Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Blomkålgrateng med skinke og ost

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-07, 21:18   #1
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Blomkålgrateng med skinke og ost

Vel, i dag så lagde moren min noe som hun sjelden gjør for å være ærlig, noe kjempegodt som _jeg_ kan spise, hehe!
Jeg følte jeg skulle dele oppskriften med dere, for dette er sunt og har forholdsvis beskjedne ingredienser, anbefalles på det sterkeste!

Denne oppskriften var med melk, men jeg fjernet det, og jeg endret 3 ss mel til 2-3.
Forholdsvis fleksibel rett så dere får bare eksperimentere med denne (og poste tilbake her selvsagt ).
Dette trenger du

  • 1 blomkål
  • 1 løk
  • 5 dl vann
  • 1 hønsebuljongterning
  • 200 g røkt skinke i terninger

Saus:
  • 2 ss smør
  • 2-3 (?) ss hvetemel
  • 3 dl kraft fra koking av blomkålen
  • 3 dl revet cheddar (Eller annen ost?)
  • Salt, pepper og eventuelt muskat

Slik gjør du
  1. Del blomkålhodet i store buketter og grovhakk løken. Kok dette i vann tilsatt buljongterning til det så vidt er mørt. Sil av og ta vare på kokevannet.
  2. Bland blomkål og løk med røkt skinke og ha dette i en ildfast form. Varm stekeovnen til 230-250 grader.
  3. Saus: Smelt smøret i en tykkbunnet kjele. Rør inn mel og rør inn kokevannet fra blomkålen under omrøring til en jevn saus. La den koke litt. Trekk kjelen av varmen og rør inn ost. Smak suasen til med salt, pepper og eventuelt muskat.
  4. Hell sausen i formen og la den stå midt i ovnen til sausen bobler og begynner å få farge.

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 15:28   #2
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Skal teste denne, men dropper melet...

Kommer med erfaringer i morgen

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 15:39   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Vel, i dag så lagde moren min noe som hun sjelden gjør for å være ærlig, noe kjempegodt som _jeg_ kan spise, hehe!
Jeg følte jeg skulle dele oppskriften med dere, for dette er sunt og har forholdsvis beskjedne ingredienser, anbefalles på det sterkeste!

Denne oppskriften var med melk, men jeg fjernet det, og jeg endret 3 ss mel til 2-3.
Forholdsvis fleksibel rett så dere får bare eksperimentere med denne (og poste tilbake her selvsagt ).
Dette trenger du

  • 1 blomkål
  • 1 løk
  • 5 dl vann
  • 1 hønsebuljongterning
  • 200 g røkt skinke i terninger
Saus:
  • 2 ss smør
  • 2-3 (?) ss hvetemel
  • 3 dl kraft fra koking av blomkålen
  • 3 dl revet cheddar (Eller annen ost?)
  • Salt, pepper og eventuelt muskat
Slik gjør du
  1. Del blomkålhodet i store buketter og grovhakk løken. Kok dette i vann tilsatt buljongterning til det så vidt er mørt. Sil av og ta vare på kokevannet.
  2. Bland blomkål og løk med røkt skinke og ha dette i en ildfast form. Varm stekeovnen til 230-250 grader.
  3. Saus: Smelt smøret i en tykkbunnet kjele. Rør inn mel og rør inn kokevannet fra blomkålen under omrøring til en jevn saus. La den koke litt. Trekk kjelen av varmen og rør inn ost. Smak suasen til med salt, pepper og eventuelt muskat.
  4. Hell sausen i formen og la den stå midt i ovnen til sausen bobler og begynner å få farge.

Et alternativ til sausen jeg bruker ofte er Naturel smøreost eller den med bacon. Varm det opp i ei gryte med litt fløte eller kraft, mer salt og pepper etter smak. Ev litt revet ost. Det blir færre karber av dette enn den med mel. (tror jeg )

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 17:43   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Mmm høres fantstisk god ut. Jeg ELSKER blomkålgrateng (og brokoligrateng). I stedetfor hvetemel er det bare å hive oppi litt johannesbrødkjernemel så blir det jo det samme.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 17:45   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mmm høres fantstisk god ut. Jeg ELSKER blomkålgrateng (og brokoligrateng). I stedetfor hvetemel er det bare å hive oppi litt johannesbrødkjernemel så blir det jo det samme.

Men sånn ærlig spiik, er det SÅ ille med en skje hvetemel så lenge man holder seg under det antall karber man har satt for seg selv??

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 18:19   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Nei ikke om man tåler hvetemel. Jeg teller ikke karber, men blir litt dårlig i magen av mel, dessuten har jeg det nesten aldri i hus. Johannes, derimot, står alltid parat på kjøkkenbenken, så da er jo valget lett for min del.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 18:58   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei ikke om man tåler hvetemel. Jeg teller ikke karber, men blir litt dårlig i magen av mel, dessuten har jeg det nesten aldri i hus. Johannes, derimot, står alltid parat på kjøkkenbenken, så da er jo valget lett for min del.

Åhh tåler jo hvetemel meget godt jeg. Johannes står i skapet mitt

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 19:06   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkålgrateng med skinke og ost

Hmmmmm, må nok avstå fra hvetemelet ja...... Hvis noen vil være venn med meg

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Optimale Smoothies Ziggy Optimal Ernæring 61 27-12-14 22:52
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57
elsker pommers frites med ost.... Iset Atkins kosthold 0 20-02-04 12:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no