Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-09, 00:27   #1
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien
Question

For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Ja akkurat dette lurer jeg på ! Jeg legger inn maten jeg spiser i ett skjema, og det sier at jeg "spiser" rundt 950 - 1000 gram mat for dagen alt i alt. Er dette for mye? Hmmmm........ For dere som også legger inn maten i slike skjema, hvor mye spiser dere egentlig?

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 03:22   #2
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Jeg synes ikke det høres så mye ut. Jeg spiser fort en kilo grønnsaker om dagen. Jeg lever jo på selleri og blomkål

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 07:45   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Det spørs jo litt hva de 1000 gr består av!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 14:51   #4
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Hei Beate,
man veier jo maten for å beregne karbohydratmengden.
Jeg legger inn i skjema som også beregner proteiner, fett og kalorier. Totalt kalorimengde kommer normalt på 1400-1700 pr dag.
Men jeg følger IKKE med på det, og passer ikke på at jeg ikke skal overstige noen grense der. MEN jeg er opptatt av fordelingen fett/karbohydrater/proteiner.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:17   #5
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hei Beate,
man veier jo maten for å beregne karbohydratmengden.
Jeg legger inn i skjema som også beregner proteiner, fett og kalorier. Totalt kalorimengde kommer normalt på 1400-1700 pr dag.
Men jeg følger IKKE med på det, og passer ikke på at jeg ikke skal overstige noen grense der. MEN jeg er opptatt av fordelingen fett/karbohydrater/proteiner.

Jeg også gjør dette. Tenkte bare av nyskjerrighet å høre hvor mye andre spiser for jeg føler jeg spiser mye, men må ha såpass for å være ordentlig mett også selv om jeg egentlig føler meg litt "mett" fra før. Magen eser liksom litt med lavkarbo-kosthold føler jeg. Snodige greier egentlig, men jeg er vel egentlig ikke alene om å føle det slik har jeg skjønt

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:20   #6
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Jeg også gjør dette. Tenkte bare av nyskjerrighet å høre hvor mye andre spiser for jeg føler jeg spiser mye, men må ha såpass for å være ordentlig mett også selv om jeg egentlig føler meg litt "mett" fra før. Magen eser liksom litt med lavkarbo-kosthold føler jeg. Snodige greier egentlig, men jeg er vel egentlig ikke alene om å føle det slik har jeg skjønt

Men eser magen som i luft eller i økt vekt?
Jeg måtte gi meg på ketolyse da min kropp tydeligvis er veldig kalorisensitiv. Jeg la på meg.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:05   #7
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien
Cool

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Tja, si det. Har ikke gått opp i vekt nei, og vet sannelig ikke om magen har blitt større eller om det bare føles sånn Tror jeg får måle meg i morgen om jeg husker det slik at ikke fettet setter seg på magen!

Men håper og tror også at dette skyldes at jeg må drikke så mye. 2.5 liter er nemlig mye for meg, tisser mer enn nok i løpet av dagen. Prøver å drikke et par liter vann og et par kopper med ammete for dagen + at det gjerne blir et glass 7 up free da.

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 23:25   #8
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg måtte gi meg på ketolyse da min kropp tydeligvis er veldig kalorisensitiv. Jeg la på meg.

Det er jo noen som må telle kalorier selv på ketolyse. Jeg vet ikke om det har noe å si for meg, og eventuelt om jeg burde spise mer eller mindre. Men jeg har sett at enkelte mattyper gjør at jeg totalt spiser mye flere kalorier (kanskje jeg ikke føler godt nok etter om jeg er mett?)
Feks en frokost med Egg og Bacon som gir maaange kalorier gjør meg ikke lenger mett enn min standard frokost (salat med kjøtt, olivenolje og avocado). Uavhengig av totalt kalorinivå har jeg ca samme mengde proteiner og karbohydrater hver dag, så det er mest fettet som endres.

Sånn sett ser jeg at jeg jo lett styre kalorimengden med å endre maten jeg spiser, uten å skulle måtte begrense matmengden.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 23:42   #9
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Angående vekten på maten du spiser så er dette et rimelig meningsløst mål. Eksempel: 8 Kg gulrøtter inneholder cirka 2500 kcal, som sannsynligvis er et ganske vanlig dagsinntak for en mann. Velger du derimot å spise bare nakkekoteletter holder det med 1,2 Kg for å å få samme energimengde. Om du skulle velge å spise rent fett, holder det med i overkant av 300 gram.

Så til svar på spørsmålet ditt:

Spiser du bare gulrøtter, så spiser du alt for lite.

Spiser du bare nakkekoteletter, så spiser du omtrent akkurat passe.

Spiser du bare fett så spiser du alt for mye!!

Det er mulig at svaret mitt synes ganske flåsete, men det er ikke ment som noe annet enn å illustrere hvor meningsløst det er å snakke om mengde mat, når man ikke spesifiserer hva slags mat.
(Stjal sammenlikningen av matvarer fra: Mat og Helse nummer 4, 2009)

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 23:54   #10
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Ja, jo. Kanskje det? Er bare nyskjerrig jeg da. Maten jeg spiser er noe variert. Vanlige ting som egg, bacon, kjøttdeig, grønnsaker som blomkål/broccoli, salat med paprika, agurk og sånt ++

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 00:43   #11
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Men det blir selvsagt meningsfullt hvis vi i tillegg til samlet vekt, kan oppgi hvor mye av hver enkelt matvare!

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 00:36   #12
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Jeg er nødt for å telle kalorier, for jeg går ikke ned når jeg 'fråtser' så her ligger jeg rundt 10 karber og litt under 1700 kalorier totalt

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 02:30   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Opprinnelig lagt inn av Fumle, her.

Jeg er nødt for å telle kalorier, for jeg går ikke ned når jeg 'fråtser' så her ligger jeg rundt 10 karber og litt under 1700 kalorier totalt

10g karber er vel ikke i henhold til ketolyse? Som Torkil selv sier er det ikke mulig å få i seg så mye grønnsaker som man skal og ligge under 15g pr dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 20:06   #14
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: For dere som veier maten, hvor mye spiser dere for dagen?

Jeg må ta det litt på feelinga.. Når jeg fikk i meg 15 og rundt 2000 kalorier så har det stått bom stille så måtte gjøre noen endringer for at det skulle fortsette nedover, og kroppen min er fornøyd med det jeg får i meg nå

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser dere på generell lavkarbo i løpet av dagen? *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 5 11-06-09 13:34
Veier dere maten? Stilken Ketolysekuren 11 16-04-09 09:24
Hvor mye spiser dere? Bergen27 Spørsmål og svar 4 03-04-08 08:56
Veier dere dere med eller uten klær? Dolly Lavkarbo generelt 23 27-03-07 10:50
Veier eller måler dere maten?? Tiril77 Lavkarbo generelt 14 11-01-05 00:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no