http://matportalen.no/Saker/1134387213.58

Og her er brosjyren
http://matportalen.no/Saker/1146223857.08

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Ripsgelé uten sukker? Lovinda Lavkarbo generelt 3 11-09-05 13:25
Rips & solbærgelé uten sukker? Lovinda Oppskrifter 0 02-09-05 12:59
En uke uten sukker smosje Generell ernæringsdebatt 15 11-02-05 16:53
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no