Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Til dere som er kristne..

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-05, 14:30   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Til dere som er kristne..

Tror dere på dette med at Gud skapte verden på 7 dager - og på at Adam og Eva gjorde sånn og slik og at Eva spiste et eple og da måtte de kle på seg.. Og på Jesus og alt det han drev med?


Huff - jeg mener ikke å være hånlig altså, men jeg lurer virkelig på om folk som har et kristent livssyn tenker at sånn var det..

Bær over med meg da

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 14:47   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg kaller meg kristen, så da kan jeg vel svare?

Bibelen har historier til etterlevelse og advarsel.
Det gamle testamente har mange advarsler.

Skapte jorden på 7 dager? neppe 7 dager etter vår tidsregning, men det er nok en historie som brukes for å lære folk på en enkel måte. Adam og Eva gjorde nok noe de ikke skulle, men om det var et eple eller hva vites vel ikke.

Jesus ser jeg på som en historisk figur som levde i pakt med sin Gud.

Men jeg regner meg som Kristen, tror på kristus, men jeg har ikke så mye til overs for religion - så hva religionen kristendom mener om dette vil jeg ikke svare på.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 17:09   #3
Gunnar
Medlem
 
Gunnar sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romsdal
Alder: 46
Innlegg: 95
Gunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt likt

Tror ikke det er mange idag som tolker det gamle testamentet bokstavelig.
Angående skapelsen, så fant jeg en fiffig liten side som viser hvordan den gikk for seg.
Den krever bittelitt kjennskap til bibelen, og er nok morsomst hvis man har vært borti prosjektarbeid enten på skole eller jobb.
http://www.flooble.com/fun/genesis.php

Håper de fleste skjønner at den ikke er lagd for å håne eller å provosere
Jeg syns i alle fall den var litt vittig.

Gunnar

__________________
Let us eat and drink, for tomorrow we diet. - Wendy Morgan

Gunnar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 17:54   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg er ikke kristen, men tror på det meste innen religion egentlig. Vil ikke ha noen spesiell religion, for jeg mener det er å forkaste alle de andre religionene, og etter min mening er alle riktige, på hver sin måte.

Jeg tror Bibelen er skrevet i gåter, man skal ikke ta den bokstavelig! Jeg så et interessant program om dette på National Geographic (min yndlingskanal!) for en stund siden. Det handlet bla om Moses og havet som delte seg. Det viser seg at det er sannhet i denne historien, og de snakket om en flodbølge som gjorde at havet ble mye mindre osv osv. Jeg husker det ikke i detaljer, men det var ekstremt logisk! Skikkelig "aha-opplevelse"!!!

Leste også noe om at historien der Jesus metter 5000 også er en ligning. Fisk og brød er jo symboler for noe, fruktbarhet? 5000 er visst også et slags symbol, slik at man kan tolke denne historien til noe helt annet enn det den bokstavelig handler om.

Så jeg tror altså Bibelen er sann, men at den ikke er skrevet bokstavelig men i "gåter".

En av bøkene på ønskelisten min er denne:

http://81.93.161.244/ProductDetails....oryName=BIC_GZ

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 19:28   #5
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Det er ingen ting som forundrer meg når det gjelder Gud

Jeg tror han kan få til hva som helst Hvorvidt skapelsen skjedde prikk som det er beskrevet, er meg egentlig ikke så interessant.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 20:20   #6
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

hei jeg er kristen !

men jeg tror ikke skapelsen ble til på våre 7 dager men på Gud sine 7 dager, hvis dere skjønner ??

uansett føler jeg ikke at det er så viktig egentlig nåtidens mennesker er så opptatt av og koble alt til vitenskapen alt må være så logisk !

Jeg tror at alle mennesker er søkende noen har funnet det de leter etter andre leter fortsatt , men at menneskene ikke kom hit av seg selv DET er sikkert for så smarte er vi ikke

Ha en fin kveld !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 18:12   #7
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Jeg er human-etiker og ateist, og synes det er litt merkelig at folk plukker litt herfra og derfra. Spesielt de som kaller seg kristne men ikke tror på kristendommen, kun på det de sjøl plukker ut.

Egentlig beviser det vel bare at guder er skapt av menneskene, og ikke omvendt...

David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 18:38   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av David

Jeg er human-etiker og ateist, og synes det er litt merkelig at folk plukker litt herfra og derfra. Spesielt de som kaller seg kristne men ikke tror på kristendommen, kun på det de sjøl plukker ut.

Egentlig beviser det vel bare at guder er skapt av menneskene, og ikke omvendt...

Det var en artig bevisførsel.

At religioner er menneskeskapt, er vel ikke noe å komme bort fra. Men at Gud er menneskeskapt kan en ikke si.
At folk er selektive i forhold til hva de tror på i bibelen er vel ikke så merkelig. Det er like mye en historisk bok som Guds bok. Og verden har tross alt endret seg litt siden den ble skrevet. Øye for øye og tann for tann fungerer ikke så bra i dag,- og med tanke på hvordan bibelen er skrevet, med muntlig overførsel og at den er oversatt til et annet språk og i tillegg gått gjennom persepsjonen til oversetteren... Det kaller jeg kildekritikk og samtidsoppdatering.
Så vidt meg bekjent, så er en kristen pr definisjon dersom en tror på Jesus, og ikke dersom man tror på bibelen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 18:41   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av David

Jeg er human-etiker og ateist, og synes det er litt merkelig at folk plukker litt herfra og derfra. Spesielt de som kaller seg kristne men ikke tror på kristendommen, kun på det de sjøl plukker ut.

Egentlig beviser det vel bare at guder er skapt av menneskene, og ikke omvendt...

Du har jo en fin kombo du også da, hvis vi ser på de religøse leirene.

Har egentlig lurt litt på hva som skiller ateisme fra kristendom og andre religoner? Om en tror det finns, eller ikke finns en Gud så vil jeg i utgangspunktet si at den som tror at det finns en Gud har mer i livet sitt nå. For om det viser seg at Gud ikke finns så har en ikke tapt noe - sett fra et ateistisk stå sted

Definisjonen på en Kristen er en som tror på kristus (de jeg har lest og hørt). Kristendom er en religion, og en religion er et system, og et system er menneskeskapt, og det systemet består enten Gud er med eller ikke. De mest rigide/fanatiske/autoritære/solide religiøse systemene er jo dem som viser seg å ha minst av Guds lære i seg.

Finnes der en isme for oss som ikke tror på religioner? For oss som ikke er tilhenger av organiserte trossystem, ateisme og darwinisme inkludert.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 22:22   #10
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Finnes der en isme for oss som ikke tror på religioner?

Fedonismen

Men de som tror på religioner kan også henge seg på denne ismen

fra Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 22:25   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

*knis*

Kansje jeg kan ha Fedonist i signaturen min..

(men det har jo ikke så mye med Gud å gjøre da...)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 22:49   #12
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av nøtta

hei jeg er kristen !

men jeg tror ikke skapelsen ble til på våre 7 dager men på Gud sine 7 dager, hvis dere skjønner ??

uansett føler jeg ikke at det er så viktig egentlig nåtidens mennesker er så opptatt av og koble alt til vitenskapen alt må være så logisk !

Jeg tror at alle mennesker er søkende noen har funnet det de leter etter andre leter fortsatt , men at menneskene ikke kom hit av seg selv DET er sikkert for så smarte er vi ikke

Ha en fin kveld !!

Hadde ikke tenkt å kaste meg inn i denne diskusjonen, -men la gå.
Jeg er så helt enig med deg Nøtta! Jeg er også en kristen og tror på Bibelens ord.( Som noen av dere alt har sett her i forumet) Det hebraiske ord for "dag" kan også bety "perioder", ifølge dem som kan hebraisk,- jeg kan ikke. Om Gud skapte verden i løpet av 6 dager eller 6 perioder, betyr mindre for meg. Jeg tror det som står skrevet , og kan heller ikke skjønne hvordan noe eller noen fra begynnelsen ble til uten at det ble skapt!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 23:04   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

og kan heller ikke skjønne hvordan noe eller noen fra begynnelsen ble til uten at det ble skapt!

Et sitat fritt etter mitt hode:

Å tro på big bang, er som å to at det kan komme en orkan på en søppelfylling og når den er over, så står der et fiks ferdig F16 fly i fullkommen flyveklar tilstand.

Synes det sier masse jeg. Hvordan alt henger sammen og hvor finurlig alt fungerer helt ned på detaljplan er bare for fantastisk og gjennomtenkt til at det kan være tilfeldig. det må bare stå en uendelig stor inteligens bak det.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 23:12   #14
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Å tro på big bang, er som å to at det kan komme en orkan på en søppelfylling og når den er over, så står der et fiks ferdig F16 fly i fullkommen flyveklar tilstand.

Kjempebra sammenligning, Lise!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 01-09-05, 23:56   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

Et sitat fritt etter mitt hode:

Å tro på big bang, er som å to at det kan komme en orkan på en søppelfylling og når den er over, så står der et fiks ferdig F16 fly i fullkommen flyveklar tilstand.

Synes det sier masse jeg. Hvordan alt henger sammen og hvor finurlig alt fungerer helt ned på detaljplan er bare for fantastisk og gjennomtenkt til at det kan være tilfeldig. det må bare stå en uendelig stor inteligens bak det.

Hahah den var utrolig fin!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 15:00   #16
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av David

Jeg er human-etiker og ateist, og synes det er litt merkelig at folk plukker litt herfra og derfra. Spesielt de som kaller seg kristne men ikke tror på kristendommen, kun på det de sjøl plukker ut.

Egentlig beviser det vel bare at guder er skapt av menneskene, og ikke omvendt...

Er helt enig med David jeg.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 15:57   #17
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

Er helt enig med David jeg.

I hva da? Og hvorfor?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-09-05, 16:47   #18
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Jeg tror ikke på noen religion, men bare på å være snill og grei, og vise omsorg for andre. Om folk velger å ta alt bokstavelig i en religion, velger ut noe eller tar litt fra hver religion, bryr jeg meg egentlig ikke om så lenge folk har fred med seg selv og det de tror på. Det eneste som irriterer meg er når noen bruker religion for å dømme andre.

Hvordan verden ble skapt er det ikke så godt å tro noe om, men jeg heller jo til bigbang og evolusjon.. uansett så klarer jeg vel å leve med at jeg ikke vet. Til daglig så lever jeg selvfølgelig etter de ti budene(bortsett fra de som går på å tro på Gud, så er vel de sju siste da?), men om det finnes noe mer eller ikke, det har ikke så mye for meg å si egentlig. Det som betyr noe for meg er å gjøre noe for de jeg er glad i feks. eller å trene de jentene som jeg har trent i noen år. skal ha enda et lag nå så da blir det både 13 og 17 åringer. Det varmer hjertet mitt når jeg ser at de trives, og at de blir bedre Jeg føler jo at livet mitt er rikt, og at det er mange ting som gir meg mye, og at om jeg tror på en Gud eller ikke, ikke gjør noen forskjell.
Men det vet jeg jo ikke
Hvordan mener dere at troen beriker deres hverdag, og hvorfor?


Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 01:06   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av silje

Hvordan mener dere at troen beriker deres hverdag, og hvorfor?


Silje

Jeg kan jo svare, selv om jeg ikke har noen form for religion. Jeg tror som sagt på alle religioner, at det er noe sannhet i alle. Jeg nekter å avvise noen religioner, dermed kan jeg heller ikke ha en bestemt religion selv for det betyr jo på en måte å forkaste alt det andre.
Hvis jeg MÅTTE velge en bestemt religion, ville det blitt paganisme. Det er den jeg identifiserer meg selv mest med.
For min del beriker "troen" livet mitt på den måten at jeg ikke ser på døden som slutten. Jeg mener bestemt jeg kommer til å møte mine kjære igjen. Jeg tror også alt som skjer har en mening.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 02:30   #20
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

I hva da? Og hvorfor?

Enig i at jeg er også humanetiker og ateist, og skjønner ikke dette med "gjør det selv"-kristendom. Enten er man enig, eller så er man det ikke. Men nå for tiden skal man finne sin egen kristendom eller hva slags religion det nå enn måtte være. Kan man da betegne seg som kristen? Hva Er kristen? Er man kristn hvis man tror på DET, men ikke på DET? Hvem definerer dette? Paven? Bondevik? Du selv? er du da kristen, eller tilhører du den lille religionen du selv har skapt deg?

Helt klart at mennesker har skapt guder. Dessuten er jeg historiker og har litt aning om hvordan religioner oppstod. Og kristendom (eller judeo-kreistendom/islam om du vil) er historiske fenomener. Mesteparten av menneskets historie fantes ikke denne guddommen i det hele tatt - den er bare ca 2.700 - 3.500 år gammel. Menneskets historie er ganske mye mer.

Skulle jeg trodd på noe, måtte jeg si som Iset - det måtte da bli paganisme. Det er i alle fall noe som har noe med meg/oss/denne delen av verden å gjøre, sånn rent historisk sett - i motsetning til jødedom/kristendom/islam (som i utgangspunktet har samme opphav). Hvorfor jeg skal bøye meg i støvet for en asiatisk religion, skjønner jeg ikke. Asiatiske religioner kjennetegnes på samme måte som deres konge-tilbedelser - ved total underkastelse. Har ingenting med europeisk historie å gjøre i alle fall.

Men først og fremst er det bare totalt borti veggene tåpelig. Det er i alle fall min mening etter å ha studert dette intenst i hele mitt liv.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 07:48   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg må si jeg ser poenget til Karin her ja. Altså, man kan godt mikse og blande som man vil, men da kan man jo ikke kalle seg feks. kristen, muslim eller whatever! Er man feks. kristen, bør man jo følge kristendommens retningslinjer og ikke plukke ut det man selv ønsker. Derfor kunne jeg heller aldri hatt en av de "vanlige" religionene, det er for mye jeg ikke er enig i, og jeg gidder jo ikke å være enig i LITT av det og samtidig si jeg følger den religionen, det blir jo egentlig litt dumt, eller?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 10:40   #22
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

Enig i at jeg er også humanetiker og ateist, og skjønner ikke dette med "gjør det selv"-kristendom. Enten er man enig, eller så er man det ikke.

Heldigvis er ikke verden så svart hvit. Hvis mennesket måtte være perfekt og konsekvent for å kunne kalle seg noe, så hadde ikke mennesket kunne være noe. Jeg tror jeg med rimelig stro sikkerhet kan fortelle at det perfekte mennesket ikke finnes. Det er lov å være menneskelig, det er lov å være usikker, det er lov å tenke selv og ikke sluke alt rått. Det er lov å være kritisk, det er lov å være uenig, det er lov å refklektere rundt religionens opprinnelse, og se det historiske perspektivet og se religionen i lys av den tiden en lever i, og det er også lov å ikke reflektere noe videre over alt som det innebærer å være kristen, men tro på Gud, Jesus og den hellige ånd (den hellige treenighet), gå i kirken, ikke vite så mye om resten... Og likevel kalle seg kristen.

Sitat:

Men nå for tiden skal man finne sin egen kristendom eller hva slags religion det nå enn måtte være. Kan man da betegne seg som kristen? Hva Er kristen? Er man kristn hvis man tror på DET, men ikke på DET? Hvem definerer dette? Paven? Bondevik? Du selv? er du da kristen, eller tilhører du den lille religionen du selv har skapt deg?

En kristen er definert som en som tror på Jesus Kristus, som verdens frelser. Men det finnes ulike måter å tro på det på, og likevel være en kristen.


Opprinnelig lagt inn av Sitat frahttp://undervisning.religion.dk/kristendom/hvem-er-kristen

De kristne tror på Jesus Kristus. I dag er der mange forskellige kristne kirker, som er enige om, at Jesus er frelseren, men uenige om, hvordan det skal forstås

...og jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne kalle seg kristen når man tror.


Sitat:

Hvorfor jeg skal bøye meg i støvet for en asiatisk religion, skjønner jeg ikke. Asiatiske religioner kjennetegnes på samme måte som deres konge-tilbedelser - ved total underkastelse. Har ingenting med europeisk historie å gjøre i alle fall.

Men så har ikke alt med historie å gjøre heller da. Eneste grunnen til at du skal bøye deg i støvet som du sier (som jeg heller ikke ser meningen med) er dersom det gir deg noe positivt. Og det er det vel ikke noe galt med?


Sitat:

Men først og fremst er det bare totalt borti veggene tåpelig. Det er i alle fall min mening etter å ha studert dette intenst i hele mitt liv.

Har du studer religionshistorie intenst i hele ditt liv? Hvorfor skulle en ateist bruke så mye til på Gud? Det aner meg litt at du kansje bare fokuserer på Religionen og historikken, og utelater det spirituelle (Gud).

----

Religioner er menneskeskapte, og de dekker også endel praktiske behov som mennesker har. Feks. ritualer for inngåelse av ekteskap, begravelser osv. I dag har man kommet dithen at en kan både gifte seg og begraves på andre måter.

---

Jeg personlig er ikke tilhenger av religioner som er menneskeskapte, og som jeg skrev over avhengig av kultur, tidsepoke, oversettelse og persepsjon og samtid i oversettelsen.

Men jeg tror (som vitenskapen sier) at alt rundt oss er energi. Og jeg tror at Gud er all den gode energien(med en uendelig intelignes bak). (Dvs at vi og følelsene våre også bare er energi). Jeg tror mennesker er født gode (evig diskusjon i psykologien) og at det gode er Gud i oss, at Gud er livsenergien. Og jeg tror at Jesus var en fyr som var i kontakt med Gud inni seg, og at han på den måten symboliserer vår frelse. At frelsen er å ha kontakt med det gode i seg. Å tro det beste om andre mennesker, ha forståelse for at alle har en grunn for at de handler som de gjør, og se etter hvorfor. Dersom noen handler galt, så er det fordi de har det vondt selv.

Ulike religioner har nok ikke skapt Gud, de har følt og "sett" ham, og prøvd å gjøre det forståelig for mennesker ved å sette alt i et system, med måter en oppnår "kontakt" på og ritualer osv. Det dumme er at religion på en måte blir påtvunget, og at det å messe fadervår under en gudstjeneste gir de fleste veldig lite annet enn fellesskap. Å klare å be ved å tømme hodet helt og være inni det fordi en selv ønsker er en fantastisk god opplevelse som ikke kan sammenlignes.

Jeg mener tro er en individuell sak, og at det ikke er noe poeng i å måtte følge menneskeskapte retningslinjer og regler (bassert på alt det jeg skrev over)for å være troende. Dersom man må svelge en hel pakke med ting en ikke tror på samtidig, så¨blir en ganske tvilende og irritert etterhvert. Jeg tror forøvrig også at det er en av grunnene til at endel blir ateister her i verden. Fordi de ikke klarer å svelge religionspakken.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 12:56   #23
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Jeg kaller ikke meg selv kristen. men jeg er døpt, komfirmert og har lyst å gifte meg i kirken. og jeg vil at mine kommende barn skal bli døpt.

jeg tror Jesus har levd. og at han var en stor person som gjorde mye godt.

men om han var "Guds sønn" det vet jeg ikke noe om

jeg har også tro på teorien om at Jesus var gift med Maria Magdalena og at han hadde barn med henne. Hvordan ville de egentlig sett på en singen ungkar på denne tiden? det er jo i mot religionen på den tiden å ikke gifte seg. og en som går i mot religionen kan ikke være vår frelser?

men nok om det..

jeg går ikke i kirken til vanlig. ikke en gang til jul (uten om de gangen korpset spilte i kirken når jeg spilte der da )

jeg tror at man kommer lengst her i livet med å være snill, ta vare på sine medmennesker, ta vare på seg selv, og ikke dømme personer.

men jeg er lei folk som prøver å prakke på andre sin religion. Har gått i klasse med hele 4 stk fra Kristent Felleskap i bergen . 2 av disse hadde jeg INGEN problemer med. de var kristen og gikk på bedemøtene sine uten å blande meg inn i det.. 1. av de holdt seg mer eller mindre vekke og. men mente bestemt at hun hadde et mye rikere og bedre liv enn oss andre. og sa det tydelig ut.. men for all del en veldig koslelig jente.. den siste, her ligger problemet mitt.. hun prøvde opp til flere ganger å få meg med på bedemøter, ungdomsmøter osv. dette iriterte meg. fordi jeg ikke var interisert.
jeg har flere venner som jeg vet er medlem av KF men de fleste her holder seg for seg selv og ikke blander seg med andre.

og en av de meldte seg ut av KF etter en lang samtale med meg :/ ikke fordi jeg sa at det han holdt på med var teit.. for sånt gjør man jo ikke. folk får tro hva de vil. men han fant ut at han ikke lenger trodde på det de sa. og han har ikke fått noe mindre "rikt " liv etter det. ( får vi håpe da, for han har blitt ganske syk siste året )

altså jeg tror litt på det kristendommen sier. litt på det andre religioner sier og kommer til å døpe mine barn så de selv kan velge det de vil når de er 15. Og min kjære som ikke er kristen i hele tatt er enig med meg på det.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 14:34   #24
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Heldigvis er ikke verden så svart hvit. Hvis mennesket måtte være perfekt og konsekvent for å kunne kalle seg noe, så hadde ikke mennesket kunne være noe. Jeg tror jeg med rimelig stro sikkerhet kan fortelle at det perfekte mennesket ikke finnes. Det er lov å være menneskelig, det er lov å være usikker, det er lov å tenke selv og ikke sluke alt rått. Det er lov å være kritisk, det er lov å være uenig, det er lov å refklektere rundt religionens opprinnelse, og se det historiske perspektivet og se religionen i lys av den tiden en lever i, og det er også lov å ikke reflektere noe videre over alt som det innebærer å være kristen, men tro på Gud, Jesus og den hellige ånd (den hellige treenighet), gå i kirken, ikke vite så mye om resten... Og likevel kalle seg kristen.


En kristen er definert som en som tror på Jesus Kristus, som verdens frelser. Men det finnes ulike måter å tro på det på, og likevel være en kristen.



...og jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne kalle seg kristen når man tror.


Men så har ikke alt med historie å gjøre heller da. Eneste grunnen til at du skal bøye deg i støvet som du sier (som jeg heller ikke ser meningen med) er dersom det gir deg noe positivt. Og det er det vel ikke noe galt med?


Har du studer religionshistorie intenst i hele ditt liv? Hvorfor skulle en ateist bruke så mye til på Gud? Det aner meg litt at du kansje bare fokuserer på Religionen og historikken, og utelater det spirituelle (Gud).

----

Religioner er menneskeskapte, og de dekker også endel praktiske behov som mennesker har. Feks. ritualer for inngåelse av ekteskap, begravelser osv. I dag har man kommet dithen at en kan både gifte seg og begraves på andre måter.

---

Jeg personlig er ikke tilhenger av religioner som er menneskeskapte, og som jeg skrev over avhengig av kultur, tidsepoke, oversettelse og persepsjon og samtid i oversettelsen.

Men jeg tror (som vitenskapen sier) at alt rundt oss er energi. Og jeg tror at Gud er all den gode energien(med en uendelig intelignes bak). (Dvs at vi og følelsene våre også bare er energi). Jeg tror mennesker er født gode (evig diskusjon i psykologien) og at det gode er Gud i oss, at Gud er livsenergien. Og jeg tror at Jesus var en fyr som var i kontakt med Gud inni seg, og at han på den måten symboliserer vår frelse. At frelsen er å ha kontakt med det gode i seg. Å tro det beste om andre mennesker, ha forståelse for at alle har en grunn for at de handler som de gjør, og se etter hvorfor. Dersom noen handler galt, så er det fordi de har det vondt selv.

Ulike religioner har nok ikke skapt Gud, de har følt og "sett" ham, og prøvd å gjøre det forståelig for mennesker ved å sette alt i et system, med måter en oppnår "kontakt" på og ritualer osv. Det dumme er at religion på en måte blir påtvunget, og at det å messe fadervår under en gudstjeneste gir de fleste veldig lite annet enn fellesskap. Å klare å be ved å tømme hodet helt og være inni det fordi en selv ønsker er en fantastisk god opplevelse som ikke kan sammenlignes.

Jeg mener tro er en individuell sak, og at det ikke er noe poeng i å måtte følge menneskeskapte retningslinjer og regler (bassert på alt det jeg skrev over)for å være troende. Dersom man må svelge en hel pakke med ting en ikke tror på samtidig, så¨blir en ganske tvilende og irritert etterhvert. Jeg tror forøvrig også at det er en av grunnene til at endel blir ateister her i verden. Fordi de ikke klarer å svelge religionspakken.

- Eller så er folk ateister fordi de rett og slett ikke tror at det fins noen gud.

Jeg er fullstendig klar over hvordan kristne definerer en kristen, Lise. Det var ikke det vi diskuterte her. Og jeg har heller ikke snakket om det perfekte menneske.

Og ja, jeg har faktisk lest bibelen og religiøse skrifter og religionshistorie hele mitt liv, fordi jeg mener det er et spørsmål som ingen kommer unna. Man må gjøre seg opp en mening om man tror på det eller ikke. Og da er det jeg mener at enten må man være kristen (eller hva det nå er slags religion) eller ikke, det nytter ikke å være litt kristen og tro på det man har lyst til å tro på. Har man omdefinert religionen til å passe seg selv, mener jeg det er "gjør-det-selv"-kristendom.

Jeg blir dessuten ganske provosert når du forteller meg hva jeg tenker eller ikke tenker - at jeg bare fokuserer på religionen og utelater det spirituelle. Du kjenner meg ikke så godt at du vet noe sånt om meg.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 14:35   #25
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Og dessuten - JO, alt dreier seg faktisk om historie!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no