Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-11, 23:21   #1
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Har lest litt om svangerskapsdiabetes, da en venninne av meg har fått det. Alle kostholdsråd rettet mot dette, sier at man får få i seg lite fett og MYE karbohydrater i form av brød, ris og pasta, da disse matvarene skal holde blodsukkeret jevnt! Kb i pasta og brød omtales videre som komplekse...

Trodde virkelig ikke at dette var et sunt kosthols for noen med diabetes, men så har jeg da heller ikke så mye kunnskap om diabetes generelt..

Kan noen forklare meg hvorfor det skal være bra å spise dette ved svangerskapsdiabetes?

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:39   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Det er helt totalt på trynet!
Selv om brød og pasta er så grove som det går an, hjelper de ikke akkurat på blodsukkersvingninger selv om de er såkalt trege karber!

Mange her sverger til Fedon også ved svangerskapsdiabetes. Jeg tror det er meget lurt!

Vil du ha et ordentlig svar, bør du sende en pm til Megvel. Dette kan hun det meste om!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:47   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Det er tulleråd.

Av en eller grunn anbefaler Diabetesforbundet mye karbohydrater for resterende diabetikere også. Så må de jo ta ekstra insulin i store doser, veldig mange av dem. Insulin virker fettlagrende, derfor anbefales diabetikere å spise lite fett - men karbohydrater skal de av en eller annen mystisk grunn tviholde på. Fettet ville blitt uproblematisk så snart karbohydratene ble redusert.

Jeg spiste lavkarbo da jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes, og hadde blodsukkeret under finfin kontroll hele tida. Kontroll hver uke. Trengte aldri tenke på å ta insulin.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:49   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Pling! Jeg hadde (nesten) svskdiabetes og kobla den diabetesen ut ved å kutte alt av korn og potetbaserte karbser (knekkebrød spiste jeg da). Fikk i meg frukt i hel form (ikke juice). Ellers som lindbergh med bønner og rotgrønnsaker i tillegg til ketosekost. Fulgte opp med ketosticks og gjorde det jeg kunne for å holde meg ute av ketosen. Det som er morsomt er at da jeg gikk lavkarbo gikk jeg endelig opp i vekt! Et kilo siste mnd. Før det hadde jeg gått opp to. Fra førvekta. Nei, jeg hadde en BMI på 24 før svsk, og gikk altså opp tre kilo totalt i hele svsk, og var fire kilo lettere enn før etter fødselen. Rett i str 38. Latent svskdiabetes er no skit og man blir helt slått ut. Heldigvis slapp jeg å oppleve dette i full blomst. Og det takker jeg lindbergtypekosten for!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:59   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Jeg fikk ikke slike råd av legen når jeg fikk påvist begynnende svangerskapsdiabetes Han begynte å snakke om at jeg burde kutte ut melk og frukt.. så sa jeg at jeg hadde spist Fedonsk før, og spurte om det var lurt nå. Det syntes han var kjempeflott og sørget for at jeg slapp å gå til diabetessykepleieren for kostholdsveiledning

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:08   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Pling! ............. Og det takker jeg lindbergtypekosten for!

Der var du, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:26   #7
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

All offentlig litteratur til gravide går jo på nettopp lite fett og mye karbo. De samme rådene som til resten av befolkningen, og de samme rådene til de med svangerskapsdiabetes. Med andre ord, så skal alle spise den samme "gale" maten enten de er friske eller syke, gravide eller ikke gravide. Ingen logikk igrunn...

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:13   #8
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Da skjønner jeg, det offentlige er like på trynet som ellers når det gjelder kostholdsråd.

Gjett om jeg skal informere min venninne og vise henne disse innleggene!

Det er jo helt vilt at de anbefaler slik kost!!

Takk skal dere ha!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 14:22   #9
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Jeg hadde gått ned mange kilo på lavkarbo da jeg ble gravid, og fortsatte bare med lindberg da jeg ble gravid, men holdt meg ute av ketose. Dette førte til stabilt blodsukker og veldig lite hormonelle svingninger. jeg gikk heller ikke opp mye, dvs 12 kg som gikk av noen måneder etter fødsel. Pga alder måtte jeg ta glukosetesten, og drakk 3 dl sukkervann (urk) og fikk selvfølgelig for høye verdier. Derfor fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes, og måtte til kontroller og selv sjekke blodsukkernivået mitt.
Jeg fikk også alle disse rådene som nevnt over her. Diabetessykepleieren var sånn: stakkars deg, da blir det mye å legge om i matveien for deg! Nå må du kutte ut fett og sukker og spise grovt brød og sunn mat.
Jeg gadd ikke si noe, jeg sa at jeg ikke trengte spesialveiledning og slapp å gå på dette.
Så kjørte jeg bare mitt vanlige løp, blodsukkeret var helt fint, og ikke noe mer ble gjort med dette. Jeg gadd ikke ta diskusjonen med noen om kostholdet, men jeg er jo beviset på at dette stemmer.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 20:11   #10
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Fikk påvist svangeskapsdiabetes, men på diabetespoliklinikken på sykehuset i Drammen var de veldig åpne for at lavkarbo "fungerer for en god del personer med diabetes", som de så forsiktig sa det. De var "forpliktet til å redegjøre for retningslinjene fra statlig hold, men stod fritt til å støtte alternative dietter". (Ordrette sitater har jeg i journalen min, men orker ikke finne dem frem akkurat nå..) Fikk god oppbacking på mine valg, brukte litt insulin siden jeg reagerte på alt av korn, også knekkebrød, og melkesukker, men jeg turde ikke helt være gravid uten.. Godt mulig det henger igjen hos meg at man trenger melk (ble dessuten kvalm av ost osv, rare greier..) og fiber bare MÅTTE jeg ha, ellers stoppet magen å fungere i ukesvis.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 11:34   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dette skjønner jeg virkelig ikke!

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og ble fulgt opp med ukentlige kontroller på Diapol ved Rikshospitalet og der fikk jeg beskjed av endokrinologen om å kutte ned på karbohydratene og jeg fikk mye skryt for min Fedoniske kosthold uten C-måltider. Fettet var aldri en issue der. Men ja, de offentlige rådene, bl.a. fra diabetesforbundet, går på å kutte fettet og øke på karbsa. Men min erfaring fra Riksen er i hvert fall at de er oppdaterte på det feltet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette går virkelig fortryllende bra KW87 Ketolysekuren 13 23-04-08 00:03
Hmm... Skjønner ikke helt dette med blogger cathrine Generell diskusjon 1 04-04-08 15:29
Dette gir virkelig resultater! Janis Ketolysekuren 15 07-11-07 09:30
Jeg skjønner ikke helt dette ... Lollypop! Ketolysekuren 9 31-08-07 15:00
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 13:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no