Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Lyst brød - yummy

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-14, 14:51   #1
Lilibird
Medlem
 
Lilibird sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 51
Lilibird er på en erverdig vei
Thumbs up

Lyst brød - yummy

Endelig har jeg funnet et lyst brød som smaker godt. Dette brødet fant jeg via pintrest.

Lyst brød
75 g mandelmel (funksjonell mat)
4 medium egg
2 ss romtemperert smør
1,5 ts bakepulver

Bland sammen egg og romtemperert smør til smøret er små klumper. tilsett mandelmel og bakepulver og rør til det blir en glatt røre. Hell i en brødform ( jo mindre brødform, jo høyere brød). Stek på 200 grader i 25 minutter. avkjøl på rist.

Dette brødet inneholder 8,5 gram karber ( hele brødet) Jeg fikk 20 skiver ut av brødet og det tilsvarer 0,44 gram karber pr skive.
Fyll på med masse godt pålegg, så er 2 - 3 av disse små skivene mer enn nok til frokost eller lunsj.
Det beste av alt er at det smakte godt. For variasjon i smak kan man putte i litt ost, krydder eller urter.
Det kan være lurt å bruke mandelmel istedet for malte mandler, for det kan nok fort få litt "kakesmak" når man bruker malte mandler.

Lilibird er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :P Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 21:11   #2
missK
Medlem
 
missK sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandvika
Alder: 40
Innlegg: 170
missK er på en erverdig vei

Sv: Lyst brød - yummy

Prøvde dette brødet i dag, og tommel opp fra meg. Kommer til å tilsette noe greskarfrø eller no neste gang.

missK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 09:56   #3
sonjaera
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 50
Innlegg: 96
sonjaera er på en erverdig vei

Sv: Lyst brød - yummy

Har du prøvd å fryse det?

sonjaera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 14:50   #4
missK
Medlem
 
missK sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandvika
Alder: 40
Innlegg: 170
missK er på en erverdig vei

Sv: Lyst brød - yummy

Har ikke prøvd å fryse det.

missK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 21:34   #5
Lilibird
Medlem
 
Lilibird sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 51
Lilibird er på en erverdig vei

Sv: Lyst brød - yummy

Opprinnelig lagt inn av missK, her.

Har ikke prøvd å fryse det.

Jeg har ikke prøvd å fryse det nei. det hold seg veldig lenge i kjøleskapet.
Jeg syntes det var godt å finne et brød som ikke var proppfult av hele frø og kjærner. tror nok gresskarfrø passe veldig godt i brødet

Lilibird er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :P Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 13:44   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lyst brød - yummy

Bakte nettopp dette brødet på ren impuls. Brødformene mine er etter alle standarder ikke store, men brødet? Det er vel toppen 2 cm høyt. Det må ha vært tjue innmari små brødskiver. Kan foreløbig ikke si noe om smaken, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 14:25   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lyst brød - yummy

Ok, da har jeg smakt, og min første innskytelse er at dette ikke er brød, det er kake! Testa en "skive" (eller, skjerv, ville jeg kanskje heller kalle det) med smør, sukrin og kanel, og det funka fint. Kan lage eplekake med denne som base, tenker jeg! Så selv om det ikke ble brød nok for min del (men nå liker jeg supergrovt brød bedre, forsåvidt, prøvde denne mest av nysgjerrighet), så takker jeg for genial base for kake.

Nå må jeg presisere at jeg har brukt ikke avfettet mandelmel, da. Men det gjør vel egentlig ikke så mye annet enn at det blir litt mer fuktig. Funksjonell mat sitt mandelmel synes jeg smaker parfyme.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 15:00   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lyst brød - yummy

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ok, da har jeg smakt, og min første innskytelse er at dette ikke er brød, det er kake! Testa en "skive" (eller, skjerv, ville jeg kanskje heller kalle det) med smør, sukrin og kanel, og det funka fint. Kan lage eplekake med denne som base, tenker jeg! Så selv om det ikke ble brød nok for min del (men nå liker jeg supergrovt brød bedre, forsåvidt, prøvde denne mest av nysgjerrighet), så takker jeg for genial base for kake.

Nå må jeg presisere at jeg har brukt ikke avfettet mandelmel, da. Men det gjør vel egentlig ikke så mye annet enn at det blir litt mer fuktig. Funksjonell mat sitt mandelmel synes jeg smaker parfyme.

Ikkeavfettet mandelmel smaker mye mer mandel enn avfettet. Avfettet smaker omtrent bare mel. Så prøv en gang til med avfettet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:47   #9
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lyst brød - yummy

Jeg synes det avfettede mandelmelet smaker nesten som marsipan nå, i motsetning til før. Vet ikke om Funksjonell Mat gjør noe annet i produksjonen sin, men personlig opplever jeg at mandelmelet har mye er egensmak nå enn tidligere. Litt trist fordi pizzabunn av mandelmel (har vært) en favoritt hos meg

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 15:02   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lyst brød - yummy

Helt enig. Derfor har jeg sluttet å kjøpe det. Mandelmelet jeg kjøpte nå var ikke avfetta, og det så jeg ikke før jeg kom hjem ... Finnes det andre avfettete mandelmeltyper å få kjøpt her i landet? Ikke for det - jeg fant jo ut at med det mandelmelet mitt, hadde jeg en perfekt base til kake.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har oppskrift på lyst brød? atle73 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 29-03-11 13:50
Fortell meg at jeg ikke har lyst på alt jeg har lyst på! Tropika Ketolysekuren 12 10-12-10 19:39
Har så lyst på brød abs Lavkarbo generelt 4 07-09-10 09:04
Lyst brød? stinasol Spørsmål og svar 6 09-09-06 18:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no