Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Aubergine-dip

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-08, 20:37   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Aubergine-dip

Beste vegan-mannen ga meg oppskrifta på denne ytterst mmmmm-gode dipen! Anbefales!

AUBERGINE-DIP

Du trenger:

  • En hel aubergine
  • En hel hvitløk, gjerne feddløs
  • En halv tomat (ev 1 soltørka)
  • Sitron/lime/edikk (bare noen dråper)
  • En halv rød chillipepper uten frø (eller mindre, eller ingenting).
  • Olje
  • Salt og pepper
  • Krydder som f.eks persille
Slik gjør du:
Sett ovnen på ca 200 gr, skjær et langt snitt i auberginen (ellers eksploderer den, no kidding!), og ha den i en ildfast form sammen med hvitløken. Stek i ca 30 min.
Avkjøl, og skrell auberginen og hvitløken og fres det sammen med de øvrige ingrediensene med en stavmikser eller lignende. Mmmm!

Kan spises som tilbehør. I dag spiste vi den til burgere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 09:30   #2
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Aubergine-dip

Mmm denne hørtes god ut da!

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 12:15   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine-dip

Den ble kjempegod! Men man kan gjerne være litt forsiktig med chillien!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 17:52   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Aubergine-dip

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Beste vegan-mannen ga meg oppskrifta på denne ytterst mmmmm-gode dipen! Anbefales!

AUBERGINE-DIP

Slik gjør du:
Sett ovnen på ca 200 gr, skjær et langt snitt i auberginen (ellers eksploderer den, no kidding!)

...men visste dere at en hvitløk også kan eksplodere????
Det fant jeg akkurat ut!

Skummel mat, detta

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 18:01   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine-dip

OI ! Jøss, kanskje man bør snitte den også?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 21:40   #6
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Aubergine-dip

Fantastisk godt, Photo!
Hadde den til biff i går, dette blir en stayer!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 22:20   #7
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Aubergine-dip

Mm...yummy

Denne heter noe så artig som Baba Ganoush på libanesisk. Neesten som Ali Baba.. :-) Regnes som en av nasjonalrettene der.

I Hellas kaller de den for Melitzanosalata, og der bruker de oftest eddik, og ikke sitron. Så vet man hva man skal bestille på Hellas-ferien i sommer!

Både chili og det med tomaten var nytt for meg, men det finnes vel masse varianter av en så kjær rett, som finnes i flere av landene ved middelhavet.

...men: en hel hvitløk? Ikke skrivefeil? I de oppskriftene jeg har brukt, har det vært fra et til et par fedd. Er det godt med en hel? Kanskje jeg må prøve det i så fall!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 22:25   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Aubergine-dip

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.


...men: en hel hvitløk? Ikke skrivefeil? I de oppskriftene jeg har brukt, har det vært fra et til et par fedd. Er det godt med en hel? Kanskje jeg må prøve det i så fall!

Lurte litt på den der, jeg også. Men jeg fulgte oppskriften og godt ble det!!! Selv om vi ikke trengte myggspray eller fluesmekker rundt meg de neste dagene og det var nesten så jeg fikk enerom.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 22:36   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine-dip

Jeg trodde det stod "Albertine-dip" først. :knegg:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 23:12   #10
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Aubergine-dip

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Lurte litt på den der, jeg også. Men jeg fulgte oppskriften og godt ble det!!! Selv om vi ikke trengte myggspray eller fluesmekker rundt meg de neste dagene og det var nesten så jeg fikk enerom.

Haha, det er jo det beste argumentet for å bruke masse hvitløk ever - genialt! Det med myggen altså - ikke det med enerom..lol

Så aubergine-dip med et gigatonn hvitløk må prøves, altså. Note to self.

Lat-leser som jeg er, så så jeg først nå at hvitløken skulle bakes sammen med auberginen - da blir jo smaken fløyelsmyk og ikke så sterk!

* løpe og lage*

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 23:33   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine-dip

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Mm...yummy

Denne heter noe så artig som Baba Ganoush på libanesisk. Neesten som Ali Baba.. :-) Regnes som en av nasjonalrettene der.

I Hellas kaller de den for Melitzanosalata, og der bruker de oftest eddik, og ikke sitron. Så vet man hva man skal bestille på Hellas-ferien i sommer!

Både chili og det med tomaten var nytt for meg, men det finnes vel masse varianter av en så kjær rett, som finnes i flere av landene ved middelhavet.

...men: en hel hvitløk? Ikke skrivefeil? I de oppskriftene jeg har brukt, har det vært fra et til et par fedd. Er det godt med en hel? Kanskje jeg må prøve det i så fall!

Jøss, så artig med litt historie
Fikk denne som sagt av en venn, og jeg stusset selv over det med hvitløken, men som du kommenterer lenger ned, den blir litt søtere og mildere når man baker den først. En advarsel jeg fikk, er forresten å ikke la den bake i mer enn en halvtime, for da blir den helt suppe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 21:17   #12
kilo
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 107
kilo er på en erverdig vei

Sv: Aubergine-dip

Har lagd denne... den var STERK... men god da!!

__________________
kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:52   #13
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Aubergine-dip

Hvor mye olje er det snakk om skal brukes her?

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:55   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine-dip

En skvett Nei, et par tre spiseskjeer, tenker jeg! Jo mer olje, jo mer flytende dip

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 00:03   #15
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Aubergine-dip

Håper det er greit at jeg dytter litt på denne! Den er verdt det

Min favoritt-matskribent David Lebovitz har en oppskrift på den liknende retten Baba Ganoush (som jeg nevnte lenger opp i tråden) på bloggen sin i dag.
Super blogg som er verdt en titt - men advarer mot sterke bilder og beskrivelser i de andre oppskriftene!, han er først og fremst konditor

Masse bra Paris-tips og beskrivelser også!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aubergine Petronella Spørsmål og svar 2 26-03-08 17:19
Aubergine manesh Lavkarbo generelt 10 14-03-08 23:26
Nydelig dip til grønnsaker!!! Karbosara Kake/dessert og snacks 1 19-01-08 16:11
Rømme dip ... cilemora Ketolysekuren 5 02-09-07 14:08
Tofu dip og sauser Marianne Annen mat 0 29-07-05 12:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no