Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fjernet galleblæra?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-08, 11:40   #1
pingunn
Medlem
 
pingunn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Ski
Alder: 42
Innlegg: 112
pingunn er på en erverdig vei

Fjernet galleblæra?

Hei!
MIn mor har ikke galleblære. kan hun da gå på ketolyse?????
ER jo galleblæra som spalter alt fettet, kan hun spise masse fet mat da????
Håper noen har godt svar, sto ingenting om det i boka.

__________________


Pingunns journal

Uke 1: -3,1
Uke 2: +1,5
pingunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 11:57   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet galleblæra????

Det er faktisk ikke så mange som får problemer med fett etter operasjon. Skal prøve å forklare hvordan det funker.

Det er IKKE galleblæra som spalter fettet, galleblæra er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser.

Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !


Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....


Jeg ble altså operert for over 6 år siden og har ikke opplevd noe problem i det hele tatt. Som jeg sa, spesialisten jeg var hos sa som sagt at 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at man prøver deg frem. Det høres ille ut Men man vil kanskje bli overrasket over hvor mye man egentlig kan spise. Gulerøtter, kålrabi og kål (de harde grønsakene) er uansett ikke bra for magen, bitene fordøyes dårlig og kommer ut igjen i samme form som de var da du svelget dem ! Alle råe røtgrønnsaker lager ekstra arbeid for magen/fordøyelsen. Det hjelper ofte å forvelle grønnsakene en spiser, tygge godt og ikke spise mer enn et salatmåltid (dvs. helt rå grønnsaker) til dagen. Det ser jo ut til at magene våre ikke er så begreistret for melk da, men det tror jeg ikke har noe med gallen å gjøre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 19:25   #3
pingunn
Medlem
 
pingunn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Ski
Alder: 42
Innlegg: 112
pingunn er på en erverdig vei

Sv: Fjernet galleblæra????

Tusen takk for svar. Det var supert skal bringe det videre til min mor

__________________


Pingunns journal

Uke 1: -3,1
Uke 2: +1,5
pingunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 12:26   #4
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fjernet galleblæra?

jeg har fjernet min og går på ketolyse UTEN PROBLEMER!

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 14:39   #5
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 49
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Fjernet galleblæra?

Opprinnelig lagt inn av pingunn, her.

Hei!
MIn mor har ikke galleblære. kan hun da gå på ketolyse?????
ER jo galleblæra som spalter alt fettet, kan hun spise masse fet mat da????
Håper noen har godt svar, sto ingenting om det i boka.

Det som Nille skriver er så sant så sant..! Nå er det 14 år siden jeg fjernet min galleblære. I alle år har jeg tygget på Novalucid (syrenøytraliserende) pga for mye magesyre.

Jeg har ikke tygget nøytraliserende tabletter etter at jeg begynte på kuren, bortsett fra i ferien, hvor jeg hadde meg noen solide sprekker!!

Hele denne kuren har gitt meg en solid tankevekker når vi snakker om helserelaterte spørsmål. Det er nesten utrolig hvor mye bedre jeg har det nå enn før..

__________________



Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 16:59   #6
Nepmulk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Sørlandet
Alder: 59
Innlegg: 12
Nepmulk er på en erverdig vei

Sv: Fjernet galleblæra?

Jeg har også fjerna min galleblære etter en real slankekur på lite fett faktisk.
Etter operasjonen spiser jeg "alt" - bortsett fra chilli, men det tålte jeg ikke før heller :-)
Kroppen viser utrolig velvære under ketolysekuren.

__________________





Nepmulk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 01:36   #7
gnkv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 3
gnkv er på en erverdig vei

Sv: Fjernet galleblæra?

Er det ikke sant det de sier da?At man legger på seg når man mangler galleblære?

gnkv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 12:37   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet galleblæra?

Opprinnelig lagt inn av Nepmulk, her.

Jeg har også fjerna min galleblære etter en real slankekur på lite fett faktisk.

Kirurgen som fjernet min galleblære, lurte på hvilken slankekur jeg hadde vært på. Da jeg sa GR, gliste han og sa at jeg nok ikke var den første som ikke hadde tålt det svært fettfattige kostholdet. Var ganske vanlig å få problemer med gallen med en slik diett, sa han.

I dag, 12 år etter, har jeg ikke problemer med fett, mye verre med rå grønnsaker faktisk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 20:51   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet galleblæra?

Opprinnelig lagt inn av gnkv, her.

Er det ikke sant det de sier da?At man legger på seg når man mangler galleblære?

Nei, det er ikke sant. Jeg kjenner mange som har fjernt galleblære, og ingen har opplevd hverken vekttap eller vektøkning på grunn av den. O noen har lagt på seg er det nok tilfeldig, og kanskje fordi man kanskje har tatt av før man opererte fordi man ikke tålte så mye mat. Nt man så begynner å spise "normalt" igjen legger en gjerne på seg. Akkurat som en av disse sultekurene. Som sagt tok ejg av en del før jeg ble operert fprdi jeg ikke kunne spise annet en enskive rista brød til dagen. Og drikke vann. Utrolig nok la jeg ikke på meg igjen, men det var nok fordi jeg begynte med Atkins igjen så snart jeg kunne etterpå.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:41   #10
Leffemann
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
Leffemann er på en erverdig vei

Sv: Fjernet galleblæra?

Heysann jeg er en gutt på 20år som skal snart opperere 2 gallesteiner eller galleblæra vekk, så lurte jeg på om det er muligt å øve i vekt når du har fjernet galleblæren pga jeg klarer ikkje å komme meg opp i vekt:S

Å hvordan jeg bør spise etter jeg har opperert?

Om jeg må gå på diett en stund etter opperasjonen eller om det varer resten av live?

Leffemann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 11:38   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet galleblæra?

Jeg fjernet galleblæren for mange år siden og fikk beskjed om å være forsiktig med fete middager som juleribbe i 6 måneder etter operasjonen!
Allerede samme dag som jeg ble operert, fikk jeg helt normal middag og beskjed om at jeg kunne spise alt som ble servert på sykehuset. Den gangen måtte jeg være innlagt i 3 dager etter operasjonen, du skal vel hjemme samme dag, du!

Jeg har ingen problemer med å spise en del fett, men veldig store måltider eller mye grønnsaker sliter jeg litt med!

Begynn med små lette måltider ofte de første ukene og så øker du bare litt etter litt etter som hva du tåler.

Klart du kan gå opp i vekt uten galleblære, jeg har lagt på meg 25kg etter at min ble borte, men det er ikke noen automatikk i det.
Spis naturlig fet mat, nok proteiner og grønnsaker og tren moderat, så blir du nok litt større etter hvert!

Lykke til med operasjon!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fjernet galleblære ... Ketolyse? JA TAKK! Princez Ketolysekuren 2 29-01-08 18:54
Galleblæra vekk på mandag megselv Ketolysekuren 6 12-01-08 15:20
Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel? Princez Ketolysekuren 9 12-01-08 13:27
Lavkarbo når man har fjernet galleblæren? Titti Spørsmål og svar 7 05-10-06 12:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no