Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-10, 22:29   #1
GoHealthy
Nytt Medlem
 
GoHealthy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 4
GoHealthy er på en erverdig vei

Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Jeg lurte på om det å spise egg og bacon hele dagen, og bare ha ett karbo måltid som f'eks 1 halv grov baguette med kylling i karri og salat til dagen?

Er det lavkarbo og er du i ketose da?? Jeg tenkte å prøve ut det denne uka, for å se.. Hvis det funker som lavkarbo så kommer jeg til å gjøre det i 2 uker fremover, for så å begynne på et vanlig lavkarbo kosthold etter på..

Er det noen mer erfarne som vet litt bedre enn meg om dette tema?

GoHealthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 22:43   #2
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo med ETT karbo måltid?

Tja.
100 g grovt brød inneholder kanskje 40-45 g karbohydrater. Hvis du ellers får i deg begrenset mengde, kanskje 10-15 g totalt med egg, bacon og salat, så ligger du på maks 60 g om dagen. Det er lavkarbo, men en merkelig utgave av det, og jeg tviler på at du kommer til å være i ketose. Med mindre du legger en treningsøkt like etter karbomåltidet, da bruker du opp karbene raskt og kan kanskje forbli i ketose.

Men hvorfor ønsker du å gjøre det på denne måten? Når karbohydratene blir så ujevnt fordelt vil du få en (moderat) blodsukkerøkning, med påfølgende produksjon av insulin, og det er noe de fleste på lavkarbo prøver å unngå.

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 02:07   #3
GoHealthy
Nytt Medlem
 
GoHealthy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 4
GoHealthy er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo med ETT karbo måltid?

Oi, jeg var ikke klar over at det var så mye karbohydrater i brød! :O ..
Jeg trodde dette ville få meg fortere ned i vekt.. Vet du om en plan fra frokost til kvelds? som vil få meg fortest mulig ned i vekt på kortest mulig tid? Jeg tenker å gå ned 10 - 15 kg innen 25. desember og hvertfall frem til januar..

Er ikke så flink med dette , prøver å lese meg frem i forum og sånn, da..

Takk for svar!

GoHealthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 08:56   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Om du scroller helt nederst på denne siden i Gerds journal vil du finne hele ukesmenyer
Lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:08   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Gerds ukesmenyer er for ketolysekuren, sånn for å presisere.

Det er et ganske drastisk mål og tidsfrist du har satt deg - minner om at et vekttap på ca 0,5 kg i uken er å anse som normalt/ønskelig/oppnåelig, mer enn det er en bonus for de aller fleste. Som regel går man også ned litt mer i starten når overvekten i utgangspunktet er stor (30+) enn når man ikke har mye å ta av. Din verste fiende er stress, inkludert det å jage mot en nær "tidsfrist" - og det aller beste du kan gjøre er å lese om lavkarbokosthold, ketose, hvordan og hvorfor det virker, hva du kan og ikke kan spise, til du føler deg trygg på det du spiser.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:42   #6
littlettere
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 46
littlettere er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Enig med andre som har svart her! Vær forberedt på at kroppen, hodet og huden bør følge med hverandre i en vektreduksjon, og derfor bør du ikke stresse med å gå ned, men heller tenke langsiktig.

I forhold til dette med litt brød de første ukene, kan det være lurt å trappe ned på karbohydratene før du går inn i ketose. Jeg gjorde ikke det, og den første uka ble svært smertefull og lite virksom. Dersom du vil kutte karbohydratene før ketose, kan det å spise en skive brød om dagen kanskje være en god ide, men dette vil ikke føre til at du går raskest mulig ned i vekt.

Så kan jeg ellers si at dersom du er ute etter raskest mulig nedgang, kkan det å gå på Atkins induksjon være en god ide. På den måten kvitter du deg fort og greit med avhengigheten, samt at du går ned masse.

littlettere er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:04   #7
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Lavkarbo med ETT karbomåltid?

10-15 kg er vel litt mye frem til 25 desember?
11 uker ca=5,5 kg til 11 kg. Er du veldig veldig stor kan det hende du klarer 15 kg, men det er ikke bra for kroppen å rase ned. Tenk slik; at hvis du holder deg til et halvt kg i uka så vil kroppen "takle" det mye bedre enn hvis du går ned over 1 kg pr uke. Det er iallefall min teori, at hvis jeg går ned et halv kg til uka så vil kroppen kunne klare å omstille seg mye bedre på hva som foregår enn hvis den mister 10-15 kg på en måned.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:05   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo med ETT karbomåltid?

Å anbefale en "raskest mulig" måte å gå ned i vekt på er forresten vanskelig uten å vite noe som helst om ditt utgangspunkt - relevante faktorer er hvor langt du er fra normalvekt, hvor lenge overvekten har vært der (jo lengre tid det tar å legge på seg, jo lengre tid kan det ta å bli kvitt det igjen), og, ikke minst, dine vaner og preferanser. Det er jo ikke konstruktivt å begynne på en diett med svært høyt fettinntak hvis du ikke liker fet mat. Det er stor forskjell på et ketogent kosthold og et Lindberg-kosthold - begge varianter kan godt være effektive, men til syvende og sist er det størst sjanse for god - og langvarig - effekt hvis du trives med maten din.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forslag til karbomåltid bestående av 3000+ kalorier dydde Generell diskusjon 27 04-10-08 08:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no