Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-07, 18:44   #1
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Nå har jeg fått meg Braun stavmikser og Kenwood iskremmaskin
Testet alt i dag... for no gris... og gud så mye boller og styr, brukte HELE kjøkkenet Blir sikkert bedre når jeg har gort det noen ganger
MEN... mitt problem.... "røra" ble jo ganske tykk, så det var ikke akkurat bare bare å få det inn i dette lille hullet på ismaskinen? ble mye røre OVER det HELE ... når det var på plass og maskinen hadde gått ettpar minutter.... så bråket det fælt... og VIPS så hadde røre greia frøset seg fast i bunnen???? HMMMMM.... er det MEG det er noe galt med eller.... noen med erfaring her?

Jeg som var såååå glad

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:13   #2
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Jeg har en Krups ismaskin som jeg bruker ganske mye. Når jeg lager is blir det alltid et tynt lag som fryser fast i bunnen av bollen og som ikke vispen får tak i, men dette laget er så tynt at det pleier ikke være noe problem.

Du skriver at røra var tykk, kanskje det er grunnen til problemet? Hva slags oppskrift på is-røre har du brukt og hvorfor ble den for tykk? Når jeg lager is er selve røra ganske tyntflytende inntil den begynner å stivne i maskinen.

Kanskje du også har hatt maskinen for full? På min ismaskin må jeg ikke fylle den mer enn 2/3 full fordi isen utvider seg når den fryser.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:25   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Det var vispen som frøs fast i bunnen.... så den gikk ikke rundt mer Mulig jeg tok den for full... Var veldig ivrig

Jeg brukte 5 dl fløte, 4 eggeplommer og en kokesjokolade.
Kan jeg få oppskriften du bruker?

Hvor lenge ca rører maskinen før isen er ferdig?... kan jeg ta det over i en annen bolle?... fryse den videre og legge i fryseren til en annen dag?

Blir mye spørsmål dette

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:27   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Enig med Valeriana her. Nå er det lenge siden jeg prøvde iskremmaskinen min, men jeg husker at når jeg hadde en veldig tjukk røre, så frøs skovlene fast i isen. Det ble veldig vellykket når jeg prøvde igjen med en mer flytende røre.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:33   #5
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Ønsker meg oppskrift på en mer flytene røre

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:36   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Min grunnoppskrift på is:

3 eggeplommer (ikke hele egg)
75 gr fruktose el. tilsvarende i annet søtstoff
innholdet i en vaniljestang
2 1/2 dl fløte
2 dl fløte

Pisk egg og søtstoff lett og luftig Tilsett 2 1/2 dl fløte under omrøring.
Pisk 2 dl fløte til den er nesten stiv og bland med resten av ingrediensene. Bland godt.(Fordi ikke all fløten er pisket, så blir den ikke så tykk å helle i maskinen)

Bland event i nøtter eller sjokolade etter smak.

Sett på ismaskin og hell blandingen i den roterende kjølebeholder'n. Ikke skru av underveis, da fryser den.

Kjør i ca 40-50 min el til du hører det begynner å "knase"...skal ikke bli helt tykk, resten blir gjort under fryseprosessen

Lykke til.

PS...Frys ned den røren du har i en boks...kanskje går det bra. Du kan jo røre rundt i den et par ganger før den fryser, for at egget ikke skal synke til bunns

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 20:05   #7
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Ønsker meg oppskrift på en mer flytene røre

Jeg synes oppskriften du brukte høres bra ut, skjønner ikke at røra skal bli så tykk av de ingrediensene. Du kan eventuellt ha litt melk eller vann sammen med fløten.

Når jeg lager is bruker jeg ofte ikke noen fast oppskrift, har laget is såpass ofte at jeg har en følelse av hvor mye som skal til av hver ingrediens, men hvis du vil ha en oppskrift har jeg en grei basisoppskrift her:
*2 dl H-melk
*3 dl fløte
*5 eggeplommer
*1/2 pakke gelatinpulver
*Valgfritt søtningsmiddel etter smak og behov
I tillegg kan du bruke vaniljestang, bær, sjokolade,
nøtter eller annet som gir ekstra smak på isen.

Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommene blander seg med resten. Varm forsiktig opp mens du rører, og ta gryta bort fra varmen like før det koker. Det er viktig å ikke varme for mye for da kan røra skille seg. Ha i gelatinpulveret mens røra er varm og rør godt slik at alt løser seg opp. (Grunnen til at jeg bruker gelatin i isen er den får en bedre konsistens når den stivner, og at den ikke blir helt flytende hvis den smelter igjen) Tilslutt smaker du til med søtningmiddel og heller røra i maskinen. Lykke til!

PS- Jeg pleier aldri å piske fløten på forhånd, er det derfor du har fått for tykk røre?

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 21:09   #8
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)

Pisket fløten til krem ja.. var det det sto i oppskriften. Nå veit jeg bedre og har nye oppskrifter.... gleder meg til å teste på nytt i helgen
Tusen takk for hjelp

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treng litt hjelp! Gro South Beach 7 11-05-06 22:53
Lavkarbonovise, hjelp villemo1978 Spørsmål og svar 2 19-01-06 09:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no