Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp til artikkel om lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-11, 22:30   #1
Robert Eilertsen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2
Robert Eilertsen er på en erverdig vei

Hjelp til artikkel om lavkarbo

Hei,

Mitt navn er Robert Eilertsen og er redaktør for Fitnessbloggen.no

På mandag hadde jeg tenkt å skrive en artikkel som handlet om lavkarbo. I korte trekk vil artikkelen handle om 5 ting som er sant med lavkarbo, og 5 ting som ikke stemmer.

I den anledning trenger jeg litt tips og hjelp fra dere.

1. Hva føler dere er de store "sannhetene" om lavkarbo? Hva er det som 100 % / garantert stemmer?

2. Hva er det som ikke stemmer med lavkarbo? Her ønsker jeg ikke svar som "Det stemmer ikke at lavkarbo er et dårlig kosthold". Da ønsker jeg heller svar som ting som mange lavkarbofrelste oppfatter som sant, men som ikke er det.

Her ønsker jeg påstander og ting dere mener/føler stemmer.

Og for de av dere som lurer hvilke meninger jeg har. Jeg er verken lavkarbo- eller lavfetttilhenger. Jeg mener individet bør stå i sentrum, og at alle valg bør stå i samsvar med forutsetninger og målsetting.

Om de norske kostholdsrådene mener jeg at de fleste av oss ville hatt godt av å redusere inntaket av karbohydrater med minimum 15 %, og økt inntaket av protein med minimum 10 %


Sist redigert av Robert Eilertsen : 17-06-11 kl 22:54.
Robert Eilertsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 40/40/20 Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:37   #2
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

flott at du laget en sak om dette! følger bloggen din daglig, og har stor respekt for deg!

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:38   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Jeg synes at det bør komme frem at kostindusert ketose er ikke farlig slik som mange påstår, og at det på ingen måte må sammenlignes med ketoacidose. Virker iallfall på meg som om Wenche Frølich i det innlegget her, ikke helt vet hva hun snakker om og blander de to tingene. (Mulig jeg oppfatter henne feil da...)
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...77&postcount=1

Sorry for at jeg først skrev feil.

__________________




Sist redigert av Lemen : 18-06-11 kl 00:31. Årsak: Feilinfo.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:38   #4
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

jeg føler ikke at jeg følger lavkarbo "slavisk" nok til å komme med noen sannheter/usannheter desverre, men regner med at mange andre her på forumet kommer med innspill

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:54   #5
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Jeg er ganske fersk innen dette, men har aldri vært borti ett kosthold som har hjulpet meg bedre på så kort tid som lavkarbo. Jeg var plaget med mye magesmerter, hodepine, tretthet og halsbrann, noe som er så og si fraværende nå når jeg har lagt om kostholdet, så jeg kommer ikke til å gå tilbake til mitt gamle kosthold what so ever.

Jeg hadde mine tvil om dette jeg også, å måtte ha en del overbevisning før jeg turte å begynne, men jeg angrer ikke overhodet, å anbefaler virkelig andre å prøve dette.

Lykke til med artikkelen!

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:55   #6
Eve
Juniormedlem
 
Eve sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 38
Eve er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Det som er sant er at jeg føler meg vel. Blodtrykket gikk ned, og jeg kunne slutte med blodtrykksmedisiner. Om dette er medisinsk bevist vet jeg ikke, men min lege er veldig fornøyd. Alt i alt bedre livskvalitet og mindre sliten.

__________________
Olsokutfordringen
Eve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:17   #7
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

sannhet: da jeg startet på lavkarbo fikk jeg mer energi, mitt BT gikk ned så jeg kunne slutte med BT medisiner, blodsukkeret mitt er for første gang på 28 år på normale verdier uten medisiner.
Dette kan umulig være farlig, slik som mange kost og ernæringseksperter utaler seg. De fleste av dem har en grunn for å forsvare høykarbo, f.eks så er det forfattere av høykarbo kokebøker, noen har nettsteder og kurser om høykarbo og lavkaloridietter, de har en utdannelse som de må forsvare med nebb og klør for de har selvsagt ikke lært dette på skolen

usant: det er farlig å gå på lavkarbokost fordi kroppen trenger karbogydrater som energikilde. Vi som lever på lavkarbo får i oss noen karbogydrater men prøver å holde oss unna de karbohydratene som gir hurtig blodsukkerøkning og deretter hurtig blodsukkerfall som igjen gir hunger etter mer søtt = raske karbohydrater.
Vi får energi fra andre energikilder som f.eks fett.

Usant: lavkarbo er det samme som ketose. Mange av de som lever på lavkarbo gjør ikke dette for å slanke seg, men for å få bedre helse og vi holder oss til under ca 70 krabohydrater i døgnet, dette varierer litt i forholdt til hvilke kostholdsfilosofi vi lever etter.

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:38   #8
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Sannhet: Vi spiser mer enn kyllingfilet og egg!!! Kostholdet vårt er ikke kjedelig og ensformig, vi har enorme muligheter for å variere kosten, og det vi spiser er rene, naturlige produkter uten masse tilsatte uhumskheter....

Usannhet: man blir altså IKKE dum av å spise lavkarbo!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:43   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Jeg synes at det bør komme frem forskjellen på kostindusert ketose, og ketoacidose. Kostindusert ketose som vi på lavkarbo driver med er ikke farlig, ketoacidose er derimot veldig farlig og oppstår når en med diabetes 1 får alvorlig lavt blodsukker.

Ser ut som om f.eks Wenche Frølich ikke vet det engang i følge denne tråden her:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...77&postcount=1

Vet du? Nå er det du som sprer usannheter!
Ketoacidose har slett ikke med LAVE blodsukkerverdier å gjøre. Det er når blodsukkeret blir veldig høyt pga mangel på insulin at denne tilstanden opptrer!

__________________

Sist redigert av Kitt : 17-06-11 kl 23:49. Årsak: Presisering!
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:46   #10
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Jeg synes at det bør komme frem forskjellen på kostindusert ketose, og ketoacidose. Kostindusert ketose som vi på lavkarbo driver med er ikke farlig, ketoacidose er derimot veldig farlig og oppstår når en med diabetes 1 får alvorlig lavt blodsukker.

Ser ut som om f.eks Wenche Frølich ikke vet det engang i følge denne tråden her:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...77&postcount=1

Ketoacidose oppstår ikke ved lavt blodsukker, Lemen. Det er ved mangel på insulin denne tilstanden oppstår hos diabetikere. Altså, for høyt blodsukker fører hos diabetikere til ketoner i urinen, men det er av en helt annen årsak enn våre fremprovoserte ketoner.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 00:09   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Usant: Man kan ikke drive med idrett eller trene hardt på lavkarbo.
Sant: Kroppen kan hente mange flere timer energi fra fett enn karbohydrater. Men den trenger noen uker på å omstille seg, så man må ikke gi opp når man kjenner skjelven den første uka.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 00:23   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vet du? Nå er det du som sprer usannheter!
Ketoacidose har slett ikke med LAVE blodsukkerverdier å gjøre. Det er når blodsukkeret blir veldig høyt pga mangel på insulin at denne tilstanden opptrer!

Oioioi, dette vet jeg da, tenkte bare helt feil da jeg skrev det inn.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 00:24   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Usant: Som diabetiker type 1 bør man følge Statens ernæringsråd
Sant: Lavkarbo reduserer behovet for insulin kraftig, og med færre karber er det mye mindre sjanse for å feilberekne hvor mye insulin man trenger. Man slipper rett og slett unna overdreven bruk av medisin og unødvendige følinger.

Usant: De på lavkarbo spiser kjedelig, stort sett bare egg og bacon
Sant: Ekstremt variert og god mat på lavkarbo.

Usant: Lavkarbo er en diett
Sant: Lavkarbo er en livstil

Usant: Alle som går på lavkarbo er siste-utvei-slankere
Sant: Lavkarbo er rett og slett og spise ren mat uten tilsetningstoff og unngå store blodsukkersvinginger, og passer for alle!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 03:30   #14
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Jeg synes det er viktig å fram at lavkarbo er et legitimt alternativ til "vanlig sunn kost", ikke, som noen sier over her, siste utvei for tjukkaser. Det er ikke noe hokus pokus, det er ikke spesielt og alternativt, det er ikke sær kost for sære mennesker. Det er rett og slett bare helt vanlig mat kroppen har godt av, enten man er tjukkas eller ei. Jeg opplever at kroppen min er i balanse når jeg spiser lavkarbo, noe jeg aldri har opplevd tidligere. Jeg høres sikkert superfrelst ut, kanskje jeg er det også, men jeg svarer bare på spørsmålet, jeg preker aldri.

Noe jeg ser på som en usannhet, er at alle burde spise lavkarbo. Om ikke det er optimalt å spise masse karbohydrater, så er det mange som tåler det helt fint virker det som, og jeg synes det skal være greit å kunne innrømme at lavkarbo ikke er et must for hele verden.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 09:22   #15
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Klassiske myter om lavkarbo-diett: http://espenrostrup.com/2011/06/10/k...avkarbo-diett/

Annbefaler denne artikkelen !!

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 00:00   #16
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

1. Hva føler dere er de store "sannhetene" om lavkarbo? Hva er det som 100 % / garantert stemmer?

At man går ned i vekt.
At man får mer energi.
At man føler seg mett lenger. (Selv om man kan oppleve sultfølelse de første par ukene.)


2. Hva er det som ikke stemmer med lavkarbo? Her ønsker jeg ikke svar som "Det stemmer ikke at lavkarbo er et dårlig kosthold". Da ønsker jeg heller svar som ting som mange lavkarbofrelste oppfatter som sant, men som ikke er det.

At nøtter generelt er bra. Det er stor forskjell på nøttesortene, noen har mye karber mens andre har ikke.
At man ukritisk kan spise grønnsaker og frukt.
At man kan spise så mye man vil.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:11   #17
Robert Eilertsen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2
Robert Eilertsen er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Imp - her kom du med utrolig mange gode poeng. Skulle hatt med i alle fall et par av disse.

Artiklene ble vinklet litt annerledes enn først antatt. Drøfter blant annet betydningen av insulin, hvilket rykte poteten fortjener, lavkarbo og helsa og om det finnes ett kosthold som passer for alle.

Det hadde vært flott med saklige og konstruktive innspill

I kjent tabloid-stil er jo overskriften:
- Advarer mot lavkarbo

(Inngangen til artikkelen er myndighetenes tullete behov for å advare)

Robert Eilertsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 40/40/20 Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 11:17   #18
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

1.

2. Hva er det som ikke stemmer med lavkarbo? Her ønsker jeg ikke svar som "Det stemmer ikke at lavkarbo er et dårlig kosthold". Da ønsker jeg heller svar som ting som mange lavkarbofrelste oppfatter som sant, men som ikke er det.

At nøtter generelt er bra. Det er stor forskjell på nøttesortene, noen har mye karber mens andre har ikke.
At man ukritisk kan spise grønnsaker og frukt.
At man kan spise så mye man vil.

dette gjelder først og fremst de som slanker seg på lavkarbo. Vi som lever på lavkarbo for helsegevinstens skyld kan spise endel nøtter, kan omtrent ukritisk spise grønnsaker, og kan spise endel frukter uten å komme over de anbefalte grensene for karbohydrater pr døgn.

At en ikke kan spise så mye som en vil gjelder jo alle kosthold. Overspising vil aldri være bra.

Jeg synes ikke det er bra at alt innen lavkarbo alltid skal ta utgangspunkt i de som slanker seg.
Vi er mange som lever på det av andre grunner også.
Og det er himmelvidd forskjell på en som slanker seg og lever på ketogen kost og en som lever på under 70 karbo til dagen.

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 12:42   #19
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Her er jeg veldig enig med Bevaremegvel.
Det er veldig viktig at man ikke bare går ut fra at man skal spise lavkarbo for å slanke seg.

Selv har jeg i flere år spist lavkarbo med 50-70 karbohydrater per dag, da migrenen forsvant spontant etter at jeg veldig skeptisk begynte med lavkarbo høsten 2006. Før det var jeg veldig plaget av hyppige og kraftige migreneanfall. Jeg hadde tidligere svært svingende blodsukker, som førte til at jeg måtte spise støtt og stadig. Når blodsukkeret falt, ble jeg i tillegg i dårlig humør, sint og ukonsentrert. Det trigget også migreneanfall.
Så alt som blodsukkersvingningene førte med seg har blitt borte.

Jeg var tidligere hyperallergisk mot pollen og blomsterdufter, pluss ganske allergisk mot flere andre ting. Nå er jeg mye bedre, og har ikke tatt noen tabletter for allergi på mange år.
Det jeg ikke har blitt bedre av er blant annet huden (akne) og matintoleranse.

Hva jeg ellers synes er viktig å få fram, som andre har nevnt, er at det finnes mange varianter av lavkarbo, og at ikke alle medfører at man kommer i ketose.
At ketose ikke er det samme som ketoacidose.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:10   #20
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.


At man kan spise så mye man vil.

[Kverulering] Dette avhenger jo i stor grad av hvor mye man vil spise. [/kverulering] :P

For å underbygge litt:
De færreste ønsker å spise videre når de er mette. Jeg merker selv at etter jeg reduserte på karbohydratene, varer metthetsfølelsen mye lenger, og den henger også sammen med hvor store måltider jeg spiser. Jo større måltider, jo lengre går det før jeg spiser igjen.
Nå er jeg normalvektig, men personlig føler jeg at jeg spiser akkurat så mye jeg vil (av den rette maten), og jeg spiser mye, uten å gå opp noe i vekt.

For å omformulere poenget ditt litt:
Usannhet: At man kan spise mer enn man forbrenner uten å gå opp i vekt.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:17   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Høres nesten umulig ut å skrive en artikkel om lavkarbo på denne måten.. Det er jo så mange sannheter som passer på noen, mens de overhodet ikke passer på andre. Dessuten skiller ketogen lavkarbo seg da veldig fra moderat, generell osvosv lavkarbo. Finnes jo 10.000 måter å gjøre det på, så det blir veldig generellt..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:28   #22
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Høres nesten umulig ut å skrive en artikkel om lavkarbo på denne måten.. Det er jo så mange sannheter som passer på noen, mens de overhodet ikke passer på andre. Dessuten skiller ketogen lavkarbo seg da veldig fra moderat, generell osvosv lavkarbo. Finnes jo 10.000 måter å gjøre det på, så det blir veldig generellt..

Men det er jo litt av det vi gjerne vil ha fram! Nettopp at ikke alle "sannheter" gjelder for alle. At ikke lavkarbo kun er én ting og hjelper for akkurat det og det for absolutt alle.
Jeg synes også det er fint å få fram at det finnes mye god faglitteratur om lavkarbo. F.eks. Gary Taubes "Good calories, bad calories" og "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz.
Jeg er veldig spent på artikkelen din, Robert Eilertsen!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:31   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Det er mye mulig det, men uansett så blir det feil, og forvirrende i mine øyne
Spørsmål 1 er jo hva er det som 100% er garantert/stemmer. Og det er faktisk ingen verdens ting.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:49   #24
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er mye mulig det, men uansett så blir det feil, og forvirrende i mine øyne
Spørsmål 1 er jo hva er det som 100% er garantert/stemmer. Og det er faktisk ingen verdens ting.

Da kan jo det være en sannhet. Selv om veldig mange får hjelp av lavkarbo, både når det gjelder helse, vektregulering og følelsesmessig, så er det ikke gitt at alle får like god effekt.
Det er heller ikke alle lavkarbovarianter som er like gunstige for alle. Det er i hvert fall en sannhet for meg.
Forvirring kan gi økt forståelse. Forståelse for at ikke alle er like, har like behov eller samme effekt av samme slags tiltak.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 14:26   #25
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hjelp til artikkel om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Jeg er veldig spent på artikkelen din, Robert Eilertsen!

Det er linket til bloginnlegget lenger opp i tråden
(post #17)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Artikkel om lavkarbo i Bergens Tidende i dag MarianneSB Artikler 1 27-02-11 12:11
Ny artikkel om lavkarbo på fitnessbloggen Vegard L Lavkarbo generelt 1 17-02-11 10:55
Lavkarbo artikkel xhegex Lavkarbo generelt 5 30-10-10 17:13
Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland! LabbeLis Artikler 7 29-09-10 18:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no