Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-11, 13:40   #1
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien
Unhappy

Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Er småbekymret etter at mannen ble operert for sprukken blindtarm tirsdag i forrrige uke
Tror de somlet alt for lenge med å ta CT da han kom inn på akutten (han kom inn kl 9.30 og fikk svar på bildene kl 20 ) da de trodde han hadde tykktarmbetennelse.
Han gikk nok med sprukken blindtarm alt for lenge stakkars...
De fikk ihvertfall ut finger`n rimelig kjapt da de så at det var blindtarmen og at den var sprukket!

Fredag fikk han en 470 i CRP
Da jeg senere på dagen spurte om de ikke skulle følge opp med en ny CRP prøve, var svaret nei.
Blodprøver tok de bare bare en gang i løpet av dagen, på morningen.
Syns det hørtes helt vilt ut!!?? Jeg kan jo ikke si noe på det da jeg ikke har helseutdannelse... Er ikke så høy CRP tegn på blodforgiftning??
Jeg ble ihvertfall livredd!

Så bestemte de seg på fredag for å ta nye CT bilder, noe som endte med et forferdelig kaos. Først drakk han 1 liter vann, kom så forsent til CT-timen fordi de ikke klarte å sette en venflon på avdelingen. Så fulgte de han opp på CT og ga beskjed om at han var kommet. Ble så sittende på venteværelset til CT i 1,5 time uten at han fikk tisset og beskjed om nei de hadde ikke tid til han nå!!?
Så etter et par timer, ny runde med drikke av 1 liter vann før de endelig klarte å somle seg til nye bilder.

Svar på bildene fikk han ikke før lørdag kl 12 på legevisitten. De viste pussansamlinger og trolig bukhinnebetennelse. Da tok de nye blodprøver kl 12 (de som kun tok blodprøver på morningen, hehe) og da var den på 360.
Det var fortidlig å gjøre noe med pusset i buken da det var for kort tid siden operasjonen...

Han ble korridorpasient igår også på toppen av det hele, da han var den friskeste på avdelingen...
Heldigvis er det et få tall sykepleiere som er veldig oppegående, men flertallet er det heller begredelig med...
Og normalen er at hvis man drar i snora i senga si, kommer de etter 15-20 min
Syns også vi må dra informasjon ut av leger og sykepleiere. Har vi krav på å få vite hva de planlegger å gjøre for å få han frisk?

Føler meg som den hysteriske kona, men jeg må si at jeg er skremt når vi får så lite informasjon.

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:04   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Høy Crp er ikke ensbetydende med blodforgiftning. Det pleier være tegn på infeksjon i kroppen og kan også være høy etter en operasjon.

Du må nok sette foten ned ganske brutalt og kreve informasjon. Desverre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:14   #3
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Har ikke så mange kloke råd å gi desverre, men vil bare si at du må ikke gi deg før du får den infoen du trenger, du får den, bare du blir sint nok.
Sender en klem til deg, dette er grusomt å gå gjennom, og god bedring til mannen din.og du er ikke hysterisk.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:23   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Med sprukken blindtarm er naturligvis CRP skyhøy, går ut ifra at han er satt på antibiotika. Uansett vil jeg nok tro at de på sykehuset vet mer om dette enn tilfeldige nettmennesker, men informasjon må du naturligvis bare insistere på å få. Lykke til.

teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 14:54   #5
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Syns bare den var veldig høy 3 dager etter operasjon og dårlig allmentilstand. Han får selvfølgelig antibiotika intravanøst antibiotika.

Nei, jeg er stoler faktisk ikke på den avdelingen han ligger på. Tragisk...

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:53   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Høy Crp er ikke ensbetydende med blodforgiftning. Det pleier være tegn på infeksjon i kroppen og kan også være høy etter en operasjon.

Min var på 575 da jeg lå på riksen i sommer. Tok over en uke å få den ned, de måtte bytte antibiotika 2 ganger. Så om den ikk går ned krev å bytte type.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:56   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Og informasjon har man uansett krav på.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:58   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Og sørg for at en frisk person er med når informasjonen gis, ikke bare direkte til pasienten, eller få det skriftlig. Da jeg kom hjem viste det seg at jeg ikke hadde fått med meg noenting. Heldigvis var sambo oppe hos oss endel og fikk med seg noe, men det er helt sikkert endel som har forsvunnet i febertåka

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 06:44   #9
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Man bør være frisk hvis man skal sirkulere i helsevesenet

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:11   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Trenger nødvendigvis ikke å være blodforgiftning med så høy CRP. Jeg hadde en CRP på samme nivået da jeg var syk forrige vinter og det var ett virus...nå skal det jo sies at jeg var ganske dårlig også og vet ikke om det har noen sammenheng med høy CRP

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:19   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Med sprukken blindtarm er naturligvis CRP skyhøy, går ut ifra at han er satt på antibiotika. Uansett vil jeg nok tro at de på sykehuset vet mer om dette enn tilfeldige nettmennesker, men informasjon må du naturligvis bare insistere på å få. Lykke til.

Vet du hva, jeg syns dette er en veldig, veldig trist holdning.

1) "Tilfeldige nettmennesker" kan ha grunnleggende informasjon om mye rart. Dette fordi man ikke aner noe om verken bakgrunn eller interesseområdet til "tilfeldige nettmennesker".

2) Å jobbe i helsevesenet er ikke ensbetydende på at man vet alt og det mye bedre enn den vanlige mannen i gata. Jeg blir ekstremt irritert av den forhelligelsen av helsepersonell. Mer enn en gang viser det seg jo at dette er bare den vanlige mannen i gata med en en medikamenteksamen.

For å ha gode kunnskaper om noe må man ha interesse for det. For å bli en god lege er det faktisk en del kriterier utenom selve medisinstudiet og de eksamene som legges av der som må fylles opp. F.eks må man ha evne til å kikke utenfor læreboka, se sammenhenger, se pasienten som HELHET, empati, fortåelse og respekt for at pasienten er den som vet aller aller best hva som er galt i kroppen og at legen bare er ett verktøy for å stille rett diagnose.

Medisinsk eksamen gjør deg ikke til gud, til en allviter over all helsekunnskap i verden. Faktisk finnes det mennesker uten denne eksamen som har gode fysiologiske og anatomiske kunnskaper, kunnskaper som overgår enkelte legers kunnskaper. At noen velger å legge all sin lit, tro og håp i hendene på en person bare fordi vedkommende kalles lege er ganske håpløst spør du meg.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:58   #12
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Medisinsk eksamen gjør deg ikke til gud, til en allviter over all helsekunnskap i verden. Faktisk finnes det mennesker uten denne eksamen som har gode fysiologiske og anatomiske kunnskaper, kunnskaper som overgår enkelte legers kunnskaper. At noen velger å legge all sin lit, tro og håp i hendene på en person bare fordi vedkommende kalles lege er ganske håpløst spør du meg.

Heh. Jeg skriver ikke om guder og religion, men om kompetanse. Jeg håper da virkelig at helsefaglig utdannelse gjør at man vet mer om helsefag enn andre. Naturligvis kan det finnes "tilfeldige nettmennesker" som også har god kunnskap, men det vet man jo ikke så lenge de er tilfeldige.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:04   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Heh. Jeg skriver ikke om guder og religion, men om kompetanse. Jeg håper da virkelig at helsefaglig utdannelse gjør at man vet mer om helsefag enn andre. Naturligvis kan det finnes "tilfeldige nettmennesker" som også har god kunnskap, men det vet man jo ikke så lenge de er tilfeldige.

Nå kan det hende at "tilfeldige nettmennesker" har eller er under helsefaglig utdannelse da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:12   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå kan det hende at "tilfeldige nettmennesker" har eller er under helsefaglig utdannelse da.

Ja huff, TENK hvis det tilfeldige nettmennesket Torkil skulle komme til å svare på noen helsespørsmål?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:23   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Jeg mener liksom.. Jeg, som sykepleierstudent, ville ALDRI svart på medisinske spørsmål jeg ikke ante noe om.. Og gjør aldri det. Her var det snakk om CRP og et ganske enkelt spørsmål om ikke det var et tegn på blodforgiftning. Såpass har jeg lært på skolen, selvom jeg bare har gått ett år.

Håper og tror at alle kjenner sine begrensninger og ikke deler ut råd ang medisinske spørsmål utifra TRO isteden for viten.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:02   #16
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Selv høyt utdannete eksperter kan falle helt igjennom på kommunikasjon og å sette ting i riktig sammenheng og rekkefølge.

Eksempel: Min sambo var på reise med eksen når hun fikk ørebetennelse. Legen de møter ville ikke se på øret, men forhører seg om hvorvidt hun er gravid.... Nå er sambo og eksen fortsatt ikke på talefot (10 år and counting), men han kan fortsatt hisse seg opp over dette så han blåser i nesen og hever stemmen "... MENS HUN BLØR UT AV ØRET!!!"
Det legen kunne ha sagt; "Ørebetennelse? Opplagt riktig. Men førstevalg i antibiotika er frarådet for gravide så derfor må vi forsikre oss om at..."
Det kunne vært en historie om en veldig god lege...

På sykehus med press nok til korridorpasienter er nok informasjon til pasient og pårørende veldig preget av den gamle regla: Alle trodde Noen skulle gjøre det...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:23   #17
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ja huff, TENK hvis det tilfeldige nettmennesket Torkil skulle komme til å svare på noen helsespørsmål?

Torkil er ikke så veldig tilfeldig, da. Og nye forummedlemmer vet nok ikke forskjell på en Torkil og en teleslyngel.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:45   #18
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og sørg for at en frisk person er med når informasjonen gis, ikke bare direkte til pasienten, eller få det skriftlig. Da jeg kom hjem viste det seg at jeg ikke hadde fått med meg noenting. Heldigvis var sambo oppe hos oss endel og fikk med seg noe, men det er helt sikkert endel som har forsvunnet i febertåka

Det tror jeg du har veldig rett i! Jeg har ikke mulighet til å være hos han så mye jeg skulle ønske, med full jobb og 3 barn under 10

De hadde veldig lyst til å sende han hjem eller på hotellet imorgen, helt til de fikk se at CRP lå på 210.
Jeg tror jeg tar fri imorgen sånn at jeg er der under legevisitten!

__________________

Sist redigert av Lullen : 22-11-11 kl 13:57.
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:32   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Opprinnelig lagt inn av Lullen, her.

De hadde veldig lyst til å sende han hjem eller på hotellet imorgen, helt til de fikk se at CRP lå på 210.

Da er den hvertfall på vei ned!
Jeg slapp ut da den var under 150. (som jeg i ettertid syns var litt festlig siden veninna mi ble hasteinnlagt med "skyhøy" crp på 147 en gang alt er relativt med andre ord)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:53   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sprukken blindtarm og skyhøy CRP

Jeg har vært borti en CRP som ikke kunne måles engang! Da snakker vi høye verdier. Den gikk ned etterhvert, men det tok laaaang tid.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sprukket blindtarm Sungrazer Generell diskusjon 16 09-12-09 15:21
Jeg har skyhøy puls og hjerteklapp! Albertine Generell diskusjon 13 18-02-06 19:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no