Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Lavkarbo og amming - trenger hjelp!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-11, 12:23   #1
Melissa10
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 1
Melissa10 er på en erverdig vei

Lavkarbo og amming - trenger hjelp!

Jeg har en datter på 7uker, og ammingen går heldigvis veldig bra.
Før jeg ble gravid har jeg spist hovedsakelig fett og proteiner, og et minimum av karbo - tror det er ketogen diett det heter det jeg fulgte da. Under graviditeten fulgte jeg lindberg - og gikk opp 13kg. Jeg har nå gått ned 10kg på 5uker - men nå står vekten stille.

Ønsker å gå ned ytterligere 5kg, da jeg skal gifte meg i juli.
Er det noen her som har erfaring med lavkarbo og amming - jeg trenger "hjelp" til å sette opp en liten oversikt over hvor mye karbohydrater jeg bør få i meg, og hvor disse karbohydratene bør komme fra - føler jeg drukner litt i matskapet når jeg ikke lenger kan følge fett/protein dietten min.

Har PCOS og insulinresistens.

På forhånd takk

Melissa10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 12:49   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming - trenger hjelp !!!

Hei!
Aller først må jeg gratulere deg, også så flott at ammingen fungerer!
Det virker jo som at du har mer enn god nok kontroll på karbohydratene ved å gå opp 13 kg i svangerskapet på Lindberg. Det samme gjorde jeg. Jeg fortsatte med det samme kostholdet da jeg fullammet, men opplevde behoved for å få i meg nok karbohydrater pga ammingen. Morsmelk består av mye karbohydrater., så jeg konkluderte med at dermed måtte jeg også få i meg nok.
Jeg spiste Lindberg, men fylte på med fedons fullkornbrød 8som man kan kjøpe på rema 1000) eller knekkebrød. Man kan selvfølgelig bytte ut dette med andre langsomme karbohydrater som linser, bønner etc, men jeg hadde ikke helt overskuddet til dette.
Jeg lagde meg også en porsjon med havregrøt av store havregryn til frokost.
Nå er jenta mi 19 mnd, og jeg har gått ned 5 kg i tillegg til de 13 jeg gikk opp under svangerskapet.
Disse gikk bort etter 6 mnd. Amming utover 6 mnd er den beste slankekuren tror jeg, det har tatt for seg av fette på hofter og lår blant annet.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 00:38   #3
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og amming - trenger hjelp !!!

Jeg spiste litt omtrentlig Lindberg under siste del av svangerskapet, og etterpå. Gikk opp 11 kg under graviditeten, de forsvant ganske raskt. Deretter sto vekten ganske stille nesten et år, men så begynte vekten å gå sakte nedover. Kan tenke meg å gå ned omtrent fem kilo til.

Jeg har spist litt mer enn Lindberg anbefaler. Fullammet til 6 mnd, og ammet en god del etter det, gradvis overgang til fast føde. Ammer ennå, barnet er 17 mnd.

Jeg har spist veldig lite brød, og kuttet sterkt i pasta, potet og ris. Spiser derimot en del bønner og linser, og litt mer frukt enn mange på lavkarbo, samt tynne knekkebrød av typene fiberplus og fiberrik. Dessuten har jeg spist bringebær med fløte på kvelden når jeg har merket at energiinntaket i løpet av dagen har blitt for lite.

Jeg har ikke vært nøyeregnende på mengde karbohydrater, kalorier eller mengde mat. Bare passet på balansen mellom fett, proteiner og karbohydrater er grei, tenkt på innhold av næringsstoffer og at maten skal være sunn og kunne spises av alle i familien.

Kommer nok til å spise moderat lavkarbo lenge, merker at det gir mer og jevnere energi enn statens kostholdsråd (fullkornspasta osv er definitivt ikke fantastisk for meg).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 09:44   #4
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lavkarbo og amming - trenger hjelp!

Med eldste barnet startet jeg South Beach da hun var 6 mnd. Det måtte jeg slutte med, i den forstand at jeg måtte legge til karber for melka forsvant som dugg for solen. (Tok grep og melken kom tilbake)

Nå, med yngste som ble født i mai 2010, har jeg levd noenlunde kjernesunt siden jeg ble gravid. Spiser litt "melmat" og "melkemat" i sosiale sammenhenger, som litt fullkornsspagetti til middag. Melka har holdt seg og jeg har nå 1,75 kg igjen. De sitter i puppene og der får de bli til vi er ferdige med ammingen.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 12:54   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og amming - trenger hjelp !!!

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hei!
Morsmelk består av mye karbohydrater., så jeg konkluderte med at dermed måtte jeg også få i meg nok.

Vet denne tråden begynne å bli gammel, men måtte bare kommentere denne kommentaren!
Det er bare 7.2% karber i morsmelk, altså ikke allverden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp med å finne ut hva jeg kan spise. Lavfett/ lavkarbo slanky Spørsmål og svar 4 07-10-10 13:54
Trenger litt hjelp til å gjøre en kakeoppskrift lavkarbo lillefixen Lavkarbo generelt 8 21-05-10 05:29
Lavkarbo - trenger hjelp Sepirose Spørsmål og svar 27 21-03-10 10:28
Organisert tur, trenger a lyve paa meg sykdom for aa kunne spise lavkarbo! Hjelp! cillia Lavkarbo generelt 7 18-01-10 21:18
Lavkarbo som ikke virker. Trenger ekspertenes hjelp! Carbokiller Spørsmål og svar 22 09-04-06 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no