Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hvordan skapes gass i tarmen?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-10, 01:37   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan skapes gass i tarmen?

Hvilken årsak er det ved inntak av kål ?
Og hvilken ved kunstige søtstoffer?
Er det bakterier som spiser det kroppen ikke tar opp
og de som dermed skaper gass?
Hva da med fiber, som også ikke fordøyes?

Vil inntak av gassdannende føde skape dårligere bakterieflora?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 02:29   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skapes gass i tarmen?

Denne forklarte det ganske bra, synes jeg:

Visse typer mat inneholder tungtfordøyelige sukkerarter som når helt frem til bakteriene i tykktarmen. Her nedbrytes sukkerstoffene av tarmbakteriene med gassdannelse som resultat. Aktuelle matslag er blant annet erter, bønner, løk, asparges, epler og andre frukter.

Spesielt følsomme personer kan også reagere på hvetestivelse og melkesukker.Visse søtningsmidler som sorbitol og xylitol kan også gi gassdannelse i tarmen hvis de tas inn i større mengder.

Når det gjelder kostfiber har disse en ganske sammensatt virkning påmage-tarmfunksjonen. Forskjellige personer vil reagere ulikt på endring i fibermengden og hver enkelt person må finne frem til sin egen reaksjonsmåte.


[Kilde]
________


Hvete og annet finmalt mel er utmerket substrat for tarmbakteriene som danner mye gass i tarmen når tilgangen på mel og liknende er stor. [Kilde]

________

Godt oppsummert:
Likevel er det slik at det aller meste av luften i tykktarmen, skriver seg fra gass som produseres når bakterier i tykktarmen forgjærer karbohydrater som ikke er fordøyd i tynntarmen. [Kilde]

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 13:12   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan skapes gass i tarmen?

Takk! Det forklarer saken. Jeg trodde det var snakk om dårlige bakterier, jeg, men så er det at mat fordøyes så sent som i tykktarmen som er grunnen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 15:17   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skapes gass i tarmen?

Værsågod. Google kan det meste. Fascinerende at det er treige karbohydrater som står for mesteparten av gassen. Og kostholdsrådene som råder oss til å spise masse, masse av dem.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 19:24   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan skapes gass i tarmen?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Værsågod. Google kan det meste. Fascinerende at det er treige karbohydrater som står for mesteparten av gassen. Og kostholdsrådene som råder oss til å spise masse, masse av dem.

Ja enig. Hvor bra er det for tarmfloraen mon tro?

fant noe her http://www.allergiviten.no/utskrift.asp?ID=10022:Gasser produseres særlig av bakterier som ikke hører til i den normale sammensetning(”tarmflora”) av ”vennligsinnete” bakterier, men også av normal tarmflora ved tungtfordøyelige karbohydrater i maten.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 19:30   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan skapes gass i tarmen?

At tarmflora har noe å si for vektttap er kanskje nytt for en del:http://www.fedon.no/Sammenheng+mello...t.9UFRHW05.ips

Nytt for meg var ihvertfall at slemme bakterier i tarmen kan påvirke hjernen og gi kjipe symptomer:http://www.matoghelse.no/helse/2010/...-i-tarmen.aspx


Sist redigert av ada-emilie : 18-12-10 kl 19:37.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tipse hverandre om hvordan hindre at man sprekker/ hvordan sprekke mest elegant ada-emilie Lavkarbo generelt 17 07-02-11 07:59
Hvordan går det? Schnupsiii Mer enn 30 kg overvekt 55 12-03-09 08:03
Rense tarmen for parasitter? Eva Generell diskusjon 2 09-01-08 18:05
Vi tenker med tarmen Summer Generell diskusjon 5 22-01-06 15:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no