Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Paralgin forte

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-13, 23:36   #1
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Paralgin forte

Hallo alle på forumet.

Jeg har spist lavkarbo i mange år og kommer vel aldri til å endre tilbake til den såkalte "normale" kosten igjen.
Har vært så uheldig å få en skiveutglidning og fikk bl.a. Paralgin Forte for smertene. Legen som ga meg disse sa; at ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand.

Noen av dere som vet noe mer om dette? Er ikke villig til å øke karbohydratinntaket, men samtidig er smertene helt for jæ........ Har prøvet andre medikamenter uten hell. Tror det er kodeinet i Paralginen som hjelper meg.
Kan liksom ikke fatte at lavkarbo kan føre til dette.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 00:10   #2
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Paralgin forte

Høres rart ut synes jeg. Jeg tar paralgin forte nesten daglig og min lege vet jeg lever lavkarbo. Hun har aldri sagt noe om dette. Første gangen jeg hører om det... Men kanskje noen andre kyndige vet mer om dette? Hvis du tar pf i en liten periode så er jeg ganske sikker på at leveren ikke tar skade av det, uansett kosthold.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 02:45   #3
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Paralgin forte

Lavkarbo kosthold gir jo ofte langt bedre sammensetning av proteiner fra naturlig mat.
Fraværet av karbohydrater vil være en belastning mindre for leveren i tillegg til mindre inflammasjon som er gunstig i forhold til smerteopplevelse.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 07:37   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Paralgin forte

Det legen sa var direkte sitert fra felleskatalogen, så det er nok rimelig riktig. Og veldig prisverdig at vedkommende opplyste deg, synes jeg.

http://www.felleskatalogen.no/medisi...r-weifa-562631

Sitat:

Forsiktighetsregler:

Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt.

Men når man leser videre og ser eksemplene på hva som er feil diett så tror jeg ikke farene er så store. (Min understreking.) Det er forøvrig bare å bruke dem i et par måneder og så be om et blodprøvepanel for leveren (ASAT/ALAT-prøvene, tror jeg) og se hvordan det går. Ikke mal fanden på veggen på forhånd.

Jeg anbefaler forøvrig å lese i felleskatalogen generelt mhp legemidler man tar - spesielt linkene for indikasjon, kontradiksjon (når legemidlet ikke bør brukes, eller bør brukes med spesiell varsomhet), forsiktighetsreglene og bivirkningene.... Sånn at man kjenner igjen bivirkningene dersom de kommer - og sånn at man faktisk vet at dette er riktig medisin å prøve (også leger kan fa feil/overse kontradiksjoner)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 21:30   #5
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paralgin forte

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Men når man leser videre og ser eksemplene på hva som er feil diett så tror jeg ikke farene er så store. (Min understreking.) Det er forøvrig bare å bruke dem i et par måneder og så be om et blodprøvepanel for leveren (ASAT/ALAT-prøvene, tror jeg) og se hvordan det går. Ikke mal fanden på veggen på forhånd.

Jeg tror jeg leser teksten på en annen måte enn deg, for jeg ser det som to ting å være oppmerksom på der det første er i forhold til karbohydrater og proteiner -og at dette kan endre hva som kan være akseptabel maksdose på grunn av farene for leverreaksjoner. Det andre er at leveren kan påvirkes ved store doser medikament for de med oppramsede tilstander.

Uansett er det sjelden at en får paralgin forte over flere måneder pga et skiveprolaps ettersom disse pleier å gå tilbake i løpet av 4-6 uker. Så så lenge det ikke er snakk om maksdose med medisin hver dag og over lang tid tenker jeg at dette er mer et "husk nå på dette i tilfelle du merker bivirkninger ettersom du er i en risikosone " enn et "du må ikke bruke medisinen". Erfaringen er jo ofte at folk ignorerer utydelige signaler fra kroppen fordi det sikkert går over.

Ellers er jeg helt enig i fornuften i å ha kontroll på sine egne medisiner ved å lese i Felleskatalogen. Legen vil gjerne gjøre det som er best for deg, men det er du som har full kontroll over både hvilke medikamenter du tar og hvordan kroppen kjennes.

(Så kan det jo være at du også får deg en god latter slik som jeg gjorde da jeg leste på listen over bivirkninger på mine nye medisiner. Medisinene skal hjelpe mot smerter og betennelser, og vanligste bivirkning er hodepine og smerter...)

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 21:56   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Paralgin forte

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Jeg tror jeg leser teksten på en annen måte enn deg, for jeg ser det som to ting å være oppmerksom på der det første er i forhold til karbohydrater og proteiner -og at dette kan endre hva som kan være akseptabel maksdose på grunn av farene for leverreaksjoner. Det andre er at leveren kan påvirkes ved store doser medikament for de med oppramsede tilstander.

Uansett er det sjelden at en får paralgin forte over flere måneder pga et skiveprolaps ettersom disse pleier å gå tilbake i løpet av 4-6 uker. Så så lenge det ikke er snakk om maksdose med medisin hver dag og over lang tid tenker jeg at dette er mer et "husk nå på dette i tilfelle du merker bivirkninger ettersom du er i en risikosone " enn et "du må ikke bruke medisinen". Erfaringen er jo ofte at folk ignorerer utydelige signaler fra kroppen fordi det sikkert går over.

Ellers er jeg helt enig i fornuften i å ha kontroll på sine egne medisiner ved å lese i Felleskatalogen. Legen vil gjerne gjøre det som er best for deg, men det er du som har full kontroll over både hvilke medikamenter du tar og hvordan kroppen kjennes.

(Så kan det jo være at du også får deg en god latter slik som jeg gjorde da jeg leste på listen over bivirkninger på mine nye medisiner. Medisinene skal hjelpe mot smerter og betennelser, og vanligste bivirkning er hodepine og smerter...)

Mmm.. jeg så ikke teksten på den måten du leser den, nei. Men jeg ser at vi kommer fram til sånn ca samme konklusjon på bakgrunn av den.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 18:33   #7
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paralgin forte

Takk for alle svar.
Felleskatalogen skal leses heretter. Takk takk.
Har slitt med utglidningen siden november og skal opereres i midten av mai. Så inntaket av Paralgin blir noe langt, men det går nok da - tiltross for lavkarbo.
Ha en flott senvinter og vår alle sammen.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 19:46   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Paralgin forte

Får du noe annen behandling for det? Jeg ville definitivt forsøkt en manuellterapeut!
(har selv hatt prolaps i nakken)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 20:54   #9
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paralgin forte

Ut i fra "bildene" fra MR - er det ingen som er villige til å gjøre noe. Har vært hos 3 forskjellige spesialister og de sier alle at operasjon er det eneste. Nerven ned i benet sitter helt innkapslet.
Prøvde med akkupunktur, har vært hos fysioterapaut, ostopat og kiropraktor. Alt til ingen nytte.

Orker ikke gå slik lenger, så har sagt ja takk til operasjon.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 19:07   #10
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Paralgin forte

Jeeg sier meg så enig i å lese og kontrollere selv. Brannt meg voldsomt på en "cocktail" og har lært den harde veien... Legen vet det og viste meg i dag hvor jeg selv kan sjekke interaksjoner

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:39   #11
GoldKarma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 24
GoldKarma er på en erverdig vei

Sv: Paralgin forte

bruker selv Paralgin Forte som fastmedisin mot prolaps, og har brukt det i 2-3 år. så lenge du holder deg til 4 gram Paracetamol (tilsvarende 10 PF faktisk(!), eller 8 stk 500 mg Paracet) så skal du være innenfor en trygg sone. såfremt du ikke har dårlig lever fra før :P

det er likevel lurt å spørre fastlegen om å få måle leververdiene dine om du er usikker, for å være på den trygge siden. bestill time hos fastlegen din og han tar en blodprøve som sjekkes på stedet.

GoldKarma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 16:08   #12
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paralgin forte

Takk for svar GoldKarma.
Har litt høye leververdier som følge av Ulcerøs Kolitt, så får håpe det "holder" frem til operasjonen i mai. Tar 1 tabl ca hver 4. time stort sett døgnet rundt.
Bestiller time til blodprøve i morgen.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 18:23   #13
GoldKarma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 24
GoldKarma er på en erverdig vei

Sv: Paralgin forte

tar selv 2 hver 5te time (ikke når jeg sover). levra mi lever fortsatt
så lenge du følger legens foreskriving, og du kun tar 1 pr 4. time, så blir ikke levra di overkjørt fullstendig!
lykke til

GoldKarma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 20:03   #14
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Paralgin forte

Takk takk.
Satser på det jeg. Tar om natta også - sover omtrent ikke.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Recrea forte Photobscura Stoffskifte / hormonproblemer 30 24-04-13 18:19
Valerina forte Yrla Kosttilskudd 18 12-02-13 20:17
Paralgin forte ... mega Spørsmål og svar 5 08-03-11 23:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no