Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Brus vs. vann

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-06, 11:34   #1
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Brus vs. vann

http://www.side2.no/helse/article692365.ece

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 11:51   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Vann er inn.

Skjønner godt at det er flaut å vise seg med brus.. Jeg gjør det aldri (siden jeg ikke drikker brus), men jeg føler meg litt flau når jeg desperat åpner en boks med honningnøtter med en gang jeg kommer gjennom kassen..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 12:32   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

Flau av å drikke brus.. ? Nei, aldri.. Skjønt jeg drikker aldri sukkerholdig brus.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 13:11   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

det er jo in å være sunn, og vann er jo sunnere enn brus. Jeg er ikke flau de gangene jeg drikker brus sånn på åpen gate, men det skjer ikke så ofte... det skjer faktisk ikke så ofte at jeg drikker vann sånn på åpen gate heller da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 15:53   #5
ellenmaria
Medlem
 
ellenmaria sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Fetsund
Alder: 43
Innlegg: 62
ellenmaria er på en erverdig vei

Sv: Brus vs. vann

Syns ikke det er flaut å drikke brus, og nå blir det jo lite framover, pga aspartam og koffein i de jeg liker.. SNUFS!
Nei, har hivd meg på vannvogna! Drikker litervis daglig.
Apropos, kan man drikke for mye vann???

ellenmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 17:26   #6
minime
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Brus vs. vann

jepp du kan drikke for mye vann.. jeg fikk beskjed fra legen min at jeg måtte dempe ned vanndrikkingen min.. men så klart- jeg gikk over styr da.. så fikk jeg tips om å drikke fra drikkeglass istedenfor flaske.. for jeg kunne drikke opptil 8-10 flasker pr dag.. og det er litt for mye hehe... kroppen kunne få vannsjokk... det var ett eller anna med leveren jeg ikke forsto helt av

  Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 18:40   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av minime

jepp du kan drikke for mye vann.. jeg fikk beskjed fra legen min at jeg måtte dempe ned vanndrikkingen min.. men så klart- jeg gikk over styr da.. så fikk jeg tips om å drikke fra drikkeglass istedenfor flaske.. for jeg kunne drikke opptil 8-10 flasker pr dag.. og det er litt for mye hehe... kroppen kunne få vannsjokk... det var ett eller anna med leveren jeg ikke forsto helt av

Du må høre på legen din. Han kjenner deg og din kropp. Men bare så det er sagt...... Man får ikke "vannsjokk" om man fordeler vannet utover hele dagen (ca. 12 timer). Da kan man godt drikke 1/2 l pr time og mer uten at det gjør noe. Men 8-10 flasker var kanskje noe i overkant ! Det er når man hiver innpå flere liter på en gang det er farlig. Det har jeg fått bekreftet av flere leger jeg har spurt etter en tidligere diskusjon her inne. Da jeg hadde nyrebekken betendelse fikk jeg beskjed om å passe på i drikke mye. Minst 3 liter pr dag sa legen......

Normalt er ca. 2,5 liter liter til dagen er flott. 3 - 4 liter når det varmt - for da trenger kroppen mer.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-07-06, 19:13   #8
ellenmaria
Medlem
 
ellenmaria sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Fetsund
Alder: 43
Innlegg: 62
ellenmaria er på en erverdig vei

Sv: Brus vs. vann

Drikker nok nærmere fire liter om dagen.. Men når man steker seg i sola, og ikke kan gumle potetgull som man pleier, er vannflaska god å ha!

ellenmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-07-06, 18:17   #9
minime
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Brus vs. vann

jupp... merket etterhvert at jeg er blitt "flinkere" å drikke fra glass... mens når jeg er ute så har jeg flaske i vesken min det funker jo, og ikke minst- det er sunt

  Svar med sitat
Gammel 27-07-06, 02:51   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

Jeg prøver å leve etter en slags regel om minst to liter per dag, og gjerne mer om det er varme sommerdager som nå. . . Men da etter behov. Altså minst 2 l, mer ved behov.

Men man kan helt klart drikke for mye. Syns jeg har hørt om folk som har tatt Ecstacy og rett og slett dødd av at de har drukket for mye vann som følge av det. Husker ikke omstendighetene, men det var noe med at de danset og danset og fylte voldsomt på med vann. For voldsomt i alle fall. Mange liter på kort tid.

Så det er nok noe med det å spre det utover, ja. Og jeg tror altså på å ha et minimum, og eventuelt fylle mer på etter behov.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-07-06, 16:14   #11
bjornove
Nytt Medlem
 
bjornove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Kristiansand
Alder: 63
Innlegg: 2
bjornove er på en erverdig vei

Sv: Brus vs. vann

Greit nok at vann er sunnere enn brus, men nå må dette vannhysteriet ta slutt. Vann blir stadig fremstilt som universalmiddel mot alle plager, men faktum er at kroppen behandler vann fra forskjellige kilder (leskedrikker, kaffe,te, vannholdig mat .....osv) på akkurat samme måte. Det er ikke noe spesielt med rent vann som gjør denne væsken til noe man må pimpe på dagen lang. Hvis du liker vann så ta deg gjerne et glass når du vil. Liker du det ikke så trenger du ikke å tvinge det i deg bare fordi "alle andre gjør det". Drikk når du er tørst. Det er kun under ekstreme klimatiske forhold og/eller ved hard fysisk aktivitet at kroppens vannreguleringssystem ikke alltid fungerer godt nok. Under de aller fleste forhold er tørsten en god nok indikator på om du får nok væske


http://www.abc.net.au/health/thepulse/s1460760.htm

http://www.scienceagogo.com/news/200...runc_sys.shtml

For en faglig artikkel om vanninntak og kroppens vannbalanse, se her (pdf format er tilgjengelig )

http://ajpregu.physiology.org/cgi/co...t/00365.2002v1




Bjørn Ove (som foretrekker Pepsi max og kaffe fremfor vann)

bjornove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-06, 20:13   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av bjornove

Drikk når du er tørst. Det er kun under ekstreme klimatiske forhold og/eller ved hard fysisk aktivitet at kroppens vannreguleringssystem ikke alltid fungerer godt nok. Under de aller fleste forhold er tørsten en god nok indikator på om du får nok væske

Det vil alltid være sunnere å drikke vann enn å hive innpå med litervis av kunstig søtet drikke..... og/eller koffeinholdig drikke. Det er ikke snakk om hysteri, for mange er det en nødvendighet.

Tror kanskje det kan være en ide å oppdatere deg på hva som skjer med kroppen på ketogen diett. Når man går på ketogene dietter er disse veldig vanndrivende og man SKAL og MÅ drikke mer vann enn normalt for å opprettholde væskebalansen - og for å skylle/rense ut "faenskapen"/avfallstoffer fra av ketoner og proteiner gjennom urinen. For å unngå belastning på nyrene er de viktig å drikke tilstrekkelig. Og da er det ikke likegyldig hva slags væske du drikker. 2-3 liter vann pr dag er anbefalt.

Og blir du tørst, ja da er det tegn på at du allerede er dehydrert...... '

Her er også litt nyttig info:


Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Næringsstoffene protein og fett er store molekyler satt sammen av mindre byggesteiner.

Når vi spiser mat, spalter kroppen opp protein og fett i slike små byggesteiner i magesekken og tynntarmen, hvor de tas opp av kroppen vår.


Disse byggesteinene settes så sammen til store molekyler i form av kroppsfett, muskelvev eller bindevev/ hud. Når kroppen på denne måten lager nye fett- eller proteinmolekyler, frigjøres det vann (se illustrasjon).

Når vi så skal forbrenne fett eller bytte ut proteiner musklene eller huden vår, reagerer disse fett- og proteinmolekylene med vann ved hjelp av enkelte enzymer. De blir daspaltet opp i de ulike byggesteinene, som så brukes i stoffskiftet/ fordøyelsen vår. Denne prosessen er derfor avhengig av at vi tilføyer kroppen nok vann (se illustrasjon).





Får ikke kroppen vår nok vann, så virker det som om den heller søke å lagre mer fett for på den måten å frigjøre vann, eller hindre nedbryting av kroppsfett og proteiner, for på den måten å "spare" på det vannet som er i kroppen.

I tillegg antas det at den heller ikke bryter ned proteiner som burde bli ”skiftet” ut, en prosess som krever tilførsel av nettopp rent vann.

Kanskje dette er er forklaringen på hvorfor huden blir så mye bedre, mer fleksibel og "ren" når man drikker mye vann???




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-06, 23:55   #13
bjornove
Nytt Medlem
 
bjornove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Kristiansand
Alder: 63
Innlegg: 2
bjornove er på en erverdig vei

Sv: Brus vs. vann

Dette blir et lang innlegg Nille, så jeg tror jeg begynner med et lite sitat som nok vil få mange til å riste på hodet

"En vant kaffedrikker vil fint kunne innta sitt væskebehov med kaffe, sier toppidrettstrener John Gunnar Oppheim, som er ansvarlig redaktør for nettstedet Trim.no."

hentet fra:
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel25.asp

I disse vanndrikkende tider så virker dette utsagnet kankje temmelig vilt, men Oppheim har faktisk sitt på det tørre, etter min mening.

Når det gjelder kroppens behov for vann til forbrenning av fett, så er det selvsagt helt riktig. Vann er nødvendig for å forbrenne fett, på samme måte som det er det er nødvendig for å forbrenne karbohydrater og proteiner.

Poenget er at kroppen må være tilstrekkelig hydrert for at disse prosessene skal gå normalt. Økning av vanninntak utover det vil ikke føre til noe magisk økning av forbrenningen så sant man ikke drikker store menger iskaldt vann. Å drikke 4L isvann om dagen øker forbruket av kalorier med med ca 100-200 kcal . Årsak; kroppen bruker energi for å varme opp vannet. Ikke store bidraget akkurat.

Men visste du at kroppen også produserer vann ved forbrenning av fett? I g vann gir faktisk 1.07 g vann som restprodukt, i tilleg til CO2 og energi. Også forbrenning av karbo og prot gir vann, men langt mindre, under 1 g.

Faktisk er denne metabolsk vannproduksjonen helt essensiell for ørkendyr som kameler og ørkengnagere. Det er defor kamelen lagrer fett i pukkelen, og ikke vann som myten sier.


Desverre kan ikke vi mennesker utnytte dette metabolske vannet som vannkilde. pga av vanntap ved respirasjon og andre prosesser så har vi et netto tap av vann som på etterfylles. Men for ørkenrotta utgjør dette metabolske vannet faktisk 90 % av rottas vannbehov.

Poenget med mitt innlegg er å presisere at dette inntaket av vann ikke nødvendigvis må gis som rent vann. vannholdig mat, kaffe, te og sukkerfri brus gjør akkurat det samme nytten

Visste du forresten at til opp til 1969 var den allmenne oppfatning at man ikke skulle drikke ved fysisk aktivitet

http://www.scienceinafrica.co.za/200...y/exercise.htm

Når det gjelder din påstand om at ketose er vanndrivende så er det helt riktig og du nevner også årsakene til dette. Det er altså nødvendig med et noe større væskeinntak ved ketogene dietter hvis disse brukes som slankedietter. (ved eplepsi er det motsatt, der må man være dehydrert for å få høy nok ketonproduksjon til å hemme de epileptiske anfall. Dette har en del bivirkninger som blant annet risiko for nyrestein)

Så til din påstand om at tørsten ikke er en bra nok indikator for å avgøre om vi er tilstrekkelig hydrert. Det er direkte feil. (se artikkelen av Heinz Valtin som jeg lenket til).

Faktisk er det forskere som hevder at mennesket er godt tilpasset å være i en tilstand av mild dehydrering (selv om dette ikke er ønskelig så er det ikke farlig å være mild dehydrert)
Årsaken er vår evolusjonære historie fra de tørre Afrikanske sletter.


Faktisk er overhydrering minst like farlig som dehydrering

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4927936.stm


Igjen vil jeg presirere at jeg er enig med deg at rent vann selvsagt er sunnere en Pepsi Max, men ikke fordi rent vann har bedre vann enn Pepsi Max, men fordi pepsi max har andre stoffer som ikke er bra i store mengder (kunstig søtstoff og farve, fosforsyre......osv )


Men er egentlig rent vann bedre enn kaffe og te?

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1148455804.23


Med kaffe får vi både vann og en stor dose antioksidanter. Selvsagt skal man ikke overdrive pga av koffeinen og andre mulige potensielt skadelige stoffer i kaffen, men hvorfor er egentlig rent vann bedre en kaffe i moderate mengder?

Summa Sumarum, poenget med mitt innlegg er ikke å få folk til å slutte å drikke vann, men å kanskje gi litt bedre samvittighet til de som tvinger i seg vann fordi det er noe alle andre gjør

Slapp av, drikk når du er tørst og drikker du kaffe, te eller sukkerfri brus kan du trygt regne dette som fullverdig væske.


Dette får være nok for i dag. Det er leggetid for meg. Men jeg fortsetter gjerne diskusjonen en annen dag


Bjørn Ove

bjornove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 00:10   #14
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av bjornove

Dette blir et lang innlegg Nille, så jeg tror jeg begynner med et lite sitat som nok vil få mange til å riste på hodet

"En vant kaffedrikker vil fint kunne innta sitt væskebehov med kaffe, sier toppidrettstrener John Gunnar Oppheim, som er ansvarlig redaktør for nettstedet Trim.no."

hentet fra:
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel25.asp

Jeg rister ikke på hodet Det er klart at kroppen trenger jo væske og kaffe er jo væske men spesielt sunt er det jo ikke. Men klart hadde man hatt med en tønne kaffe og ingenting annet, strandet i Sahara ørkenen, så hadde man garantert overlevd helt til kaffen hadde tatt slutt.
Synes den kommentaren var egentlig ganske useriøs og jeg er sikker på at John Gunnar Oppheim anbefaler vann istedet for kaffe (hvis ikke han selv er den "vante kaffedrikker" da.)

Ellers så drikker jeg (vann) kun når jeg er tørst, og det holder for meg.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 08:53   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Alle mine "påstander" er grundig dokumentert. Og at maratonløpere advares mot å drikke for mye (spesielt etter løpet hvor mange hiver innpå flere liter på en gang) er et kjent faktum. Det kan neppe sammnelignes med dagliglivet. Ser ellers fra linkene dine at som med så mye annet er forskere, leger og kostholdsekspertisen også uenige om vanndrikking og nytten/viktigheten av dette. Det blir synsing mot synsing, påstand mot påstand og forskning mot forskning. Ut fra det grunnlaget ser jeg ikke helt hensikten av å diskutere.

Vi kan jo bare være enige om at vi er uenige !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 10:10   #16
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

På svært mange punkter der dere enige.. Det eneste dere ikke er enige om er om man bør drikke selv om man ikke er tørst. Jeg holder med Nille her. Evnen til å føle tørste er forskjellig fra individ til individ. Selv har jeg mor som aldri er tørst. Hun må derfor være veldig obs på hvor ofte og hvor mye hun drikker i løpet av dagen. Årsaken til hennes manglende tørstefølelse er hormonsforstyrrelser. Hun produserer ikke nok av de tørstefremkallende hormonene, viss navn jeg i farta ikke husker. Vel har ikke alle slike hormonforstyrrelser, men mange kan ha nedsatt hormonproduksjon og derfor liten tørstefølelse uten å vite det selv.
Med det i bakhodet og med fakta på bordet, at ketogene dietter fordriver vann og samtidig øker belastningen på lever og nyrer, vil inntak av vann rutinemessig uten tørstefølelse være et pluss, framfor et minus.
Og ingen dør eller blir dårlige eller får dårlig helse av et daglig vanninntak på 2-3 liter. Men et for lite væskeinntak kan gi til dels negative konsekvenser. Så for å safe bør man sørge for et jevnt væskeinntak til tross for at man ikke er tørst.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 03:10   #17
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

Jeg husker at min mor heller ikke var særlig tørst. Jeg måtte jobbe med henne for å få henne til å drikke. Men det var den gang - det er nå nesten 8 år siden hun døde.

Selv vil jeg nok fortsette å telle vann, ikke kaffe eller brus. Jeg mener det er en forskjell mellom væskebehov og vannbehov. Man trenger så og så mye væske uansett hvis man ikke skal bli dehydrert og syk. Da tror jeg at brus og kaffe er bra nok som væske. Men som hjelp til forbrenning, og i hvert fall til utrenskning, tror jeg på vann. Og da vet man i alle fall at det er sunt og uten karber og uten koffein og uten søtstoffer.

Og noen væsker - kaffe og te-sorter og sånt - virker jo vanndrivende. Da ser jeg ikke helt den helsemessige fordelen ved akkurat det - med mindre det er akkurat det man er ute etter.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 13:24   #18
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Brus vs. vann

Jeg har lest at for hver kopp kaffe eller te bør man kjøre i seg to kopper vann, nettopp på grunn av vanndrivingseffekten. Ergo er vann et bedre væskealternativ enn kaffe, te og brus.. Rent vann går direkte ut i blodet.. slipper å renses og siles og det følger ingen ekstra energi-kalorier eller kunstige stoffer med.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 31-07-06, 17:24   #19
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Jeg har lest at for hver kopp kaffe eller te bør man kjøre i seg to kopper vann, nettopp på grunn av vanndrivingseffekten. Ergo er vann et bedre væskealternativ enn kaffe, te og brus.. Rent vann går direkte ut i blodet.. slipper å renses og siles og det følger ingen ekstra energi-kalorier eller kunstige stoffer med.


Ja,dette sa de till mig på sykehuset når de merkte att jag var dehydrert.. 1 kopp thè eller kaffe+ 2 glass vann...

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-06, 23:18   #20
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Nille

Du må høre på legen din. Han kjenner deg og din kropp. Men bare så det er sagt...... Man får ikke "vannsjokk" om man fordeler vannet utover hele dagen (ca. 12 timer). Da kan man godt drikke 1/2 l pr time og mer uten at det gjør noe. Men 8-10 flasker var kanskje noe i overkant ! Det er når man hiver innpå flere liter på en gang det er farlig. Det har jeg fått bekreftet av flere leger jeg har spurt etter en tidligere diskusjon her inne. Da jeg hadde nyrebekken betendelse fikk jeg beskjed om å passe på i drikke mye. Minst 3 liter pr dag sa legen......

Normalt er ca. 2,5 liter liter til dagen er flott. 3 - 4 liter når det varmt - for da trenger kroppen mer.

Nille, jeg er enig med deg i mye, men å drikke en halv liter væske i timen er ikke bra. Nyrene blir overbelastet av for mye væske, de filtrerer til sammen 1500 liter væske i døgnet til sammen. 2,5 til 3 liter væske i døgnet i tillegg til det du får i deg gjennom maten er glimrende når man er på lavkarbo. For folk med mer "vanlig" kosthold gjelder 1,5 til 2 liter. (Noen ganger får man beskjed om å drikke mer, men det er nettopp i forbindelse med urinveisinfeksjon eller nyrebekkenbetennelse el, men dette er ikke gangbar mynt til daglig) Dersom man drikker for mye væske, vil nyrene etter hvert bli utslitt, og man er mer utsatt for nyresvikt ved en infeksjon.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 16:59   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Nille, jeg er enig med deg i mye, men å drikke en halv liter væske i timen er ikke bra. Nyrene blir overbelastet av for mye væske, de filtrerer til sammen 1500 liter væske i døgnet til sammen. 2,5 til 3 liter væske i døgnet i tillegg til det du får i deg gjennom maten er glimrende når man er på lavkarbo..

Ehh... nå sier jeg ikke at man skal drikke så mye da, jeg sier at man KAN uten å få vannsjokk (og dø) som var innlegget jeg svarte på. Sier jo også at 8-10 flasker (regner med at det er halvlitere) er noe i overkant. Dvs. 4-5 liter er litt mye under normale forhold. Jeg anbefaler 2,5 - 3 liter vann pr dag når man går på lavkarbo fordi dietten i seg selv er kraftig vanndrivende. I varmt vær, dvs. i en slik sommer vi har nå, er det viktig å få i seg nok vann og da anbefales det i visse deler av verden (hvor det kanksje er bittelitt varmere enn her) å drikke minst 1/2 liter pr time. Det er spesielle forhold hvor man svetter mye - og da belastes ikke nyrene på samme måte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-08-06, 22:53   #22
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel
Smile

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ehh... nå sier jeg ikke at man skal drikke så mye da, jeg sier at man KAN uten å få vannsjokk (og dø) som var innlegget jeg svarte på. Sier jo også at 8-10 flasker (regner med at det er halvlitere) er noe i overkant. Dvs. 4-5 liter er litt mye under normale forhold. Jeg anbefaler 2,5 - 3 liter vann pr dag når man går på lavkarbo fordi dietten i seg selv er kraftig vanndrivende. I varmt vær, dvs. i en slik sommer vi har nå, er det viktig å få i seg nok vann og da anbefales det i visse deler av verden (hvor det kanksje er bittelitt varmere enn her) å drikke minst 1/2 liter pr time. Det er spesielle forhold hvor man svetter mye - og da belastes ikke nyrene på samme måte.

Ja, men da er vi jo enige

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-06, 22:54   #23
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Ja, men da er vi jo enige

Jeg mente

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-06, 00:35   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Ja, men da er vi jo enige

Visste jeg vel !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-06, 12:57   #25
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Nille, jeg er enig med deg i mye, men å drikke en halv liter væske i timen er ikke bra. Nyrene blir overbelastet av for mye væske, de filtrerer til sammen 1500 liter væske i døgnet til sammen. 2,5 til 3 liter væske i døgnet i tillegg til det du får i deg gjennom maten er glimrende når man er på lavkarbo. For folk med mer "vanlig" kosthold gjelder 1,5 til 2 liter. (Noen ganger får man beskjed om å drikke mer, men det er nettopp i forbindelse med urinveisinfeksjon eller nyrebekkenbetennelse el, men dette er ikke gangbar mynt til daglig) Dersom man drikker for mye væske, vil nyrene etter hvert bli utslitt, og man er mer utsatt for nyresvikt ved en infeksjon.


...Og så må man ike glemme den ubalansen man kan få i saltbalansen da i ureasystemet om man bare pøser på med vann uten å tilføre en liten mengde salt i tillegg... og det kan faktisk være like så farlig...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann i kroppen polvott Spørsmål og svar 7 28-03-06 22:13
Sukkerholdig brus på The gathering Helene Generell diskusjon 1 30-08-05 20:40
Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus?? Tusta Barns kosthold 13 19-02-05 18:35
Drikke - supplement til masse vann? rsy Induksjonen 6 10-02-04 12:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no