Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Italiensk pizza *med bilder*

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-11, 06:28   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Italiensk pizza *med bilder*

4 ss pofiber
2 ss soyamel*
2 ss kli
2 ts fiberhusk
2 ts pizzakrydder
1-2 hvitløkfedd (revet)
1 ts bakepulver
1 ts salt
1/2 ts søtning
2 egg
3 ss creme fraiche, rømme, etc.
1 ss olje

*Første gang jeg lagde denne brukte jeg fettredusert mandelmel istedet for soyamel. Da ble bunnen litt tørr syns jeg, men god allikevel, så hvis du ikke har/tåler soyamel, kan du fint bruke det istedet (kanskje med litt mer væske?).

Bland alt sammen og la deigen tykne noen minutter. Legg deigen på midten av ei stekeplate, legg et stort stykke plastfolie over, og press deigen utover plata. Den skal være ca. på størrelse med en Grandiosa. Siden deigen er for bløt til å kjevle og for fast til å bre utover på en enkel måte, er det best å bruke folie til dette. Du kan også bruke slikkepott, men da blir den ikke like fin som "kjøpebunn". Forstekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 10 minutter. Ha på ønsket fyll og ost, og stek videre i ca. 12-15 minutter (til skorpa er sprø).

Av fyll hadde jeg på:
150g "kjøttdeig", 50/50 sukkerfri ketchup og tomatpuré, en halv løk, ett fedd hvitløk, diverse krydder etter smak, og paprikabiter på toppen. Servert med hjemmelaget hvitløkdressing og salat.

Bunnen blir tynn, men både luftig og fast. Sprø og fin skorpe, men fikk den ikke like sprø som ekte italiensk pizza. Smaker iallefall veldig likt den vanlige grove hvetebunnen jeg har pleid å lage, jeg kjenner ingen bismak av hverken egg eller soya. Kjempegod og lett å lage!


Sist redigert av shailene : 15-07-13 kl 02:03.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:39   #2
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Nam! Det så godt ut......savner pizza.......men hva er pofiber, kjøper du det på helsekost?

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:51   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Italiensk pizza *med bilder*

Pofiber er potetfiber. Nøytralt på smak, så det blir ikke så mye bismak som i soya- og eggebaserte bunner. Kjøpes på helsekost, ja

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 15:29   #4
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Hvor mange gram blir 4 ss pofiber? Ser at det er 9gr karber pr 100 iflg matvareguiden.

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 15:32   #5
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Kan pofiber byttes ut med fiberhusk som har null karber?

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:26   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Italiensk pizza *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Ennah79, her.

Hvor mange gram blir 4 ss pofiber? Ser at det er 9gr karber pr 100 iflg matvareguiden.

Har ikke veid selv, men ifølge denne tabellen veier 4ss 44 gram. Så i verste fall kan du regne med at pofiberet utgjør 4g karbo, men jeg syns det hørtes mye ut. Hele pakka veier ikke mer enn 125g, og syns ikke jeg brukte SÅ mye av den..? Det er et veldig lett mel altså! Tror jeg må regne ut KH innholdet her neste gang jeg lager pizza.
http://www.matoppskrift.no/sider/Omformer.asp?ID=ss

Opprinnelig lagt inn av Ennah79, her.

Kan pofiber byttes ut med fiberhusk som har null karber?

Tror det er pofiberet i kombinasjon med fiberhusken som gjør denne bunnen "hveteaktig", så resultatet vil nok bli noe annet hvis du kun bruker fiberhusk. TROR ikke det finnes noe annet du kan bytte ut pofiberet med som har mindre karber og gir like bra resultat.. Hvis du syns det blir for mange karber finner du en oppskrift på bunn basert på egg og fiberhusk her hvis du leter, men syns denne minner mer om ekte hvetebunn

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:38   #7
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Ok, så først nå at oppskriften inneholdt fiberhusk i tillegg La inn hele oppskriften på diett.no, og fordelingen blir ca slik:

Næringsinnhold
Energi 562
Basert på ditt ADI
Fett 44.6g Mettede fettsyrer 5.17g Flerumettede fettsyrer 2.83g Enumettede fettsyrer 12.9g Kolesterol 472mg Natrium 505mg 34%Karbohydrat 10.3g 8%Kostfiber 7.65g 31%Tilsatt sukker 0g Protein 28.2g 61%

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:40   #8
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Går jo ann det, sammen med fyll hvis du er litt forsiktig resten av dagen, i alle fall hvis du er på ketolyse. Spiser vel ikke en hel pizza alene

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:57   #9
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Italiensk pizza *med bilder*

Så jo ikke så ille ut det, nei. Jeg ble iallefall mett av en halv pizza med salat til

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:47   #10
Celuna
Juniormedlem
 
Celuna sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 70
Innlegg: 19
Celuna er på en erverdig vei
Talking

Sv: Italiensk pizza *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

4 ss pofiber
2 ss soyamel*
2 ss kli
2 ts fiberhusk
2 ts pizzakrydder
1-2 hvitløkfedd (revet)
1 ts bakepulver
1 ts salt
1/2 ts søtning
2 egg
3 ss creme fraiche, rømme, etc.
1 ss olje

*Første gang jeg lagde denne brukte jeg fettredusert mandelmel istedet for soyamel. Da ble bunnen litt tørr syns jeg, men god allikevel, så hvis du ikke har/tåler soyamel, kan du fint bruke det istedet (kanskje med litt mer væske?).

Bland alt sammen og la deigen tykne noen minutter. Legg deigen på midten av ei stekeplate, legg et stort stykke plastfolie over, og press deigen utover plata. Den skal være ca. på størrelse med en Grandiosa. Siden deigen er for bløt til å kjevle og for fast til å bre utover på en enkel måte, er det best å bruke folie til dette. Du kan også bruke slikkepott, men da blir den ikke like fin som "kjøpebunn". Forstekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 10 minutter. Ha på ønsket fyll og ost, og stek videre i ca. 12-15 minutter (til skorpa er sprø).

Av fyll hadde jeg på:
150g "kjøttdeig", 50/50 sukkerfri ketchup og tomatpuré, en halv løk, ett fedd hvitløk, diverse krydder etter smak, og paprikabiter på toppen. Servert med hjemmelaget hvitløkdressing og salat.

Bunnen blir tynn, men både luftig og fast. Sprø og fin skorpe, men fikk den ikke like sprø som ekte italiensk pizza. Smaker iallefall veldig likt den vanlige grove hvetebunnen jeg har pleid å lage, jeg kjenner ingen bismak av hverken egg eller soya. Kjempegod og lett å lage!

Denne ser deilig ut, må prøves

__________________


Nedover skal det

95 94 93 92 91 90 89 88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72
Celuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo på eget vis. Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 13:51   #11
Holtappen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 82
Holtappen er på en erverdig vei

Re: Italiensk pizza *med bilder*

Det var en herlig smakfull pizza ! Laga dobbel porsjon i går, som jeg også har lagt i frysen til lettvindte middager fremover med lite karber i Den var smakfull, mektig. Flott med tipset om å ta gladpack på, før du trykker ut. Tusen takk for oppskriften Shailene !! Hjertelig takk også til Ennah79 for at du hadde regnet ut karb. innholdet

Holtappen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
oppskrift, pizza, pizzabunn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pizza – igjen … alt kan grilles! (bilder) Makronella Middag 0 23-05-11 08:16
Pizza (forsøk 3) og favoritt (bilder) Makronella Middag 19 11-05-11 17:38
Pizza med sprø bunn! (m/bilder) tina therese Middag 4 28-03-11 16:01
OE Pizza med kun 11 gr karbo for en normalt stor pizza! Ziggy Optimal Ernæring 42 02-09-10 12:33
Pizza og hvitløkselskere: forsøk Rustica pizza! Anka Middag 31 05-02-09 23:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no