Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Nistemat til barn

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-11, 13:57   #1
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nistemat til barn

Hei!
Jeg må bare skrive om en liten eyeopener jeg fikk her om dagen som jeg ikke egentlig har tenkt over før nå(iallefall ikke bevisst). Jeg har to fine gutter på 3 og 8 år. Han på åtte går i andre klasse og har den siste tiden forandret seg til å bli mer sur, grinete og skrubbsulten når han kommer hjem, nærmest desperat etter middag. Han er generellt mer trøtt og sliten enn hva han har vært før. Dette har blitt gradvis verre og verre, nesten umerkelig, før man da begynner å tenke litt. Forrige uke var det ille, han var nesten ikke til å leve i hus med. Jeg har tenkt på det som at han har lange dager på skolen og i SFO(tre dager i uka) og at han er i vekst.

Forrige uke hadde jeg fri midt i uka og var tilfeldigvis innom SFO for å hente han litt tidligere enn vanlig. Da jeg fikk se hva som ble servert som etterskolen måltid fikk jeg litt ståpels, og så falt endel brikker på plass. På bordet sto corn flakes, chokkokuler og annet søtet frokostblandinger. Med stikk av dårlig samvittighet gikk det opp for meg hva den gutten egentlig spiser. Til frokost går det i en stk brødskive med leverpostei(iallefall stort sett), til skolemat har han med seg to stk brødskiver(det er ikke alltid dette blir spist opp) også blir de foret med enda mer høykarbomat på SFO.
Er det rart at gutten er utsultet, trøtt og sliten? Herregud, jeg skammer meg. Her har jeg levd på lavkarbomat i flere år, også lever mine gutter på et så dårlig kosthold utenfor hjemmet? Jeg har levd i en ubevisst illusjon om at vi lever temmelig sunt. Går man etter i sømmene så er det ikke helt slik. Det er jo ikke som om jeg ikke vet bedre liksom. Men man kan ikke banke opp hunden for noe den gjorde i går, bare forbedre det du som håndterer kan gjøre nå og i fremtiden...

Så nå har jeg og pappaen diskutert litt og det kommer til å bli forandringer fremover. Så derfor spør jeg nå her, hvordan løser dere andre barnefamilier frokost og lunsj? Noen som har fått reaksjoner fra skole, lærere, andre barn når ditt barn ikke spiser slik som de? Jeg mener ikke at vi nødvendigvis skal forby brødskiva, men hva kan man gjøre for å gjøre den sunnere, mer næringsrik. Jeg tenker litt slik at pålegg og grønnsaker med litt brød til kanskje kan fungere? Jeg vil ikke "forby" noen type mat, men heller prøve å finne bedre alternativer.

Jeg har snakket med hun som driver SFO ang frokostblandingene, men der var det lite forståele å få.. for alle barna var jo så sultne når de kom dit, og da måtte de få noe som alle spiste.... Og det at barna er skrubbsultne er jo helt logisk når man tenker på at veldig mange barn har tilsvarende matpakker som min sønn har..

Så mine tanker er at her må vi starte å forandre på frokost og matpakka også får det ene måltidet med "dritmat" gå. Og kanskje hvis han får skikkelig mat til frokost og lunsj så er det ikke så fristende å dytte i seg store mengder frokostblanding?(lov å håpe?). Man har jo litt på følelsen av at man må ha en "sykdom" for at det skal være godtatt at barnet ditt spiser anerledes.

Hva tror dere andre med barn om dette? Er det noen som har erfaring? Noen med tips på hva som passer seg i matpakka? Og praktiske løsninger?

I dag fikk han med seg kyllingbiter, cherrytomater, noen mandler, en gulrot og ei brødskive med leverpostei. Han fikk være med å lage den selv og var stolt over resultatet da han dro avgårde Da han på 3 fikk se hva storebror fikk ha med ville han også ha det samme med til barnehagen, noe han selvfølgelig fikk

Når dette er sagt så vil jeg legge til at mine barn får godteri en gang i uka, is av og til utenom lørdager, spiser som andre barn i bursdagselskaper og stort sett er som andre barn. De får nesten aldri jus eller andre "barnedrikker", jeg kjøper det rett og slett ikke og derfor er det heller ikke tilgjengelig hjemme

  Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:09   #2
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nistemat til barn

Abonnerer på denne da vesla skal ha matpakke i bhg fra høsten av..

lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:14   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Nistemat til barn

Du er ikke alene om å få bakoversveis av slike ting...

Kjøp noen eksemplarer av Laptop lunchbox http://www.laptoplunches.com

De er geniale. Du kan fylle dem med all verdens godsaker som barna liker og som du vet er sunt.

Lykke til!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:20   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nistemat til barn

Dette er en herlig tråd om barn og matpakker!

Fikk "klage" fra skolen

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:22   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nistemat til barn

Jeg vil også abbonere på denne Kyllingsalat er en hit her også, og spekemat og egg. Noen ganger får de med seg pølsekuler eller smårettpølser, men ellers går det i brødskiver her også Når ikke maten kan varmes begrenser det seg hvor mye av middagsrester og slikt som er gøy å ha med. Håpet mitt hadde vært at de likte lavkarbopannekake, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen oppskrift de har falt for. Det hadde jo vært GENIAL matpakkemat!

Ser fram til maaaange tips i denne tråden

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 13:44   #6
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nistemat til barn

Det er jo ikke skole- og barnehagedag siden det er lørdag, men vi har brukt dagen til å teste ut lunsjkaker, eller "Mr Yoda kaker" som jeg kalte dem. Her går det nemligen mest i Star Wars leker for tiden . Lillemannen var med på å rote.. kremt ... lage Og det var to gutter som virkelig heiv innpå da det kom på bordet. Etter to og en halv posjon lente størstemann seg tilbake i stolen og annonserte at han ikke orket en fjerde posjon... de falt i smak med andre ord

Merker allerede etter tre dager med "lavkarbo" at han har blitt gladere, mer matlyst(tydligvis mye mer ), mindre masete og generelt en triveligere unge å være i hus med. Om det er maten eller bare hodet mitt vet jeg ikke, men det er nå lov å håpe

Her kan man jo sikkert variere etter hva man skulle ha liggende i kjøleskapet, men vi puttet dette i våre YODAKAKER:
Kjøttdeig av svin
Selleristang 3 stk
Halv boks ferdigkokte kikerter
1/2 pk frossen spinat
1 liten løk
2 egg
bittelitt chilli
masse tørket timian, estragon, rosmarin
Vet ikke om det hadde noen funksjon men jeg puttet i fiberhusk for å få dem litt fastere, ca 1 1/2 t - skje. Kakene ble iallefall faste og fine

Kjørte alt sammen i en foodprosessor, til en grønn glatt guffe. Formet kakene og stekte dem med smør. Ferdig med alt på ca 15 min.
Da jeg spurte om dette var noe han kunne tenkt å ta med seg på skolen var svaret "ja, men på mandag vil jeg ha bønner i tomatsaus, men på tirsdag vil jeg ha slike Yodakaker"

For meg var ikke dette det mest smakfulle måltidet jeg har smakt, helt greit liksom, men ungene syns tydeligvis dette var toppen! Så nå har jeg stekt opp og fryst i porsjonspakninger slik at det bare er å legge i kjøleskapet dagen før skolen.

  Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 13:50   #7
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nistemat til barn

Er det forresten noen som har lest den boken til Fedon Lindberg, Barn i balanse? Er den noe god?

  Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 14:25   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nistemat til barn

Barn i balanse er god

Tror ikke det største problemet her blir å finne mat han kan ha med, men heller hvordan du skal få han til å spise "sunn" mat, når alle de andre eter sukker så det tyter etter.

Du får fortelle hvordan det går

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 16:11   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Nistemat til barn

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg vil også abbonere på denne Kyllingsalat er en hit her også, og spekemat og egg. Noen ganger får de med seg pølsekuler eller smårettpølser, men ellers går det i brødskiver her også Når ikke maten kan varmes begrenser det seg hvor mye av middagsrester og slikt som er gøy å ha med. Håpet mitt hadde vært at de likte lavkarbopannekake, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen oppskrift de har falt for. Det hadde jo vært GENIAL matpakkemat!

Ser fram til maaaange tips i denne tråden

åh, jeg lever i en illusjon altså om at alle klasser har mikroer nå til dags

På skolen der jeg jobber er det vannkoker og mikro i alle klasserommene bortsett fra spesielrommene da, som naturfagen, tekstil, sløyd, keramikk og musikk. Dessverre benytter ungene disse hjelpemidlene som oftest til å varme rett i koppen-nudler eller landganger.

Vi er også en "fruktskole", dvs at alle elevene får frukt til lunsj. Det varierer fra dag til dag hva som er i fruktkassene, men jeg pleier å få ståpels på banandagene, for da er det BARE banan, og banan er ikke bra for blodsukkeret. Jeg får også ståpels på appelsindagene, men det er fordi at å servere appelsin til 30 1.klassinger mest er stress

Prøvd osteknekkiser? Avocadosalat? Nøttemikser? Fedonbrød eller det andre lavkarbobrødet jeg ikke husker navnet på? Grønnsaksmiks med noe form for dipp?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 20:11   #10
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Nistemat til barn

Hei.
Har vært med på lignende tråd før, men yoda kaker tror jeg blir en hit hos min 9 åring og, så lenge han ikke ser hva som er i dem hehehe..

Jeg lager såkalt pinnemat til min ganske ofte, baker hjemmelaget brød, så kjøper jeg fedon brødet på rema av og til. Han har med seg 4 skiver med det av og til (rett og slett pga. tidsklemma), men han blir ikke sur av den grunn..

Ellers så går det i kylling boller, hirsekaker(kan finne oppskrift senere), kjøttboller og pølsekuler av og i tillegg oppskjært frukt og grønnsaker. Han spør av og til om ikke han kan få nugatti sånn som de andre, så jeg kjøpte sweet nut chocolate fra www.kinsarvik.no som han får en gang iblant. Ca 1-2 ganger i mnd.. Det er bedre enn nugatti.. Men han får ikke ta det med seg på skolen. Siden han ikke drikker melk og alle de andre ungene får sjokomelk på fredager, så får han med seg enten juice blanda med vann/farris eller fun light den dagen. De andre dagene drikker vi kun vann

Vi har innarbeida en fin avtale om sunt kosthold som er gluten og melkefri(alt utenom lindberg brødet).. Så får han lørdagsgodt sånn som alle andre
Jeg har en glad og fornøyd gutt som smiler fra morgen til kveld

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 20:48   #11
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Nistemat til barn

Jeg har ikke barn så jeg vet ikke om jeg er skikket til å bidra her...
Men jeg har en nevø (3 år) som er veldig kresen i matveien, egentlig når det gjelder det meste, men som går helt bananas og spiser som bare det når han får servert mine Oopsies
Bare som et tips til en veldig bra, og næringsrik, brød-erstatning

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 20:53   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nistemat til barn

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Han spør av og til om ikke han kan få nugatti sånn som de andre, så jeg kjøpte sweet nut chocolate fra www.kinsarvik.no som han får en gang iblant.

Hva er det i det? Det står jo ikke noe om det, hva de andre som har kjøpt det samme også har kjøpt i tillegg er ikke så veeeeldig interessant akkurat... Da vil jeg mye heller vite hva det inneholder! For jeg antar det er denne du snakker om:
http://www.kinsarvik.no/VarevisningD...&kat=26&grp=10

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 21:55   #13
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Nistemat til barn

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hva er det i det? Det står jo ikke noe om det, hva de andre som har kjøpt det samme også har kjøpt i tillegg er ikke så veeeeldig interessant akkurat... Da vil jeg mye heller vite hva det inneholder! For jeg antar det er denne du snakker om:
http://www.kinsarvik.no/VarevisningD...&kat=26&grp=10

http://www.kernesundfamilieshop.dk/s...e-uden-sukker/
Her har du innhold.. Søtet med malt, men pytt.. en gang i måneden får det gå.. uansett bedre enn Nugatti
Men jeg ser nå, palmeolje.. Er ikke det veldig usunt??

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 22:23   #14
Rioja
Medlem
 
Rioja sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 94
Rioja har en fantastisk aura rundt segRioja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nistemat til barn

Mine barn får ofte med seg rester fra middag i barnehage og på skole. En fiskekake eller to eller karbonade. En sjelden gang pølsebiter.
Gjerne litt fullkornspasta eller eggerøre eller kokt egg til.
Tannpirkerspyd med morrpølsebiter, ostebiter, agurk og paprikabiter er veldig godt.

Ellers har jeg blandet vanlig sukker halvt om halvt med sukrin til å ha på pannekake/grøt etc. Halverer sukkermengden!

__________________


Rioja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 22:11   #15
Elena
Seniormedlem
 
Elena sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 522
Elena har en fantastisk aura rundt segElena har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nistemat til barn

Barna går i steinerbarnehagen og får økologiskmat hver dag, det er selvfølgelig en del karbs i form av fullkornspasta, hirsegrøt, osv men dette er sunt. alt er laget av fullkorn og lite sukker.

Når vi må ha med mat selv, bruker vi laptoplunchbox med noe lavkarbobrød med pålegg, nøtter, frukt og grønnsaker. Sender også med egg eller kyllingspyd eller lignende proteinkilder.

__________________
No gut's no glory

Elena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ca 30 karbs om dagen Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 22:16   #16
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Nistemat til barn

Min jente går også i steinerbarnehagen! Og minsten begynner der til høsten. Er fornøyd med maten der kontra andre barnehager. De kjører økologisk, og lager maten selv, OG lager den sammen med barna. Ja, det er en del karbs der. Men de er som du sier Elena i form av fullkornspasta, quinoa, grøten lager de av fullkornsris, og pizza, brød og knekkebrød blir laget av grovt mel og med mye hele korn/frø i.
På turdagene sender jeg ofte med middagsrester. Eller så er det en slager med hjemmelaget smoothie eller yoghurt naturell med bær/malte nøtter/vaniljedråper/ i.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere med små barn mokki Lavkarbo generelt 5 14-02-10 22:07
Lunch til barn! Sienna Lunsj 6 18-11-09 20:18
Barn i balanse martina Dr Lindbergs 11 14-10-09 23:21
Sukkerbomber til barn ... Ista Barns kosthold 3 13-10-08 00:57
Er du som et barn? HP Generell diskusjon 2 19-03-04 23:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no