Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Dere som ammer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-11, 21:50   #1
celeste
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Trivelige trøndelag
Innlegg: 147
celeste er på en erverdig vei

Dere som ammer

Dere som ammer (delammer) og som går ned i vekt basert på lavkarbo.. Hvilken filosofi følger dere? Hvor mange karbohydrater ligger dere på daglig?

Jeg gikk på ketolyse frem til jeg ble gravid, og har tenkt å fortsette med det når jeg er ferdig med amminga. Frem til da tenkte jeg å spise lavkarbo, 50-70 kbh, basert på prinsippene til ketolysekuren. Tenkte ihvertfall å prøve meg på det og se hvordan det går, eventuelt justere litt etterhvert.

Blir dette helt feil, eller høres det greit ut?

celeste er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo frem til jeg er ferdig med amminga, så blir det tilbake til ketolyse. Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:47   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ammer

Jeg har hele veien fulgt Fedon Lindbergs prinsipper. Jeg vet ikke helt hvor mange karbohydrater jeg har lagt på, dette har regulert seg selv etter hvor mye jeg har ammet. Jeg har til tider hatt behov for å spise endel mat med karbohydrater, men da har jeg tenkt på mat med lav GI. Dette behovet kommer nok av at jeg har ammet såpass mye, og da har jeg hatt behov for å fylle på igjen.
Jeg har også tenkt i baner om å ha et stabilt blodsukker, noe lav GI mat også hjelper til med å regulere.
Jeg har ikke gått ned så veldig mye i ammeperioden, jeg veier meg ikke så ofte nå. Men jeg hadde 5 kg igjen til normal BMI da jeg var gravid, og ett år etter fødselen hadde jeg tatt av de kiloene.
Det er sikkert helt greit å følge den planen din. Men hva har du gjort under graviditeten? Jeg bare fulgte det samme kostholdet fra da jeg.

Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:41   #3
celeste
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Trivelige trøndelag
Innlegg: 147
celeste er på en erverdig vei

Sv: Dere som ammer

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg har hele veien fulgt Fedon Lindbergs prinsipper. Jeg vet ikke helt hvor mange karbohydrater jeg har lagt på, dette har regulert seg selv etter hvor mye jeg har ammet. Jeg har til tider hatt behov for å spise endel mat med karbohydrater, men da har jeg tenkt på mat med lav GI. Dette behovet kommer nok av at jeg har ammet såpass mye, og da har jeg hatt behov for å fylle på igjen.
Jeg har også tenkt i baner om å ha et stabilt blodsukker, noe lav GI mat også hjelper til med å regulere.
Jeg har ikke gått ned så veldig mye i ammeperioden, jeg veier meg ikke så ofte nå. Men jeg hadde 5 kg igjen til normal BMI da jeg var gravid, og ett år etter fødselen hadde jeg tatt av de kiloene.
Det er sikkert helt greit å følge den planen din. Men hva har du gjort under graviditeten? Jeg bare fulgte det samme kostholdet fra da jeg.

Lykke til!

Tusen takk for svar.

Tror nok ikke det er så lurt, for har levd høykarbo og da snakker vi veldig høy...
Hadde planer om lavkarbo under graviditeten og, men det skar seg fort gitt. Det som holdt kvalmen unna var karbo, salt kjeks, chips, brød, saltstenger etc.. Ble kvalm av stekt mat, kjøtt etc mens jeg var gravid. Et under at jeg ikke gikk opp mer enn det jeg gjorde. Nå er jeg faktisk bare 6 kg unna vekta jeg hadde da jeg ble gravid, men jeg hadde en god del fra før av.

Skal lese litt om Fedon tenker jeg, men tror kanskje at jeg skal prøve det jeg skrev først og se hvordan det går

celeste er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo frem til jeg er ferdig med amminga, så blir det tilbake til ketolyse. Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 01:22   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ammer

Aha, ja jeg skjønner
Jeg hadde det sånn under mitt første svangerskap (som var lenge før lavkabolivet)
Kvalm i 9 mnd og spiste salte kjeks og sitron i tynne skiver.
Men jeg er enig med deg. Om du har Ketolyse under huden er det jo ikke noe problem å bare øke inntak av karbohydrater (og selvfølgelig tilsvarende minke inntak av fett).
Frukt, Rugsprø, Linser, Bønner etc. Namm

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 13:52   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ammer

Fedon Lindberg uten C-måltider mens jeg gikk gravid (fikk svangerskapsdiabetes), og nå Fedon Lindberg med C-måltid mens jeg ammer. Merket at jeg hadde behov for mer karbo da jeg fullammet. Nå driver jeg og trapper ned på ammingen (skal tilbake i jobb om 1 måned), og merker at jeg ikke trenger så mye av det lengre. Jeg gikk ned 10 kilo i løpet av de første dagene etter fødsel (samla fryktelig mye vann den siste tiden). Deretter har jeg bare kvitta meg med 4 kg til og har 4 kg igjen til jeg er på vekta jeg hadde før graviditeten. Og da starter jeg jobben med å kvitte meg med de 30-35 kiloene som er itl overs Det går med andre ord ekstremt sakte her altså, men det er jeg vandt med og henger nok mer sammen med at jeg er insulinresistent og ikke nødvendigvis med kostholdet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 01:23   #6
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Dere som ammer

Jeg fullammer baby på 4 mnd og har lagt på meg både i svangerskap pluss et par kilo i ammeperioden. Før jeg ble gravid gikk jeg på ketolyse med veldig godt resultat! Problemet ble at jeg ikke fikset egg, bacon eller stekt mat da jeg gikk gravid, så slet med å holde meg til noen lavkarbo diett. Ble faktisk tilbake til det gamle "kjente" med vektoppgang som resultat. Sånn er det bare. Så nå vil jeg ned igjen men synes det er vanskelig pga amming. Mistet melka da jeg forsøkte generell lavkarbo før jul, men nå ligger jeg på ca 70 kh pr dag, og har gått fint en uke. Så satser på å fortsette det. Blir ca LCHF, generell lavkarbo blandet med noe Fedon. Håper melka holder seg!!!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 02:00   #7
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Dere som ammer

Signerer Vibeke, spiser Fedon og teller ikke karber. Har ikke helt engasjement og lyst til det nå, det viktige for meg er at jeg spiser riktig ernæringsmessig, ikke at jeg går ned i vekt. Det blir en bonuseffekt det nå.

Jeg begynte på lavkarbo (for 2. gang) da jeg fremdeles ammet Snuppa, og oppdaget at melkeproduksjonen faktisk ØKTE som følge av det...det er jo klart, man spiser jo bare sunnere mat!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ammer og er i ketose... ELA Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 1 09-01-11 23:36
Ammer ... lavkarbo? akkeber Spørsmål og svar 7 26-03-10 23:21
Kan man gå på Ketolyse når man ammer? Bil-ringen Ketolysekuren 6 07-08-09 01:01
Ketolysekuren når man ammer? touran Ketolysekuren 12 28-08-08 13:15
ammer pernille Lavkarbo generelt 3 29-06-06 18:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no