Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Black magic sjokoladekake

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-09, 12:22   #1
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Black magic sjokoladekake

Jeg var inne på en side på nettet nå og fant en oppskrift som må være perfekt lavkarbo...

Black Magic sjokoladekake (glutenfri og lavkarbo)

Denne sjokoladekaken er svart som natten og lages med sterk kaffe og mørk sjokolade av god kvalitet. Kaken inneholder ikke noe mel, og får derfor en helt vidunderlig mektig og nesten litt kremete konsistens. En drøm av en konfektkake for godt voksne livsnytere!

Ingredienser:
250 gram smør
250 gram kokesjokolade/mørk sjokolade (gjerne sukkerfri)
1 dl kaffe
1 ts vaniljesukker (valgfritt)
150 g Sukrin
4 egg
Smelt smør og kokesjokolade sammen med kaffe i en kjele på svak varme. Rør blandingen jevn. Ta kjelen av platen og la avkjøle noe. Pisk egg og Sukrin til eggedosis, og bland sammen med sjokoladen. Hell deigen i en liten, rund form (20 cm) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader i 1 time. Den lange steketiden er nødvendig fordi kaken ikke inneholder mel.
Avkjøle kaken i formen, og gjerne i kjøleskapet til dagen etter. Løsne kaken fra formen ved å skjære rundt kanten på kaken med en skarp kniv, ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat og nyt den!
Om ønskelige kan man legge et lag med sjokoladekrem på toppen, litt tynt lag av smeltet kokesjokolade og smør. Vil du ha en større kake, kan du doble porsjonen og steke kaken i en rund form som er 24-26 cm i diameter. Merk at du da må øke steketiden en god del, til ca 2 timer.
Kaken er holdbar i kjøleskapet, men smaker aller best romtemperert.

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 22:36   #2
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Jeg var inne på en side på nettet nå og fant en oppskrift som må være perfekt lavkarbo...

Black Magic sjokoladekake (glutenfri og lavkarbo)

Denne sjokoladekaken er svart som natten og lages med sterk kaffe og mørk sjokolade av god kvalitet. Kaken inneholder ikke noe mel, og får derfor en helt vidunderlig mektig og nesten litt kremete konsistens. En drøm av en konfektkake for godt voksne livsnytere!

Ingredienser:
250 gram smør
250 gram kokesjokolade/mørk sjokolade (gjerne sukkerfri)
1 dl kaffe
1 ts vaniljesukker (valgfritt)
150 g Sukrin
4 egg
Smelt smør og kokesjokolade sammen med kaffe i en kjele på svak varme. Rør blandingen jevn. Ta kjelen av platen og la avkjøle noe. Pisk egg og Sukrin til eggedosis, og bland sammen med sjokoladen. Hell deigen i en liten, rund form (20 cm) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader i 1 time. Den lange steketiden er nødvendig fordi kaken ikke inneholder mel.
Avkjøle kaken i formen, og gjerne i kjøleskapet til dagen etter. Løsne kaken fra formen ved å skjære rundt kanten på kaken med en skarp kniv, ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat og nyt den!
Om ønskelige kan man legge et lag med sjokoladekrem på toppen, litt tynt lag av smeltet kokesjokolade og smør. Vil du ha en større kake, kan du doble porsjonen og steke kaken i en rund form som er 24-26 cm i diameter. Merk at du da må øke steketiden en god del, til ca 2 timer.
Kaken er holdbar i kjøleskapet, men smaker aller best romtemperert.

Takk for oppskrift! Denne tror jeg sannelig jeg skal prøve meg på

Har du lagd den? Smakte den godt?

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 22:42   #3
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Kan man bruke Canderel istede for Sukrin mon tro?? (Regner med at sukrin er en sukker-erstatning?)

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 00:59   #4
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Black magic sjokoladekake

sukrin er sukkererstatning ja...
en kan vel bruke all slags erstatning ja... har brukt sukrin i kake i dag og den blei perfekt...

JENTE1980: har ikke laga den enda... men skal det neste helg, men den ser perfekt ut

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 01:39   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Black magic sjokoladekake

Men er det ikke sånn at Canderel ikke er så bra å bruke? Kanskje Splenda eller Natreen i stedet. Men husk at man ikke må veie uansett hvilken av erstatningene man bruker, men ta en mengde som tilsvarer så mye som det er i oppskriften.

Oppskriften så i alle fall hysterisk god ut. Jeg ser ikke bort fra at den kommer til å bli laget ganske kjapt!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 10:23   #6
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Black magic sjokoladekake

Jeg har laget denne - nam!!! Med rømme og jordbær som garnityr - himmelsk!

__________________



Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 10:42   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Black magic sjokoladekake

Denne oppskriften kommer fra en her på lavkarbo og er himmelsk god!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:41   #8
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Men er det ikke sånn at Canderel ikke er så bra å bruke? Kanskje Splenda eller Natreen i stedet. Men husk at man ikke må veie uansett hvilken av erstatningene man bruker, men ta en mengde som tilsvarer så mye som det er i oppskriften.

Oppskriften så i alle fall hysterisk god ut. Jeg ser ikke bort fra at den kommer til å bli laget ganske kjapt!

'
Hvorfor ikke Canderel?? Bruker uansett veldig lite, så anser det som ufarlig...

Og et spørsmål til. Hva er best å bruke sukkerfrisjokolade eller mørk sjokolade med sukker i. feks freia mørk???? Trodde sjokkis med sukker i var FY??

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 02:26   #9
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Black magic sjokoladekake

Jeg har i noen sammenhenger brukt sukkerfri mørk sjokolade i kaker. Smaker nam, men jeg oppdager jo at jeg må ta det med ro med hvor mye jeg spiser! Blir lett bråk i magen. . . Det er nok bedre i så måte med 70% (eller helst over det) sjokolade. Da må man eventuelt se hvor mye søtstoff man synes man trenger i tillegg, for det kan bli ganske heavy, særlig om man skal servere den til andre. (Been there. . JEG syns den var fantastisk, men de andre spiste veldig lite, enda det var friske jordbær og krem til!)

Jeg lagde en av sjokoladekakene her inne (en Brownie-oppskrift) med sjokoladeglasur til 17. mai. Hele storfamilien på besøk. Hadde også kake med mel og sukker, men alle smakte sjokoladekaken og syns den var fryktelig god. Og det beste av alt var at det var mye igjen, og den ble søren meg bare bedre og bedre dag for dag . . . varte ikke så mange dager da! Den var lagd med sukkerfri, selv om det stod 70% i oppskriften. Fantastisk deilig, men måtte begrense inntaket - ble fort vondt i magen.

Må tenke litt her tror jeg. . .

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:03   #10
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Black magic sjokoladekake

Jeg har nettopp laget denne, bare med cavalier sukkerfri melkesjokolade og en anelse bakepulver i tillegg.

Jeg brukte muffinsformer dog, ikke kakeform og fikk 93 formfulle muffins av hele røra. Det smakte vanlig muffins også :P

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 15:09   #11
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Takk for svar dere, men det egentlige spørsmålet mitt er vel egentlig: Har vi lov til å spise kake med vanlig 70% freia i på Ketolysekur??

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 15:11   #12
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Og 150 g sukrin står det, hvordan måles det i forhold til canderel mon tro? Får man kjøpt det på vanlige butikker? Nå maser jeg fælt her gitt...

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 18:52   #13
Egg hver dag
Medlem
 
Egg hver dag sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 134
Egg hver dag er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Laget denne kaken tidligere i uken og skal lage en ny nå Dette var min type kake...helt nydelig!!!

__________________
Første delmål:

Egg hver dag er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 19:17   #14
Tutte
Medlem
 
Tutte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 420
Tutte er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Min absolutte favoritt så langt !

__________________


Tutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 13:59   #15
Silver
Juniormedlem
 
Silver sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 44
Silver er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Denne hørtes himmelsk ut! Skal garantert prøves! Noen som vet antall karber?

__________________


Silver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:33   #16
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Black magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av Jente 1980, her.

Takk for svar dere, men det egentlige spørsmålet mitt er vel egentlig: Har vi lov til å spise kake med vanlig 70% freia i på Ketolysekur??

I utgangspunktet; Nei.

Men hvis du teller alle karbene når du lager kaken, så vet du hvor mange gram av den kaken du kan spise på dagens karbokvote.
I tillegg kan man (etter en stund på ketolyse) øke litt på karbene og da kan det være rom for litt 70%...

De fleste (tror jeg) går for sukkerfri sjokolade på ketolysekuren. (til kaker ol.)

Sukrin finnes på helsekost (Life) og muligens på noen Menybutikker eller butikker som selger ketolyseprodukter.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 16-08-09 kl 17:57.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 19:06   #17
Jente 1980
Medlem
 
Jente 1980 sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 190
Jente 1980 er på en erverdig vei

Sv: Black magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

I utgangspunktet; Nei.

Men hvis du teller alle karbene når du lager kaken, så vet du hvor mange gram av den kaken du kan spise på dagens karbokvote.
I tillegg kan man (etter en stund på ketolyse) øke litt på karbene og da kan det være rom for litt 70%...

De fleste (tror jeg) går for sukkerfri sjokolade på ketolysekuren. (til kaker ol.)

Sukrin finnes på helsekost (Life) og muligens på noen Menybutikker eller butikker som selger ketolyseprodukter.


Takk for svar, nå ble jeg enda litt klokere! Synd at jeg ikke har to plater sukkerfri sjokolade her hjemme nå... Men kansje jeg kan lage halv porsjon

__________________



Carpe Diem
Jente 1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 05:53   #18
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Black magic sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Jeg har nettopp laget denne, bare med cavalier sukkerfri melkesjokolade og en anelse bakepulver i tillegg.

Jeg brukte muffinsformer dog, ikke kakeform og fikk 93 formfulle muffins av hele røra. Det smakte vanlig muffins også :P

Hvilken temperatur brukte du på stekeovnen? Og hvor mange minutter stod muffinsene i ovnen?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Black Sunday quebec Festmat 237 10-02-15 23:13
Denne Black Sunday-kaken Renate77 Oppskrifter 0 08-02-09 00:34
Black boy Rub-a-dub Madamim Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 03-04-08 00:35
Black Tower Riesling Dolly Lavkarbo generelt 2 03-04-07 13:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no