Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-08-06, 14:08   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Ja, det lurer jeg på. Hvilke kokebøker bruker dere og liker godt oppskriftene i?

Jeg selv bruker Fedon sin naturlig slank, samt en som heter Mat for helse og trivsel som vi hadde som pensumbok på GK Helse og sosial for hundre år siden (når jeg først bruker noe for å la meg inspirere).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 22-08-06 kl 15:41.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 14:22   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Det kommer nok an på....litt forskjellig. Om jeg skal ha noe snadder, indisk, middelhavsmat, lettvint, tradisjonelt, supper.....ja i det hele tatt. Tror jeg har 100 kokebøker/hefter, nye og gamle, norske og utenlandske, som jeg plukker litt herfra og litt derfra i.

Har Lindberg sine også...og andre kostholdsfilosofiers bøker...

Jeg liker at det er bilder og oversiktlige forklaringer. Eller litt eksotiske eller trendy...Elsker å lese kokebøker av alle slag

PS Har fortsatt den første kokeboka mi fra skolekjøkkenet..og det hender jeg slår opp i den for å finne noe basic-stoff.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 14:27   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Jeg er en av dem som har STORE problemer med å følge en oppskrift 100%. Første gangen jeg lager en rett gjør jeg kanskje det, så finner jeg ut hvoran jeg kan gjøre retten akkurat slik JEG vil ha den. Frustrerende for de som spør etter oppskriften når jeg har laget noe, for det er ikka alltid jeg husker hva jeg har gjort.....

Bruker alle Jamie Oliver sine... Justerer litt - så er der meste lavkarbo. Masse gode ideer der.

Ellers har jeg nesten slitt ut "The Low Carb Gourmet" av Karen Barnaby. "500 Low Carb Recipes" - av Dana Carpender. Og "Low Carb Meals on the go" av Sharron Long. Og "The Tex Mex Cookbook" (kombinasjon av kokebok og Tex Mex mats historie) av Robb Walsh. Og så finner jeg masse ved å søke på nettet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 14:34   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

For det meste ingen kokebøker.. Bruker familiens tradisjonelle retter og justerer. Ellers henter jeg litt her og litt der. Litt Aktins, litt Fedon, litt forum eller jeg sjæler litt fra andre matnettsider og fra de mange kokebøkene jeg gjennom åra har ervervet meg.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 14:40   #5
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Jeg har lyst til å lage kokeboken
"Lavkarbo-kalenderen 365 oppskrifter dag for dag"
for 2008. Hvem har lyst til å pusle litt med det - koordinere innsendte oppskrifter osv.? Send meg gjerne en pm. // Jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 23-08-06, 12:04   #6
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Av og til Jamie Oliver, eller "north African cooking" - som inspirasjon. Som regel blir det selvkomponert mat.

chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 11:43   #7
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Wow, ble skikkelig inspirert når jeg ser at folk referer til utenlandske kokebøker. Er enig med de som har kommentert her inne at "Lavkarbo" kokeboka ikke er så bra.

Så nå har jeg bestilt et par av de som er anbefalt her inne!
Tusen takk for det! Veldig fint hvis folk kan fortsette med å anbefale bøker, for det er jo haugevis med bøker å velge i. Ikke alle som er like bra, eller like "riktige" for oss her inne..

SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 09:46   #8
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Den siste kokeboka jeg brukte var Mikke Mus´ kokebok (altså en lille stund siden). Veldig kjekt å vite hvordan en trekker pølser...

I heimen nå for tiden har jeg to bøker av Jamie Oliver, men jeg skammer jeg over å si at jeg ikke har brukt dem noe særlig.
Men lekre bilder er det i dem! Matrettene ser ikke så værst ut heller...

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 16:50   #9
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Samler på kokebøker! Spennede lesning synes jeg og man finner alltid noen nye oppskrifter man kan bruke med små justeringer
Skriver også opp alt jeg finner av brukbare oppskrifter herinne og på nettet ellers.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 17:00   #10
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Jeg kjøpte en Lavkarbobok, men det var ikke lavt nok i karber for meg, så jeg gikk og fikk igjen pengene...

Jeg bruker nå oppskriftene jeg finner på dette forumet, jeg...

Har lyst på den boka som Nille refererer til, Dana Carpender sin, men er redd for at det blir for vanskelig for meg med engelske oppskrifter...

Jeg er ingen ekspert i engelsk, men jeg er god - er det vanskelig å skjønne boka?

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:03   #11
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Den siste kokeboka jeg brukte var Mikke Mus´ kokebok (altså en lille stund siden). Veldig kjekt å vite hvordan en trekker pølser...

He he!

Nå etter at jeg begynte på lavkarbo, bruker jeg mye "Stor Kokebok" av Henriette Schønberg Erken. Den første utgaven kom ut i 1914, og har blitt redigert noen ganger senere år. Den utgaven jeg har er et uforandret opptrykk fra "Stor kokebok for store og små husholdninger" slik den forelå i 1951.

Den er knallgod. Gode gammeldagse oppskrifter i skikkelig lavkarbostil. Hun sparte ikke på godt fett, og hadde bare med skikkelige råvarer! Det er enkelt å følge oppskriftene, og mel og sukkermengder er minimalt i forhold til det som finnes i dagens kokebøker. Det er også lett å gjøre oppskriftene om til lav-karbo der de trengs.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 23:07   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Opprinnelig lagt inn av wander, her.

Jeg kjøpte en Lavkarbobok, men det var ikke lavt nok i karber for meg, så jeg gikk og fikk igjen pengene...

Jeg bruker nå oppskriftene jeg finner på dette forumet, jeg...

Har lyst på den boka som Nille refererer til, Dana Carpender sin, men er redd for at det blir for vanskelig for meg med engelske oppskrifter...

Jeg er ingen ekspert i engelsk, men jeg er god - er det vanskelig å skjønne boka?

Må kjøpe kjempelavkarbobok da, skjønner du vel

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:22   #13
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Av en eller annen grunn så bestilte jeg aldri de bøkene. Men NÅ har jeg bestilt Dana Carpenders bok.
Noen som har noen erfaringer å dele nå?

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 18:39   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Kan f.eks anbefale Lee "Modern Reloding" den har ekstrem lite karbo

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke kosttilskudd bruker du? Borealis Kosttilskudd 18 15-07-11 14:08
Hvilken fisk er sunnest? mofe Generell ernæringsdebatt 8 18-08-06 21:32
Hvordan bruker du forumet? Albertine Generell diskusjon 4 10-04-05 23:15
Hvilken Atkins bok bør jeg kjøpe!? ElinGH Lavkarbobøker 10 28-11-04 14:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no