Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fastlegen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-10, 20:13   #1
Mercy
Juniormedlem
 
Mercy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 48
Innlegg: 39
Mercy er på en erverdig vei

Fastlegen

Jeg har ennå ikke gått til fastlegen og sagt at jeg er på lavkarbo. Har hørt at noen av fastlegene ikke synes det er en ok livsstil og orker ikke at han skal mene noe om det.
Er det slik at man egentlig må gå til lege å få tatt diverse prøver osv?? Og i alle tilfelle hva er det som må sjekkes??

Jeg har det helt supert nå og ønsker ikke å endre på noe
Klem fra meg

__________________



[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weRI4Lz/]


Startet med lavkarbo 18/1-10 og nyter livet
Mercy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:38   #2
Gwen
Medlem
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 397
Gwen er på en erverdig vei

Sv: Fastlegen

Bra spørsmål - for det har ikke jeg gjort heller - selv med kronisk sykdom...(hjertet)

Men jeg velger først å lytte til kroppen min.
Blir jeg dårligere så går jeg selvfølgelig til lege, men så lenge jeg føler meg topp - så synes jeg det kan vente litt.

Kommer til å gå til lege senere uansett for å måle verdier - fordi jeg er utrolig nysgjerrig om dette kanskje kan bedre noen av mine plager!
(noe jeg nemlig tror)

__________________


Gwen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Ketolyse - usikker Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:46   #3
Arka
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Jeg bor i Østfold langt ut i skogen den grønne.
Innlegg: 65
Arka er på en erverdig vei

Sv: Fastlegen

Jeg ble en gang anbefalt å teste: fastende blodsukker, urinsyre, c-peptid, triglyserider, total kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol, SHBG, TSH, T3 og T4. I tillegg gjerne homocystein og selvfølgelig blodtrykk.

Dette for at man skal se forbedringene etter noen mndr på LCHF i tillegg til vekttapet.

Aner ikke om det er obligatorisk for alle lavkarbo-retningene men det er utrolig hyggelig å se resultatene også der.

Arka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:47   #4
Mercy
Juniormedlem
 
Mercy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 48
Innlegg: 39
Mercy er på en erverdig vei

Sv: Fastlegen

Jeg er heldig for jeg har ingen sykdommer, men har forstått at man bør måle kolesterol nivå osv

Håper vi får noen kloke svar

__________________



[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weRI4Lz/]


Startet med lavkarbo 18/1-10 og nyter livet
Mercy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 20:50   #5
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Fastlegen

Jeg har heller ike vært hos legen å målt de ulike verdiene, hovedsaklig fordi jeg er frisk og fin i utgangspunktet... også har jeg fryktelig legeskrekk da..

Har vært hos legen mens jeg har gått på ketolyse, for å få nye p-piller, men det har stort sett vært for å skyndte meg ut igjen for min del :/

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 21:34   #6
Arka
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Jeg bor i Østfold langt ut i skogen den grønne.
Innlegg: 65
Arka er på en erverdig vei

Sv: Fastlegen

Man trenger ikke være syk for å ha avvikende blodverdier. Det ble anbefalt helt generelt på en forelesning av Dag Viljen Poleszynski.

Arka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 10:26   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fastlegen

Opprinnelig lagt inn av Arka, her.

Jeg ble en gang anbefalt å teste: fastende blodsukker, urinsyre, c-peptid, triglyserider, total kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol, SHBG, TSH, T3 og T4. I tillegg gjerne homocystein og selvfølgelig blodtrykk.

Dette for at man skal se forbedringene etter noen mndr på LCHF i tillegg til vekttapet.

Jeg tror anbefalingene over er meget, meget gode. Disse målingene vil vise deg, legen din og alle andre som måtte være interesserte effekten på:

  • ditt dårlige (en sannhet med modifikasjoner, men ok, "dårlige") kolesterol
  • ditt totalt og gode kolesterol
  • bundet kjønnshormon i blodet (testosteron og estradiol, er kanskje en idé å be om måling av andre hormoner også)
  • Forbrenningen din (T3/T4) og signalhormonet som styrer disse (TSH)
  • Blodtrykk, som absolutt er noe en bør passe litt på
  • Insulinsensitivitet (c-peptid), som om jeg husker rett bør være under 0,7

Om legen gir deg trøbbel fordi du går på lavkarbo og han/hun "vet" at egg og bacon gir deg hjerteinfarkt, ja, så får du skrive ut noen kildehenvisninger. Er legen uvillig til å sjekke og lese disse er han/hun ikke interessert i pasientenes beste og du bør bytte lege, kanskje rett og slett involvere hvem enn det er man involverer når man føler legens behandling/oppfølging er mangelfull på grensen til det helseskadelige.

For rådene en lege av den 30 år gamle lav-fett, anti-lavkarbo skolen gir er jo beviselig helseskadelige. Om ikke annet er det vanskelig å snakke seg unna at antall overvektige, hjerte- og karsyke og diabetikere har eksplodert siden legestanden begynte å svartmale fett nettopp for å forebygge overnevnte lidelser!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostholdsråd fra fastlegen ... Veggpryd Lavkarbo generelt 7 12-12-07 02:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no