Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-11, 20:38   #1
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Fikk nyhetsbrev fra SOMA i dag (3/11), og der er det en lengre artikkel om Stevia og status for godkjenning som næringsmiddel.
Det forventes at EFSTA (European Food and Safety Authority) vil gi en endelig godkjenning i disse dager (sommeren 2011), og at EU-parlamentet deretter godkjenner stevia før nyttår.

Dette tyder jo på at vi i løpet av 2012 kan få stevia godkjent som næringsmiddel i Norge

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 21:13   #2
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 22:16   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Jippi, brus med Stevia....æææææææææææ brus er ikke sunt

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 00:10   #4
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Fantastisk! Håper Stevia blir godkjent og alment kjent

Og atte brus..? Kanke folk bare lære seg å drikke vann da

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 00:18   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Fantastisk! Håper Stevia blir godkjent og alment kjent

Og atte brus..? Kanke folk bare lære seg å drikke vann da

Jo, det syns jeg de kan...drikker ikke brus jeg.... Drikker oftest bare vann eller vann med Stevia og sitronsaft. Kaller det lemonade....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 00:55   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Tyggis søtet med stevia og sukrin vil jeg ha.Og mørk sjokolade og lakris søtet med det samme så en slipper magetrøbbel.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 01:03   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Den artikkelen så jeg også. It made my day

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 02:05   #8
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Dette var gode nyheter. Var på tide!

Skulle ønske flere tok i bruk sukrin eller/og stevia i sjokolade og andre produkter som behøver søtningsmiddel. Hater maltitol (eller hva det heter) og aspartam.

Tror ikke det kan være så bra for kroppen når mange får magetrøbbel og til og med kaster opp av for mye maltitol.

Men tilbake til Stevia´n. Gode nyheter. Som sagt, det var på tide. Stevia er et rent og fint produkt, og er fantastisk å bruke i te, kaker og diverse andre ting

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 02:46   #9
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Woohoo! Det var en god nyhet.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 09:44   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Fikk nyhetsbrev fra SOMA i dag (3/11), og der er det en lengre artikkel om Stevia og status for godkjenning som næringsmiddel.
Det forventes at EFSTA (European Food and Safety Authority) vil gi en endelig godkjenning i disse dager (sommeren 2011), og at EU-parlamentet deretter godkjenner stevia før nyttår.

Dette tyder jo på at vi i løpet av 2012 kan få stevia godkjent som næringsmiddel i Norge

Har EFSA bestemt seg nok ein gong? Dette skreiv eg om allereie i april 2010. Men kjempebra at det skjer noko!

(... og nesten skummelt å tenke på kor raskt tida går, eg hadde gløymt at det var såpass lenge sidan eg skreiv det om Stevia!)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 10:18   #11
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Har EFSA bestemt seg nok ein gong? Dette skreiv eg om allereie i april 2010. Men kjempebra at det skjer noko!

(... og nesten skummelt å tenke på kor raskt tida går, eg hadde gløymt at det var såpass lenge sidan eg skreiv det om Stevia!)

Jepp - det ser ut som om de må bestemme seg for det samme flere ganger før de selv tror på det

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 10:43   #12
Aud Jorun
Juniormedlem
 
Aud Jorun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 65
Innlegg: 22
Aud Jorun er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Supert, men eg tvilar på at mat og drikkevare-industrien byttar ut aspartam med Stevia med det første. Det må nok komme eit forbod mot aspartam og det tvilar eg sterkt på vil skje i næraste framtid. Sjølv om dei har fått det til i Japan.
vi må boykotte alle næringsmiddel med aspartam om så skal skje.

Det er mange år sidan eg ga helsekostbutikken i mitt område beskjed om at eg ikkje såg på dei som noken "helse"kostbutikk så lenge dei solgte varer med aspartam i. Og så fortsatte eg med at eg trudde at alle som var opptatt av helse hadde fått med seg at det var gift. Ho stotra og stamma litt og vart ganske flau. Men det er jo ikkje kvar enkelt som driv helsekostbutikk ein må ta, men dei som står for godkjenninga og importen av varene.

__________________


Aud Jorun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 10:46   #13
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Jeg tviler også på at stevia raskt blir innført som søtning i stede for det som brukes i dag, men at det blir godkjent vil sansynligvis gjøre det lettere tilgjengelig.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 13:20   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tyggis søtet med stevia og sukrin vil jeg ha.Og mørk sjokolade og lakris søtet med det samme så en slipper magetrøbbel.

Hvorfor kan ikke norsk tyggegummi inneholde bare xylitol, slik som noen typer i Sverige og Finland? Xylitol er et naturlig produkt, laga av bjørk og har desinfiserende egenskaper. Synes derfor det egner seg best i tyggis. Men idag putter de sukralose og aspartam i samtlige tyggegummier som selges i Norge.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 13:27   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Gode nyheter. Vi solgte Stevia på Life da jeg begynte å jobbe der i 2000, vi fikk hakeslepp da det ble forbudt, jeg har aldri skjønt helt hvorfor men det er nok sterke korrupte krefter bak dette her. Muligens sukkerindustrien, de er jo fader like mektige som legemiddelindustrien nå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 14:27   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!!!

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Hvorfor kan ikke norsk tyggegummi inneholde bare xylitol, slik som noen typer i Sverige og Finland? Xylitol er et naturlig produkt, laga av bjørk og har desinfiserende egenskaper. Synes derfor det egner seg best i tyggis. Men idag putter de sukralose og aspartam i samtlige tyggegummier som selges i Norge.

På ebay får du kjøpt tyggis med xylitol. Men xylitol forer "de slemme"bakteriene det også, tror jeg, så det er ikke noe bra for tarmfloraen det heller.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 14:45   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Gjør det? Kjernesunn Familie er jo svært opptatt av riktig tarmhelse, melkesyrebakterier og sånt, og de anbefaler Xylitol. :hmm:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 14:58   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Gjør det? Kjernesunn Familie er jo svært opptatt av riktig tarmhelse, melkesyrebakterier og sånt, og de anbefaler Xylitol. :hmm:

Jeg vet ikke sikkert i det hele tatt. Om man ikke får tarmgass av det som man får med alle de andre som slutter på -tol ved stort inntak er det jo veldig bra. Noen som vet?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 15:02   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia - snart godkjent som næringsmiddel!

11-05-08, 14:14
Hei

Bedre sent en aldri ? Det var ikke lett å finne eksakt forklaring på omsetning av xylitol i kroppen, men her er fasit.
.
Xylitol opptas i tynntarmen, mellom 25-50% opptas avhengig av mengden man har spist og hvilken annen mat man spiser samtidig. Flere faktorer spiller inn. Fra tynntarmen føres xylitol til leveren med blodet.
I leveren omdannes xylitol til karbohydrat og inngår derfor i glukoseomsetningen. Altså er Xylitol forbudt på ketolysekuren i utgangspunktet. Men så er det jo slik at bare man regner med mengden av xylitol i de daglig karbohydrater, så KAN man jo spise litt av det. I praksis synes jeg man skal unngå det.
Den del av xylitol som ikke tas opp går videre i tarmen og benyttes av tarmfloraen i en gjæringsprosess.
Vennlig Hilsen
Torkil

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
stevia, sukker, søtningsmiddel


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er denne gryteretten godkjent? Kanskje Ketolysekuren 9 03-02-11 19:52
Ukeplanen min - er den godkjent? Charlotte88 Generell diskusjon 3 04-11-10 09:06
LCHF godkjent i Sverige Kanutten Nyheter / media 13 28-04-09 16:48
Spielberger Soyaflokken er godkjent? mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 20-06-07 11:32
Hva slags smør er godkjent? mima Dr Lindbergs 4 30-05-07 02:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no