Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Supergrovbrød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-05, 08:35   #1
sleeptight
Juniormedlem
 
sleeptight sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 23
sleeptight er ny på veien

Supergrovbrød

Heisann!
Jeg vet at brød er fy fy mht til lavkarbo diett, men hva med et skikkelig supergrovbrød?
Jeg lagde dette igår kveld, og det lukter nydelig (og min datter som generelt bare vil ha loff, elsket det!)

Ingredienser.(Halver mengder om nødvendig)
1000g sammalt hvetemel
1000g sammalt grovt rugmel
1,5 dl (93g) Solsikkefrø
3 ts Havsalt
1 pakke gjær
18 dl vann
5 ss olivenolje


Bland tørt, og hell i vått. (Deigen ER klissete)
Hev i 2 timer.
Spa over i 4 middels, eller 3 store smurte brødformer.
Det kan lønne seg å ta litt mel på fingrene og glatte til på toppen.
Etterhev 1 time.
Stek i ovn 175 grader i 1.5 timer.
Sundt og godt brød for hele familien!

/om

__________________
"One-quarter of what you eat keeps you alive.
The other three-quarters keeps your doctor alive. "
(Hieroglyph found in an ancient Egyptian tomb.)




sleeptight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: The Master Cleanser Svar med sitat
Gammel 01-05-06, 00:25   #2
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Supergrovbrød

For stort til å lage i brødbakemaskin?

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 17:39   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Supergrovbrød

jepp...
Hva med å bytte ut med grov speltmel??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 11-05-06, 18:34   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Supergrovbrød

Hørtes veldig godt ut, men uansett om man bruker spelt eller grovt mel er det for mye karber for mange (de fleste) lavkarbo retningene. Dessverre !

Sammalt hvete har 54,4 karber pr 100 gram og rugen har 57,5 pr 100 gram. Det vil si at hele brødet har MINST 1119 karber. Fordelt på 20-25 skiver burde det bli 44-55 karber pr skive....

Og om man får to brød ut av det er det jo fremdeles 20-30 karber pr skive.

Trist men leitt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-05-06, 18:28   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Supergrovbrød

jepp...vet det. Blir gærn't uansett med mel..men noen av oss spiser jo litt brød, og kan ha det som frokost f.eks. Men ikke mer enn ei tynn skive nei...

Tror nok jeg holder med til mitt dasnke rugbrød og fedonbrødet. Og fiberrik da..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 18:05   #6
Sanne:)
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: nordland
Alder: 40
Innlegg: 15
Sanne:) er på en erverdig vei

Sv: Supergrovbrød

Hvorfor ikke bare bruke Atkins bake mix? Da får du jo et brød du kan spise

Sanne:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no