Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ikke ketose, men lavkarbo ... hjelp!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-11, 17:24   #1
IdaKristine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ikke ketose, men lavkarbo ... hjelp!

Hei alle!
Skal ned ca 10 kg i vekt, men har gått på smell etter smell da jeg ikke klarer å holde meg i ketose. Jeg tror jeg må finne en balanse i forhold til karbohydrater som fungerer for meg.
Er det noen av dere som ikke er i ketose, men går ned mye ved å spise lite karbo? Iallefall kan dere dele litt erfaringer med meg??
Jeg synes det er vanskelig uten karbohydrater til frokost blant annet... føler jeg blir kvalm av å spise bare egg, bacon ost osv... Nå starter jeg dagen med havregryn(ja vet det er tonnevis med karbo) men det holder meg mett leeenge og jeg føler jeg har energi lenge.
Er det noen av dere her som spise f. eks mindre og mindre karbo utover dagen eller gjør det på en annen måte? Jeg kan nemlig ikke være i ketose, kroppen min klarer ikke, jeg får vondt og har det ikke bra. Klarer ikke gjennonføre trening osv. Håper noen vil komme med noen råd/erfaringer for jeg vil gjerne ned 1-2 kg i uken... På forhånd takk

  Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 17:27   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Har ikke så mye klokt å komme med, men tenkte bare å høre om du har tenkt på Fedon? Kanskje du kan lese deg litt opp på hans filosofi, og se om det er noe som kunne passet deg? Ketose passer ikke for alle, men man kan fint leve lavkarbo fordet

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 17:53   #3
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Ned 1-2 kilo i uka er egentlig ikke sunt altså. Tenk realistisk. De fleste som går ned såpass mye hver uke har også en del å ta av så mye av det er vann. Jo nærmere normalvektig man er, desto mindre vil vektnedgangen være.

Det er mange som går ned på Fedon. Syns du skal snuse litt på hans filosofi...eller egentlig, lese deg opp. Et råd jeg snart skal følge selv, for jeg tåler heller ikke ketose spesielt bra

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 18:01   #4
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Ned 1-2 kilo i uka er egentlig ikke sunt altså. Tenk realistisk. De fleste som går ned såpass mye hver uke har også en del å ta av så mye av det er vann. Jo nærmere normalvektig man er, desto mindre vil vektnedgangen være.

Oi, den setningen om 1-2kg i uken overså jeg visst glatt Men signerer i hvert fall Augustina 100% her!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 18:06   #5
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Ærlig talt tror jeg det ikke det er realistisk å gå ned 1-2 kilo i uken, i alle fall på en sunn måte, når du bare skal ned 10 kilo totalt - heller ikke dersom du var i ketose. (Jeg sier "bare 10 kilo" fordi det er maange her inne, meg selv inkludert, som skal ned mye mer)

Men hvorfor er det viktig for deg å gå så utrolig fort ned da? Det er viktig å huske på at hodet og huden skal greie å henge med i svingene, og at du brukte tid på å gå opp også. Ellers tenker også jeg at kanskje Lindbergs kostholdsfilosofi kan være noe for deg

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 13:57   #6
IdaKristine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Takk for svar
Er ikke så viktig egentlig å gå ned så fort, men er bare lei av å ikke se resultater... Men som dere tipser om skal jeg ta en titt på Fedon Lindbergs bøker.... Krysser fingrene for at det kan passe med bedre

  Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 14:28   #7
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Ser absolutt den når det gjelder resultater, altså - man skal jo ikke stresse heller, men det er selvfølgelig en motivasjonsfaktor når du merker at det skjer noe! Du får trøste deg med at folk merker godt vektnedgang og andre helseferdigheter på Lindberg også - forøvrig kan du jo sjekke ut opplegget hans litt her inne på forumet i påventa av bøker

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:32   #8
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Jeg veit ikke om min erfaring kan hjelpe deg, men jeg har hatt omtrent det samme behovet for vektreduksjon som deg. Pr nå er jeg ca 6 kg ned og har blitt veldig mye "fastere i fisken", men jeg har tatt det veldig langsomt. Startet så smått i oktober.

Jeg reduserte gradvis karboinntaket over tid (3 - 4 uker). Ikke som prinsipp, men rett og slett fordi jeg ville tømme skapet og fryseren for karbomat. Av prinsipp kaster jeg ikke mat, selv ikke det som inneholder karber. Da gikk jeg inn i ketose og ble liggende der i en periode. Nå har jeg økt opp litt i karber igjen, men da i hovedsak i form av grønnsaker.

Jeg har hatt veldig lite ubehag og kroppen min har reagert meget bra på dette.

Hvis jeg var deg ville jeg forsøke en gradvis nedtrapping heller å spise mye karber om morgenen for så å forsøke å holde seg "rein" resten av dagen. Noe av kluet her er vel å holde blodsukkeret så jevnt som mulig gjennom dagen uten topper på noe tidspunkt.

Og så sørge for nok vann og nok fett, selvfølgelig. Så har jeg skjønt her inne at tilskudd av magnesium kan være viktig for å unngå ubehaget som noen opplever. Jeg har ikke følt behov for det, men tar daglig en ordinær multivitaminpille (vitaminer og mineraler).

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:18   #9
diamanten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 16
diamanten er på en erverdig vei

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

Kjære, IdaKristine!

Jeg selv har også prøvd ketolyse, noe som ender med att jeg blir i skikkelig fysisk dårlig form. Hodevondt, kvalme, slapp, svetter etc, og som med deg orket heller ikke jeg å trene på ketolyse. Det funket ikke for meg! Derfor gik jeg over til lavkalori, men dett efungerer heller ikke, blir nok for mye karbo. Mandag begynte jeg på lavkarbo. Leste begge bøkene av dr. Sofie Hexeberg, og det var veldig motiverende og lærerik lesnad. Kutte ned på karbo, og spise mere fett. men man kan spise mere karbo enn dersom man skal følge ketogen kost, og det fungerer fint for meg. Jeg orker heller ikke all denne eggspisinga, jeg bølir kvalm av det. Lavkarbobrød/knekkebrød syntes kjeg heller ikke er noe godt. Derfor bakte jeg Ingers rugbrød, denne kan spises i moderate megder iflg Hexeberg. Jeg spiser en skive av den til frokost, til lunsj prøver jeg med salater og middagsrester fra dagen før. Middagen består i fisk, kjøtt, kylling med ulikt tilbehør. IKKE poteter, pasta eller ris, men det er ikke noe problemer å kutte ut. Til kvelds blir det ulik lavkarbokost, som er anbefalt i boka.

Jeg har ingen vektnedgang å vise til, er spent selv, men jeg føler meg i veldig fin form. Etter 2 dager på ketolyse var jeg dårlig, men etter 3 dager med lavkarbo merker jeg ingenting. Er mindre sulten og har mindre søtsug. Jeg har orket trening 2 av dagene, og det er jeg veldig tilfreds med!

__________________
diamanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysedietten Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:20   #10
diamanten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 16
diamanten er på en erverdig vei

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo...hjelp!

en del skrivefeil ser jeg, gikk litt fort i svingene :-P

__________________
diamanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysedietten Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:48   #11
IdaKristine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ikke ketose, men lavkarbo ... hjelp!

Tusen takk for gode tips Godt å høre at det er fler med samme erfaring.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som går på lavkarbo-ikke ketose ikita Lavkarbo generelt 19 15-10-13 22:02
Lavkarbo, men ikke ketose, funker det? Cec1973 Lavkarbo generelt 18 14-06-10 21:48
Kommer ikke i ketose. Hjelp! Lillemy71 Spørsmål og svar 27 01-04-10 18:45
Hjelp - ketose hjelper ikke Tulla 81 Ketolysekuren 26 29-07-09 11:50
HJELP! Jeg klarer ikke komme i Ketose! SkinnyToBe Ketolysekuren 3 23-10-07 12:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no