Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Vis frem soppfangsten!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-11, 22:38   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Vis frem soppfangsten!

Oppfordrer/utfordrer dere til å vise frem årets soppfangst! Alt regnet har jo ført til enorme mengder sopp, og her har trompetsoppene vært større enn noensinne. Har plukket mengder, og nå ligger de til tørk rundt om i huset her. Det skal bli mange gode middager utover vinteren.



__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!




Sist redigert av Imp : 20-09-11 kl 22:48.
Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 22:44   #2
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Vis frem soppfangsten!

Knallbra!

Vi har ikke tatt bilder, men har plukket kantarell.

Minstejenta har forøvrig fått en sær vane med å ville tisse på alle de røde fluesoppene hun ser, men det kan sikkert ikke kalles soppfangst .

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 00:52   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Jeg skulle ønske jeg turte å plukke sopp... . Tenker alltid at de jeg finner er de farlige andre har latt stå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 01:53   #4
LiseSJ
Medlem
 
LiseSJ sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Hønefoss
Alder: 33
Innlegg: 200
LiseSJ er på en erverdig vei

Sv: Vis frem soppfangsten!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg skulle ønske jeg turte å plukke sopp... . Tenker alltid at de jeg finner er de farlige andre har latt stå.

AKKURAT slik tenker jeg også

__________________
Journalen min =)

I am the one who got myself fat, who did all the eating. So I had to take full responsibility for it. Kirstie Alley
LiseSJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert med et hint av LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 08:21   #5
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Vis frem soppfangsten!

Jeg har ikke plukket noe sopp ennå, men har store planer

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 08:28   #6
Luggetuppen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 140
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vis frem soppfangsten!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg skulle ønske jeg turte å plukke sopp... . Tenker alltid at de jeg finner er de farlige andre har latt stå.

Samme her! Jeg kan lite om sopp, kjenner ingen andre som kan noe heller, og soppkontroll finnes ikke i kommunen jeg bor. Tror jeg skal holde meg unna gitt.

Jeg er grønn av misunnelse på dere som finner sopp, det er jo så godt!

__________________



Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 09:48   #7
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Vis frem soppfangsten!

Plukket litt kantareller på lørdag. Men tok ikke noe bilde, fant veldig lite da

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 10:00   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Vis frem soppfangsten!

ÅÅÅÅÅ er bare så misunnelig
Jeg har massevis av fne soppsteder jeg vet om, men jeg har flyttet fra hjembygda mi og her i Bergen har jeg null snøring på hvor jeg kan dra og finne litt noegenlunde uberørt skog slik at jeg kan finne nye soppsteder....

Om noen har gode tips er jeg evig takknemlig!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 13:19   #9
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vis frem soppfangsten!

ååhhh... er sååå misunnelig på dere som plukker sopp... elsker sopp, men her jeg bor vet jeg ikke om noe sopp og aldri hørt om noen som plukker sopp heller.... høres fantastisk ut å slippe å kjøpe sopp, for det er ganske dyrt

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 15:29   #10
Didi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Eidsvoll
Innlegg: 11
Didi er på en erverdig vei

Sv: Vis frem soppfangsten!

Har dessverre ikke tatt bilder av soppen som er plukket , - men vi har garantert plukket ca 20 kg fåresopp, bortimot 10 kg traktkantarell, ca 4 kg kantarell, og ca 1-2 kg piggsopp. Lykke..... Fant også ca 1/2 kg med svart trompetsopp, som er en delikatesse!! (Franskmenn er helt gale etter den!) Alt er nå enten forvellet og frosset, eller tørket, så her i huset blir det mange herlige soppretter utover vinteren! Nam-nam

Didi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 16:54   #11
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Vis frem soppfangsten!

Jeg skal ut på lørdag å se om jeg finner noe. Vet ikke helt hvor det er sopp, så jeg må bare prøve å lete litt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 17:24   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.

Samme her! Jeg kan lite om sopp, kjenner ingen andre som kan noe heller, og soppkontroll finnes ikke i kommunen jeg bor. Tror jeg skal holde meg unna gitt.

Jeg er grønn av misunnelse på dere som finner sopp, det er jo så godt!

Det går an å bli selvlært om sopp også. Iallfall nok til å trygt kunne plukke og glede seg over 3-7 slag. Man må ha 2-3 soppbøker. 2-3 stykker for å sjekke samme sopp mot ulike beskrivelser når man ikke lærer av noen. Rett og slett for å få bredere informasjon. (En god matsoppbok bør inneholde bilde eller tegninger av hver enkelt sopptype i ulike livsfaser - de endrer seg masse,den bør kunne vise til vanlige forvekslingsmuligheter der hvor de finnes og ha terrengbeskrivelse for hvor du finner hvert soppslag som er beskrevet. En god matsoppbok bør IKKE å ha mange ulike sopptyper. En bok med 10-20 GODE beskrivelser er mer verdifull enn 50 halvbra... Begynn heller med f.eks de 6 sikre og lær dem. Den siste av soppbøkene bør være en generell soppoppslagsbok slik at man kan gjette på hva man fant - når man har funnet ut at det ikke var en matsopp man ønsker/trø prøve. Soppbøker bør være NYE - det kommer ny viten om hva som er spiselig jevnlig. Dette gjelder så langt ikke "de 6 sikre". Men ikke bruk soppbøker fra antikvariat, altså.)

Jeg har denne og kan iallfall anbefale den som en av bøkene
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...d=57894&rom=MP

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 20:36   #13
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Vis frem soppfangsten!

Jeg har vært ute på rekognosering og kan bekrefte at det kryr av sopp i skauen hadde ikke med kurv, så kun en korallfarget, fløyelsmyk piggsopp som sto å deiget seg ble med hjem. (den ble forrøvrig spist før noen fikk tatt bilde av herligheten) Får ta en tur i morgen

Tenker på å sjekke ut soppsakkyndig-prøva, noen som har den, eller vurderer å ta den? Kan jo endel sikre som jeg plukker, men det er så mange jeg lar stå fordi jeg ikke kjenner dem. Kan jo hende jeg går glipp av noe

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 21:07   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vis frem soppfangsten!

Å , arranger et soppkurs! Det hadde vært kuult å være med på. Mye morsommere enn å se i tre bøker. Kanksje en blir motivert til å se i to?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 21:31   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Hehe - nei, jeg kan lære bort steinsopp, traktkantarell, ekte kantarell, blek piggsopp, spissmorkel og fløyelsssopp jeg... Det er de vi plukker. Svigers er russere og har en rik sopptradisjon og svigermor kom hjem med skrubb, kremler og honningsopp og en masse andre som jeg ikke kjente... og jeg var passe skrekkslagen over å spise siden jeg ikke kjente dem selv. Men jeg sitter nå her.

Soppkurs arrangeres mange steder på denne tiden. Sjekk avisa?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:02   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vis frem soppfangsten!

Gjør det det,ja? Ok, så fint.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:05   #17
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Vis frem soppfangsten!

Jeg er selvlært. Lærte meg etter en gammel soppbok fra 1980...I etterpåklokskapens lys har jeg skjønt at det var lite lurt, for jeg både plukket og spiste sopp som i dag er klassifisert som uspiselig. Husker ikke hva den het, men en forferdelig slimete og ekkel greie...

LURT med to forskjellige soppbøker. Jeg har en DIGER en, hvor alle typer i verden står, og det er helt unødvendig, men litt spennende da. Det greie med den er at det står listet opp forvekslingssopper, og det er fint å vite.

Men dere som ikke tør, kan jo bare melde dere på soppkurs!!

Neste fredag har jeg avtale med en soppekspert, en som holder kurs osv. Mot å vise han hvor trompetsoppen vokser skal han lære meg litt sopp. Viser så klart ikke frem hemmeligste plassen min, men her vokser masse trompetsopp, så det er ikke noe problem for å si det sånn.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:07   #18
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Vis frem soppfangsten!

TigerTove, har vurdert det selv, men det får bli når ungene blir større og jeg har tid til slikt, tenker jeg....

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:11   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Har nok samme boka ssom deg Imp... Ikke særlig praktisk på sopptur.

Skulle gjerne gått på kurs, men litt vanskelig i år med en på 3 mnd i heimen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 22:10   #20
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Vis frem soppfangsten!

Årets soppsesong er i gang

Disse små nydelighetene fant jeg i stien på tur idag, en liten påminnelse om at alt regnet i sommer ender i noe godt tilslutt.

(Og ja, de er plukket i en hundepose, man tar det man har..)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSCN3116.JPG (804,0 KB, 8 visninger)
__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 15:24   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Dere minte meg på at vi har flyttet til et aldri så lite soppeldorado Takk! Det blir nok noen turer opp i marka i ferien ja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frem og tilbake sudine Spørsmål og svar 8 06-03-10 22:46
Ned 10 kg til jul: (frem til jul) - skravletråd Anom Ketolysekuren 42 07-12-09 15:26
Tenker frem mot JUL.... Linnmk Ketolysekuren 1 13-11-07 15:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no